Czosnek wspomaga pamięć, wpływając na skład flory jelitowej

Badanie naukowców z Uniwersytetu w Louisville sugeruje, że jedzenie czosnku może pomóc hamować postępujące z wiekiem zmiany w mikrobiomie jelitowym, powiązane z problemami z pamięcią i pogorszeniem zdrowia kognitywnego. Wspomniane właściwości tej rośliny wynikają z obecności siarczku allilu wśród jego składników.

Zespół uczonych z Uniwersytetu w Louisville zapragnął lepiej zrozumieć sposób, w jaki mikrobiom jelitowy zmienia się wraz z wiekiem i wpływa na inne problemy zdrowotne powiązane z upływem czasu. U osób starszych zróżnicowanie to maleje, co przekłada się na pogorszenie jakości zdrowia w sferze neurodegeneracyjnej. Takie zjawisko skutkuje zarówno zwiększonym ryzykiem demencji, jak i Alzheimera oraz Parkinsona. Istnienie tej relacji stanowi wiedzę powszechną, lecz wciąż nie jest jasne, w jaki sposób zmiany w zespole mikroorganizmów jelitowych wiążą się z pogorszeniem zdolności kognitywnych u osób starszych. 

Wpływ czosnku na skład flory jelitowej i wspomaganie pamięci

Naukowcy zidentyfikowali siarczek allilu obecny w czosnku jako składnik mogący hamować niekorzystne zmiany w mikrobiomie. Aby to sprawdzić, podawali go dwuletnim myszom, których wiek w latach ludzkich odpowiadał przedziałowi między 59 a 69 rokiem życia. Ich stan zdrowia został porównany do dwóch grup kontrolnych — gryzoni w wieku 4 i 24 miesięcy, którym nie podawano siarczku allilu. Starsze myszy miały lepszą pamięć krótkotrwałą, długotrwałą i przestrzenną oraz zdrowszą mikrobiotę od zwierząt w tym samym wieku, które nie były poddane suplementacji.

Dalsze badania udowodniły, że zredukowana ekspresja genów czynnika natriuretycznego pochodzącego z neuronów (NDNF) w mózgach starszych myszy, nie przyjmujących składnika czosnku odpowiada za pogorszenie ich zdolności kognitywnych. Gryzonie, które spożywały siarczek allilu wykazywały wyższe poziomy ekspresji genów NDNF. Wspomniany czynnik został odkryty przez naukowców z Uniwersytetu w Louisville i jest właściwy dla konsolidacji pamięci krótkoterminowej i długoterminowej. 

Uczeni zaobserwowali również, że wówczas, gdy myszy karmiono siarczkiem allilu, w świetle jelita produkowany był gazowy siarkowodór. Ten gaz działa jako molekuła przekazująca informacje dotyczące tego, co zapobiega rozwojowi stanu zapalnego w jelitach. W związku z tym badacze wierzą, że poprzez poprawę stanu mikrobioty jelitowej, siarczek allilu jest w stanie zapobiec defektom pamięci charakterystycznym dla wieku podeszłego. Aby lepiej zrozumieć to zjawisko, konieczne są dalsze badania, aczkolwiek przy wyborze probiotyków warto zwracać uwagę na te, które mają w składzie czosnek. 

Prozdrowotne właściwości czosnku

Badania naukowców z USA dodają kolejną pozycję do długiej listy prozdrowotnych zalet rośliny z rodziny cebulowatych, która była stosowana jako lek już przez starożytnych Egipcjan, Babilończyków, Greków, Rzymian oraz Chińczyków. 

Za prozdrowotne właściwości czosnku odpowiadają przede wszystkim zawarte w nim siarczany, zwłaszcza allicyna, która działa przez krótki czas, tuż po pocięciu lub zmiażdżeniu świeżych ząbków. Wspomaga układ immunologiczny w przypadku infekcji. 

Analizy prowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że codzienna suplementacja tego warzywa redukowała liczbę zachorowań na przeziębienie aż o 63% w porównaniu z grupą kontrolną. Ten sam suplement był w stanie znacząco zmniejszyć długość już trwającej choroby ze standardowych 5 dni do zaledwie 1,5 dnia, a więc o około 70%. 

Kolejną sferą zdrowia, której służy czosnek jest układ sercowo-naczyniowy. Kilka badań prowadzonych między innymi przez naukowców z Indii oraz Rosji pokazało, że suplementy go zawierające przyczyniają się do redukcji wysokiego ciśnienia krwi u osób, u których jest ono podwyższone. Analizujący to samo zagadnienie naukowcy z Arabii Saudyjskiej stwierdzili, że od 600 do 1500 mg ekstraktu czosnkowego odpowiada skutecznością popularnemu lekowi na nadciśnienie w okresie 24-tygodniowego stosowania. W każdym przypadku ilość spożywanego warzywa powinna być spora, by móc osiągnąć efekt terapeutyczny. 

Czosnek dobry dla sportowców

Jedzenie czosnku może obniżać poziom cholesterolu, co wykazali między innymi badacze z University of Oxford oraz University of Guelph w Kanadzie. Skuteczność tej kuracji zachodzi u pacjentów, których cholesterol znajdował się na stosunkowo wysokim poziomie w chwili rozpoczęcia leczenia. 

Niektóre badania sugerują, że po tę roślinę powinni sięgać sportowcy. Już w starożytności przypisywano jej właściwości poprawiające sprawność fizyczną — starogreccy olimpijczycy jedli ją podczas przygotowań do igrzysk. Wiedzy na ten temat dostarcza analiza prowadzona przez naukowców z Udaipur Medical College. Wynika z niej, że u osób chorych na serce, które spożywały czosnek przez 6 tygodni zaobserwowano spadek rytmu serca o 12% i zwiększoną wydolność sportową.

Kolejnym nietypowym działaniem tego warzywa jest oczyszczanie organizmu z metali ciężkich. Taką tezę postawili uczeni z Iranu, którzy sprawdzili efekty czosnkowej kuracji na grupie pracowników fabryki produkującej baterie samochodowe, co wiązało się z ich nadmierną ekspozycją na ołów. Jedzenie tej rośliny obniżało stężenie ołowiu w krwi tych ludzi o 19%, a także łagodziło objawy zatrucia, takie jak bóle głowy czy wysokie ciśnienie krwi. 

Jak widać, prozdrowotne właściwości czosnku są wszechstronne, a jego świetny smak jest kolejnym argumentem za włączeniem go do diety.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. A. Bordia, P. Jain, S.K. Verma et al., Effect of garlic (Allium sativum) oil on exercise tolerance in patients with coronary artery disease, ,,Indian Journal of Physiology and Pharmacology”, nr 49 (1) 2005.
  2. A.J. Adler, B.J. Holub, Effect of garlic and fish-oil supplementation on serum lipid and lipoprotein concentrations in hypercholesterolemic men, ,,Am J Clin Nutr”, nr 65 (2) 1997.
  3. A. Neil, C. Silagy, Garlic as a lipid lowering agent-a meta-analysis, ,,J R Coll Physicians London”, nr 28 (1) 1994.
  4. Could eating garlic reduce aging-related memory problems? Experimental Biology meeting, ,,EurekAlert!” [online], https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-04/eb-ceg032819.php, [dostęp:] 11.04.2019.
  5. I.A. Sobenin, O.N. Demidova, T. Gorchakova et al., Lipid-lowering effects of time-released garlic powder tablets in double-blinded placebo-controlled randomized study, ,,Journal of Atherosclerosis Thrombosis”, nr 15 (6) 2008.
  6. M. Balali-Mood, M, S. Kianoush, S.R. Mousavi et al., Comparison of therapeutic effects of garlic and d-Penicillamine in patients with chronic occupational lead poisoning, ,,Basic Clin Pharmacol Toxicol”, nr 110 (5) 2012.
  7. P. Josling, Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey, ,,Advances in Therapy”, nr 18 (4) 2001.

Podziel się: