Preparaty na zdrowy wzrok – przegląd składników

Częsta praca przed komputerem, oglądanie telewizji, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, praca przy nieodpowiednim oświetleniu – to wszystko niekorzystnie wpływa na nasze oczy. Wzrok to jeden z pięciu zmysłów człowieka; pozwala nam odbierać większość informacji z otoczenia.  Każdy z nas powinien dbać o swoje oczy, stosując preparaty, które wzbogacą naszą dietę w składniki korzystnie wpływające na pracę naszego narządu wzroku. W dzisiejszym artykule przedstawię przegląd substancji najczęściej występujących w suplementach diety na oczy.

Dla poprawy ostrości widzenia konieczne jest regularne stosowanie barwników należących do grupy karotenoidów, czyli luteiny i zeaksantyny. Są one głównymi składnikami pigmentu plamki żółtej (zawdzięcza ona swój żółty kolor właśnie tym substancjom). W oku ludzkim są odpowiedzialne za pochłanianie szkodliwego promieniowania. Zbyt duża dawka promieniowania może doprowadzić do uszkodzenia fotoreceptorów (pręcików i czopków zlokalizowanych w siatkówce oka). Drugą ważną ich funkcją jest niszczenie powstałych pod wpływem promieniowania wolnych rodników, które przyczyniają się do uszkodzenia oka. Niedobór tych dwóch składników może być przyczyną zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Nasz organizm nie wytwarza ich samodzielnie, dlatego musimy dostarczyć te substancje razem z dietą bądź przy pomocy suplementacji. Zeaksantynę możemy znaleźć m.in. w marchwi, a luteina w znacznych ilościach występuje w zielonych warzywach takich jak szpinak, brokuły i sałata.

Kwasy omega-3 to grupa trzech wielonasyconych związków: kwasu dokozaheksaenowego (DHA), kwasu eikozapentaenowego (EPA), kwasu alfa-linolenowego (ALA). Są one ważnym składnikiem błon komórkowych siatkówki oka. Przyczyniają się do utrzymania prawidłowego widzenia.  Niedobór kwasów omega-3 w starszym wieku może być powodem zwyrodnienia plamki żółtej. W dużej ilości występują w awokado.

W kontekście narządu wzroku warto zwrócić również uwagę na resweratrol, który jest antyoksydantem (przeciwutleniaczem) i podobnie jak luteina bierze udział w zwalczaniu wolnych rodników, ponadto chroni naczynia krwionośne w siatkówce oka. Związek ten występuje w skórce ciemnego winogrona oraz czerwonym winie.

Owoc borówki czernicy (Vaccinium myrtillus) – inna popularna nazwa to czarna jagoda – zawiera m.in. witaminy A, C, B1, B2, PP, karoten, mangan, miedź, cynk a także antocyjany. To właśnie dzięki nim borówka wpływa na poprawę krążenia w naczyniach włosowatych oka, co sprawia, że gałka oczna jest lepiej ukrwiona, dotleniona i odżywiona. Preparaty zawierające w swoim składzie ekstrakt z owoców borówki czernicy chronią również przed działaniem wolnych rodników oraz promieniowaniem ultrafioletowym. W aptece znajdziemy wiele preparatów wspomagających wzrok zawierających czarną jagodę, często występuje ona w suplementach diety połączonych z wyżej wymienionymi składnikami.

Witaminy w suplementach diety na oczy

Korzystnie na nasze oczy wpływają preparaty zawierające w swoim składzie witaminy i mikroelementy. Najbardziej popularną witaminą kojarząca się ze wzrokiem jest witamina A. Jej niedobór powoduje utrudnione lub niewyraźne widzenie o zmierzchu – tzw. kurzą ślepotę.  Zapobiega chorobom plamki żółtej oraz pełni istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych w siatkówce oka. Niedobór tej witaminy objawia się suchością gałki ocznej.  Występuję m.in. w wątróbce wieprzowej i kurzych jajach.

Rozpuszczalna w wodzie witamina C jest silnym antyutleniaczem, uszczelnia oraz wpływa na elastyczność naczyń krwionośnych, wspomaga również regenerację rogówki. Można ją znaleźć w takich owocach jak truskawki, brokuły, kiwi, pomarańcze oraz warzywach – np. brokułach.

Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E wykazuje działanie antyoksydacyjne. Bogatym źródłem tej witaminy są suszone morele, nasiona słonecznika, orzechy ziemne i migdały.

Dla naszego wzroku ważne są także witaminy z grupy B – należą do nich wit. B1, B2, B6, B12. Przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, wpływają na pracę nerwów wzrokowych, zapobiegają pieczeniu, łzawieniu, suchości i świądowi oka. Źródłem witamin z grupy B są m.in drożdże i pszenica.

Mikroelementy w suplementach diety

Do głównych pierwiastków występujących w preparatach na oczy zaliczamy cynk, selen, mangan i miedź. Wpływają one na prawidłowe funkcjonowanie układu antyoksydacyjnego, zapobiegają szkodliwemu wpływowi wolnych rodników na narząd wzroku, zmniejszają ryzyko utraty wzroku wraz z wiekiem. Cynk w dużym stężeniu występuje w obrębie siatkówki oka. W dużych ilościach występuje m.in. w orzechach, pestkach dyni, groszku. Selen to pierwiastek występujący w rybach i owocach morza, natomiast miedź znajdziemy w takich produktach jak siemię lniane, kakao, ziarna słonecznika.

Co jeszcze znajdziemy w aptece?

W aptekach dostępny jest szeroki asortyment preparatów bez recepty wpływających na kompleksową ochronę oczu. Do podstawowych składników wspierających narząd wzroku zaliczamy także półsyntetyczną pochodną rutyny, tj. trokserutynę. Zmniejsza ona przepuszczalność ścian naczyń włosowatych oka, poprawia ich elastyczność i stan napięcia. Wykazuje działanie przeciwutleniające. Hamuje także aktywność reduktazy aldozowej, przez co zapobiega powikłaniom cukrzycy w postaci retinopatii (uszkodzenia naczyń krwionośnych znajdujących się w siatkówce oka). Warto również wspomnieć o citikolinie (cytydylo-5'difosfocholina) – naturalnie występuje w naszym organizmie, wykorzystywana do syntezy i odbudowy błon komórek nerwowych, dzięki temu uczestniczy w procesach prawidłowego widzenia. Dostępna w aptece w postaci tabletek i kropli.

Styl życia a nasze oczy

Wzrok pogarsza się nie tylko wraz z wiekiem.  Długotrwałe przesiadywanie przed ekranem telefonu, telewizora lub monitora może przyczynić się do pogłębienia lub powstania wad wzroku. Czy więc można ograniczyć czas spędzony przed tymi urządzeniami? Przy dzisiejszym postępie technologicznym oraz trendzie społecznym odpowiedź jest oczywista, dlatego pamiętaj: zdrowe oczy to takie, którym dostarczamy odpowiedniej dawki witamin, minerałów oraz wyżej wymienionych składników.

Dbaj o swoje oczy w każdym wieku. To dzięki nim widzisz otaczający cię świat!


Podziel się: