×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Preparaty stosowane w nerwowości i stresie

Problemy w pracy, w związku, zawrotne tempo życia, kłopoty finansowe i rodzinne – to wszystko może być przyczyną niepokoju, zdenerwowania i rozdrażnienia. Jeśli nie możesz zapanować nad swoimi nerwami, sięgnij po produkty ziołowe. Zioła na uspokojenie to naturalny i od wielu lat znany sposób na walkę ze stresem. W dzisiejszym artykule przedstawię surowce roślinne wchodzące w skład najpopularniejszych preparatów dostępnych w aptece bez recepty. Mogą to być produkty jednoskładnikowe, ale również wieloskładnikowe, co znacznie zwiększa siłę ich działania.

Zioła na uspokojenie, które zna każdy: melisa i rumianek

Jednym z najpopularniejszych ziół na uspokojenie jest melisa lekarska (melisa officinalis). W jej liściach znajduje się olejek eteryczny zawierający m.in. cytral, cytronelal i geraniol.  To waśnie dzięki niemu melisa łagodzi stany napięcia nerwowego. Ułatwia także zasypianie, dlatego może być stosowana u osób cierpiących na zaburzenia snu (szczególnie, gdy mają one podłoże na tle nerwowym). Melisa jest bezpiecznym ziołem i nie ma szczególnych przeciwskazań do jej stosowania. Należy jednak pamiętać, że nie należy jej stosować przed zabiegami chirurgicznymi, ponieważ może wchodzić w interakcje z lekami nasennymi stosowanymi podczas operacji. W aptece występuje w postaci tabletek, pastylek do ssania, syropów, herbatek fix.

Drugim bardzo popularnym ziołem jest rumianek pospolity (matricaria chamomilla). Charakterystyczny kwiat o żółtym koszyczku i białych listkach rośnie nie tylko dziko na terenach nizinnych, ale uprawiany jest również jako roślina lecznicza. Zawiera apigeninę, która należy do grupy organicznych związków zwanych flawonoidami. Pobudza ona receptory GABA-A hamujące uwalnianie neuroprzekaźników. Dzięki temu uspokaja i pomaga zasnąć – szczególnie po męczącym i stresującym dniu. Zioło jest bardzo dobrze tolerowane; może być stosowane u dzieci i młodzieży.

Odradza się stosowania rumianku przez kobiety w ciąży, ponieważ może pobudzać skurcze macicy.

W zielniku aptecznym najczęściej występuje w postaci zioła do zaparzania i herbatki fix.

Ciekawostka dla smakoszy piwa 

Roślina humulus lupulus, czyli chmiel zwyczajny, kojarzy się głównie z piwem, ale wchodzi również w skład preparatów uspakajających. W lecznictwie wykorzystuje się szyszki chmielu zawierające w swoim składzie humulon, lupulon, fenole oraz olejki eteryczne. Surowiec ten łagodzi objawy zdenerwowania i niepokoju, pozwala się wyciszyć i wprowadza w stan odprężenia. Nie powinien być stosowany razem z syntetycznymi lekami uspakajającymi.

Przeciwwskazaniem do stosowania chmielu zwyczajnego również jest ciąża oraz okres karmienia piersią.

Inne zioła o działaniu uspokajającym

Bardzo znanym ziołem jest kozłek lekarski (valeriana officinalis). Do celów leczniczych wykorzystuje się głównie korzeń i kłącze rośliny. W ich skład wchodzą m.in. olejki eteryczne, alkaloidy, kwas walerenowy, kwasy organiczne, terpeny, trójterpeny, waltraty. To właśnie ten ostatni związek wpływa na utrzymanie prawidłowych funkcji układu nerwowego. Przeciwskazaniami do stosowania są ciąża, karmienie piersią, prowadzenie pojazdów i obsługa urządzeń mechanicznych. Nie zaleca się również przyjmowania go z lekami uspokajającymi, antydepresyjnymi i nasennymi, a także przez osoby z niewydolnością nerek i wątroby. W aptece występuję w postaci kropli, herbatek, tabletek i kapsułek.

Roślina dobrze znana ogrodnikom ze względu na piękny wygląd i przyjemny zapach również wchodzi w skład wieloskładnikowych preparatów na uspokojenie. Lawenda lekarska (lavandula officinalis), bo o niej tu mowa, ma kwiaty zawierające olejki eteryczne – m.in. linalon i linalol. Stosowana jest u osób żyjących w stresie, przemęczeniu i łagodnym napięciu nerwowym.

Lawenda może powodować skórne reakcje alergiczne. Nie powinna być stosowania przy ostrym zapaleniu żołądka, w chorobie wrzodowej oraz u osób z niewydolnością nerek i wątroby.

Dostępna jest w postaci zioła do zaparzania lub – w połączeniu z innymi roślinami – występuje w suplementach diety na uspokojenie.

Warto również wspomnieć o różeńcu górskim (rhodiola rosea), który występuje też pod nazwą złoty korzeń. Roślina zmniejsza uczucie wyczerpania i niepokoju, ma korzystne działanie dla osób chorujących na depresję oraz pomaga przy stanach lękowych. Zmniejsza między innymi działanie układu współczulnego odpowiadającego za rytm bicia serca, który może być podwyższony w sytuacjach stresowych. Różeniec górski sprawdzi się szczególnie u studentów, ponieważ oprócz łagodzenia objawów stresu towarzyszących przy zdawaniu egzaminów, poprawia również pamięć i koncentrację.

Surowiec ten jest dobrze tolerowany przez organizm. Sprzedawany w postaci kapsułek.

Podobne właściwości antylękowe i antystresowe wykazuje passiflora (męczennica) – roślina pochodząca między innymi ze Stanów Zjednoczonych. Uważa się, że roślina ta może zmniejszyć lęk przed operacją. Dodatkowe badania wykazały również, że korzystnie wpływa na sen i może być stosowana w leczeniu bezsenności.

Stosowana w postaci herbatki jest bardzo bezpieczna. Podczas przyjmowania tabletek z passiflorą mogą pojawić się objawy niepożądane takie jak zawroty głowy i dezorientacja. Należy również pamiętać, że passiflora wchodzi w interakcje z lekami działającymi na ośrodkowy układ nerwowy.

W aptece dostępna jest w postaci syropu.

Co oprócz ziół może wpłynąć na nasze samopoczucie? 

W ziołowych preparatach uspokajających bez recepty może dodatkowo występować magnez z witaminą B6.  Takie połączenie również przyczynia się do zmniejszenia napięcia nerwowego i łagodzenia stanów silnego zdenerwowania.

Każdy z nas doświadcza stresu i każdy z nas może spróbować ograniczyć jego działanie. Pamiętaj tylko, że suplementy diety należy przyjmować systematycznie przez dłuższy czas. Zachowaj ostrożność, jeśli przyjmujesz inne leki na receptę. W takim przypadku najlepiej skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.


Podziel się: