Zioła w kuchni – kulinarne eksperymenty

Zioła w kuchni i w domowej apteczce są nieodłącznym elementem polskiej tradycji kulinarnej. Od zawsze matki i babcie stosowały lecznicze ziołowe napary i mieszanki, które stanowiły panaceum na różne dolegliwości i choroby – od niestrawności po przeziębienia. Zioła znajdują też szerokie zastosowanie w kuchni – wzbogacają smak i aromat słodkich i wytrawnych dań. Wiele gospodyń nie wyobraża sobie bez nich gotowania. Podpowiadamy, jak wykorzystać walory ziół w niecodziennych połączeniach.

Zioła w kuchni – odświeżająca mięta na słono

Uwielbiasz tradycyjne potrawy, ale chciałabyś czasem nadać im nowoczesnego charakteru? W osiągnięciu tego efektu mogą się okazać pomocne aromatyczne, świeże zioła. Czasem ich niewielki dodatek może odmienić klasyczne danie nie do poznania. Na pierwszy ogień proponujemy miętę pieprzową, słynącą ze swoich właściwości zdrowotnych. Usprawnia i reguluje pracę jelit, stosowana jest przy zaburzeniach trawienia, a także w schorzeniach wątroby i dróg żółciowych. Ma również działanie antybakteryjne i delikatnie uspokajające. To wystarczające powody, żeby na stałe zagościła w naszej kuchni. Możesz dodać ją do wytrawnego farszu na pierogi ruskie – będziesz zaskoczona ich oryginalnym smakiem i orzeźwiającym aromatem. Mięta świetnie sprawdzi się też jako dodatek do tradycyjnej arabskiej sałatki tabbouleh – wystarczy świeże, posiekane liście mięty pieprzowej wymieszać z kaszą kuskus i drobniutko posiekanymi warzywami i przepyszna, wiosenna przekąska gotowa.

Zioła w kuchni stanowią fantastyczny dodatek do różnego rodzaju masełek ziołowych – połączenie masła z miętą i kolendrą przeniesie cię wprost do Indii, a masełko miętowo-bazyliowe nada charakteru każdej potrawie.

W upalne dni możesz wykorzystać miętę do odświeżającego, jogurtowego napoju – wymieszaj w blenderze jogurt naturalny, pół ząbka czosnku, sól, pieprz i kilka listków mięty – gwarantujemy, że ten wytrawny napój skradnie twoje serce.

Zioła w kuchni – pietruszka nie musi być nudna

Źródłem wielu cennych składników mineralnych i witamin jest niedoceniana natka pietruszki. Przez gospodynie zazwyczaj używana jest do dekorowania sałatki jarzynowej lub jako znienawidzony przez dzieci zielony dodatek do zup. Warto jednak poświęcić jej nieco więcej uwagi ‒ jest cennym źródłem witaminy C i prowitaminy A, a także magnezu, potasu, wapnia, żelaza, kwasu foliowego i błonnika pokarmowego. Wzmacnia odporność organizmu (dzięki zawartości witaminy C), poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci, może być również pomocna w walce z anemią (dobre źródło żelaza).

Aby nieco odczarować natkę pietruszki, przygotuj z niej pyszne zielone pesto – pęczek natki zblenduj z prażonymi pestkami słonecznika, ząbkiem czosnku, solą, pieprzem i oliwą (jeśli dbasz o linię, możesz użyć wody). Tak przygotowany sos możesz wykorzystać na mnóstwo sposobów – jako dodatek do makaronu, jako dip do pieczonych warzyw czy po prostu smakowite smarowidło do kanapek.

Zioła w kuchni – aromatyczne desery w ziołowej odsłonie

Chcesz zaskoczyć rodzinę i znajomych oryginalnym deserem? Wystarczy, że tradycyjną szarlotkę wzbogacisz o świeży tymianek – to fantastyczne zioło w połączeniu z jabłkami smakuje znakomicie, a całemu wypiekowi nada bardzo ciekawego aromatu. Tymianek ma delikatne właściwości bakterio- i grzybobójcze, a także wspomaga procesy trawienia – żeby w pełni skorzystać z jego dobrodziejstw, nie tylko dodaj go do jabłek, ale także upieczone ciasto posyp kilkoma świeżymi listkami (temperatura ma negatywny wpływ na substancje odpowiedzialne za prozdrowotne właściwości większości ziół).  

W deserach zastosowanie znajdzie również, kojarzący się głównie z mięsnymi potrawami, intensywny w smaku rozmaryn. Jeśli nigdy nie próbowałaś lodów śmietankowych z dodatkiem tego zioła, nie czekaj ani chwili dłużej!

Rozmaryn ma działanie antyoksydacyjne i jest źródłem witaminy A i C. Pamiętaj jednak, że twarde listki rozmarynu trzeba odpowiednio drobno pokroić, a najlepiej masę lodową przed mrożeniem po prostu przecedzić – ziołowy aromat i tak będzie bardzo intensywny. Satysfakcja smakowa gwarantowana!

Zioła w kuchni – orzeźwiające napoje

Na zbliżające się lato i upały proponujemy nietypowe, orzeźwiające lemoniady na bazie owoców, warzyw i oczywiście aromatycznych ziół. Wielkimi krokami nadchodzi sezon na jedne ze zdrowszych polskich owoców – truskawki. To prawdziwe skarby natury, będące źródłem cennych antyoksydantów i witamin. Świetnie smakują w połączeniu ze świeżymi listkami kolendry, która nada takiej lemoniadzie prawdziwie azjatyckiego charakteru, a zawarty w niej chlorofil ma delikatne działanie oczyszczające. Uwielbiasz zielone ogórki? A co powiesz na lemoniadę ogórkowo-bazyliową? Jest naprawdę pyszna i bardzo zdrowa! Bazylia ma pozytywny wpływ na trawienie i posiada właściwości antyspetyczne1 oraz antyoksydacyjne2, a zielony ogórek jest zalecany w dietach odchudzających – składa się głównie z wody, więc jest niskokaloryczny. Jak przygotować taką lemoniadę? Trzy grube plastry ogórka i odrobinę miodu delikatnie ugnieć na dnie szklanki, tak aby ogórek puścił trochę wody. Kilka listków bazylii weź w dłonie i „klaśnij” w nie nad szklanką – zgnieciona bazylia straci aromat i nada goryczy, a przecież chcemy tego uniknąć. Dodaj zioła do pulpy ogórkowo-miodowej, zalej wodą gazowaną i ciesz się pyszną i zdrową lemoniadą.

Na wyciszenie po męczącym dniu w pracy proponujemy uspokajającą lemoniadę z arbuzem i świeżymi listkami melisy – jeśli nie lubisz owocowych cząstek, możesz wycisnąć sok z arbuza, zamiast rozgniatać miąższ w szklance. Dodaj „klaśniętą” melisę, wodę gazowaną lub przestudzoną zieloną herbatę i rozkoszuj się owocowo-ziołowym relaksem. 

Zioła w kuchni – zdrowsza alternatywa dla soli

Zioła w kuchni mogą być prawdziwym urozmaiceniem codziennych potraw i napojów, nadają im niepowtarzalny smak i aromat. Warto ich używać na co dzień i korzystać z wachlarza ich prozdrowotnych właściwości. Niektórymi ziołami, np. majerankiem lub oregano, możesz zastępować sól, która w dzisiejszych czasach jest obecna w naszej diecie w nadmiarze i przyczynia się do rozwoju otyłości, nadciśnienia tętniczego i chorób sercowo-naczyniowych. A nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać, niż leczyć! Zatem zachęcamy do samodzielnych eksperymentów kulinarnych i życzymy zdrowego smacznego.

Źródła: 
www.rozanski.li – Medycyna dawna i współczesna, dr Henryk Różański
1) http://rozanski.li/1127/ziele-bazylii-herba-basilici-jako-przyprawa-i-lek/
2) https://panacea.pl/articles.php?id=3306


Podziel się: