Chitozan – czy wspomaga odchudzanie?
Maria Brzegowy

Chitozan – czy wspomaga odchudzanie?

Chitozan, choć jest substancją naturalnie otrzymywaną z pancerzy skorupiaków, budzi w specjalistach skrajne emocje. Według niektórych jest w stanie wiązać tłuszcz, dzięki czemu ułatwia odchudzanie. Przeciwnicy uważają to za kompletną bzdurę. Jak jest naprawdę?

Suplementy diety – zacznijmy od początku

Suplementy diety „na odchudzanie” nie dziwią już w zasadzie nikogo. W myśl obowiązujących przepisów prawa żywnościowego, definiowane są jako środki spożywcze. Stąd, dzięki ich powszechnej dostępności – spore zainteresowanie konsumentów. Czy aby na pewno uzasadnione?

Producenci suplementów często sugerują, że ich wyrób „leczy”, „zastępuje lek”. Tymczasem jest to reklama złudna. Leki, zarówno te na receptę, jak i bez recepty, to produkty o potwierdzonym badaniami działaniu leczniczym lub profilaktycznym, udowodnionym w procesie jego rejestracji. W przeciwieństwie do nich, suplementy diety nie leczą, mogą co najwyżej w pewnym stopniu pozytywnie wpłynąć na nasz organizm. Konsumenci często jednak mylą te dwie kwestie.

Suplementy diety nie są lekami – nie „wyleczysz” nimi swojej choroby i dolegliwości. Niektóre składniki występujące w lekach znajdują się i w suplementach, ale w tym wypadku ich zawartość/stężenie jest niższe, w związku z czym nie będą wykazywać działania leczniczego.

Chitozan – z natury, naturalnie

Chitozan jest łańcuchowym poliaminosacharydem otrzymywanym z chityny. Jego źródłem są przede wszystkim skorupiaki, jak również grzyby strzępkowe z klasy Zygomycetes (tutaj w czystej postaci). Na pomysł jego zastosowania w żywieniu natrafiono przy okazji rozważań nad utylizacją odpadów z połowów rybackich. Wiele państw z rejonów przybrzeżnych trudniących się rybołówstwem lub hodowlą skorupiaków staje bowiem przed problemem składowania milionów ton odpadów w postaci skorup m.in. krabów. Intensywne badania spowodowały odkrycie kilku ciekawych zastosowań ich głównego składnika – chitozanu zawartego w chitynie.

Badacze wpadli na pomysł wykorzystania chitozanu podczas rozważań na temat utylizacji odpadów pochodzących z połowów rybackich. W ten sposób, teoretyczny odpad stał się wartościowym surowcem.

Powiązane produkty

Właściwości i zastosowanie chitozanu

Chitozan jest związkiem:

  • nietoksycznym,
  • biodegradowalnym,
  • biofunkcjonalnym.

Jego istotną zaletą jest fakt, że nie jest metabolizowany w przewodzie pokarmowym człowieka, stąd może pełnić funkcje błonnika pokarmowego.

Ogromne zainteresowanie chitozanem (i chityną) wynika z ich właściwości fizykochemicznych oraz aktywności biologicznej. Dzięki temu, znalazły one zastosowanie w wielu dziedzinach, m.in. w:

  • kosmetologii,
  • ochronie środowiska,
  • rolnictwie,
  • weterynarii,
  • ale przede wszystkim w przemyśle farmaceutycznym oraz medycynie.

Według wybranych badań, chitozan posiada m.in. zdolność redukcji poziomu cholesterolu – o nawet 20-30%. Podobno, miałby też obniżać ciśnienie tętnicze krwi, podnosić odporność organizmu oraz poprawiać perystaltykę jelit. Ponadto, ze względu na możliwość wiązania tłuszczu – 1 g chitozanu miałby teoretycznie „sprzęgać” od 3 do 20 g tłuszczu, utrudniając tym samym jego wchłanianie. Jednakże, według jednego ze źródeł, aby można było spełnić to założenie, przed posiłkiem należałoby przyjąć ok. 4 g chitozanu. Tymczasem, większość producentów zaleca od 1 do 2 g, co stanowi wartość prawdopodobnie niewystarczającą.

Według badaczy, chitozan ma obniżać poziom cholesterolu, korzystnie wpływać na ciśnienie tętnicze krwi, podnosić odporność organizmu oraz odchudzać.

Co mówią badania?

W temacie odchudzania, przeprowadzone badania nie potwierdzają jednak skuteczności chitozanu, a przynajmniej nie w takim stopniu, w jakim byśmy sobie tego życzyli. W 2004 roku na grupie 250 osób ze średnim BMI o wartości 35,5 przeprowadzono 24-tygodniowe doświadczenie, w którym podawano im 3 g chitozanu lub taką samą dawkę placebo. Jednocześnie, wszyscy uczestnicy otrzymywali porady żywieniowe niezbędne w procesie utraty masy ciała. Wyniki były niestety porównywalne w obydwu grupach, choć z niewielką przewagą dla grupy otrzymującej chitozan. W przypadku redukcji za wysokiego poziomu cholesterolu, również nie wykazano większych różnic. Inne z kolei badanie, zdecydowanie nowsze (z 2015) obejmowało grupę 115 uczestników. Tym razem, wykazano istotne zmiany w tempie utraty masy ciała, o ok. 1,8 kg więcej w przypadku grupy otrzymującej dodatkowo chitozan. Jak odnieść się do takich różnic? Z rozsądkiem – po prostu.

Powtarzaliśmy to już wielokrotnie, ale powtórzymy ponownie. Nie istnieje cudowna tabletka odchudzająca. Jeśli nie zmienimy swoich nawyków żywieniowych oraz niewłaściwego stylu życia – żaden suplement, ani nawet lek nie zrobi tego za nas.

Piśmiennictwo:

  1. Bagnowska A. i wsp., 2014, Właściwości przeciwutleniające chitozanu w kiełbasach bez dodatku azotanu (III), ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość., 4 (95), 173-187
  2. 2.     C Ni Mhurchu i wsp., 2004, The effect of the dietary supplement, Chitosan, on body weight: A randomised controlled trial in 250 overweight and obese adults, International Journal of Obesity, 28 (9), 1149-1156
  3. Kumirska J., Stepnowski P., 2015, Zastosowanie technik chromatograficznych do analizy chityny i chitozanu, Techniki i Metody, 4, 24-29
  4. 4.     Pokhis K. i wsp., 2015, Efficacy of polyglucosamine for weight loss—confirmed in a randomized double-blind, placebo-controlled clinical investigation, doi:  10.1186/s40608-015-0053-5
  5. Wszechnica Żywieniowa SGGW, Suplementy diety. Korzyści i zagrożenia. http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/Prezentacje/2011/slajdy_suplementy2.pdf, dostęp 19.10.2016

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij