Spirulina okiem dietetyka
Maria Brzegowy

Spirulina okiem dietetyka

Pierwsze informacje w temacie prozdrowotnych właściwości spiruliny pojawiły się już w czasach starożytnych. Jednak dopiero w roku 1827 sinicę tę udało się wyizolować z wody strumienia. Jako źródło wielu substancji odżywczych, stanowi ona dziś ciekawy pomysł suplementacji zbilansowanej diety, ale nie tylko. Od tysięcy lat znajduje również szerokie zastosowanie m.in. w kosmetyce.

Glon Spirulina platensis syn. Arthrospira platensis należy do gromady sinic (cyjanobakterii). Swoją nazwę zawdzięczają ich niebieskawemu zabarwieniu pochodzącemu od niebieskiej fikocyjaniny. Samą spirulinę można spotkać w glebie, piasku, bagnach, w morskiej wodzie, w słodkiej wodzie jezior, tropikalnych jeziorach, a nawet w ciepłych źródłach – posiada ona bowiem wysokie zdolności adaptacji do najróżniejszych warunków.

Wybrane właściwości spiruliny

Spirulina platensis była już znana i ceniona w czasach starożytnych. Ze względu na swój bogaty skład – ok. 60% białka, witamina E, witamina B12 oraz liczne składniki mineralne – wykorzystywano ją (i wciąż wykorzystuje) w celach profilaktyki oraz leczenia wielu chorób. Wśród jej właściwości wymienia się m.in.:

  • bogate źródło żelaza – pierwiastka ważnego w procesie m.in. tworzenia się czerwonych krwinek (profilaktyka niedokrwistości) oraz magnezu – składnika ważnego dla m.in. układu nerwowego
  • źródło witaminy B12 – ważnej dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
  • źródło białka zbilansowanego pod względem składu aminokwasowego; fakt ten jest istotny dla m.in. wegetarian oraz osób ograniczających mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego
  • źródło kwasu γ-linolenowego (GLA), czyli kwasu tłuszczowego, który naturalnie obecny jest w mleku matki i odgrywa ważną rolę w procesie prawidłowego rozwoju układu odpornościowego dziecka
  • źródło substancji mających zdolność poprawiania funkcji jelit i procesu trawienia (poprzez stymulację naturalnej flory bakteryjnej jelit)
  • źródło β-karotenu, oraz witaminy E, które posiadają właściwości antyoksydacyjne; generalnie ochrona naszego organizmu przed szkodliwym działaniem (nadmiaru) wolnych rodników, zmniejszając w ten sposób ryzyko rozwoju wielu chorób, w tym chorób nowotworowych
  • obecność fikoerytryn, fikocyjanin i chlorofilu, które chronią nas przed szkodliwym działaniem promieniowania UV na skórę; dzięki temu znacząco opóźniają procesy starzenia
  • możliwość wspomożenia leczenia niedożywienia
  • ciekawy pomysł dodatkowej suplementacji dla sportowców
Dzięki bogatemu składowi, spirulina włączona do diety może sprzyjać poprawie naszego samopoczucia, a nawet wyglądu.

Czy spirulina odchudza?

Niektóre źródła podają, że spirulina może stać się ciekawym elementem diety odchudzającej. Specjaliści sugerują, że dzieje się tak nie tylko za sprawą możliwości poprawy pracy jelit, regulacji ich perystaltyki, ale i dzięki obecności pewnych składników, które rzekomo miałyby oddziaływać na ośrodki w mózgu odpowiadające za zmniejszanie napadów głodu. Czy oznacza to, że spirulina może stać się cudownym środkiem na otyłość? Niestety, nie do końca. Samo stosowanie spiruliny, bez wprowadzenia odpowiednio dobranej, zbilansowanej diety i regularnej aktywności fizycznej nie przyniesie oczekiwanego efektu. Może ona stanowić co najwyżej dodatek do zdrowej diety. Tak naprawdę, żaden, nawet najlepszy produkt z dziesiątkami rekomendacji nie sprawi, że nagle obudzimy się szczuplejsi.

Spirulina, a choroby serca, układ nerwowy i odpornościowy

Według wybranych danych z literatury, zawarte w spirulinie związki pomagają w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi, regulują glikemię oraz poprawiają wydzielanie insuliny. Dzięki tym właściwościom, suplementacja spiruliną może okazać się korzystna w przypadku profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Wykazano również korzystny wpływ suplementacji spiruliną u osób cierpiących na chorobę Alzheimera (zmniejszenie nasilenia objawów), w zaburzeniach psychicznych oraz w zaburzeniach snu. Z kolei dzięki tzw. właściwościom immunomodulującym, spirulina odznacza się pozytywnym efektem u osób zakażonych wirusem HIV – wykazano, że może ona poprawić stan odżywienia pacjenta oraz jego ogólną kondycję.

Spirulina może działać korzystnie w przypadku osób cierpiących na bezsenność.

Kto może, a kto nie powinien sięgać po spirulinę?

Decydując się na stosowanie suplementacji diety pod postacią preparatów spiruliny, należy pamiętać, iż należą one do preparatów ziół, zatem ich stosowanie nie jest regulowane przez Federalną Agencję Leków i Żywności. Zanim rozpoczniemy przyjmowanie takich wyrobów, powinniśmy zatem uważnie zapoznać się z ulotką dołączoną do opakowania i zwrócić uwagę na skutki uboczne stosowania suplementacji, głównie w kierunku rzadkich przypadków reakcji alergicznych (najczęściej: bóle głowy, bóle mięśni, zaczerwienie twarzy, nadmierna potliwość oraz trudności w skupieniu uwagi). Ponieważ brak aktualnie badań w grupie osób poniżej 18. roku życia oraz u kobiet w ciąży, ze względu na możliwość wystąpienia niezamierzonych reakcji organizmu, nie należy podejmować suplementacji w tych grupach.

Dzieci – osoby poniżej 18. roku życia oraz kobiety w ciąży to grupy osób, w których ryzyko wystąpienia niepożądanych reakcji organizmu jest wyższe. Z tego powodu suplementacja jakimkolwiek produktem, nawet tym najbardziej naturalnym, zawsze powinna zostać poprzedzona konsultacją z lekarzem specjalistą.

Piśmiennictwo:

- Fenert B., Zarzycki Paweł K., 2015, Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju Arthrospira, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLVIII, 2, 223-228

- Klasik S., Burczyk J., Zych M., 2009, Spirulina platensis mikroskopijny organizm – możliwości praktycznego zastosowania, Farmakologiczny Przegląd Naukowy, 7, 12-15

- Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., 2015, Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, Medycyna Rodzinna, 1, 18-22

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Otyłość – co ją powoduje i jak z nią walczyć?

    Otyłość to choroba, której częstotliwość występowania przybiera aktualnie rozmiar epidemii. Bezpośrednio wiąże się ją z problemami natury nie tylko estetycznej, ale przede wszystkim zdrowotnej. Jej obecność pogarsza m.in. stopie wyrównania jednostek takich jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze krwi, zwiększa ryzyko rozwoju choroby nowotworowej oraz sprzyja kłopotom w zajściu w ciążę. Właściwe jej diagnozowanie oraz prowadzenie pozwalają na powrót do pełni sił. Czym jest otyłość? Z jakimi problemami się ją wiąże? Jak ją diagnozować oraz leczyć? Dowiedz się wszystkiego z poniższego artykułu. 

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta przy atopowym zapaleniu skóry (AZS) – o czym warto pamiętać?

    Jak powinna wyglądać dieta przy AZS? Czy z całkowitą pewnością jest możliwe określenie, co przy atopowym zapaleniu skóry można jeść, a czego należy unikać? 

  • Planowanie posiłków – dlaczego warto układać menu?

    Planowanie posiłków to najprostszy sposób wdrożenia i utrwalenia nowych, zdrowych nawyków żywieniowych – nie tylko wraz z początkiem nowego roku czy pierwszego dnia wiosny, ale i na co dzień. Planując zakupy, określone posiłki i ich pory, nie tylko zadbamy o swoje samopoczucie i sylwetkę, ale i też zaoszczędzimy czas i pieniądze.  Jak zatem dobrze planować posiłki? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Otyłość brzuszna – przyczyny i skutki. Jak się jej pozbyć?

    Ze względu na umiejscowienie tkanki tłuszczowej otyłość dzieli się na postać uogólnioną, brzuszną oraz pośladkowo-udową.  Z punktu widzenia zdrowotnego najgroźniejszą wydaje się być otyłość brzuszna. Jakie są jej przyczyny? Jak ją rozpoznać i leczyć?  Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij