Dlaczego warto pić herbatę?
Ewa Gąsecka

Dlaczego warto pić herbatę?

Znamy wiele rodzajów herbaty. Najpopularniejsze z nich to herbata czarna, zielona, biała, pu-erh (czerwona). Po wodzie jest najczęściej pitym napojem na świecie. Dowiedz się więcej, czym się różnią i jakie mają właściwości zdrowotne.

Herbata - co to takiego?

Herbata jest naparem z pąków i liści wiecznie zielonego krzewu z rodzaju Camelia, z ząbkowanymi skórzanymi listkami.

Ma białe do różowych, nieduże i wonne kwiaty oraz małe brunatne, zdrewniałe owoce.

Rośliny uprawiane są w wielu krajach strefy zwrotnikowej, w największej ilości w Chinach i Indiach, ale także poza Azją. Do produkcji wykorzystuje się pączki i liście, z które poddaje się suszeniu, czasami fermentacji.

Zielona herbata - odmładza i oczyszcza

Herbata zielona powstaje z liści nie poddanych fermentacji – natychmiast po zerwaniu przeprowadzany jest proces suszenia.

Dzięki temu zachowuje ona więcej cennych składników od czarnej herbaty, charakterystycznych dla świeżych liści.

Jej właściwości zdrowotne są od tysiącleci wykorzystywane w medycynie chińskiej. Współczesne badania wskazują, że w zielonej herbacie można znaleźć całe bogactwo antyoksydantów, przede wszystkim grupę związków polifenolowych o nazwie katechiny. Są one silnymi antyoksydantami biorącymi udział w likwidacji wolnych rodników uszkadzających komórki i prowadzących do nowotworów, starzenia się organizmu, miażdżycy.

W zielonej herbacie naukowcy znaleźli związek o nazwie – galusan epigalokatechiny, w skrócie EGCG. Badania ujawniły, że jest on przynajmniej sto razy bardziej skuteczny niż witamina C oraz przynajmniej dwadzieścia pięć razy bardziej skuteczny niż witamina E w ochronie naszych komórek.

W chwili obecnej trwają badania nad zdrowotnymi właściwościami zielonej herbaty. Z tych przeprowadzonych do tej pory można wnioskować, bez twardych dowodów, że może mieć ona właściwości:

  • Przeciwmiażdżycowe
  • Obniżające poziom całkowitego cholesterolu i podnoszenie „ dobrego” HDL
  • Przeciwnowotworowe
  • Poprawiające metabolizm i ułatwiające spalanie tłuszczu
  • Ochronne w stosunku do wątroby
  • Regulujące poziom cukru we krwi
  • Obniżające ciśnienie tętnicze

Zielona herbata zawiera kofeinę (teinę), a także inne związki o działaniu słabiej od kofeiny, pochodne ksantyny, m.in. teobrominę, teaninę i teofilinę. W odniesieniu do tej samej objętości gotowego napoju szacuje się, że typowo zaparzona zielona herbata zawiera dwu lub trzykrotnie mniej kofeiny niż przeciętnie zaparzona kawa.

Właściwa temperatura parzenia waha się w zależności od rodzaju zielonej herbaty, ale najczęściej jest to między 80 °C a 90 °C, a czas parzenia powinien wynosić od 2 do 3 minut.
Najbardziej popularne gatunki zielonej herbaty to gunpowder, longjing (lung ching), sencha.

Czarna herbata - pobudza i chroni przed próchnicą

Herbata czarna otrzymywana jest w wyniku czterech procesów – więdnięcia, skręcania, fermentacji i suszenia. Najbardziej popularne gatunki czarnej herbaty to assam, yunnan, darjeeling, ceylon.

Podczas, gdy herbata zielona zawiera więcej katechin, czarna obfituje w bardziej złożone flawonoidy, które również mają działanie przeciwutleniające.

Obniża ona ciśnienie krwi, poprawia przy tym krążenie i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca.

Zaletą czarnej herbaty jest jej działa pobudzające - zawiera dużo teiny, więcej niż zielona. Hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza go do wydzielania soków trawiennych, co jest wykorzystywane przy zatruciach pokarmowych. Dzięki dużej zawartości fluoru chroni zęby przed próchnicą.

Ma jednak pewną wadę – zawiera związki, taniny, które hamują wchłanianie żelaza, nie należy wiec popijać nią posiłków. Należy zaleć ją wrzącą wodą i parzyć 3-4 minuty.

Czerwona herbata - pomaga walczyć z nadwagą

Herbata czerwona jest herbatą półfermentowaną. Szczególnym uznaniem cieszy się fermentowana bardzo powoli chińska Pu-Erh.

Ojczyzną Pu-Erh jest południowa prowincja Chin, Yunnan. Naukowcy twierdzą, że czerwona Pu-Erh zyskuje swoje lecznicze właściwości i niepowtarzalny aromat dzięki powolnemu procesowi fermentacji. Jej zdrowotne działanie jest tym skuteczniejsze, im dłużej pozwala jej się dojrzewać w odpowiednich warunkach.

Czerwona herbata zawiera między innymi: garbniki, alkaloidy, flawonoidy, minerały oraz witaminę C. Zawiera bardzo małe ilości kofeiny i taniny, dzięki czemu nie upośledza wchłaniania żelaza oraz jest dobrym rozwiązaniem dla osób wrażliwym na kofeinę.

Obecne w czerwonej herbacie flawonoidy są odpowiedzialne za jej charakterystyczny smak i aromat oraz mają właściwości przeciwutleniające.

Nie była ona poddana tak dużej ilości badań jak zielona i czarna, ale podejrzewa się, że obniża poziom cholesterolu we krwi, wspomaga pracę wątroby, oczyszcza organizm i ma swój udział w walce z nadwagą. Należy ją parzyć 5 minut pod przykryciem zalewając wodą o temperaturze 90-100°C.

Biała herbata - pobudza i orzeźwia

Herbata biała powstaje z młodych pączków, które jeszcze nie zdążyły się rozwinąć. Zebranie takich pączków możliwe jest jedynie raz w roku, na wiosnę. Młode listki zawierają 3 razy więcej zdrowotnych polifenoli, niż liście starsze.

Krzewy, z których powstać ma biała herbata, są czasami dodatkowo chronione przed słońcem – ma to zapobiec wykształceniu się chlorofilu.

Produkcja tej herbaty odbywa się według tradycyjnych, bardzo rygorystycznych zasad, niektóre gatunki nadal zbierane są ręcznie. Hoduje się ją jedynie w Chinach i na Sri Lance. Jest to jeden z najdroższych rodzajów herbaty.

Zawiera dużo witaminy C oraz kofeiny, która intensywnie pobudza i orzeźwia. Posiada najsilniejsze właściwości antyoksydacyjne ze wszystkich znanych herbat, trzy razy większe niż zielona herbata ze względu na dużą ilość polifenoli.

Należy parzyć ją ok. 8-10 minut w temperaturze 75 - 90 stopni C. Zaparzona daje jasny kolor, odznacza się delikatnym smakiem o subtelnym aromacie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij