Domowe SPA

Tak jak oczy są zwierciadłem duszy, tak nasza skóra jest zwierciadłem stanu zdrowia. To właśnie po jej kondycji możemy poznać kondycję całego naszego organizmu.

Dieta, higiena snu, wypoczynek, aktywność sportowa, stosowanie odpowiedniej pielęgnacji, dobór kosmetyków - to elementy, które wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie. Stan skóry (jej napięcie lub jego brak, koloryt, nawilżenie, odżywienie) wskazuje, czy odpowiednio pielęgnujemy nie tylko skórę, ale i cały organizm. Wymienione wyżej czynniki, które wpływają na stan naszego zdrowia są w równej mierze ważne dla jego zachowania.

Wzmożona pielęgnacja zimą


Szczególne znaczenie ma to w okresie zimowym, kiedy osłabia się odporność organizmu. Należy zadbać o dietę, ważne by była bogata w witaminy, minerały, należy spożywać dużo płynów, zwłaszcza soków. Ważnym elementem, który wpływa pozytywnie na zmienność nastrojów wywołanych przez zimową aurę jest odpoczynek i to zarówno bierny jak i aktywny. Ćwiczenia fizyczne wspomagają uwalnianie endorfin do naszego krwioobiegu, które odpowiedzialne są za odczuwanie radości i zadowolenia. Ważnym składnikiem pomocnym w walce z zimowymi chandrami jest pielęgnacja skóry, cery.

Zabieg kosmetyczny może w szybki i prosty sposób skutecznie poprawić nam humor, dodając pewności siebie i jednocześnie działa relaksująco i odprężająco. W tym celu dobrze czasem pozwolić sobie na zorganizowanie domowego SPA. Jest to bardzo istotne, gdyż statystyki są dla nas kobiet okrutne - coraz częściej zapadamy na choroby serca wywołane chronicznym stresem, przepracowaniem i właśnie brakiem czasu dla siebie. Twoje domowe SPA powinno być miejscem gdzie będziesz mogła się zrelaksować i odpocząć. Zadbaj więc o nastrojową, relaksującą muzykę, zapal świece, kadzidełka, lub kominek z olejkiem aromatycznym. Istnieje kilka zasad, według których powinno się dbać o swoje ciało.

Krok pierwszy- peeling


Możesz w tym celu użyć gotowego kosmetyku, lub przygotować go samodzielnie: pół szklanki gruboziarnistej soli zmieszaj z łyżką śmietany tak, aby powstała gęsta mieszanka. Następnie kolistymi ruchami w kierunku serca masuj całe ciało. Sól usunie martwy, zrogowaciały naskórek, a śmietana natłuści skórę i zatrzyma wilgoć w naskórku. Pomocna będzie także szorstka gąbka do masażu. Nie stosuj peelingów, kiedy masz podrażnioną lub skaleczoną skórę. Peelingi na skórę twarzy powinny być delikatniejsze i dobrane do rodzaju cery.

Do cery suchej, wrażliwej najlepiej używać gotowych peelingów enzymatycznych, czy gommage. Ich działanie polega na rozpuszczeniu komórek zrogowaciałego naskórka, a w przypadku gommage następuje to podczas ścierania peelingu. Propozycja peelingu delikatnego, który polecany jest do cery mieszanej i tłustej jest peeling drobnoziarnisty. Można go przygotować poprzez dodanie do lekkiego kremu nawilżającego łyżki wiórek kokosowych lub zmielonych migdałów. Tak przygotowany peeling nanieś na twarz i delikatnie przez kilka minut masuj nim skórę, następnie spłucz wodą np. z dodatkiem soku z cytryny.

Zakwaszona woda nawilża skórę i ją tonizuje. Peelingu wymagają także nasze usta, które zimą często bywają spierzchnięte. Wystarczy miękką szczoteczką do zębów wykonywać delikatne, koliste ruchy na ustach, a następnie nałożyć na nie miód, który natłuści je i dostarczy wielu minerałów. Na ustach nie ma gruczołów łojowych, dlatego też powinno się używać pomadek ochronnych, które zwierają tłuszcze i oleje- szczególnie polecanym olejem do ust jest olej z wiesiołka.

Krok drugi- nawilżanie


Peelingując skórę, usuwamy z niej martwy naskórek oczyszczając ją i przygotowując do lepszego wchłaniania substancji zawartych w kosmetykach. Woda i substancje nawilżające powinny być dostarczone do naskórka przed substancjami odżywczymi, ponieważ te ostatnie utrzymują jego nawilżenie. Dlatego też krok drugi w naszym domowym SPA to nawilżanie. Zabiegi te powinny polegać na dostarczaniu do naskórka takich składników jak witaminy z grupy B, witaminy C, minerałów, kwasu hialuronowego, ceramidów, elastyny, chityny, protein pszenicznych, gliceryny, kwasów owocowych, skrobi, pektyn, aminokwasów.

Nawilżanie całego ciała najlepiej zacząć od ciepłej kąpieli, gdyż wówczas rozszerzają się pory skóry, co ułatwi penetrację substancji nawilżających. Ciepła kąpiel doskonałe rozluźnia mięśnie gładkie, nad którymi nie mamy kontroli, a to one są w głównej mierze odpowiedzialne za odczuwane napięcia i nieprzyjemne skurcze. Żeby kąpiel była godna miana domowego SPA należy ja właściwie przygotować. Podgrzej 2 litry mleka, dodaj 2 łyżki miodu i tak przygotowany płyn wlej do kąpieli. Mleko i miód wiążą wilgoć i pozostawiają skórę elastyczną i delikatną w dotyku. Doskonale sprawdza się dodanie do kąpieli naparu ziół, np. rumianku. Działa on, bowiem nawilżająco i antyseptycznie. Czas kiedy leżymy w wannie (nie dłużej niż 20-25 minut) jest doskonałym momentem na zaaplikowanie na skórę twarzy i dekoltu maseczek (np. z cytryny, kiwi, jabłka, ogórka, warzyw, ziół) gdyż samo ciepło pary wodnej aktywuje składniki masek.

Przepisy na maseczki nawilżające

Maseczka z cytryny lub kiwi
Po obraniu owocu pokrój go w cienkie plastry i nałóż na twarz i dekolt i pozostaw na około 20 minut. Ta prosta i łatwa w przygotowaniu maseczka dostarcza do skóry dużą dawkę witaminy C, która uelastycznia naczynia krwionośne. Działa antyoksydacyjnie. Polecana zwłaszcza dla osób z osłabionymi naczynkami włosowatymi.
Maseczka z jabłka
Obrane i starte jabłko wymieszaj z łyżką mąki ziemniaczanej. Równomiernie rozprowadź na skórze twarzy. Działanie tej maseczki polega na głębokim nawilżeniu naskórka, dostarczeniu minerałów i witamin oraz ma działanie łagodzące i kojące. Szczególnie polecana dla cer suchych i wrażliwych, podrażnionych
Maseczka warzywna
Obrane warzywa (1 marchew, łyżka posiekanej natki pietruszki, 1 ugotowany ziemniak) należy zmiksować i nałożyć na skórę twarzy. Maseczka ta dostarcza wiele minerałów i mikroelementów, witaminę C, działa antyoksydacyjnie. Polecana zwłaszcza dla cery wymagającej "zastrzyku energii" oraz dla cer dojrzałych. Po wykonaniu maseczek nawilżających zastosuj krem odżywczy, zapobiegnie to utracie pozyskanego nawilżenia.
Maseczka z ogórka
Plastry zielonego ogórka nałóż na twarz oraz na oczy. Jest to maseczka poprawiająca koloryt skory, ściągająca pory. Polecana do każdego rodzaju cery. Lekkie działanie wybielające pomaga usunąć sińce pod oczami.
Maseczka ziołowa
Zmielone zioła rumianku, bławatka, siemienia lnianego połącz i zalej wrzątkiem tak, aby uzyskać konsystencję gęstej papki. Kiedy zioła będą letnie możesz dodać sok z cytryny, witaminę C w kroplach, miód. Maseczka ta ma głębokie działanie nawilżające, antyoksydacyjne, bakteriobójcze. Polecana do każdej cery. Jeżeli do ziół dodamy kilka kropel oleju np. słonecznikowego lub olejek aromatyczny uzyskamy maskę odżywcza, która doskonale nadaje się do cery suchej i mieszanej.

Krok trzeci - odżywianie i regeneracja


Skóra podlega wpływowi cyklu okołodobowego, w ciągu zimowego dnia reaguje na zmienne i niesprzyjające warunki atmosferyczne, musi znosić suche i ogrzane powietrze w pomieszczeniach, natomiast nocą regeneruje się i odpoczywa razem z Tobą. Dlatego ważne jest dbanie o właściwą higienę snu. Zanim jednak udamy się na odpoczynek należy pamiętać o zmyciu skóry i to bez względu na to czy wykonywany był makijaż czy nie.

To właśnie nieosłoniona przez żadne ubranie skóra twarzy narażona jest na zanieczyszczenia ze środowiska. Poza tym, szczególnie w przypadku cery tłustej, poprzez gruczoły łojowe na powierzchnie skóry wydobywa się sebum, które chroniąc ją od czynników zewnętrznych jednocześnie blokuje dostęp dla czynników, które chcemy dostarczyć skórze poprzez kosmetyk. Do substancji odżywczych zaliczamy; witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A - retinol, D, E, K), woski, lanolinę, olej z jojoby, silikony, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (np. tran) i roślinnego (np. olej z dziurawca, olej z kiełków pszenicy, olej zwierający kwas gamma-linolenowy, olej brzoskwiniowy, olej z awokado, masło kakaowe, masło Karite, olej migdałowy). Kosmetyki odżywcze jak np. kremy półtłuste czy tłuste, ze względu na fizjologię naskórka powinno stosować się na noc, kiedy dochodzi do jego regeneracji, a na dzień kremy lekkie, nawilżające. Jednakże zimą na dzień stosujmy kremy półtłuste, a na noc przemiennie - raz nawilżający, raz odżywczy.

Przepisy na maseczki odżywiające

Maseczka z awokado
Obrany owoc rozgnieć widelcem, dodaj kilka kropel oliwy z oliwek lub oleju słonecznikowego i nałóż na skórę twarzy. Awokado to owoc bogaty w NNKT, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, które uelastyczniają naskórek, zatrzymują wilgoć w środku. Dodatkowo dodany olej ułatwi uzyskanie odpowiedniej konsystencji i dostarczy do skóry witamin.
Maseczka z witaminą A+E
Gotowe krople witaminowe A+E rozprowadź równomiernie na skórze twarzy. Dodatkowo dla lepszego efektu możesz zastosować parówkę. Umieść głowę nad pojemnikiem z gorącą wodą z dodatkiem ziół czy olejków aromatycznych (np. cytrynowy, lub z mięty pieprzowej), gdyż uodparniają organizm i usprawniają oddychanie. Pamiętaj jednak, by para wodna tylko lekko ogrzewała twarz. W przypadku skóry z rozszerzonymi naczynkami użycie kąpieli wodnej nie jest wskazane. Maseczka ta działa stymulująco na regenerację komórek naskórka, uelastycznia go, zatrzymuje jego nawilżenie i działa antyoksydacyjnie. Polecana dla każdej cery, także dla tłustej, gdyż natłuszczenie naskórka reguluje proces wydzielania sebum.
Maseczka z twarogu i miodu
3 łyżki twarogu wymieszaj dokładnie z łyżka miodu i nałóż na twarz. Proteiny i tłuszcze zawarte w twarogu pozostawiają skórę miękką w dotyku i elastyczną, a miód dostarcza wielu mikroelementów. Maska nadaje się doskonale także na usta. Polecana dla każdej cery, oprócz naczyniowej, gdzie miód może prowadzić do podrażnień. Zamiast miodu można dodać kilka kropel cytryny.

W domowym SPA nie może zabraknąć pielęgnacji włosów. Maski do włosów należy przykryć foliowym czepkiem i owinąć ręcznikiem. Maski do włosów powinny być bogate w witaminy z grupy B, woski i oleje. W domowym zaciszu możemy przygotować maskę z żółtka jajka i oleju np. słonecznikowego, oliwy z oliwek lub po umyciu włosów przepłukiwać je sokiem z grejpfruta, który reguluje wydzielanie sebum i dostarcza witaminę C skórze głowy. Nadaje włosom piękny połysk. Działanie regulujące prace sebum i nadające połysk ma również pokrzywa, nadaje ona jednocześnie włosom lekko ciemniejszy kolor.

Krok czwarty - pielęgnacja ciała


Po kąpieli zawsze staraj się stosować balsam nawilżający lub odżywczy. Najlepiej stosuj je naprzemiennie. Balsamy aplikujemy na całe ciało, nakładając je od dołu kolistymi ruchami w kierunku serca. Poprawi to krążenie i ułatwi prace układu krwionośnego w usuwaniu toksyn. Balsamy należy dobierać stosownie do potrzeb skóry, a w okresie zimowym zdecydujmy się na częstsze stosowanie balsamów odżywczych, natłuszczających. Aby wspomóc wchłanianie substancji zawartych w balsamach, można na łóżku rozłożyć folię i dość dokładnie przykryć się nią, następnie okryć ciało kocem. Ciepło ułatwi transport składników do naskórka. Taki zabieg powinien trwać 15-20 minut. Jeżeli występują choroby serca czy kruchość naczyń czas powinien być o połowę krótszy.

Krok piąty - pielęgnacja skóry okolic oczu


Czym było by prawdziwe SPA, gdyby "nie ujmowało" nam lat? Oczy mogą zdradzić nasz wiek lub po prostu zmęczenie. Prawidłowa pielęgnacja skóry okolic oczu powinna zacząć się już około 20 roku życia i ,musi składać się z nawilżania i odżywiania skóry kosmetykami witaminowymi i ziołowymi o delikatnym działaniu. Taka pielęgnacja to profilaktyka i pozwala skórze dłużej zachować młodość. Najczęstsze dolegliwości oczu to pieczenie, zaczerwienienie, łzawienie, opuchnięte powieki, sińce pod oczami i tzw. worki pod oczami. Na pieczenie, zaczerwienieni i łzawienie jest kilka prostych domowych sposobów. Kiedy masz zmęczone oczy, a jesteś w pracy najlepszym sposobem będzie zamkniecie oczu i zakrycie ich dłońmi na kilka minut.

Gałka oczna wówczas odzyska właściwe nawilżenie i oko oczyści się. A po przyjściu do domu zastosuj okłady z czarnej lub zielonej herbaty, rumianku. W przypadku opuchniętych powiek wykonaj lekki masaż od zewnętrznego do wewnętrznego kącika oka lub przyłóż na oczy lód owinięty w chusteczkę higieniczną. W sklepach dostępne są okulary żelowe do oczu, ale można zastąpić je okrągłymi gryzaczkami dla niemowlaków. Wystarczy wsadzić je do lodówki na pół godziny i przyłożyć na 10-15 minut na oczy. Jeżeli natomiast masz sińce pod oczami oznaczać to może pogorszone mikrokrążenie. Wykonaj lekki masaż i oklepywanie w celu poprawienia krążenia, a następnie połóż okłady z plastrów ogórka (można schłodzić go w lodówce). Szczególną uwagę należy poświęcić dłoniom, gdyż mróz i wilgoć nie jest ich sprzymierzeńcem w zimowe dni. Elastyczność skórze dłoni przywróci wykonanie peelingu i nałożenie tłustego kremu, a następnie założenie foliowych rękawic i owiniecie dłoni ręcznikiem.

Domowe, własne SPA ma być twoją oazą spokoju, którą masz tylko dla siebie, dlatego najbardziej istotne jest, żebyś mogła się zrelaksować, odprężyć i wypocząć.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus