Zamiłowanie do głośnych samochodów to cecha psychopatów – twierdzą naukowcy
Upalna, letnia noc. Okna domów i mieszkań szeroko otwarte w nadziei na złapanie chłodniejszego podmuchu powietrza. Wieczorną ciszę przeszywa nagły, trudny do zlokalizowania wystrzał z rury wydechowej. Zaraz po nim dają się słyszeć pisk opon i przeraźliwie głośny warkot silnika. Policyjny pościg? Nic z tych rzeczy. To zyskująca coraz większą popularność rozrywka młodych mężczyzn – szpanowanie autami ze zmodyfikowanymi tłumikami. Naukowcy z Uniwersytetu Zachodniego Ontario właśnie odkryli zależność między zamiłowaniem do głośnych samochodów a skłonnościami psychopatycznymi i socjopatycznymi. Wyniki badania opublikowano na łamach „Current Issues in Personality Psychology”.
- Głośne samochody a cechy osobowości – opis badania
- Głośne samochody a cechy osobowości – ograniczenia badania
- Praktyczny wymiar obserwacji
Głośne samochody a cechy osobowości – opis badania
Psycholog Julie Aitken Schermer przebadała 529 studentów (średnia wieku wyniosła 18 lat, 52 proc. badanych stanowili mężczyźni). W pierwszej części badania ankietowanych zapytano o stosunek do głośnych samochodów i poziom utożsamiania się z własnym autem, a także o to, czy gdyby mieli taką możliwość, zdecydowaliby się na modyfikację tłumika zwiększającą głośność pojazdu.
Następnie uczestnicy wypełniali również kwestionariusz oceniający takie cechy osobowości, jak makiawelizm, narcyzm, psychopatia i sadyzm (Short Dark Tetrad, SD4 – tzw. „ciemna tetrada”).
Mężczyźni mieli znacząco wyższe wyniki w części badania dotyczącej samochodów oraz w ankiecie SD4. Wysoka punktacja w pytaniach dotyczących samochodów dodatnio i znacząco korelowała z wynikami ankiety SD4 w częściach odnoszących się do psychopatii i sadyzmu. Wyniki te były zgodne z oczekiwaniami, zaskakująco jednak dla samych badaczy nie wykazano wpływu osobowości narcystycznej. Jak podkreśla jednak Schermer – gdyby w kwestionariuszu pojawiło się pytanie o głośną jazdę przed publicznością, wyniki mogłyby być inne.
Głośne samochody a cechy osobowości – ograniczenia badania
Chociaż badanie rzuca nowe światło na przyczyny zamiłowania do głośnej jazdy, nie jest pozbawione wad. Badana próba była stosunkowo niewielka, uczestnicy bardzo młodzi i studiujący na tej samej uczelni. Trudno przewidzieć, czy wyniki potwierdziłyby się w bardziej zróżnicowanej populacji. W ankiecie ponadto pytano wyłącznie o chęć jeżdżenia głośnym autem, a nie jego rzeczywiste posiadanie.
Praktyczny wymiar obserwacji
Modyfikacje tłumików w wielu miejscach mogą być niezgodne z prawem. Generują hałas o dużej szkodliwości dla ludzi i zwierząt. Zakłócają porządek społeczny. Zrozumienie, kto – i dlaczego – dąży do zwiększenia głośności pojazdu, stało się interesującym zagadnieniem badawczym. Tak podjęcie badań wyjaśniała Julie Aitken Schermer w „Psychology Today”.
Choć wiemy już, że do takich zachowań pchać mogą sadyzm i psychopatia, nadziei na poprawę sytuacji można upatrywać głównie w sankcjach prawnych. Inne strategie, takie jak kampanie informacyjne, mogą mieć niską skuteczność.
– dodaje Schermer.