Ważenie kobiety w trakcie diety Montignaca
Mateusz Durbas

Dieta Montignaca – czym jest?

Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

Dieta Montignaca – na czym polega?

Dieta Montignaca nazywana bywa także dietą niskiego indeksu glikemicznego ze względu na to, iż opiera się przede wszystkim na świeżych produktach o niskim stopniu przetworzenia i śladowej zawartości cukrów prostych. Stosując dietę Montignaca, należy całkowicie wyeliminować żywność wysokoprzetworzoną (np. słodycze, słone przekąski, słodkie napoje, dania typu fast-food) oraz wyraźnie ograniczyć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Główne zasady diety Montignaca polegają na:

  • spożywaniu owoców na czczo i niełączeniu ich z innymi produktami;
  • jedzeniu 3 posiłków dziennie co 3-4 godziny: węglowodanowych śniadań, białkowo-tłuszczowych obiadów i białkowo-tłuszczowych lub węglowodanowo-białkowych kolacji;
  • spożywaniu pokarmów o niskim indeksie glikemicznym (m.in.: gruboziarnistych kasz i płatków, ryżu brązowego, makaronu razowego, ciemnego pieczywa, niskotłuszczowego nabiału, ryb i chudego mięsa, nasion roślin strączkowych, orzechów, nasion, pestek, świeżych różnokolorowych warzyw oraz niektórych owoców);
  • rezygnacji z konsumpcji pokarmów węglowodanowych o wysokim indeksie glikemicznym (m.in.: słodyczy, chipsów, żywności typu fast food, cukru, miodu, słodkich napojów, piwa, białego pieczywa, ziemniaków, białego ryżu, suszonych owoców, bananów oraz białej mąki pszennej);
  • komponowaniu produktów żywnościowych o niskim indeksie glikemicznym (IG ≤ 35) jedynie z tłuszczami;
  • łączeniu pokarmów o indeksie glikemicznym od 35 do 50 tylko z produktami białkowymi i warzywami;
  • zastąpieniu masła, smalcu i tłustych gatunków mięsa rybami, chudym mięsem drobiowym oraz oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia

Wyróżnia się dwie główne fazy diety Montignaca:

  • I faza, w której zasadniczym celem jest redukcja masy ciała. Czas trwania I fazy diety Montignaca jest mocno uzależniony od liczby kilogramów, które chcemy utracić. Im ta liczba jest większa, tym dłużej potrwa cały proces odchudzania. W pierwszej fazie diety Montignaca dozwolone jest tylko i wyłącznie spożywanie pokarmów bogatych w węglowodany, których indeks glikemiczny nie przekracza wartości 35 (IG ≤ 35).
  • II faza, w której głównym celem jest utrzymanie należnej masy ciała. Uważa się, że ta faza diety Montignaca powinna trwać nawet do końca życia. W drugiej fazie diety zwraca się szczególną uwagę na to, aby spożywane pokarmy węglowodanowe charakteryzowały się wartością indeksu glikemicznego nie większą niż 50 (IG ≤ 50).

Dieta Montignaca – jadłospis

Oto przykładowy jadłospis I fazy diety Montignaca (odchudzającej):

Śniadanie: Pieczywo razowe na zakwasie z sałatą masłową, chudą wędliną drobiową, rzodkiewką, świeżym zielonym ogórkiem, pieprzem i ziołami.
Obiad: Pieczony pstrąg łososiowy z sałatką warzywną (rukola, pomidor, papryka czerwona, rzodkiewka, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, sok z cytryny, zioła prowansalskie, pieprz czarny i sól).
Kolacja: Sałatka z jajkiem, mozzarellą light i warzywami (sałata masłowa, pomidor, rzodkiewka, papryka czerwona, szczypiorek, nasiona słonecznika, olej rzepakowy tłoczony na zimno, ocet winny, oregano, pieprz ziołowy, sól).

Oto przykładowy jadłospis II fazy diety Montignaca (utrzymującej zmniejszoną masę ciała):

Śniadanie: Warzywny twarożek (ser twarogowy chudy, pomidor, rzodkiewka, papryka czerwona, szczypiorek, zioła prowansalskie, pieprz czarny, sól) z pieczywem żytnim na naturalnym zakwasie.
Obiad: Pieczony ziołowy łosoś w warzywach (cukinia, papryka czerwona, cebula, czosnek, marchew, seler korzeniowy, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, mieszanka ziół polskich, pieprz czarny i sól).
Kolacja: Ryż brązowy z piersią z kurczaka i warzywami gotowanymi na parze (por, czosnek, brukselka, papryka czerwona, cukinia, kurkuma, pieprz ziołowy, sól).

Powiązane produkty

Ile można schudnąć na diecie Montignaca?

Na diecie Montignaca można schudnąć średnio 1–2 kg na tydzień, zwłaszcza w I fazie diety. Tempo utraty masy ciała jest największe na samym początku przestrzegania diety Montignaca, natomiast później wyraźnie spowalnia. Sugeruje się, że szybki ubytek masy ciała w pierwszych kilku tygodniach stosowania diety wynika z nasilonej diurezy (tj. wytwarzania i wydalania moczu), a także z utraty wody oraz glikogenu mięśniowego i wątrobowego, co jest spowodowane znaczącym ograniczeniem węglowodanów w diecie. Rzeczywisty efekt odchudzający diety Montignaca jest również silnie zależny od ilości kalorii spożywanych w ciągu dnia. Ogólnie rzecz biorąc, im większy deficyt kaloryczny (tj. im mniejsza podaż kalorii w diecie), tym większa utrata masy ciała.

Czy dieta Montignaca jest zdrowa?

Prawidłowo zbilansowana i urozmaicona dieta Montignaca jest zdrowa, aczkolwiek jest dosyć restrykcyjna pod względem doboru pokarmów i komponowania posiłków. Niewątpliwym plusem diety Montignaca jest to, że koncentruje się ona w głównej mierze na świeżej żywności o jak najmniejszym stopniu przetworzenia.

Ponadto w diecie Montignaca zaleca się spożywać zdrowe tłuszcze (m.in.: oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej rzepakowy tłoczony na zimno, margarynę miękką, ryby i owoce morza, awokado, niesolone i niesłodzone orzechy, migdały, nasiona i pestki) oraz jednocześnie unikać tłuszczów zwierzęcych (np. masła, smalcu, tłustych gatunków mięs i wędlin), jak również tłuszczów trans znajdujących się w żywności wysokoprzetworzonej (np. margarynach kostkowych, wyrobach cukierniczych, słonych przekąskach, zupach i sosach w proszku). Kolejną zaletą diety Montignaca jest to, że opiera się tylko i wyłącznie na produktach o niskim indeksie oraz ładunku glikemicznym, co pozwala na uniknięcie wahań poziomu glukozy i insuliny we krwi w ciągu doby, zwłaszcza u osób z cukrzycą i insulinoopornością.

Wadą diety Montignaca jest zakaz łączenia produktów bogatych w węglowodany (m.in.: kaszy gryczanej, ryżu brązowego, płatków owsianych górskich, pieczywa razowego) z pokarmami zasobnymi w tłuszcze (np. tłustymi rybami, oliwą z oliwek, awokado, serem mozzarella), co wyraźnie utrudnia codzienne komponowanie posiłków i jest sprzeczne z ogólnymi zasadami racjonalnego żywienia. Kolejną wadą diety Montignaca jest możliwość spożywania owoców tylko i wyłącznie na czczo oraz nigdy w połączeniu z innymi produktami żywnościowymi (np. płatkami zbożowymi, jogurtem naturalnym czy orzechami).

  1. The Montignac Method, [online] http://montignac.tv/en/the-montignac-method/ [dostęp:] 25.01.2023.
  2. Golay A., Allaz A.F., Ybarra J., et al.: Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets, „Int J Obes Relat Metab Disord” 2000 Apr;24(4):492-6.
  3. Dumesnil J.G., Turgeon J., Tremblay A., et al.: Effect of a low-glycaemic index--low-fat--high protein diet on the atherogenic metabolic risk profile of abdominally obese men, „Br J Nutr” 2001 Nov;86(5):557-68.
  4. Pogozelski W., Arpaia N., Priore S.: The metabolic effects of low-carbohydrate diets and incorporation into a biochemistry course, „Biochem Mol Biol Educ” 2005 Mar;33(2):91-100.
  5. Esfahani A., Wong J.M., Mirrahimi A., et al.: The application of the glycemic index and glycemic load in weight loss: A review of the clinical evidence, „IUBMB Life” 2011 Jan;63(1):7-13.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij