Ważenie kobiety w trakcie diety Montignaca
Mateusz Durbas

Dieta Montignaca – czym jest?

Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

Dieta Montignaca – na czym polega?

Dieta Montignaca nazywana bywa także dietą niskiego indeksu glikemicznego ze względu na to, iż opiera się przede wszystkim na świeżych produktach o niskim stopniu przetworzenia i śladowej zawartości cukrów prostych. Stosując dietę Montignaca, należy całkowicie wyeliminować żywność wysokoprzetworzoną (np. słodycze, słone przekąski, słodkie napoje, dania typu fast-food) oraz wyraźnie ograniczyć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Główne zasady diety Montignaca polegają na:

  • spożywaniu owoców na czczo i niełączeniu ich z innymi produktami;
  • jedzeniu 3 posiłków dziennie co 3-4 godziny: węglowodanowych śniadań, białkowo-tłuszczowych obiadów i białkowo-tłuszczowych lub węglowodanowo-białkowych kolacji;
  • spożywaniu pokarmów o niskim indeksie glikemicznym (m.in.: gruboziarnistych kasz i płatków, ryżu brązowego, makaronu razowego, ciemnego pieczywa, niskotłuszczowego nabiału, ryb i chudego mięsa, nasion roślin strączkowych, orzechów, nasion, pestek, świeżych różnokolorowych warzyw oraz niektórych owoców);
  • rezygnacji z konsumpcji pokarmów węglowodanowych o wysokim indeksie glikemicznym (m.in.: słodyczy, chipsów, żywności typu fast food, cukru, miodu, słodkich napojów, piwa, białego pieczywa, ziemniaków, białego ryżu, suszonych owoców, bananów oraz białej mąki pszennej);
  • komponowaniu produktów żywnościowych o niskim indeksie glikemicznym (IG ≤ 35) jedynie z tłuszczami;
  • łączeniu pokarmów o indeksie glikemicznym od 35 do 50 tylko z produktami białkowymi i warzywami;
  • zastąpieniu masła, smalcu i tłustych gatunków mięsa rybami, chudym mięsem drobiowym oraz oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia

Wyróżnia się dwie główne fazy diety Montignaca:

  • I faza, w której zasadniczym celem jest redukcja masy ciała. Czas trwania I fazy diety Montignaca jest mocno uzależniony od liczby kilogramów, które chcemy utracić. Im ta liczba jest większa, tym dłużej potrwa cały proces odchudzania. W pierwszej fazie diety Montignaca dozwolone jest tylko i wyłącznie spożywanie pokarmów bogatych w węglowodany, których indeks glikemiczny nie przekracza wartości 35 (IG ≤ 35).
  • II faza, w której głównym celem jest utrzymanie należnej masy ciała. Uważa się, że ta faza diety Montignaca powinna trwać nawet do końca życia. W drugiej fazie diety zwraca się szczególną uwagę na to, aby spożywane pokarmy węglowodanowe charakteryzowały się wartością indeksu glikemicznego nie większą niż 50 (IG ≤ 50).

Dieta Montignaca – jadłospis

Oto przykładowy jadłospis I fazy diety Montignaca (odchudzającej):

Śniadanie: Pieczywo razowe na zakwasie z sałatą masłową, chudą wędliną drobiową, rzodkiewką, świeżym zielonym ogórkiem, pieprzem i ziołami.
Obiad: Pieczony pstrąg łososiowy z sałatką warzywną (rukola, pomidor, papryka czerwona, rzodkiewka, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, sok z cytryny, zioła prowansalskie, pieprz czarny i sól).
Kolacja: Sałatka z jajkiem, mozzarellą light i warzywami (sałata masłowa, pomidor, rzodkiewka, papryka czerwona, szczypiorek, nasiona słonecznika, olej rzepakowy tłoczony na zimno, ocet winny, oregano, pieprz ziołowy, sól).

Oto przykładowy jadłospis II fazy diety Montignaca (utrzymującej zmniejszoną masę ciała):

Śniadanie: Warzywny twarożek (ser twarogowy chudy, pomidor, rzodkiewka, papryka czerwona, szczypiorek, zioła prowansalskie, pieprz czarny, sól) z pieczywem żytnim na naturalnym zakwasie.
Obiad: Pieczony ziołowy łosoś w warzywach (cukinia, papryka czerwona, cebula, czosnek, marchew, seler korzeniowy, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, mieszanka ziół polskich, pieprz czarny i sól).
Kolacja: Ryż brązowy z piersią z kurczaka i warzywami gotowanymi na parze (por, czosnek, brukselka, papryka czerwona, cukinia, kurkuma, pieprz ziołowy, sól).

Powiązane produkty

Ile można schudnąć na diecie Montignaca?

Na diecie Montignaca można schudnąć średnio 1–2 kg na tydzień, zwłaszcza w I fazie diety. Tempo utraty masy ciała jest największe na samym początku przestrzegania diety Montignaca, natomiast później wyraźnie spowalnia. Sugeruje się, że szybki ubytek masy ciała w pierwszych kilku tygodniach stosowania diety wynika z nasilonej diurezy (tj. wytwarzania i wydalania moczu), a także z utraty wody oraz glikogenu mięśniowego i wątrobowego, co jest spowodowane znaczącym ograniczeniem węglowodanów w diecie. Rzeczywisty efekt odchudzający diety Montignaca jest również silnie zależny od ilości kalorii spożywanych w ciągu dnia. Ogólnie rzecz biorąc, im większy deficyt kaloryczny (tj. im mniejsza podaż kalorii w diecie), tym większa utrata masy ciała.

Czy dieta Montignaca jest zdrowa?

Prawidłowo zbilansowana i urozmaicona dieta Montignaca jest zdrowa, aczkolwiek jest dosyć restrykcyjna pod względem doboru pokarmów i komponowania posiłków. Niewątpliwym plusem diety Montignaca jest to, że koncentruje się ona w głównej mierze na świeżej żywności o jak najmniejszym stopniu przetworzenia.

Ponadto w diecie Montignaca zaleca się spożywać zdrowe tłuszcze (m.in.: oliwę z oliwek z pierwszego tłoczenia, olej rzepakowy tłoczony na zimno, margarynę miękką, ryby i owoce morza, awokado, niesolone i niesłodzone orzechy, migdały, nasiona i pestki) oraz jednocześnie unikać tłuszczów zwierzęcych (np. masła, smalcu, tłustych gatunków mięs i wędlin), jak również tłuszczów trans znajdujących się w żywności wysokoprzetworzonej (np. margarynach kostkowych, wyrobach cukierniczych, słonych przekąskach, zupach i sosach w proszku). Kolejną zaletą diety Montignaca jest to, że opiera się tylko i wyłącznie na produktach o niskim indeksie oraz ładunku glikemicznym, co pozwala na uniknięcie wahań poziomu glukozy i insuliny we krwi w ciągu doby, zwłaszcza u osób z cukrzycą i insulinoopornością.

Wadą diety Montignaca jest zakaz łączenia produktów bogatych w węglowodany (m.in.: kaszy gryczanej, ryżu brązowego, płatków owsianych górskich, pieczywa razowego) z pokarmami zasobnymi w tłuszcze (np. tłustymi rybami, oliwą z oliwek, awokado, serem mozzarella), co wyraźnie utrudnia codzienne komponowanie posiłków i jest sprzeczne z ogólnymi zasadami racjonalnego żywienia. Kolejną wadą diety Montignaca jest możliwość spożywania owoców tylko i wyłącznie na czczo oraz nigdy w połączeniu z innymi produktami żywnościowymi (np. płatkami zbożowymi, jogurtem naturalnym czy orzechami).

  1. The Montignac Method, [online] http://montignac.tv/en/the-montignac-method/ [dostęp:] 25.01.2023.
  2. Golay A., Allaz A.F., Ybarra J., et al.: Similar weight loss with low-energy food combining or balanced diets, „Int J Obes Relat Metab Disord” 2000 Apr;24(4):492-6.
  3. Dumesnil J.G., Turgeon J., Tremblay A., et al.: Effect of a low-glycaemic index--low-fat--high protein diet on the atherogenic metabolic risk profile of abdominally obese men, „Br J Nutr” 2001 Nov;86(5):557-68.
  4. Pogozelski W., Arpaia N., Priore S.: The metabolic effects of low-carbohydrate diets and incorporation into a biochemistry course, „Biochem Mol Biol Educ” 2005 Mar;33(2):91-100.
  5. Esfahani A., Wong J.M., Mirrahimi A., et al.: The application of the glycemic index and glycemic load in weight loss: A review of the clinical evidence, „IUBMB Life” 2011 Jan;63(1):7-13.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Filtry w okularach przeciwsłonecznych. Jak działają i dlaczego powinny być dobrej jakości?

    Są nieodłącznym atrybutem każdego słonecznego dnia. Najczęściej sięgamy po nie latem, jednak w ciągu całego roku powinniśmy mieć je przy sobie, aby chronić nasze oczy przed działaniem promieni słonecznych. Mowa oczywiście o okularach przeciwsłonecznych, które – oprócz pełnienia funkcji dodatku do stylizacji – stanowią barierę chroniącą jeden z naszych zmysłów: wzrok. Podobnie jak przy zakupie ubrań, butów, żywności czy kosmetyków zwracamy uwagę na ich jakość, tak i w przypadku wyboru okularów słonecznych powinniśmy dobrać takie, które będą odpowiednie do naszych potrzeb nie tylko pod względem wizualnym, ale przede wszystkim jakościowym.

  • Co kupić mamie na Dzień Matki?

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki. To szczególne święto jest doskonałą okazją, aby podziękować mamom za ich bezwarunkową miłość i akceptację, trud wychowania, okazywane serce. Tego dnia każda mama powinna czuć się doceniona. Produkty pomagające zachować zdrowie i dbać o urodę to świetne inspiracje na wyjątkowy prezent dla najukochańszej mamy.

  • Jakie leki wziąć ze sobą w wakacyjną podróż?

    Choć wakacyjna podróż kojarzy się przede wszystkim z beztroskim wypoczynkiem i relaksem w ciepłym klimacie, nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. Jednym z najważniejszych gwarantów, że wszystko pójdzie dobrze, jest zabranie ze sobą dobrze wyposażonej apteczki. Co wziąć ze sobą w podróż?

  • Jakie suplementy mogą pomóc na stres i zmęczenie?

    Dbałość o zdrowie psychiczne sprowadza się do odpowiedniego stylu życia, który uwzględnia systematycznie wykonywaną aktywność fizyczną, właściwy sposób odżywiania, należytą higienę snu, dobre relacje z bliskimi, wsparcie społeczne oraz znajdowanie czasu na odpoczynek i relaks. Wiele osób zmagających się z chronicznym stresem i zmęczeniem decyduje się często na suplementację diety preparatami bogatymi w bioaktywne składniki wspierające prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego oraz gospodarki hormonalnej. Istnieje co najmniej kilka substancji bioaktywnych, które rzeczywiście mogą wspomagać organizm w walce ze stresem oraz wzmożonym napięciem i zmęczeniem.

  • Jak wyciągnąć psu i kotu kleszcza? Instrukcja krok po kroku

    Kleszcze to uciążliwe pasożyty, które mogą przenosić groźne choroby na zwierzęta. Na szczęście ich usunięcie jest stosunkowo proste, o ile wiemy, jak się do tego zabrać. Jak bezpiecznie i skutecznie wyciągnąć kleszcza psu i kotu, by zminimalizować ryzyko infekcji? Co zrobić z kleszczem?

  • Jak wygląda ugryzienie meszki? Czy można je czymś złagodzić?

    Lato to czas spędzany na świeżym powietrzu, co niestety wiąże się z uciążliwością owadów takich jak meszki. Ich bolesne ugryzienia potrafią skutecznie uprzykrzyć nam wypoczynek. Czy meszki w Polsce przenoszą choroby? Jak poradzić sobie ze swędzącym ugryzieniem meszki?

  • Jak chronić się w trakcie burzy? Co zrobić w razie uderzenia pioruna?

    W związku ze zmianami klimatu gwałtowne zjawiska pogodowe są coraz częstsze w naszej szerokości geograficznej. Dlatego też warto znać zasady bezpieczeństwa podczas burzy. Porażenie piorunem może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia – dowiedz się, jak się zachować w trakcie nawałnicy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

  • Etapy gojenia ran. Jak przyspieszyć proces?

    Czas gojenia się rany jest kwestią indywidualną. Jest to uzależnione od wielu czynników, w tym od obecności chorób przewlekłych, np. cukrzycy typy 2, palenia papierosów, nadużywania alkoholu, przyjmowania niektórych leków, a nawet występowania schorzeń o podłożu autoimmunologicznym. Proces gojenia przebiega w kilku etapach. Warto pamiętać, że można go znacznie przyspieszyć – zarówno za pomocą domowych sposobów, jak i preparatów aptecznych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij