Chodzenie poprawia pracę mózgu?
Dotychczas funkcjonowało powszechne przekonanie, że wykonywanie jakiegoś zadania w trakcie chodzenia wpływa niekorzystnie na końcowy efekt czynności, na której powinniśmy skupić uwagę. Nowe doniesienia naukowe mówią, że wcale tak być nie musi.
Zaskakująca obserwacja
To zjawisko zostało dostrzeżone przez naukowców z Instytutu Neuronauki Del Monte przy Uniwersytecie w Rochester. Niektórzy młodzi ludzie osiągają lepsze wyniki w zadaniach poznawczych podczas chodzenia. Zmieniają bowiem w ten sposób wykorzystanie zasobów neuronalnych. Nie oznacza to oczywiście, że wszyscy powinni przejść na pracę w trybie chodzonym. Publikacja badań ukazała się na łamach „Cerebral Cortex”.
Doktorantka na Uniwersytecie w Rochester Rochester i współautorka publikacji Eleni Patelak wyjawiła, co było zaskakujące w przeprowadzonych studiach. Otóż niektórym badanym łatwiej było odnaleźć się w wielozadaniowości w porównaniu z koncentracją na jednym zadaniu i wykonywaniu każdego zadania osobno. Tłumacząc niespodziewaną obserwację, Eleni Patelaki wyjaśniła, że większość dotychczasowych badań na ten temat wykazywało odwrotną tendencję – im więcej zadań do wykonania jednocześnie, tym wydajność spada.
Poprawa oznacza zmiany w mózgu
Korzystając z systemu Mobile Brain/Body Imaging (MoBI), badacze monitorowali aktywność mózgu, kinematykę i zachowanie 26 zdrowych osób w wieku od 18 do 30 lat. Uczestnicy oglądali serię obrazów, siedząc na krześle lub chodząc po bieżni. Uprzednio zostali poinstruowani, aby wciskali przycisk za każdym razem, gdy zmieniał się obraz. Jeżeli zaś ten sam obraz pojawiał się ponownie, instrukcja nakazywała zaniechać reakcję.
Wyniki uzyskane przez każdego uczestnika (wykonującego zadanie w pozycji siedzącej) uznawano za jego osobisty tzw. behawioralny poziom odniesienia. Gdy do wykonywania tego samego zadania dodano chodzenie, badacze zaobserwowali różne zachowania, przy czym niektóre osoby faktycznie radziły sobie gorzej niż w pozycji siedzącej (akurat tego można się było spodziewać na podstawie poprzednich badań). Niemniej w przypadku wybranych jednostek poprawiły się wyniki w porównaniu z próbą w trakcie siedzenia.
Komentarze naukowców
Komentująca wyniki doktorantka Patelaki podkreśla brak wyraźnych różnic między uczestnikami. Naukowcy w toku analizowania wyników z testu zaczęli dostrzegać odmienności w zachowaniu i aktywności mózgu. Eksperci odkryli różnicę w sygnaturze grupy neuronalnej przyczynę warunkującą lepsze radzenie sobie ze złożonymi procesami podwójnego zadania. Badaczka ponadto zauważa, że nowe studia mogą zostać rozszerzone i wykorzystane w populacjach, w których elastyczność zasobów neuronalnych jest zagrożona.
Badania te poszerzają zakres, w jakim MoBI pomaga uczonym w odkrywaniu mechanizmów działających w sytuacji, gdy mózg podejmuje się wielu zadań. Całym przedsięwzięciem naukowym kierował prof. Edward Freedman. Jego poprzednie prace uwydatniły elastyczność zdrowego mózgu, wykazując, że im trudniejsze zadanie, tym większa różnica neurofizjologiczna między chodzeniem a siedzeniem. Według słów naukowca nowe ustalenia podkreślają, że system Mobile Brain/Body Imaging może pokazać nam, jak mózg reaguje na chodzenie i jak mózg reaguje na zadanie. Profesor Freedman ponadto uważa, że owe studia otwierają pole badawcze, od którego uczeni powinni zacząć poszukiwania odpowiedzi na analogiczne zagadnienia w mózgach starszych dorosłych.