pomarańcze owoce
Maria Brzegowy

Pomarańcze – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie

Pomarańcze należą do jednych z najpopularniejszych na świecie owoców. Ceni się je zwłaszcza za słodki smak, ale i równocześnie wysoką zawartość witaminy C. Pomarańcze charakteryzują także inne, korzystne dla naszego zdrowia właściwości. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Pomarańcze – charakterystyka, odmiany

Pomarańcze należą do owoców cytrusowych. Wśród nich wyróżnia się sześć gatunków, które w przeszłości stanowiły bazę do mutacji genetycznych. Na ich drodze powstały znane nam dzisiaj klementynki, pomelo oraz kumkwaty. Ze względu na to, że do swojego wzrostu wymagają dużego nasłonecznienia oraz wysokiego nawodnienia, wszystkie gatunki pomarańczy uprawiane są w klimacie tropikalnym oraz subtropikalnym. Wśród czołowych producentów owoców znajdują się m.in. Hiszpania, Afryka Południowa, Stany Zjednoczone oraz Egipt.

Pomarańcze zbiera się z drzew dopiero w momencie uzyskania przez nie pełnej dojrzałości – nie dojrzewają one podczas transportu. Na tle innych owoców wyróżniają się swoim zapachem – częściowo dzięki obecności flawonoidów i związków fenolowych. Owoce spożywa się najczęściej świeże lub przetworzone pod postacią soku.

Najpopularniejszą odmianą jest pomarańcza chińska, nazywana potocznie słodką (Citrus sinensis). Inne znane odmiany to pomarańcza bergamota, gorzka oraz olbrzymia.

Ile kalorii mają pomarańcze? Jakie mają wartości odżywcze?

Pomarańcze należą do niskokalorycznych owoców. Jedna średniej wielkości pomarańcza (ok. 240 g po obraniu) dostarcza 115 kcal, a ponadto ok. 2 g białka, 0,5 g tłuszczów i 22 g węglowodanów. Ten popularny owoc cytrusowy jest szczególnie znany z zawartości witaminy C. Jedna sztuka pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę na poziomie powyżej 100%! Oprócz tego dostarcza znacznych ilości błonnika pokarmowego – prawie 5 g w jednym owocu.

Pomarańcze stanowią także dobre źródło niektórych witamin z grupy B (B1, B6, kwasu foliowego), witaminy A, a także wapnia, potasu, fosforu, magnezu, siarki oraz tzw. hydroksykwasów (kwasy AHA). Pomarańcze odznaczają się indeksem glikemicznym równym ok. 42.

Jedna pomarańcza zawiera tyle witaminy C, ile 10 jabłek albo 12 bananów lub 30 moreli.

Polecane dla Ciebie

Właściwości pomarańczy – czy pomarańcze są zdrowe?

Pomarańcze z całą pewnością warto spożywać! Dzięki wysokiej zawartości witaminy C wspierają nasz układ odpornościowy, chroniąc organizm przed infekcjami. Ponieważ witamina ta poprawia wchłanianie żelaza, warto pomyśleć, aby posiłek bogaty w ten minerał (np. mięso na obiad) spożywać w obecności np. soku pomarańczowego albo sałatki z cząstkami tego owocu.

Błonnik pokarmowy wpływa na poprawę perystaltyki jelit, chroniąc tym samym przed zaparciami, a w dalszej perspektywie przed rozwojem zmian nowotworowych jelita.

Stanowiąc dobre źródło wapnia pomarańcza przyczynia się do pokrycia zapotrzebowania organizmu na ten minerał, wpływając tym samym na profilaktykę chorób kości. Z kolei potas sprzyja unormowaniu ciśnienia tętniczego krwi, a tym samym prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego (w tym udaru mózgu).

Warto, aby kobiety planujące ciążę włączyły do swojego menu pomarańcze bogate w kwas foliowy. Mogą je też jeść przyszłe mamy, mamy karmiące oraz dzieci (uwaga podczas rozszerzania diety u niemowląt).

Ze względu na niski indeks glikemiczny pomarańcze będą odpowiednim elementem diety również i cukrzyków. Niska kaloryczność pozwala na jedzenie pomarańczy przez osoby odchudzające się albo dbające o utrzymanie stabilnej masy ciała.

Pomarańcze – przeciwwskazania do spożywania

Pomarańcze należą do bezpiecznych owoców. Mogą je także spożywać osoby borykające się z dolegliwościami związanymi z SIBO (przerost flory bakteryjnej jelita cienkiego) czy IBS (zespół jelita drażliwego) – znajdują się bowiem w kategorii produktów o niskiej zawartości łatwo fermentujących węglowodanów (LOW FODMAP). Większa ilość pomarańczy bądź soku pomarańczowego może jednak wywołać u niektórych osób zgagę. Przeciwwskazaniem do spożycia pomarańczy będzie oczywiście alergia na te owoce. 

Zastosowanie pomarańczy – w kuchni i w kosmetyce

Jak już powiedziano wcześniej, owoce pomarańczy spożywa się najczęściej świeże lub pod postacią soku pomarańczowego. Na ich bazie przygotowuje się też nalewki oraz drinki. Owoce dobrze podkreślają smak wody, a kandyzowane lub suszone to element keksa lub innych słodkich wypieków. Warto jednak wypróbować trochę nieco mniej oczywistych rozwiązań, jak na przykład dodatek cząstek owoców do wytrawnej sałatki albo w formie słodko-kwaśnego sosu do pieczeni.  

W kosmetyce ekstrakty z owoców pomarańczy stosowane były już w starożytności. Na ich bazie przygotowywano kąpiele oraz preparaty do aplikacji skórnej, w tym hydrolaty. Dziś ekstrakty z pomarańczy znajdziemy w kremach przeznaczonych dla cery suchej, ze skłonnością do zmarszczek oraz pękających naczynek. Obecne w pomarańczy flawonoidy stanowią substancje ochronne i wzmacniające naczynia krwionośne, natomiast witamina C wpływa na syntezę kolagenu. Dzięki hydroksykwasom kosmetyki z dodatkiem pomarańczy mogą też chronić przed skutkami promieniowania słonecznego (plamy). Wśród preparatów zawierających ekstrakt pomarańczy można też znaleźć kosmetyki o charakterze antyseptycznym, tonizującym oraz oczyszczającym.

Pomarańcze można także … kisić! Kiszone świetnie pasują do sałatek, sosów, dressingów czy gulaszy.

Pomarańcze – na co zwracać uwagę przy wyborze i jak je przechowywać?

Podobnie jak w przypadku innych owoców, tak i przy wyborze pomarańczy należy zwrócić uwagę, aby cechowały je świeży aromat i gładka, jędrna skórka pozbawiona przebarwień. Odrzucamy owoce o matowej, szorstkiej powierzchni, jak również nadgniłe i obite. Lepiej kupować pomarańcze „na wagę”. Te w siatce są trudniejsze do dokładniejszego obejrzenia. Pomarańcze przechowujemy w suchym miejscu, w temperaturze pokojowej, nieobrane.

Przepisy z pomarańczami

Grzanki z camembertem, pomarańczą i granatem

Pieczywo natrzyj czosnkiem, skrop oliwą i podpiecz na złoto w piekarniku. W międzyczasie lekko zgrilluj plastry camemberta. Obłóż pieczywo serem, cząstkami pomarańczy i ziarenkami granatu. Dodaj listki świeżej mięty, skrop octem balsamicznym i posyp świeżo zmielonym pieprzem.

Sos pomarańczowy do mięs

W rondelku podgrzej 100 g masła. Gdy się rozpuści dodaj 200 ml wytrawnego, białego wina. Cały czas mieszając, gotuj na wolnym ogniu, aż zgęstnieje. Dodaj 1,5 szklanki soku pomarańczowego, 1 łyżeczkę otartej skórki, szczyptę soli i mieszaj do pożądanej konsystencji. Jeśli chcesz uzyskać nieco słodszy smak, dodaj do sosu łyżkę miodu.

  1. A. Fliks-Kaczykowska, P. Dmowski, Ocena wybranych wyróżników jakości owoców cytrusowych, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość. nr 2 (123) 2020.
  2. O. Oyebola i in., Analysis of physical and chemical composition of sweet orange (Citrus sinensis) peels. DOI:10.22161/ijeab/2.4.80
  3. B. Kulczyński, Pomarańcza. Vitapedia, „vitapedia.pl” [online] https://vitapedia.pl/pomarancza [dostęp;] 13.01.2022.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Głodówka oczyszczająca – co to jest? Na jakie efekty można liczyć?

    Głodówka może wydawać się skutecznym sposobem na oczyszczenie organizmu. Do niedawna głodówka oczyszczająca miała wielu zwolenników, obecnie jednak coraz więcej mówi się o jej negatywnym wpływie na organizm. Czy zatem głodówka oczyszczająca jest bezpieczna?

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • BCAA – czym jest i jak stosować? Na jakie efekty można liczyć?

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

  • Terapia śmiechem – geloterapia

    „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym”. Słowa Arystotelesa, wypowiedziane ponad dwa tysiące lat temu, są wciąż aktualne i zostały udowodnione we współczesnych badaniach naukowych.

  • Postanowienia noworoczne – jak ich dotrzymać? Czy warto je robić?

    Postanowienia noworoczne to coś, co zapewne każdy z nas robił przynajmniej raz w życiu. Każdego roku zastanawiamy się, co chcemy osiągnąć, jakie zmiany w naszym życiu wprowadzić, w czym chcemy być lepsi lub z czego chcemy zrezygnować. Niestety, jak się okazuje, nie zawsze udaje nam się w tym wytrwać. Czym są postanowienia noworoczne i jak ich dotrzymać?

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

  • Jak bezpiecznie wyjść z głodówki oczyszczającej bez efektu jojo?

    Aby zakończyć głodówkę oczyszczającą, ważne jest, aby stopniowo wprowadzać jedzenie w bezpieczny i kontrolowany sposób, aby uniknąć jakichkolwiek skutków ubocznych. Należy słuchać swojego ciała i wprowadzać zmiany w razie potrzeby. Jeśli wystąpią jakiekolwiek objawy niepożądane, takie jak zawroty głowy, nudności lub bóle głowy, konieczne jest przerwanie postu i skonsultowanie się z lekarzem lub dietetykiem.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij