Jak długie korzystanie ze smartfonów wpływa na nasze zdrowie? Czym jest cyfrowy stres?
Justyna Piekara

Jak długie korzystanie ze smartfonów wpływa na nasze zdrowie? Czym jest cyfrowy stres?

Obecnie wielu ludzi żyje z poczuciem FOMO, czyli tzw. strachem przed przeoczeniem. Potrzeba „bycia na bieżąco” sprawia, że uzależniliśmy się od smartfonów. Naukowcy dostarczają dowodów, że nadmierne korzystanie z urządzeń mobilnych może odbić się na naszym zdrowiu – prowadzić do negatywnych objawów zarówno psychicznych, jak i fizycznych.

Cyfrowy stres

Zdaniem dr Lisy Strohman, psychologa i założycielki programu profilaktyczno-edukacyjnego Digital Citizens Academy, którego celem jest stawienie czoła codziennym wyzwaniom związanym z użytkowaniem technologii, „stres wpływa na nasze ogólne zdrowie i dobre samopoczucie, zaburzając naturalny rytm i wzorce naszego organizmu, takie jak trawienie, sen i zdrowie układu odpornościowego”.

Yamalis Díaz, lekarz psychiatra z w NYU Grossman School of Medicine, w wypowiedzi dla „Healthline”, zwraca uwagę, że nadmiar informacji, zwłaszcza tych negatywnych, może wywołać reakcję stresową na poziomie fizjologicznym, co sprawia, że „nasz system stresu” jest aktywny przez cały dzień i trudno jest nam się zrelaksować. Trzymanie urządzeń w rękach dosłownie przez cały czas utrzymuje nas w stanie czujności.

Kiedy mamy do czynienia z ciągłymi stresorami emocjonalnymi, chronicznie podwyższony poziom kortyzolu może prowadzić do cukrzycy, otyłości, wysokiego ciśnienia krwi i depresji. Sprzyja to większemu ryzyku zawału serca, udaru mózgu i demencji, które mogą prowadzić do przedwczesnej śmierci.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Maurice and Gabriela Goldschleger School of Dental Medicine na Uniwersytecie w Tel Awiwie wykazało, że nadmierne używanie smartfonów i mediów społecznościowych może prowadzić do wielu problemów ze zdrowiem. Naukowcy odkryli bezpośrednią korelację między długotrwałym użytkowaniem urządzenia, a dwoma markerami stresu – zgrzytaniem zębami i bólem szczęki.

Używanie telefonu komórkowego może powodować fizyczne objawy stresu

W ramach swojej pracy doktorskiej Yitzhak Hochhäuser zgromadził i przeanalizował dane około 600 osób w wieku od 18. do 35. lat. Uczestników podzielono na dwie różne grupy – osoby, które regularnie używają smartfonów oraz użytkowników, z których większość korzysta z telefonu bez połączenia z Internetem. Badania nadzorowały dr Pessia Friedman-Rubin i profesor Ilana Eli z Uniwersytetu w Tel Awiwie. 

Do czynników, które przyczyniają się do powstawania bólu mięśni i ścierania się zębów należą korzystanie z telefonów komórkowych w godzinach nocnych oraz stres powodowany przez urządzenia mobilne.

Dr Friedman-Rubin wyjaśnia, że smartfony i nieustanna dostępność w mediach społecznościowych są źródłem stresu i niepokoju, które, gdy są długotrwałe, niekorzystnie wpływają na stan zdrowia. Badanie udowadnia, że „może to prowadzić do urazów fizycznych, takich jak erozja zębów i uszkodzenie stawów”. Ograniczenia kontaktów społecznych w związku z panującą pandemią dodatkowo pogarszają sytuację.

Jak wypadły wyniki badania?

  • 54% użytkowników smartfonów zgłosiło umiarkowaną lub wysoką częstość nocnych przebudzeń. W przypadku osób niekorzystających z Internetu w telefonie miało to miejsce u zaledwie 20%.
  • 50% respondentów odczuwało umiarkowany lub wysoki poziom stresu, podczas gdy w drugiej grupie tylko 22% zgłaszało takie objawy.
  • 45% osób zgłosiło zgrzytanie zębami, w grupie korzystającej z telefonu bez połączenia z Internetem objaw pojawił się u 13,5%.
  • Odpowiednio 29% i 14% twierdziło, że odczuwa ból mięśni szczęki.

Jak radzić sobie ze stresem wywołanym przez cyfrowe urządzenia?

Według Marii Mouratidis psychologa klinicznego z Retreat w Shepherd Pratt w Baltimore, technologia jest narzędziem i to od nas zależy, w jaki sposób z niej korzystamy. Ekspertka sugeruje ograniczenie użytkowania urządzeń cyfrowych, a wraz z tym strumienia stresogennych bodźców. Proponuje wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych i poczty elektronicznej. Dobrym pomysłem może okazać się korzystanie ze smartfonów w wyznaczonych godzinach w ciągu dnia oraz przynajmniej godzinna przerwa przed snem. 

  1. Excessive use of smartphones and social media likely to lead to teeth-grinding and facial muscle pain, “technology.org” [online], https://www.technology.org/2021/03/19/excessive-use-of-smartphones-and-social-media-likely-to-lead-to-teeth-grinding-and-facial-muscle-pain/, [dostęp:] 23.03.2021.
  2. Excessive use of smart phones linked to teeth-grinding and facial muscle pain, “hamodia.com” [online], https://hamodia.com/2021/03/14/excessive-use-smart-phones-linked-teeth-grinding-facial-muscle-pain, [dostęp:] 23.03.2021.
  3. Israel study shows excessive use of smartphones and social media leads to stress-related teeth-grinding, facial muscle pain, “jwire.com.au” [online], https://www.jwire.com.au/israel-study-shows-excessive-use-of-smartphones-and-social-media-leads-to-stress-related-teeth-grinding-facial-muscle-pain, [dostęp:] 23.03.2021.
  4. N. Yeffay, Cellphone obsessives are grinding their teeth, losing sleep – Israeli study, “timesofisrael.com” [online], https://www.timesofisrael.com/smartphone-fomo-is-physically-hurting-people-israeli-study-finds, [dostęp:] 23.03.2021.
  5. B. Mastroianni, Feeling more stress and anxiety? Your smartphone may be to blame, “healthline.com” [online], https://www.healthline.com/health-news/feeling-more-stress-and-anxiety-your-smartphone-may-be-to-blame, [dostęp:] 23.03.2021.
  6. W. R. Gould. The hidden stressors of technology you should be aware of, “verywellmind.com” [online], https://www.verywellmind.com/the-hidden-stressors-of-technology-4783960, [dostęp:] 23.03.2021.
  7. B. Ridout, How to deal with smartphone stress, “theconversation.com” [online], https://theconversation.com/how-to-deal-with-smartphone-stress-116426, [dostęp:] 23.03.2021.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij