Morsowanie – czy lodowate kąpiele są korzystne dla zdrowia? - portal DOZ.pl
Morsowanie – czy lodowate kąpiele są korzystne dla zdrowia?
Justyna Piekara

Morsowanie – czy lodowate kąpiele są korzystne dla zdrowia?

Tej zimy morsowanie stało się wyjątkowo gorącym trendem. Dowiedz się, jakimi korzyściami zdrowotnymi mogą zaowocować regularne kąpiele w lodowatej wodzie. Jakie są przeciwwskazania do tej aktywności? Dlaczego niektórzy lepiej tolerują niskie temperatury?

Na czym polega morsowanie?

Morsowanie polega na zanurzeniu się lub pływaniu w lodowatej wodzie w otwartym zbiorniku wodnym. Czas takiej kąpieli to 3-5 minut w zależności od indywidualnych predyspozycji. Gdy organizm stopniowo, regularnie jest poddawany ekspozycji na zimno, adaptacyjne mechanizmy fizjologiczne pozwalają zwiększyć tolerancję.

Należy zachować rozwagę, ponieważ u osób nieprzyzwyczajonych do tego rodzaju aktywności, morsowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, dlatego też przed rozpoczęciem morsowania najlepiej skonsultować się z lekarzem. Fizjologiczne reakcje na zanurzenie w zimnej wodzie mogą być ryzykowne, w zależności od temperatury i czasu spędzonego w wodzie.

Doznanie szoku termicznego może grozić powstaniem obrzęku płucnego, nagłym zawałem serca lub udarem. Zbyt długie przebywanie w środowisku o niskiej temperaturze może wywołać hipotermię i odmrożenia oraz doprowadzić do utonięcia. Kto nie może zostać “morsem”? Przeciwwskazaniem do morsowania są wszelkie problemy sercowo-naczyniowe, choroby układu krążenia, takie jak nadciśnienie tętnicze, a także schorzenia neurologiczne – padaczka czy borelioza oraz choroby mózgu.

Korzyści z morsowania

Morsowanie zaliczane jest do metod medycyny naturalnej – zimnolecznictwa, które ma kilkusetletnią tradycję. 

Wiadomo, że morsowanie może przyczyniać się do:

  1. Wzmocnienia odporności – zimna woda usprawnia działanie układu chłonnego, który odpowiada za zwalczanie patogenów i pomaga zwiększyć liczbę białych krwinek. Z czasem, po zażywaniu regularnych zimnych kąpieli hartujemy się, organizm lepiej mobilizuje swoje mechanizmy obronne.
  2. Poprawy krążenia – dochodzi do usprawnienia przepływu krwi, w wyniku czego narządy zostają lepiej ukrwione, a organizm jest dotleniony.
  3. Przyspieszenia metabolizmu – organizm musi pracować bardziej intensywnie, aby utrzymać ciepłotę ciała. Uruchomienie mechanizmów grzewczych organizmu związane jest ze wzmożonym szybkim spalaniem kalorii.
  4. Obniżenia poziomu stresu i lepszego samopoczucia – przebywanie w zimnej wodzie może wspomóc centralny układ nerwowy, powoduje, że organizm wytwarza endorfiny. Wiele badań mówi o związku między zimną wodą, a redukcją stresu. Badania naukowe udowodniły, że zimne kąpiele mogą być skuteczne w leczeniu depresji.
  5. Wzrostu libido – kąpiel w zimnej wodzie zwiększa produkcję estrogenu i testosteronu, co wpływa na płodność i libido.
  6. Regeneracji organizmu – ekspozycja na zimno pomaga zmniejszyć stan zapalny, mikrourazy we włóknach mięśniowych i wynikającą z nich bolesność spowodowaną intensywnymi lub powtarzającymi się ćwiczeniami. Kąpiele lodowe są preferowane przez niektórych elitarnych sportowców i stały się nawykiem również osób regularnie uprawiających sport.
  7. Poczucia wspólnoty – społeczny aspekt kąpieli w zimnych wodach również może być atrakcyjny. Co ciekawe, Skandynawowie włączają zimne kąpiele nawet do swojej kultury pracy – jako element budowania zespołu.

Polecane dla Ciebie

Gen tolerancji na niskie temperatury

Nowe badania naukowców z Karolinska Institutet w Szwecji potwierdziły istnienie specyficznej mutacji genetycznej, która przyczynia się do lepszej tolerancji niskich temperatur. Posiadanie specyficznego wariantu genetycznego wpływa na zatrzymanie produkcji białka alfa-aktyniny-3, które jest ważne dla szybkokurczliwych, białych włókien mięśni szkieletowych.

Osoby, których organizm nie produkuje tego specyficznego białka ma tendencję do bardziej efektywnego oszczędzania energii i budowanie napięcia mięśniowego poprzez skurcze, a nie dreszcze. Sprawia to, że są one bardziej odporne na zimno. Badacze w przyszłości zamierzają przyjrzeć się odkrytemu mechanizmowi na poziomie molekularnym i spróbować dowiedzieć, czy może mieć wpływ wpływać na choroby mięśni.

  1. M. J. Tipton, N. Collier, H. Massey, Cold water immersion: kill or cure?, „Experimental Physiology” 2017, nr 11 (102), s. 1335-1355 [online], https://doi.org/10.1113/EP086283, [dostęp:] 17.02.2021.
  2. V. L. Wyceklsma, T. Venckunas, P. J. Houweling, Loss of alpha-actinin-3 during human evolution provides superior cold resilience and muscle heat generation, „American Journal of Human Genetics” 2021 [online], DOI:https://doi.org/10.1016/j.ajhg.2021.01.013, [dostęp:] 17.02.2021.
  3. S. Antonis, A. Stavros, A. Antonis, Winter swimming: body hardening and cardiorespiratory protection via sustainable acclimation, „Current Sports Medicine Reports” 2019, nr 11 (18), s. 401-415 [online], doi:10.1249/JSR.0000000000000653, [dostęp:] 17.02.2021.
  4. B. Knechtle, Z. Waśkiewicz, C. V. Sousa, Cold qater swimming-benefits and risks: a narrative review, „International Journal of Environmental Research and Public Health” 2020, 17(23), s. 8984 [online], https://doi.org/10.3390/ijerph17238984, [dostęp:] 17.02.2021.
  5. T. M. Kolettis, M. T Kolettis, Winter swimming: healthy or hazardous?: evidence and hypotheses, „Medical Hypotheses” 2003, nr 5-6 (61), s. 654-656 [online], https://doi.org/10.1016/S0306-9877(03)00270-6, [dostęp:] 17.02.2021.
  6. M. Holland, The Danish trick to „shock” your body into happiness, ”bbc.com” [online], https://www.bbc.com/worklife/article/20200228-the-danish-trick-to-shock-your-body-into-happiness, [dostęp:] 17.02.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Teoria zapalna depresji

    Doszukując się przyczyn powstania i rozwoju depresji naukowcy natrafiają na liczne, ciekawe poszlaki. Intrygująca jest między innymi teoria zapalna depresji, która wskazuje na związek między cytokinami prozapalnymi a objawami depresyjnymi.

  • Zawał serca u młodych kobiet – zaskakujące czynniki ryzyka

    Podczas nowych studiów prowadzonych przez Uniwersytet Yale opisano po raz pierwszy, które pośrednie przyczyny wywołują z większym prawdopodobieństwem atak serca lub ostry zawał serca (AMI) zarówno u mężczyzn, jak i kobiet w wieku 55 lat bądź u młodszych osób.

  • Depresja u młodych mężczyzn? Lepsza dieta może pomóc

    Nowe ustalenia naukowe dowiodły faktu, w świetle którego widać znaczną poprawę w leczeniu depresji u młodych mężczyzn – sukces polegał na odejściu ze stosunkowo ubogiej diety i zastosowaniu diety śródziemnomorskiej.

  • Przypadki zakażenia ludzi pleśnią odporną na leki

    Jak dowodzą ostatnie badania pleśń Aspergillus fumigatus potrafi być odporna na leki przeciwgrzybicze. To bardzo niepokojąca informacja zwłaszcza dla osób cierpiących na zaburzenia odporności, dla których grzyb ten stanowi istotne zagrożenie.

  • Czy grozi nam pandemia małpiej ospy?

    Do 21 maja 2022 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) otrzymała raporty z 12 krajów o 92 potwierdzonych laboratoryjnie i 28 podejrzanych przypadkach małpiej ospy. Państwa te nie są obszarem endemicznym dla tej choroby, która od wielu lat praktycznie „nie opuszczała” Afryki. Czy grozi nam nowa pandemia?

  • Co wywołuje wysoki poziom testosteronu u kobiet?

    Wpływ testosteronu na organizm kobiety nie jest w pełni zgłębionym tematem. Dotychczas poznano tylko część z mechanizmów, w których bierze udział ten hormon androgenowy. Podobnie jak w przypadku innych hormonów, wszelkie poziomy testosteronu odchylone od normy laboratoryjnej, są manifestowane przez organizm w różny sposób. Co wpływ ana podwyższenie poziomu testosteronu u kobiet i na jakie objawy zwrócić uwagę?

  • Dieta ketogeniczna a rak jelita grubego

    Najnowsze wyniki badań, które opublikowano na łamach czasopisma Nature, przedstawiają najnowsze odkrycie naukowców ze Stanów Zjednoczonych, w których potwierdzono, że myszy na diecie ketogenicznej wykazują się wyjątkową odpornością na rozwój i wzrost guza jelita grubego. Czy przyczyni się do zmiany podejścia względem profilaktyki RJG?

  • Czy osteopatię można stosować w leczeniu bólów głowy i migren?

    W czasopiśmie BMJ Open opublikowano artykuł przeglądowy oparty na ocenie pięciu badań klinicznych, których autorzy sugerują, że stosowanie technik osteopatycznych może zmniejszać intensywność bólów głowy i poprawiać stan funkcjonalny u osób cierpiących z powodu migren.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij