Matcha – właściwości i sposób parzenia zielonej herbaty w proszku
Maria Brzegowy

Matcha – właściwości i sposób parzenia zielonej herbaty w proszku

Matcha to zielona herbata w proszku, która od wieków jest znana w Japonii. Jej charakterystyczny smak oraz liczne właściwości zdrowotne sprawiają, że szybko zyskała popularność także w innych krajach. Sproszkowana forma matchy pozwala na wykorzystywanie jej nie tylko w tradycyjny sposób. Często dodaje się ją do ciast, koktajli, a nawet domowych kosmetyków. Jakie są właściwości matchy? Jak prawidłowo parzyć zieloną herbatę matcha? 

Zielona herbata spożywana jest od ponad pięciu tysięcy lat, głownie w Chinach i Japonii. Wzrost świadomości żywieniowej sprawił, że jest ona coraz częściej wybierana również i w Europie. Na rynku znajduje się wiele rodzajów zielonych herbat. Jedną z nich jest matcha, która uznawana jest przez wielu za najzdrowszą na świecie. Jakie właściwości posiada matcha? Jak prawidłowo ją przygotowywać i gdzie znalazła swoje zastosowanie? 

Matcha – co to takiego? 

Matcha to rodzaj japońskiej zielonej herbaty o charakterystycznym, intensywnym kolorze. Pochodzi z rejonów Nishio i Uji Tawara położonych w prefekturze Aichi (centralna część wyspy Honsiu), charakteryzującymi się łagodnymi warunkami klimatycznymi. Matcha otrzymywana jest z wysokogatunkowej herbaty Gyokuro, która jest dokładnie mielona, aż do otrzymania konsystencji podobnej do talku. Roślina, z której produkowana jest matcha (Camellia sinensis) uprawiana jest w zacienionych miejscach. Na trzy do czterech tygodni przed zbiorem krzewy przykrywane są bambusowymi lub materiałowymi matami, aby ograniczyć dostęp słońca. W rezultacie liście produkują większą ilość chlorofilu, nabierają ciemniejszej barwy oraz zmniejszają wytwarzanie taniny. Takie działanie poprawia jakość herbaty, a także zwiększa poziom aminokwasów, dzięki czemu zyskuje ona słodszy i bardziej aromatyczny smak.  

Zielona herbata matcha – właściwości 

Japońska zielona herbata matcha doceniana jest nie tylko ze względu na swój intensywny smak, ale również z uwagi na posiadanie licznych, prozdrowotnych właściwości. Przewaga matchy nad innymi herbatami polega na tym, że jest ona sproszkowana. Podczas odpowiednio przeprowadzonego procesu zaparzania rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu korzyści odżywcze są dziesięciokrotnie razy większe niż w przypadku herbat liściastych.  

Na uwagę zasługuje duże stężenie zawartych w niej przeciwutleniaczy (antyoksydantów) – naturalnych substancji chroniących nasz organizm przed chorobami serca, mózgu, oczu, skóry, większością rodzajów nowotworów, a także spowalniających procesy starzenia. Jedna filiżanka matchy dostarcza pięć razy więcej substancji przeciwutleniających niż jakikolwiek inny artykuł spożywczy. 

Matcha posiada cztery razy więcej L-teaniny niż zwykła zielona herbata, przez co korzystanie wpływa na procesy neuropsychiczne – uspokaja, odpręża, poprawia funkcjonowanie pamięci oraz zwiększa koncentrację. Ponadto zawartość L-teaniny niweluje działanie zawartej w herbacie kofeiny, dzięki czemu nie pojawiają się reakcje takie jak po wypiciu kawy (nadpobudliwość, nerwowość, podwyższone ciśnienie).  

Osoby, które chcą zredukować tkankę tłuszczową również powinny lepiej przyjrzeć się tej herbacie. Badania wykazują, że wysokie stężenie katechin w matchy przyspiesza metabolizm oraz wspiera odchudzanie. Naukowo potwierdzona jest również teza, że picie naparu przed treningiem prowadzi do wzrostu spalania tłuszczu aż o 25%.

Uważa się, że dzięki wysokiej zawartości chlorofilu, matcha odznacza się właściwościami „oczyszczającymi” i „odtruwającymi” komórki naszego ciała, wspomaga usuwanie z organizmu metali ciężkich oraz toksyn. Matcha zawiera także witaminę A, C, E, K i kompleks witamin B, a także pierwiastki śladowe. Każda filiżanka herbaty dostarcza więc niesamowitej ilości składników wzmacniających naszą odporność. Nic więc dziwnego, że Japończycy nazywają ją „eliksirem zdrowia” i spożywają od ponad dziewięciuset lat.  

Herbata matcha – jak parzyć?  

Tradycyjne przyrządzanie matchy wywodzi się z japońskiej ceremonii herbacianej (chanoyu) i wiąże z ponadgodzinnym rytuałem. Jednakże w zaciszu domowym możemy zrobić to znaczenie szybciej. Do tradycyjnego przyrządzenia potrzebować będziemy: czarki (matchawan), bambusowej trzepaczki (chasen) oraz opcjonalnie bambusowej łyżeczki (chashaku).

Herbatę matcha można przygotować na dwa sposoby. Pierwszy z nich, bardziej popularny, to usucha, polegający na wsypaniu do czarki dwóch bambusowych łyżeczek lub jednej zwykłej małej łyżeczki proszku, a następnie zalaniu 100 ml wody o temperaturze 80°C i intensywnym wymieszaniu chasenem do momentu powstania gęstej piany. Jeżeli herbata jest zbyt mocna, można dolać wody. Drugi sposób zarezerwowany jest dla uroczystych ceremonii, nazywanych koicha. W tym przypadku należy 5 bambusowych łyżek zalać 30 ml wody, przez co napar jest bardzo gęsty. Koichę przyrządza się w jednym naczyniu, a następnie dzieli między gości.  

Jeżeli nie chcemy inwestować w tradycyjne przyrządy potrzebne do parzenia herbaty, z powodzeniem możemy wykorzystać sprzęty, które znajdziemy w domu np. zwykły spieniacz do mleka lub shaker. W pierwszym przypadku do szklanki lub kubka wsypujemy łyżeczkę matchy, zalewamy 100 ml wody (80°C) i mieszamy z wykorzystaniem spieniacza. Następnie możemy rozcieńczyć herbatę wodą, jeżeli jest zbyt mocna. Jeżeli chcemy użyć shakera, to wsypujemy łyżeczkę herbaty, zalewamy gorącą wodą i energicznie wstrząsamy kilka razy.  

Matcha – zastosowanie   

Oprócz picia w tradycyjny sposób klasyczną wersję herbaty urozmaicić można dodatkiem przypraw i owoców. W upalny dzień dobrym pomysłem będzie podanie herbaty na zimno z kostkami lodu. Picie matchy jako napoju to nie jej jedyne zastosowanie. Wykorzystywana jest głównie w kuchni japońskiej, ale również coraz częściej spotkać ją można na Zachodzie. Roślina ta świetnie sprawdzi się jako uzupełnienie dań głównych np.: zup, sosów, sałatek, naleśników, ale przede wszystkim i deserów w postaci naparu lub suszu. Jest wykorzystywana przez cukierników do słodkich wypieków: ciast, kremów, lodów czy koktajli. Ze względu na swój wyrazisty kolor i aromat, nadaje charakter wielu potrawom.  

Matcha, oprócz gastronomii, znalazła zastosowanie również w kosmetyce. Dzięki sproszkowanej konsystencji oraz posiadaniu właściwości antyoksydacyjnych i dużej zawartości składników odżywczych, nadaje się jako dodatek do domowych masek, kremów i peelingów. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

    Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij