Pirosiarczyn sodu (E223) – właściwości, zastosowanie i szkodliwość
Joanna Naczyńska

Pirosiarczyn sodu (E223) – właściwości, zastosowanie i szkodliwość

Codzienna dieta i składniki, z których przygotowujemy posiłki dla siebie i swojej rodziny mają duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Czy możemy całkowicie wyeliminować żywność z „dodatkami”? Jaki wpływ na nasze zdrowie ma pirosiarczyn sodu?

Dodatki do żywności są szeroko stosowane w przemyśle spożywczym. Uważa się, że im jest ich mniej, tym lepiej. Czasem jednak ich obecność jest konieczna, zwłaszcza wtedy, gdy produkt spożywczy powinien dłużej zachować swoją świeżość. Konsumenci oczekują, że zakupiony towar będzie przydatny do spożycia jeszcze przez pewien czas po zakupie i zachowa swoje wartości odżywcze. Dla konsumenta niezwykle ważny jest też wygląd produktu spożywczego. Z tych powodów, a także z uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa produktu, producenci korzystają z dozwolonych substancji dodatkowych, zapewniających zachowanie produktu spożywczego w stanie świeżym, o nie zmienionej barwie, wolnym od bakterii i grzybów.  

Pirosiarczyn sodu – co to za konserwant? 

Pirosiarczyn sodu jest substancją chemiczną, która może być dodawana do żywności. Składnik ten znajduje się w wykazie dozwolonych substancji dodatkowych stosowanych w żywności określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2010 r. w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych. Dokument ten zawiera ponadto listę substancji słodzących i barwników, które mogą być dodawane do żywności oraz spożywane. Warto podkreślić, że wszystkie środki dodawane do żywności muszą być wyszczególnione na opakowaniu oraz powinna być podana ich funkcja. Symbol E223 zastrzeżony jest dla określenia, że do produktu dodano pirosiarczyn sodu, którego międzynarodowa nazwa brzmi: sodium metabisulphite. Jest substancją konserwującą, spulchniającą i przeciwutleniaczem. 

Jakie są właściwości pirosiarczynu sodu i gdzie go się wykorzystuje?  

Jakie jest działanie pirosiarczynu sodu? Konserwant ten ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze, działa hamująco na rozwój pleśni i bakterii, natomiast słabiej oddziałuje na drożdże. Ma także działanie przeciwutleniające. Związek ten obniża zawartość witamin (zwłaszcza witaminy B2) i przeciwdziała utlenianiu kwasu askorbinowego (witaminy C), dzięki czemu przetwory owocowe nie brunatnieją. 

E223 w żywności 

Pirosiarczyn sodu wykorzystywany jest przede wszystkim do produkcji wina, piwa, cydrów oraz białych przetworów warzywnych, np. chrzanu. Występuje także w dżemach, pieczywie oraz np. w pulpach, przecierach pomidorowych do dalszego przerobu, chrupkach i chipsach jabłkowych, mrożonych pieczarkach, wyrobach ciastkarskich. Pirosiarczynu sodu używa się także w procesie przetwarzania mąki, zwłaszcza tej o niskiej zawartości glutenu.

Pirosiarczyn sodu (E223) i jego wpływ na zdrowie – czy jest szkodliwy?

Pirosiarczyn sodu jest związkiem, który w bezpośrednim kontakcie może działać drażniąco, jednak ilość stosowana w przemyśle spożywczym jest niewielka i nie powoduje takiego działania. 

U osób z alergiami może działać uczulająco i powodować wystąpienie reakcji alergicznych. Osoby wrażliwe na tę substancję mogą zaobserwować u siebie duszność, skórne reakcje alergiczne lub nasilenie atopowego zapalenia skóry

Z uwagi na osoby nadwrażliwe proponuje się, by wprowadzić obowiązek podawania na etykiecie produktu nie tylko informacji o obecności substancji dodatkowej w produkcie, ale także o jej ilościowej zawartości w produkcie. 

Pirosiarczyn sodu – dopuszczalne spożycie

Obecnie dopuszczalne dzienne spożycie (ADI, ang. acceptable daily intake) siarczanów wynosi 0,7 miligrama na kilogram masy ciała.

Podsumowując, pirosiarczyn sodu jest powszechnie stosowanym, dozwolonym składnikiem konserwującym. Zapewnia ochronę produktu spożywczego przed rozwojem bakterii i grzybów, reguluje procesy fermentacji przy produkcji wina i piwa. Dostarczany do organizmu w umiarkowanych ilościach z pożywieniem nie wykazuje działania toksycznego. Osoby szczególnie wrażliwe, przyjmujący leki na alergię i pacjenci z atopowym zapaleniem skóry, powinni zachować szczególną ostrożność i sprawdzić swoją reakcję po spożyciu pokarmów, w składzie których znajduje się pirosiarczyn sodu lub inne siarczany.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij