Lecytyna na pamięć i koncentrację – właściwości i działanie preparatów z lecytyną
Krzysztof Słomiak

Lecytyna na pamięć i koncentrację – właściwości i działanie preparatów z lecytyną

Lecytyna to mieszanina związków, głównie fosfolipidów. Pełni w organizmie wiele kluczowych funkcji, bierze udział w regulowaniu poziomu cholesterolu czy budowaniu otoczki komórek nerwowych. Dzięki temu lecytyna wspomaga procesy myślowe, wpływa na poprawę pamięci i koncentracji, działa także korzystnie na pracę serca i wątroby. Poznaj działanie oraz właściwości lecytyny.

Łatwo dostępna w każdej aptece lecytyna, to tak naprawdę mieszanina fosfolipidów i innych związków o charakterze tłuszczowym. Lecytyna występuje we wszystkich żywych organizmach, budując błony komórkowe oraz pełniąc wiele innych kluczowych funkcji, takich jak: udział w przemianie materii, regulowanie poziomu cholesterolu czy budowanie otoczki mielinowej komórek nerwowych. Lecytyna pomaga przyswajać wiedzę i lepiej radzić sobie ze stresem. Impuls elektryczny przekazywany przez komórki nerwowe może dzięki lecytynie przebiegać efektywniej. Czym jest lecytyna i czy stosowanie jej jest korzystne dla naszego zdrowia? 

Czym jest lecytyna?

Pod względem chemicznym lecytyny to grupa fosfolipidów (fosfotłuszczowce), w których reszta fosforanowa połączona jest wiązaniem chemicznym z choliną. Pod względem kwalifikacyjnym do grupy lecytyn należą różne związki takie jak podstawowa i najliczniej występująca pod względem ilościowym fosfatydylocholina, ale również fosfatydyloetanoloamina, fosfatydyloinozytol, fosfatydyloseryna, kwasy tłuszczowe, triglicerydy oraz węglowodany. Skład tej mieszaniny jest różny w zależności od źródła pozyskiwania. Najczęściej lecytynę uzyskuje się z olejów roślinnych lub żółtka jaja kurzego. Jej konsystencja również nie jest zawsze jednakowa i zależy przede wszystkim od składu mieszaniny. Może być półpłynna (pomiędzy stałą a ciekłą) do całkowicie ciekłej.

Lecytyna – występowanie

Lecytyna po raz pierwszy została pozyskana z żółtek jaj kurzych. Innymi źródłami, z których na skalę przemysłową można pozyskać lecytynę są: rzepak, słonecznik, ziarna soi i zwierzęta morskie (głównie ryby). Ze względu na koszty produkcji, a następnie rafinacji, lecytynę otrzymuje się najczęściej z roślin. Ubocznym efektem produkcji oleju jest właśnie lecytyna.

Lecytyna – działanie

W organizmie zwierząt oraz człowieka lecytyna pełni bardzo ważną funkcję. Jest obecna w każdej komórce ciała, zwłaszcza jako składnik błon komórkowych. Jej znaczenie jest kluczowe w odniesieniu do funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.

Lecytyna bierze udział w rozmaitych procesach przemiany materii, jest bardzo ważnym elementem składowym mózgu i tkanki nerwowej – chroni osłonkę mielinową, stanowi barierę ochronną ścian żołądka oraz bierze udział w gospodarce cholesterolem.

Dodatkowo lecytyna wykazuje działanie ochronne na wątrobę, wspomaga przyswajanie przez organizm witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach oraz przyspiesza regenerację organizmu po wysiłku. Lecytyna sojowa znacząco obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów, podwyższając jednocześnie poziom HDL – dobra frakcja cholesterolu o wysokiej gęstości. Lecytyna wykazuje pozytywne działanie na funkcje poznawcze i poprawia procesy myślowe,  jednak trudno jest znaleźć bardzo silne dowody na jej lecznicze działanie u osób z zaawansowaną demencją.

Lecytyna – kto może ją stosować?

Preparaty zawierające lecytynę nie powinny być stosowane w przypadku uczulenia na którykolwiek ze składników preparatu, którego używamy.

Zasadniczo lecytyna jest przeznaczona dla osób dorosłych – nie zaleca się stosowania produktów przez dzieci, kobiety w ciąży i mamy karmiące piersią. Nie należy przekraczać zalecanej dziennej porcji, zwykle preparaty zawierające lecytynę przyjmuje się w postaci jednej tabletki na dzień.

Preparaty zawierające w swoim składzie lecytynę dostępne w aptece to suplementy diety, które mają za zadanie uzupełniać w witaminy i minerały normalną dietę.

Lecytyna – przechowywanie i cena

Lecytynę należy przechowywać w temperaturze pokojowej, przez to, że produkt jest w postaci olejowej może podlegać procesowi jełczenia. Z tego względu należy chronić go od światła i wilgoci. Produkt powinien być również przechowywany w sposób niedostępny dla dzieci. 

Cena suplementów diety z lecytyną to zazwyczaj kilkanaście złotych.

Korzystny wpływ lecytyny na pamięć i koncentrację jest wykorzystywany w wielu produktach, zalecanych szczególnie osobom starszym oraz osobom pracującym umysłowo. Warto wspomóc się tym produktem w okresach wzmożonego wysiłku umysłowego.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij