Tego nie jedz przed snem!
Małgorzata Kujda

Tego nie jedz przed snem!

Wiele osób sądzi, że z kolacji powinniśmy zrezygnować. To nieprawda. Zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania ostatni posiłek należy zjeść trzy godziny przed snem. Najważniejsze jest jednak to, co zjemy przed zaśnięciem, czyli jak skomponujemy swoją kolację. Istnieją produkty niezalecane na wieczorne potrawy ze względu na ich wpływ na organizm.

Warto mieć świadomość, że organizm wieczorem zwalnia i powoli przygotowuje się do snu, a jego wystarczająca ilość jest bardzo ważna dla prawidłowego oraz efektywnego funkcjonowania. Dlatego przejadanie się przed zaśnięciem może negatywnie wpływać na zasypianie i sam proces snu. Poniżej lista produktów, których nie zaleca się jeść wieczorem.

Unikaj deserów i słodkich przekąsek

Pokarmy zawierające dużą ilość cukru prostego powodują szybki wzrost jego poziomu w krwiobiegu, co z kolei prowadzi do wzrostu apetytu, a tym samym może przyczynić się do zjedzenia większej porcji przed snem, niż pierwotnie była zaplanowana.

Cukier dodatkowo generuje wzrost stężenia serotoniny i dopaminy w organizmie, które dają poczucie szczęścia oraz pobudzenia. A to zdecydowanie nie będzie sprzyjało szybkiemu zasypianiu. Na indeksie znajduje się także czekolada. Zawiera kofeinę, czyli ośrodkowy stymulator nerwowy i teobrominę – substancje te powodują pobudzenie organizmu, zwiększając tętno oraz czujność.

Ogranicz produkty zawierające dużą ilość skrobi

Białe pieczywo, ryż biały czy ziemniaki przed snem nie są dobrym pomysłem. Skrobia w procesie trawienia w organizmie zachowuje się tak samo jak cukier, szybko podnosi poziom glukozy we krwi i tak samo szybko spada. Przez co wzrasta nasz apetyt oraz aktywność.

Powiązane produkty

Nie sięgaj po fast foody

Po spożyciu potraw tłustych, często smażonych na głębokim tłuszczu, stawiamy duże wyzwanie naszemu układowi trawiennemu. Proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej, następnie kontynuowany jest przez dalsze odcinki przewodu pokarmowego, dwunastnicę i żołądek.

Produkty z kategorii ciężkostrawnych, jak sama nazwa wskazuje, wywołują wzmożoną prace układu trawiennego, organizm wydziela dużo większe ilości kwasu żołądkowego, a cały proces trawienia jest znacznie wolniejszy. Znaczna ilość zalegających treści w żołądku może prowadzić do zgagi, bólów brzucha, uczucia pełności i nudności.

Produkty tłuste lub smażone

Produkty tłuste lub smażone nie należą do zdrowych, wymagają od układu trawiennego zdecydowanie więcej pracy i wysiłku na ich strawienie. Sam proces trawienia pobudza organizm, tym samym możemy mieć problemy z zaśnięciem, nie mówiąc o tym, że będzie nas męczyła zgaga i ciężkość na żołądku.

Niewskazane są tłuste sery i czerwone mięso

Warto zwrócić uwagę w szczególności na sery dojrzewające i produkty seropodobne, jak np. sery topione, sery typu feta i fromage. Te artykuły spożywcze są wyjątkowo tłuste, co sprawia, że długo zalegają w żołądku, a jedzenie ich w nadmiarze może prowadzić do niestrawności.

Wysoka zawartość białka i tłuszczu nie jest łatwa do strawienia. Gdy zjadasz sporą porcję czerwonego mięsa przed snem, stawiasz organizm na równe nogi i zmuszasz go do mozolnej oraz bardzo ciężkiej pracy.

Przed snem unikaj dużych porcji i ostro przyprawionych dań, które, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego, mogą powodować zgagę oraz nudności czy bóle brzucha.

Kolacja jest ważnym posiłkiem i wbrew krążącej opinii (o konieczności jej eliminowania) powinniśmy uwzględniać ją w swoim codziennym jadłospisie. Pamiętając jednocześnie, aby w trosce o dobre samopoczucie wieczorową porą oraz spokojny sen w nocy, ograniczyć wyżej wymienione produkty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

  • Żele energetyczne – jak używać? Czy są tylko dla sportowców?

    Podczas długotrwałej, zwiększonej aktywności fizycznej, jak udział w maratonie, intensywny trening czy wyścig kolarski, organizm potrzebuje dużej ilości energii, którą czerpie z glukozy i glikogenu. W celu utrzymania wydolności na tym samym poziomie oraz niedopuszczenia do uczucia zmęczenia dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych, które w prosty sposób dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany i pozwalają utrzymać cukier na odpowiednim poziomie.

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij