Tego nie jedz przed snem!
Małgorzata Kujda

Tego nie jedz przed snem!

Wiele osób sądzi, że z kolacji powinniśmy zrezygnować. To nieprawda. Zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania ostatni posiłek należy zjeść trzy godziny przed snem. Najważniejsze jest jednak to, co zjemy przed zaśnięciem, czyli jak skomponujemy swoją kolację. Istnieją produkty niezalecane na wieczorne potrawy ze względu na ich wpływ na organizm.

Warto mieć świadomość, że organizm wieczorem zwalnia i powoli przygotowuje się do snu, a jego wystarczająca ilość jest bardzo ważna dla prawidłowego oraz efektywnego funkcjonowania. Dlatego przejadanie się przed zaśnięciem może negatywnie wpływać na zasypianie i sam proces snu. Poniżej lista produktów, których nie zaleca się jeść wieczorem.

Unikaj deserów i słodkich przekąsek

Pokarmy zawierające dużą ilość cukru prostego powodują szybki wzrost jego poziomu w krwiobiegu, co z kolei prowadzi do wzrostu apetytu, a tym samym może przyczynić się do zjedzenia większej porcji przed snem, niż pierwotnie była zaplanowana.

Cukier dodatkowo generuje wzrost stężenia serotoniny i dopaminy w organizmie, które dają poczucie szczęścia oraz pobudzenia. A to zdecydowanie nie będzie sprzyjało szybkiemu zasypianiu. Na indeksie znajduje się także czekolada. Zawiera kofeinę, czyli ośrodkowy stymulator nerwowy i teobrominę – substancje te powodują pobudzenie organizmu, zwiększając tętno oraz czujność.

Ogranicz produkty zawierające dużą ilość skrobi

Białe pieczywo, ryż biały czy ziemniaki przed snem nie są dobrym pomysłem. Skrobia w procesie trawienia w organizmie zachowuje się tak samo jak cukier, szybko podnosi poziom glukozy we krwi i tak samo szybko spada. Przez co wzrasta nasz apetyt oraz aktywność.

Nie sięgaj po fast foody

Po spożyciu potraw tłustych, często smażonych na głębokim tłuszczu, stawiamy duże wyzwanie naszemu układowi trawiennemu. Proces trawienia zaczyna się już w jamie ustnej, następnie kontynuowany jest przez dalsze odcinki przewodu pokarmowego, dwunastnicę i żołądek.

Produkty z kategorii ciężkostrawnych, jak sama nazwa wskazuje, wywołują wzmożoną prace układu trawiennego, organizm wydziela dużo większe ilości kwasu żołądkowego, a cały proces trawienia jest znacznie wolniejszy. Znaczna ilość zalegających treści w żołądku może prowadzić do zgagi, bólów brzucha, uczucia pełności i nudności.

Produkty tłuste lub smażone

Produkty tłuste lub smażone nie należą do zdrowych, wymagają od układu trawiennego zdecydowanie więcej pracy i wysiłku na ich strawienie. Sam proces trawienia pobudza organizm, tym samym możemy mieć problemy z zaśnięciem, nie mówiąc o tym, że będzie nas męczyła zgaga i ciężkość na żołądku.

Niewskazane są tłuste sery i czerwone mięso

Warto zwrócić uwagę w szczególności na sery dojrzewające i produkty seropodobne, jak np. sery topione, sery typu feta i fromage. Te artykuły spożywcze są wyjątkowo tłuste, co sprawia, że długo zalegają w żołądku, a jedzenie ich w nadmiarze może prowadzić do niestrawności.

Wysoka zawartość białka i tłuszczu nie jest łatwa do strawienia. Gdy zjadasz sporą porcję czerwonego mięsa przed snem, stawiasz organizm na równe nogi i zmuszasz go do mozolnej oraz bardzo ciężkiej pracy.

Przed snem unikaj dużych porcji i ostro przyprawionych dań, które, pobudzając wydzielanie soku żołądkowego, mogą powodować zgagę oraz nudności czy bóle brzucha.

Kolacja jest ważnym posiłkiem i wbrew krążącej opinii (o konieczności jej eliminowania) powinniśmy uwzględniać ją w swoim codziennym jadłospisie. Pamiętając jednocześnie, aby w trosce o dobre samopoczucie wieczorową porą oraz spokojny sen w nocy, ograniczyć wyżej wymienione produkty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej i redukcji cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij