Najlepsza dieta dla białych zębów. Co warto jeść?
Joanna Łuniewska-Rajch

Najlepsza dieta dla białych zębów. Co warto jeść?

Każdy z nas marzy o pięknych, białych zębach, jednak w jakim stopniu to, co jemy na co dzień ma wpływ na wygląd naszego uzębienia? Co warto jeść by mieć białe zęby, a czego lepiej unikać?

Rzecz podstawowa — higiena

Na samym wstępie należy zaznaczyć, że największy wpływ na to, jak będą wyglądać nasze zęby ma prawidłowa higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty u lekarza dentysty. Nawet jeśli byśmy unikali produktów najbardziej próchnicogennych i tak bez zachowania odpowiedniej higienizacji nie ustrzeżemy się od przebarwień lub ubytków zębów. Mówiąc odpowiednia higiena jamy ustnej mamy na myśli zarówno dokładne szczotkowanie zębów przynajmniej dwa razy dziennie, jak również nitkowanie przestrzeni między zębowych oraz przeprowadzanie minimum co dwa lata zabiegu oczyszczania zębów w gabinecie stomatologicznym.

Wielu pacjentów uważa, że do prowadzenia prawidłowej higienizacji najważniejszy jest wybór odpowiedniej pasty do zębów. I w tym miejscu są w błędzie. Faktycznie, dobrze dobrana pasta do zębów pomoże nam przy usunięciu niektórych przebarwień, zniesie nadwrażliwość zębów, czy też zmniejszy krwawienie z dziąseł. Jednak znacznie ważniejsza od wyboru pasty jest prawidłowa technika szczotkowania — należy poprosić swojego lekarza dentystę lub higienistkę stomatologiczną o przeprowadzenie instruktażu, jak powinna ta technika wyglądać. 

Czego nie jeść? 

Po pierwsze, o czym każdy z nas wie, jeśli chcemy zachować zdrowe, białe zęby, należy unikać słodyczy — cukierków, batonów, czekolady, lizaków itd. Jeszcze gorszy wpływ od klasycznych „słodyczy” mają jednak inne produkty — słodkie wypieki i słodkie napoje. Po pierwsze różnego rodzaju ciastka i herbatniki na dłużej pozostają na powierzchni naszych zębów niż na przykład cukierki, a równie bardzo sprzyjają próchnicy. Po drugie napoje słodzone, poza zawartym w swym składzie cukrem, mają również kwaśny odczyn, czym w dwukrotny sposób przykładają się do powstania ubytków. Poza tym częste ich spożywanie może powodować erozję, czyli swego rodzaju „rozpuszczanie” powierzchni szkliwa. Negatywny wpływ na zęby mają nie tylko słodzone napoje gazowane (np. coca-cola, tonik, oranżady), które powszechnie uważane są za niezdrowe, ale również słodzone wody, soki owocowe, soki owocowo-warzywne (przez wielu rodziców uznawane za zdrowe), czy wszelkiego rodzaju napoje. Znacznie lepiej starać się zastąpić je niesłodzonymi herbatami owocowym, które nie będą niszczyć naszych zębów. Można również dosładzać napoje ksylitolem, który nie powoduje próchnicy. 

W celu utrzymania zdrowych białych zębów należy również unikać produktów, które powodują odkładanie się przebarwień na powierzchni szkliwa. Należy ograniczać spożywanie kawy — szczególnie czarna kawa powoduje powstawanie przebarwień oraz herbat — wbrew powszechnej opinii nie tylko czarna herbata, ale również biała, zielona i czerwona powodują powstawanie osadów na powierzchni zębów. Poza tym należy ograniczyć ilość spożywanych napoi barwiących — czerwonego wina, ciemnych soków (np. sok wiśniowy, sok z czarnej porzeczki). Warto również nie spożywać w zbyt dużej ilości innych barwiących produktów — niektórych owoców i warzyw (np. buraki, jagody, wiśnie), ciemnych sosów, czekolady i kakao, niektórych przypraw (curry, kurkuma, papryka słodka, cynamon). 

Co warto jeść?

Zdecydowanie dla zębów najlepsza będzie zdrowa dieta, niezawierająca dużej ilości cukrów. Istnieje jednak kilka produktów, które warto jeść. Po pierwsze badania wykazały, że ser żółty podnosi pH płytki nazębnej i zmniejsza ryzyko powstania próchnicy. Po drugie niektóre produkty ułatwiają nam mechaniczne oczyszczenie powierzchni zębów w sytuacji, kiedy nie możemy ich umyć po posiłku. Należą do nich na przykład jabłka i marchewki. Skuteczne jest również żucie gumy do żucia po posiłkach, jednak pamiętać należy, że zbyt częste jej stosowanie może powodować problemy ze stawami skroniowo-żuchwowymi.

Zastąpienie normalnego cukru np. w napojach ksylitolem również jest zdrowe dla naszych zębów. Jednak trzeba pamiętać o tym, o czym wspomnieliśmy na samym początku – nic nie zastąpi prawidłowej codziennej higieny jamy ustnej. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij