Woda – jej rodzaje i właściwości
Joanna Orzeł

Woda – jej rodzaje i właściwości

Woda jest źródłem życia. Stanowi główny składnik naszej planety oraz większości organizmów ją zamieszkujących. Z chemicznego punktu widzenia jest to tlenek wodoru, czyli popularne H2O. Cząsteczka zawierająca zaledwie trzy atomy ma tak ciekawe i niezastąpione właściwości, że bez niej życie na Ziemi w obecnym stanie nie miałoby prawa istnieć. Równocześnie wytłumaczenie jej niektórych właściwości nadal jest wyzwaniem, przed którym stoją naukowcy. 

Woda jest również głównym składnikiem (stanowi nawet do 90%) wielu produktów – zarówno spożywczych, jak leczniczych czy kosmetycznych – z którymi stykamy się na co dzień.

Skoro woda to H2O, to czym różnią się między sobą woda mineralna, oczyszczona, destylowana czy termalna? Czy woda wodociągowa jest gorsza od wody mineralnej? Czy każda jest dla nas dobra i czy wodą można się zatruć? Ile wody dziennie i w jaki sposób należy wprowadzić do organizmu? Czy woda wodzie jest nierówna?

Rodzaje wody, z którymi spotykamy się na co dzień

Woda w swojej najczystszej postaci to H2O, jednak uzyskanie tej substancji w postaci czystej jest nie lada wyzwaniem, ponieważ woda jest superrozpuszczalnikiem. Dlatego też każdy rodzaj wody, z którym mamy do czynienia w życiu codziennym, jest tak naprawdę wodnym roztworem różnych substancji.

Bez wątpienia woda kranowa, mineralna i źródlana to najpopularniejsze rodzaje wody, z którymi się spotykamy.

Mineralna i źródlana najczęściej są sprzedawane w postaci butelkowanej. Obydwa rodzaje czerpane są z podziemnych zbiorników, z tą różnicą, że woda mineralna pobierana jest z głębszych warstw powłoki ziemskiej niż woda źródlana. Charakteryzują się zawartością składników mineralnych pochodzenia naturalnego. Oznacza to, że w skład tych wód wchodzą makro i mikroelementy – jony metali (np. wapnia, magnezu czy sodu) oraz nieodzownie towarzyszące im aniony (np. węglany czy chlorki), które do wody dostały się ze skał otaczających ujęcie. Ilość jonów każdego rodzaju zależy od źródła, z którego woda jest pobierana, dlatego też występują wody wysoko i nisko zmineralizowane.

Zgodnie z wymogami polskiego prawodawstwa, na etykiecie wybranej wody powinien znajdować się skład określający zawartość poszczególnych jonów zawartych w produkcie.

Woda gazowana oraz woda stołowa to kolejne rodzaje wody, które tworzone są na bazie mineralnych i źródlanych. Woda gazowana jest dodatkowo nasycona dwutlenkiem węgla. Woda stołowa natomiast może być mieszaniną wody głębinowej oraz oczyszczonej wody wodociągowej, którą wzbogacono wybranymi solami mineralnymi.

Woda wodociągowa to kolejne popularne źródło H2O w naszym życiu codziennym. Może być czerpana ze źródeł podziemnych (głębinowych) oraz naziemnych (ze zbiorników wodnych takich jak rzeki, jeziora czy morza) lub oczyszczalni ścieków. Zanim woda z każdego z wymienionych źródeł trafi do sieci wodociągowej, powinna być przygotowana do spożycia w stacjach oczyszczania i uzdatniania wody. Jest tam pozbawiana zanieczyszczeń chemicznych oraz mikrobiologicznych. W tym celu stosuje się szereg filtrów oraz metody oczyszczania chemicznego, jak chlorowanie czy ozonowanie.

Podobnie jak w przypadku wód mineralnych i źródlanych, organ nadzorujący (Państwowa Inspekcja Sanitarna) i jej organy wykonawcze czuwają nad jakością surowca. Tak więc woda w wodociągach spełnia wszelkie wymagania i może być pita bez obaw.

Należy jednak pamiętać, że od stacji do naszego kranu pokonuje ona długą drogę w rurach, których stan bywa różny i może wpłynąć na jej jakość.

Wody lecznicze pochodzą ze specjalnych źródeł głębinowych uznanych za lecznicze. Zgodnie z ustawą Prawo geologiczne i górnicze wody lecznicze charakteryzują się sumaryczną zawartością rozpuszczonych składników mineralnych niemniejszą niż 1000 mg/l. Ich właściwości lecznicze zmieniają się w zależności od proporcji składników mineralnych. Co ważne, tego typu wsparcie naszego organizmu powinno być stosowane po konsultacji ze specjalistą.

Woda oczyszczona – aqua purificata – jest składnikiem kosmetyków oraz leków, a jej parametry opisane są w dokumencie nazywanym Farmakopea Polska. Dokładnie zdefiniowany jest jej dopuszczalny skład chemiczny oraz mikrobiologiczny. Oczyszczenie wody może być prowadzone różnymi metodami fizykochemicznymi, dlatego pod hasłem woda oczyszczona możemy znaleźć np. wodę destylowaną, dejonizowaną czy oczyszczoną osmotycznie. Tego rodzaju woda najczęściej pozyskiwana jest poprzez uzdatnienie wody wodociągowej. W procesie destylacji surowiec podgrzewany jest do temperatury wrzenia wody (100oC), a następnie skraplany. Ponieważ większość substancji rozpuszczonych w wodzie ma wyższe temperatury wrzenia niż 100oC, woda destylowana jest pozbawiona znacznej ilości substancji, które były rozpuszczone w niej przed procesem oczyszczania. Nie wszystkie jednak w trakcie procesu destylacji są usuwane, dlatego często dodatkowym procesem oczyszczenia jest dejonizacja. W trakcie tej procedury woda przepuszczana jest przez szereg filtrów, na których rozpuszczone w wodzie substancje zostają zatrzymane. Oczyszczanie osmotyczne wykorzystuje natomiast zjawisko odwróconej osmozy. Woda przepuszczania jest pod zwiększonym ciśnieniem przez specjalnie zaprojektowane membrany, które zatrzymują rozpuszczone w niej substancje.

Woda termalna i woda komórkowa to preparaty oferowane głównie przez firmy kosmetyczne.

Wody termalne są wodami głębinowymi. Zgodnie z definicją, ich temperatura podczas wydobycia powinna być wyższa niż średnia roczna temperatura powietrza w okolicy. Podobnie jak wody mineralne i źródlane, mają skład chemiczny zależny od miejsca wydobycia. Stosowane są zarówno w celach rekreacyjnych (kąpiele w wodach termalnych), jak i kosmetycznych czy kosmetologicznych jako preparaty służące zwilżeniu powierzchni twarzy przed profesjonalnymi zabiegami oraz w trakcie domowej pielęgnacji. Wody termalne dzielimy na hipotoniczne, wymagające osuszania po ok. 30 sekundach od zastosowania i izotoniczne, które można pozostawić na twarzy do samoistnego odparowania.

Woda komórkowa to nowość na rynku kosmetycznym i kosmetologicznym. Została opatentowana przez francuską firmę, a jej unikalność polega na tym, że obok H2O zawiera kompozycję składników identyczną z tymi znajdującymi się w naszej skórze, dzięki czemu wykazuje większą kompatybilność i przyswajalność.

Jak pić wodę, aby nawodnić organizm i czy można wypić jej za dużo?

W zależności od wieku, trybu życia i stanu zdrowia nasze zapotrzebowanie na wodę jest różne. Powinniśmy wypijać około 1,5-2 litrów wody dziennie. Cała dzienna porcja powinna być przyjmowana małymi porcjami. Dramatyczne przekroczenie zalecanej ilości może odbić się negatywnie na naszym zdrowiu. Stan przewodnienia, czyli nadmiernego rozcieńczenia płynów ustrojowych, może być efektem wypicia np. dużej ilości niskozmineralizowanej wody w krótkim czasie (np. 4 l naraz) lub gromadzenia wody w organizmie na skutek choroby – np. choroby nerek.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij