Woda z kranu czy butelkowana? Sprawdź, jaką wodę wybrać!
Maria Kasprzak

Woda z kranu czy butelkowana? Sprawdź, jaką wodę wybrać!

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest sprawą kluczową dla osób w każdym wieku – dietetycy zalecają osobom dorosłym picie około 2 litrów płynów dziennie, a w czasie upałów odpowiednio więcej. Pojawia się więc pytanie: jaką wodę wybrać? Czy ta z kranu jest wystarczająco dobra, czy warto sięgnąć po wodę butelkowaną? Poznaj odpowiedź na kilka często zadawanych pytań.

Czy woda z kranu jest bezpieczna do picia?

Tak. Jeśli korzystamy z publicznej sieci wodociągów, możemy być spokojni, że woda w naszych kranach spełnia surowe normy jakości regulowane przez prawo polskie i unijne. Metody uzdatniania wody są dziś zupełnie inne niż te sprzed kilkudziesięciu lat. Na jakość wody w naszych domach ma również wpływ stan rurociągów – np. w bloku czy domu jednorodzinnym. Często po naprawie lub wymianie rur z kranów płynie rdzawa woda. Należy wtedy zaczekać z jej piciem, aż kolor zaniknie. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, możemy skontaktować się z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną lub z zakładami wodociągów w naszej miejscowości.

Czy w wodzie z kranu są chorobotwórcze bakterie?

Woda pitna jest dezynfekowana i nie zawiera bakterii. Bardzo rzadko zdarzają się przypadki zanieczyszczeń – mieszkańcy są wtedy informowani o niebezpieczeństwie, a instalacja jest niezwłocznie odkażana. W razie wątpliwości możemy śledzić strony sanepidu lub przedsiębiorstwa wodociągów. Dzieci, osoby chore lub o obniżonej odporności mogą dla pewności pić tylko wodę przegotowaną.

W czajniku odkłada się kamień. Czy to znaczy, że od picia wody będę mieć kamienie nerkowe?

Nie. Kamień, który odkłada się w czajniku to głównie węglan wapnia z domieszką węglanu magnezu. Im więcej tych pierwiastków, tym twardsza jest nasza woda. Wapń i magnez to cenne dla naszego organizmu składniki mineralne, a twarda woda nie jest szkodliwa. Na powstawanie kamieni nerkowych ma wpływ wiele czynników, jednak picie wody z kranu nie jest jednym z nich! Osoby, które mają tendencję do powstawania kamieni i nawrotów kamicy, dla pewności powinny zasięgnąć informacji o twardości wody w miejscu swojego zamieszkania i skonsultować się ze swoim lekarzem.

Ile wapnia zawiera woda z kranu? Czy nie przedawkuję go pijąc kranówkę?

Dla przykładu: woda w Warszawie zawiera 70-150 mg wapnia w litrze, w Poznaniu 80-180 mg (zależnie od ujęcia), a w Łodzi – około 70 mg. Dla porównania – litr mleka może zawierać przeciętnie 1200 mg wapnia, czyli około dziesięć razy więcej!

Zalecane spożycie wapnia dla osoby dorosłej waha się w granicach 1000-1300 mg dziennie, zależne od płci i wieku. Łatwo więc obliczyć, że wypicie nawet 3 litrów wody z kranu pokrywa średnio 20-30% dziennego zapotrzebowania, a w miejscowościach mających miękką wodę nawet mniej. Nie należy więc obawiać się przedawkowania wapnia z wody kranowej.

W razie wątpliwości, poszukajmy informacji o twardości wody w naszym regionie. Takie dane można znaleźć na stronach miejskich zakładów wodociągowych.

Co z chlorem w wodzie? Czy jest rakotwórczy?

Chlor i jego związki są stosowane – często obok ozonowania – do dezynfekcji wody pitnej. W większych stężeniach mogą być szkodliwe. Jednak już od czasów Paracelsusa wiemy, że to dawka czyni truciznę! Zawartość chloru i jego pochodnych w wodzie pitnej jest ściśle kontrolowana i nie może przekraczać wyznaczonych norm. To, że nasz węch jest czuły i wykrywa nawet niewielkie ilości chloru, nie znaczy, że woda nam zaszkodzi. Jeśli ktoś jednak nie znosi smaku i zapachu chloru, może gotować wodę lub używać specjalnych filtrów do wody pitnej.

Czy woda butelkowana jest zdrowsza?

Wody butelkowane to wody mineralne, źródlane lub stołowe; gazowane lub niegazowane. Każdy może wybrać wodę dla siebie. Problemem są jednak plastikowe butelki, w których przechowuje się i sprzedaje wodę.

Po pierwsze: miliony wyrzucanych butelek stanowią ogromne obciążenie dla środowiska naturalnego. Cierpią na tym niezliczone organizmy morskie i lądowe, którym zaśmiecamy ich dom. Nasze lądy i oceany są wręcz zarzucone plastikiem, który – rozkładający się w środowisku, zjadany przez ryby i ptaki – w końcu powraca do nas w powietrzu, wodzie i jedzeniu.

Po drugie: wiele związków szkodliwych dla naszego zdrowia może przenikać z plastiku do wody. Takimi związkami są m. in. bisfenole, składniki poprawiające właściwości plastyczne tworzyw sztucznych. Bisfenole (np. bisfenol A lub BPA) świetnie „udają” hormony i przez to zaburzają funkcjonowanie układu hormonalnego ludzi i zwierząt. Przenikanie ich z butelek do wody zależy od czasu przechowywania i zwiększa się znacznie pod wpływem ciepła i promieni słonecznych. Pamiętajmy więc, aby przechowywać napoje w ciemnym i chłodnym miejscu. Nie kupujmy też wody „z wystawy”, gdzie mogła być długo wystawiona na słońce. Wiele nowoczesnych butelek, bidonów i kubków jest już wykonywanych z materiałów wolnych od bisfenolu A. Są one często oznaczane jako BPA-free lub 0% BPA.

Woda z kranu to same oszczędności!

Podsumujmy – woda z kranu nie jest w niczym gorsza od wody butelkowanej. W dodatku jest od niej o wiele tańsza. Litr wody butelkowanej kosztuje przeciętnie 1-3 złote. Woda kranowa w Warszawie kosztuje 4,54 zł za 1000 litrów. Nietrudno policzyć, że woda butelkowana jest nawet tysiąc razy droższa od tej z kranu! Do tego pijąc „kranowiankę” oszczędzamy tony wyrzucanego plastiku naszemu i tak już zanieczyszczonemu środowisku. Zamiast kupować codziennie butelkę wody mineralnej, zaopatrzmy się w dobry bidon niezawierający bisfenolu A (są także wersje z filtrem) i napełniajmy go wodą z kranu. Pijmy na zdrowie!

Źródła:

  1. Strony internetowe zakładów wodociągów i kanalizacji w Łodzi, Warszawie i Poznaniu.
  2. Strona internetowa NIH, https://ods.od.nih.gov/factsheets/Calcium-HealthProfessional.
  3. Etykieta z mleka 2% OSM Piątnica.
  4. Martin Wagner, Jörg Oehlmann, Endocrine disruptors in bottled mineral water: Estrogenic activity in the E-Screen, „Journal of Steroid Biochemistry & Molecular Biology”, 127 (2011), s. 128– 135.
  5. Candace Rowell, Nora Kuiper, Hugues Preud’Homme, Is container type the biggest predictor of trace element and BPA leaching from drinking water bottles?, „Food Chemistry”, 202 (2016), s. 88–93.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij