Jumping fitness, czyli trening na trampolinie
Katarzyna Redmerska

Jumping fitness, czyli trening na trampolinie

Jumping to dynamiczny system treningu fitness, który wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach - wzmacnia on nie tylko ciało, ale również umysł w trakcie zabawy. Podstawą tej metody ćwiczeń jest połączenie szybkich oraz wolnych skoków - odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów, a także elementów „power sports”. Taka różnorodność ćwiczeń zapewnia wzmocnienie całego ciała. Jumping jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging - wpływ na to mają ciągłe zmiany grawitacyjne, obejmujące ponad 400 mięśni, które są wciąż napinane i rozluźniane (jest to o wiele większa liczba mięśni niż w przypadku większości sportów wytrzymałościowych).

Pierwsza mini trampolina została zaprojektowana w 1938 roku, a opatentowana w 1975 roku. W Stanach Zjednoczonych jumping szybko zyskał uznanie, z tej formy ćwiczeń fizycznych korzystał nawet prezydent USA - Ronald Regan. Obecnie taka forma ćwiczeń to hit.

W Polsce ćwiczenia na trampolinie dopiero stają się modne - wiele klubów fitness wprowadza tego typu zajęcia ruchowe do swoich ofert.

Jumping fitness - charakterystyka

Ćwiczenia na trampolinie są specjalnie opracowanym systemem treningowym (trening kardio), który za zadanie ma pomagać wzmocnić i kształtować sylwetkę, a jednocześnie ma sprawiać przyjemność z możliwości skakania. Do treningu wykorzystuje się jednoosobową trampolinę, na której wykonuje się w rytm muzyki ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych (zazwyczaj jest to kombinacja wolnych i szybkich skoków, ćwiczeń znanych z aerobiku). Ponadto ćwiczenia mogą być również bardzo spokojne (lekkie kołysanie się na trampolinie) bez wybijania się do góry.

Różnorodna technika wykorzystywana w trakcie ćwiczeń zapewnia wszechstronny trening całego ciała - zwiększa ogólną sprawność oraz poprawia kondycję.

Trampolina charakteryzuje się wytrzymałością oraz stabilnością (jest w stanie utrzymać obciążenie do 120 kg). Dodatkowo do trampoliny jest mocowana rączka, pozwalająca utrzymać równowagę.

Jumping fitness - korzyści

10 minut sesji na trampolinie odpowiada 30 minutom biegania. Ćwiczenia na trampolinie ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg oraz brzucha.

W trakcie godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal.

Instruktorzy jumping fitness uważają, że są to ćwiczenia dla każdego - niezależnie od wieku i kondycji. Są różne odmiany zajęć skoków na trampolinie m.in. light (dla osób, które po długiej przerwie wracają do aktywności fizycznej).

Regularne treningi na mini trampolinie:

  • wspomagają krążenie limfatyczne poprzez stymulowanie zastawek układu
  • zwiększają aktywność funkcjonalną czerwonego szpiku i stymulują go do produkcji czerwonych krwinek
  • dotleniają tkanki oraz zwiększają pojemność płuc
  • zmniejszają obrzęki
  • wzmacniają mięśnie (zwiększają liczbę mitochondriów w komórkach mięśniowych)
  • zwiększają wydolność organizmu
  • poprawiają koordynację ruchową oraz równowagę
  • nie obciążają stawów ani kręgosłupa
  • obniżają stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi
  • poprawiają pracę układu krążenia, zmniejszają ciśnienie krwi, a także mogą pomóc osobom, które wymagają rehabilitacji po problemach z mięśniem sercowym
  • modelują sylwetkę

Jumping fitness - przeciwwskazania

Ta forma ćwiczeń nie jest zalecana osobom, które mają dużą nadwagę, problemy z krążeniem, cierpiące na zwyrodnienia stawów, schorzenia układu oddechowego (m.in. astma).

Ponadto tego typu ćwiczeń należy unikać w przypadku:

  • ogólnie złego stanu zdrowia 
  • ciąży
  • osteoporozy
  • chorób układu krążenia (nadciśnienia tętniczego)
  • endoprotez
  • świeżych urazów
  • chorób stawu skokowego i kolanowego
Wbrew pozorom ćwiczenia jumping fitness są dość intensywne, pomimo ze się tego aż tak nie odczuwa. Łatwo można przesadzić z trenowaniem i nadwyrężyć mięśnie, zwłaszcza podczas ćwiczeń w domu.

Źródła: bouncingforhelath.com, needak-rebounders.com

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Jakich trunków lepiej unikać w noc sylwestrową?

    Przed nami Sylwester — impreza, podczas której wielu z nas sięgnie po alkohol. Decydując się na jego spożycie, należy zdawać sobie sprawę, że sięgamy równocześnie po puste kalorie, czyli takie, które nie dostarczają żadnych składników odżywczych. Pomimo że wiele drinków nie zawiera w sobie tłuszczy, alkohol sam w sobie jest źródłem energii. Pamiętajmy o tym, że wraz z drinkiem otrzymujemy mieszankę składników, do których zaliczają się: cukry, słód, syrop, sok, żółtka jajek, kakao — ich wartości kaloryczne sumują się z kaloriami zawartymi w alkoholu, i powstaje bomba kaloryczna. Jakich trunków zatem unikać w noc sylwestrową?

  • 8 przepisów na aromatyczną herbatę

    Nie ma jak filiżanka mocnej, gorącej herbaty – aromatyczny zapach, charakterystyczny smak nie tylko poprawia nam nastrój, ale i świetnie rozgrzewa. W chłodne dni, gdy łatwo o przeziębienie i infekcję, dobrze jest wzbogacić herbatę różnymi „naturalnymi dodatkami” – oprócz niepowtarzalnego smaku dostarczą nam również m.in. witamin i substancji odżywczych, które wzmocnią nasz system odpornościowy.

  • Znajdź chwilę dla siebie

    Żyjemy w pośpiechu i ciągłym braku czasu – bez chwili spokoju, wyciszenia. W ferworze codziennych obowiązków zapominamy o sobie i swoich potrzebach. Odpoczynek jest naturalnym elementem higienicznego trybu życia oraz naturalną potrzebą każdego żywego organizmu. Wręcz należy wygospodarować choćby chwilę wolnego czasu i pozwolić sobie na zwyczajne „nicnierobienie”.

  • 10 najbardziej stresujących sytuacji w życiu

    Niektóre wydarzenia w naszym życiu mogą wywoływać większy bądź mniejszy stres – im więcej mocniejszych stresowo zdarzeń w naszym życiu, tym większe istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się kryzysu. Stresorami mogą być poważne powody, ale i także błahe wydarzenia – uwarunkowane jest to sposobem postrzegania przez daną osobę sytuacji, z jaką przyszło się jej zmierzyć.

  • Gdzie jest najwięcej bakterii?

    Zarazki, bakterie i grzyby występują w każdym mieszkaniu, miejscu pracy, sklepie etc. Immunologiczny układ odpornościowy człowieka jest tak skonstruowany, aby chronić organizm przed większością z tych mikroorganizmów. Niestety ochrona nie jest stuprocentowa. Bakterie i wirusy nieustannie mutują – organizm może nie umieć ich rozpoznać, a co za tym idzie, może nie być w stanie się obronić. Mając na uwadze zdrowie swoje i bliskich, warto znać newralgiczne miejsca oraz przedmioty, gdzie najczęściej gromadzą się bakterie i wirusy – następnie nauczyć się z nimi walczyć.

  • 10 sposobów, jak przetrwać jesień

    Malownicza, pełna barw i zapachów jesień trwa krótko. W przeważającej części tej pory roku jest szaro, zimno i bardzo często pada deszcz. Dodając do tego coraz krótszy dzień i łapiące nas infekcje – popadamy w przygnębienie i jesteśmy ciągle zmęczeni. Niestety nie ma złotego środka zapobiegającego jesiennej chandrze. Można jednak skutecznie minimalizować złe samopoczucie.

  • Bądź aktywny jesienią

    Jesienią tracimy zapał do aktywności fizycznej i stajemy się rozleniwieni. Wpływ na taki stan rzeczy ma aura – krótki dzień, niższe temperatury, deszcz. Ponadto w porze jesiennej nabieramy ochoty na spożywanie większej ilości kalorycznych potraw – w efekcie przybywa nam kilogramów, stajemy się ospali, częściej dopadają nas infekcje. Dlatego tak ważne jest, aby dbając o swoje zdrowie oraz samopoczucie wraz z nastaniem jesieni nie rezygnować z ruchu.

  • Zupa krem na rozgrzewkę – zdrowe i smaczne przepisy

    Zupa to źródło wszystkich niezbędnych składników potrzebnych dla zdrowego funkcjonowania organizmu. Ponadto to również posiłek będący sprzymierzeńcem w dbaniu o idealną sylwetkę. Znajdujące się w zupie takie produkty jak warzywa (błonnik), ryż, ziemniaki (węglowodany) czy białe mięso np. kurczak, indyk (białko) – gwarantują utrzymanie prawidłowej wagi.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij