Jumping fitness, czyli trening na trampolinie

Jumping to dynamiczny system treningu fitness, który wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach - wzmacnia on nie tylko ciało, ale również umysł w trakcie zabawy. Podstawą tej metody ćwiczeń jest połączenie szybkich oraz wolnych skoków - odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów, a także elementów „power sports”. Taka różnorodność ćwiczeń zapewnia wzmocnienie całego ciała. Jumping jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging - wpływ na to mają ciągłe zmiany grawitacyjne, obejmujące ponad 400 mięśni, które są wciąż napinane i rozluźniane (jest to o wiele większa liczba mięśni niż w przypadku większości sportów wytrzymałościowych).

Pierwsza mini trampolina została zaprojektowana w 1938 roku, a opatentowana w 1975 roku. W Stanach Zjednoczonych jumping szybko zyskał uznanie, z tej formy ćwiczeń fizycznych korzystał nawet prezydent USA - Ronald Regan. Obecnie taka forma ćwiczeń to hit.

W Polsce ćwiczenia na trampolinie dopiero stają się modne - wiele klubów fitness wprowadza tego typu zajęcia ruchowe do swoich ofert.

Jumping fitness - charakterystyka

Ćwiczenia na trampolinie są specjalnie opracowanym systemem treningowym (trening kardio), który za zadanie ma pomagać wzmocnić i kształtować sylwetkę, a jednocześnie ma sprawiać przyjemność z możliwości skakania. Do treningu wykorzystuje się jednoosobową trampolinę, na której wykonuje się w rytm muzyki ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych (zazwyczaj jest to kombinacja wolnych i szybkich skoków, ćwiczeń znanych z aerobiku). Ponadto ćwiczenia mogą być również bardzo spokojne (lekkie kołysanie się na trampolinie) bez wybijania się do góry.

Różnorodna technika wykorzystywana w trakcie ćwiczeń zapewnia wszechstronny trening całego ciała - zwiększa ogólną sprawność oraz poprawia kondycję.

Trampolina charakteryzuje się wytrzymałością oraz stabilnością (jest w stanie utrzymać obciążenie do 120 kg). Dodatkowo do trampoliny jest mocowana rączka, pozwalająca utrzymać równowagę.

Jumping fitness - korzyści

10 minut sesji na trampolinie odpowiada 30 minutom biegania. Ćwiczenia na trampolinie ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg oraz brzucha.

W trakcie godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal.

Instruktorzy jumping fitness uważają, że są to ćwiczenia dla każdego - niezależnie od wieku i kondycji. Są różne odmiany zajęć skoków na trampolinie m.in. light (dla osób, które po długiej przerwie wracają do aktywności fizycznej).

Regularne treningi na mini trampolinie:

  • wspomagają krążenie limfatyczne poprzez stymulowanie zastawek układu
  • zwiększają aktywność funkcjonalną czerwonego szpiku i stymulują go do produkcji czerwonych krwinek
  • dotleniają tkanki oraz zwiększają pojemność płuc
  • zmniejszają obrzęki
  • wzmacniają mięśnie (zwiększają liczbę mitochondriów w komórkach mięśniowych)
  • zwiększają wydolność organizmu
  • poprawiają koordynację ruchową oraz równowagę
  • nie obciążają stawów ani kręgosłupa
  • obniżają stężenie cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi
  • poprawiają pracę układu krążenia, zmniejszają ciśnienie krwi, a także mogą pomóc osobom, które wymagają rehabilitacji po problemach z mięśniem sercowym
  • modelują sylwetkę

Jumping fitness - przeciwwskazania

Ta forma ćwiczeń nie jest zalecana osobom, które mają dużą nadwagę, problemy z krążeniem, cierpiące na zwyrodnienia stawów, schorzenia układu oddechowego (m.in. astma).

Ponadto tego typu ćwiczeń należy unikać w przypadku:

  • ogólnie złego stanu zdrowia 
  • ciąży
  • osteoporozy
  • chorób układu krążenia (nadciśnienia tętniczego)
  • endoprotez
  • świeżych urazów
  • chorób stawu skokowego i kolanowego
Wbrew pozorom ćwiczenia jumping fitness są dość intensywne, pomimo ze się tego aż tak nie odczuwa. Łatwo można przesadzić z trenowaniem i nadwyrężyć mięśnie, zwłaszcza podczas ćwiczeń w domu.

Źródła: bouncingforhelath.com, needak-rebounders.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus