Jak trawisz, tak żyjesz
Janusz Czerwiński

Jak trawisz, tak żyjesz

Większość ludzi w średnim wieku ma w swoich jelitach nawet do... kilku kilogramów niestrawionej treści pokarmowej, która przywiera do jelita grubego. Ta przyklejona do jelit, niestrawiona materia jest wysoce toksyczna i osłabia system odpornościowy organizmu.

Jest też potencjalną przyczyną gromadzenia się gazów, występowania wzdęć i spowolnienia działania układu pokarmowego. Redukuje przyswajanie środków odżywczych i spowalnia cały metabolizm.

Uf... to robi wrażenie! A powinno też dać do myślenia. Za przemyśleniami idą czyny. Coraz więcej osób z pożeraczy byle czego przeistacza się w świadomych konsumentów. Chcą wiedzieć, co jedzą, i jaki to będzie miało wpływ na ich zdrowie. 

Bo przecież...

...układ trawienny jest centralnym punktem naszego organizmu, a zdolność przyswajania składników odżywczych z pożywienia jest dla naszego zdrowia czynnikiem kluczowym. 

Działający prawidłowo układ trawienny jest podstawą naszego dobrego samopoczucia, a wiele chorób i alergii jest spowodowanych właśnie problemami z trawieniem. 

Te problemy niejedno mają imię. Wśród licznych plag dotykających naszych jelit wymieńmy chociażby: zaparcia nawykowe, jelito drażliwe (biegunki), uchyłki jelita grubego, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, niedrożność jelit, niedokrwienne zapalenie okrężnicy, zespół niedokrwienia jelit, chorobę Leśniowskiego-Crohna, rak... Co zrobić, aby uniknąć poważnych problemów rodzących się w układzie trawienia, a rzutujących na stan całego organizmu?

Wiesz jak jesz?

Większość ludzi Zachodu wrzuca w siebie wysoce przetworzone jedzenie bez należytego przeżucia tego, co jedzą. Tymczasem – przeżuwanie jest pierwszym i ważnym etapem procesu trawienia. 

Rozdrobnienie i dobre nawilżenie pokarmów jest potrzebne do wymieszania enzymów trawiennych z pożywieniem, co jest niezbędne dla prawidłowego przyswajania składników odżywczych przez organizm. Ślina nawilża jedzenie, ułatwiając połykanie. Jest również bogata w enzymy trawienne, które rozkładają węglowodany. 

Następnie, w czasie dalszego procesu trawienia, enzymy wydzielane przez trzustkę i wątrobę wspomagają proces trawienia przez jelita; przebiega to lepiej, gdy jedzenie ma formę „płynną”, osiąganą przez „obróbkę” właśnie w jamie ustnej. Warto zapamiętać absurdalne z pozoru hasło: przeżuwaj nawet zupę i pij nawet pokarmy stałe!

Tak więc pierwszym krokiem jest dobre przeżuwanie i niezbyt spieszne jedzenie. Drugi krok to przestrzeganie prawidłowo przygotowanej, kompletnej diety.

Wiesz co jesz?

Wysokokaloryczne jedzenie z niską zawartością błonnika, które kojarzone jest z zachodnim stylem odżywiania, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego.

Przeprowadzono badania na temat związku stylu odżywiania się z ryzykiem zachorowania na choroby jelit. Wyróżniono cztery schematy żywieniowe:

1. Dieta bogata w owoce i warzywa, dużo oliwy z oliwek oraz ryby. Jest ona z grubsza podobna do diety śródziemnomorskiej i uważana za najzdrowszą dla jelit. Spożywanie ryb uznaje się za szczególnie zdrowe.

2. Dieta zachodnia. Jest to dieta bogata w przetworzone mięso, jajka, masło, ziemniaki, przetworzone produkty zbożowe i sery. Ta dieta kojarzona jest z 39-procentowym wzrostem ryzyka zachorowania na choroby jelitowe.

3. Dieta „pijących.” Charakteryzuje się znacznym spożyciem alkoholu, zakąsek, kanapek i przetworzonego mięsa. W tym przypadku ryzyko wzrasta  o 42 procent.

4. „Konsumenci mięsa” (mięso i drób). Tutaj wskaźnik ryzyka popadnięcia  w kłopoty wynosi aż o 58 procent. Głównym winowajcą jest mięso czerwone. Wnioski nasuwają się same.

Pamiętaj: błonnik!

Ogólnie – można przyjąć, że około 80 procent naszej diety powinno składać się z produktów uważanych za dobre dla jelit, a co do pozostałych 20 procent – hm... można sobie pofolgować. Jedyną rzeczą, której nie można ignorować w diecie, jest błonnik.

Można wyszczególnić kilka odmian błonnika, ale najczęściej słyszymy o dwóch: to błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik z otrębów, takich jak otręby pszenne, to błonnik nierozpuszczalny. Nie zatrzymuje on wody, ale może stymulować jelita przez naturalny proces „drapania” ścian jelit w czasie przesuwania się przez nie, co pobudza ich perystaltykę.

Natomiast błonnik rozpuszczalny ma większą zdolność wchłaniania i zatrzymuje więcej wody – dlatego jest bardziej kleisty. Jego lepkość powoduje, że jest „łagodniejszy” dla układu trawiennego, a więc lepszy dla ludzi z wrażliwymi jelitami. Dobrym przykładem błonnika rozpuszczalnego jest babka płesznik (psyllium), której nasiona są szczególnie bogate w tę substancję. 

Dużo błonnika – oznacza krótszy czas trawienia,a to powoduje mniejsze ryzyko występowania chorób jelitowych. Według naukowców, każdy powinien spożywać ok. 35 gramów błonnika dziennie i to koniecznie rozpuszczalnego, bo to on obniża ryzyko otyłości, cukrzycy drugiego typu i raka jelita grubego.Jednak zdrowie jelit może wymagać więcej niż tylko właściwego rodzaju błonnika. Potrzeba też dużych ilości... bakterii.

Zaprzyjaźnij się z bakterią

Na pewno słyszeliście o tym, jak ważne dla jelit, układu odpornościowego i zdrowia są przyjazne bakterie. Posiadanie ich w jelitach w dużej ilości zmniejsza zagrożenie dominacją bakterii złych, co redukuje problemy jelitowe.

Dla wielu specjalistów od żywienia długotrwały brak występowania dobrych bakterii oznacza początek choroby jelitowej. Jednym z powodów takiego stanu może być długotrwałe stosowanie antybiotyków – ze względu na to, że zabijane są wówczas zarówno dobre, jak i złe bakterie. Dlatego, jeśli przyjmujesz antybiotyki, spróbuj wziąć także probiotyki. Sztuka w tym, aby brać je w innym czasie niż antybiotyki. Parę godzin przerwy wystarczy, żeby antybiotyki na pewno nie wymiotły probiotyków oraz innych dobrych bakterii z układu pokarmowego.

Utrzymanie dobrego poziomu bakterii w jelicie grubym jest ważne dla trwałego zachowania zdrowia.

Zrób to sam

Istnieją pewne wyciągi warzywne o działaniu fermentującym, będące dobrym źródłem zdrowych bakterii probiotycznych. To tzw. prebiotyki. Wędrują one przez cały układ pokarmowy, a gdy dotrą do jelita grubego, przekształcają się w przyjazne bakterie, które zaczynają tam swoje działanie. Mogą one być również źródłem pożywienia dla przyjaznych bakterii zamieszkujących nasze jelita, przedłużając w ten sposób ich żywotność i aktywność.

Dobrym źródłem prebiotyków są: cebula, pory, karczochy. Ale ich ogólna zawartość w pożywieniu jest niewielka, a więc stosowanie prebiotycznego proszku jest sposobem na to, by wytworzyć więcej zdrowych bakterii.

Synergia złotego trójkąta

Najlepszy efekt dla utrzymania układu trawiennego w dobrym stanie daje połączone działanie wspomnianych wyżej składników. Zastosowane we właściwych proporcjach: błonnik, probiotyki i prebiotyki – czyszczą nasze wnętrze z nagromadzonych przez lata złogów niestrawionych resztek i – wspomagając trawienie – strzegą jelit przed powstaniem nowych. Taka ulga dla jelit ma zbawienny wpływ na cały nasz organizm! 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Groźne zmiany w stawach

    Wielu z nas, niestety, zna dobrze dolegliwości kostno-stawowe spowodowane zmianami zwyrodnieniowymi, czyli artrozą. Nie dość, że przypadłość ta jest bardzo bolesna, to jednocześnie znacznie utrudnia życie.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Cytrulina – właściwości i dawkowanie. Jak działa jabłczan cytruliny?

    Cytrulina jest aminokwasem, który pełny ważne funkcje w organizmie człowieka. Dzięki swoim właściwościom pomaga m.in. regulować ciśnienie krwi oraz zwiększyć wydolność mięśni. W jakich produktach można znaleźć cytrulinę? Kiedy warto sięgnąć po preparaty z cytruliną? Podpowiadamy. 

  • Sparaliżowany po udarze mężczyzna „przemówił” dzięki nowatorskiej neuroprotezie mowy

    Problemy z mową i komunikacją po udarze występują często w przypadku tego urazu mózgu. Anartria, czyli zespół zaburzeń oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych występujący właśnie w tym przypadku jest wywołany uszkodzeniami ośrodków i/lub dróg unerwiających aparat mowy. Przez wiele lat problem ten był nierozwiązywalny, a metody komunikacji osoby chorej opierały się jedynie na literowaniu. Obecne rozwiązanie polega na generowaniu płynnych komunikatów, które pozwalają na tworzenie całych zdań w oparciu o 50 słów. Na czym polega nowatorska metoda  z wykorzystaniem neuroprotezy? Odpowiedź znajduje się w artykule.

  • Parathormon (PTH) – badanie, normy, wskazania. Przyczyny i skutki niedoboru i nadmiaru hormonu przytarczyc

    Badanie stężenia PTH zaleca się przede wszystkim osobom z zaburzeniami przytarczyc, nadciśnieniem, kłopotami nefrologicznymi oraz chorym na nadmierną łamliwość kości (w tym kobietom na etapie i po menopauzie). Wzrost stężenia parathormonu jest skutkiem nieprawidłowej pracy nerek, niedoboru witaminy D3 i zaburzeń metabolizmu wapnia (hipokalcemią i hiperkalcemią), a także fosforanów. Jak się przygotować do oznaczenia poziomu PTH, czy na pobranie krwi trzeba zgłosić się na czczo oraz jak groźne mogą być powikłania związane z zaburzeniami stężenia parathormonu we krwi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Czym jest zespół Ushera? Badanie niemieckich naukowców daje nowe spojrzenie na patologię choroby

    Zespół Ushera to choroba dziedziczona genetycznie od obojga rodziców. Oznacza to, że zarówno matka, jak i ojciec przekazują dziecku po jednej kopii wadliwego genu, co tylko w takiej konfiguracji będzie skutkowało wystąpieniem tzw. głuchoto-ślepoty. Obecny stan wiedzy nie pozwala na doraźne leczenie tej choroby z użyciem środków farmakologicznych, a jedynie kompensacje wady słuchu z użyciem implantu ślimakowego. Najnowsze wyniki badań naukowych pozwalają jednak dostrzec światełko w tunelu, ponieważ jak donoszą niemieccy naukowcy, właśnie odkryto patologiczny mechanizm molekularny, prowadzący do rozwoju choroby, a to w przyszłości może pozwolić na opracowanie skutecznej metody leczenia zespołu Ushera, z wykorzystaniem np. terapii genowej.

  • Kalcytonina (CT) – wskazanie do badania, normy, interpretacja wyników

    Kalcytonina (tyreokalcytonina) to hormon, który odpowiada za regulowanie gospodarki fosforanowej i węglanowej w organizmie. Badanie poziomu CT (ang. calcitonin) wykonuje się głównie podczas diagnostyki i monitorowania rdzeniastego nowotworu gruczołu tarczowego, czyli tarczycy. Prawidłowy (normatywny) wynik stężenia tego hormonu zależy od wielu czynników, w tym także od wieku i płci pacjenta. Diagnostycy i lekarze przyjmują, że kalcytonina jest swoistym markerem nowotworowym w przypadku podejrzenia chorób komórek tarczycy, gdyż te mają zdolność do wydzielania jej w dużej ilości. Jak się przygotować do oznaczenia poziomu kalcytoniny, czy na badanie krwi należy stawić się na czczo i co należy zrobić, kiedy wynik badania stężenia CT we krwi jest za wysoki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Estradiol (E2) – normy. Kiedy badać, jak zwiększyć poziom hormonu? Interpretacja wyników

    Badanie poziomu estradiolu (E2) często wykonuje się u kobiet, które mają problemy z zajściem w ciążę lub z jej utrzymaniem, a także uskarżają się na nieregularny cykl miesiączkowy. U mężczyzn zaburzenia stężenia estradiolu we krwi objawiają się w postaci rozregulowanego popędu płciowego, ogólnych problemów związanych z płodnością lub w przypadku ginekomastii i nowotworu jądra. Na pobranie krwi należy zgłosić się na czczo, informując lekarza interpretującego wyniki badania krwi o tym, że jest się w ciąży oraz o zażywaniu wszelkich leków (np. antykoncepcji hormonalnej) i suplementów diety (np. biotyna). Jakie są pozostałe przyczyny i objawy obniżonego, a także za wysokiego poziomu estradiolu w organizmie, ile kosztuje badanie E2 wykonywane prywatnie i oznaczenie których współczynników hormonalnych należy wykonać wraz z analizą stężenia E2? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij