Jak trawisz, tak żyjesz
Janusz Czerwiński

Jak trawisz, tak żyjesz

Większość ludzi w średnim wieku ma w swoich jelitach nawet do... kilku kilogramów niestrawionej treści pokarmowej, która przywiera do jelita grubego. Ta przyklejona do jelit, niestrawiona materia jest wysoce toksyczna i osłabia system odpornościowy organizmu.

Jest też potencjalną przyczyną gromadzenia się gazów, występowania wzdęć i spowolnienia działania układu pokarmowego. Redukuje przyswajanie środków odżywczych i spowalnia cały metabolizm.

Uf... to robi wrażenie! A powinno też dać do myślenia. Za przemyśleniami idą czyny. Coraz więcej osób z pożeraczy byle czego przeistacza się w świadomych konsumentów. Chcą wiedzieć, co jedzą, i jaki to będzie miało wpływ na ich zdrowie. 

Bo przecież...

...układ trawienny jest centralnym punktem naszego organizmu, a zdolność przyswajania składników odżywczych z pożywienia jest dla naszego zdrowia czynnikiem kluczowym. 

Działający prawidłowo układ trawienny jest podstawą naszego dobrego samopoczucia, a wiele chorób i alergii jest spowodowanych właśnie problemami z trawieniem. 

Te problemy niejedno mają imię. Wśród licznych plag dotykających naszych jelit wymieńmy chociażby: zaparcia nawykowe, jelito drażliwe (biegunki), uchyłki jelita grubego, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, niedrożność jelit, niedokrwienne zapalenie okrężnicy, zespół niedokrwienia jelit, chorobę Leśniowskiego-Crohna, rak... Co zrobić, aby uniknąć poważnych problemów rodzących się w układzie trawienia, a rzutujących na stan całego organizmu?

Wiesz jak jesz?

Większość ludzi Zachodu wrzuca w siebie wysoce przetworzone jedzenie bez należytego przeżucia tego, co jedzą. Tymczasem – przeżuwanie jest pierwszym i ważnym etapem procesu trawienia. 

Rozdrobnienie i dobre nawilżenie pokarmów jest potrzebne do wymieszania enzymów trawiennych z pożywieniem, co jest niezbędne dla prawidłowego przyswajania składników odżywczych przez organizm. Ślina nawilża jedzenie, ułatwiając połykanie. Jest również bogata w enzymy trawienne, które rozkładają węglowodany. 

Następnie, w czasie dalszego procesu trawienia, enzymy wydzielane przez trzustkę i wątrobę wspomagają proces trawienia przez jelita; przebiega to lepiej, gdy jedzenie ma formę „płynną”, osiąganą przez „obróbkę” właśnie w jamie ustnej. Warto zapamiętać absurdalne z pozoru hasło: przeżuwaj nawet zupę i pij nawet pokarmy stałe!

Tak więc pierwszym krokiem jest dobre przeżuwanie i niezbyt spieszne jedzenie. Drugi krok to przestrzeganie prawidłowo przygotowanej, kompletnej diety.

Wiesz co jesz?

Wysokokaloryczne jedzenie z niską zawartością błonnika, które kojarzone jest z zachodnim stylem odżywiania, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego.

Przeprowadzono badania na temat związku stylu odżywiania się z ryzykiem zachorowania na choroby jelit. Wyróżniono cztery schematy żywieniowe:

1. Dieta bogata w owoce i warzywa, dużo oliwy z oliwek oraz ryby. Jest ona z grubsza podobna do diety śródziemnomorskiej i uważana za najzdrowszą dla jelit. Spożywanie ryb uznaje się za szczególnie zdrowe.

2. Dieta zachodnia. Jest to dieta bogata w przetworzone mięso, jajka, masło, ziemniaki, przetworzone produkty zbożowe i sery. Ta dieta kojarzona jest z 39-procentowym wzrostem ryzyka zachorowania na choroby jelitowe.

3. Dieta „pijących.” Charakteryzuje się znacznym spożyciem alkoholu, zakąsek, kanapek i przetworzonego mięsa. W tym przypadku ryzyko wzrasta  o 42 procent.

4. „Konsumenci mięsa” (mięso i drób). Tutaj wskaźnik ryzyka popadnięcia  w kłopoty wynosi aż o 58 procent. Głównym winowajcą jest mięso czerwone. Wnioski nasuwają się same.

Pamiętaj: błonnik!

Ogólnie – można przyjąć, że około 80 procent naszej diety powinno składać się z produktów uważanych za dobre dla jelit, a co do pozostałych 20 procent – hm... można sobie pofolgować. Jedyną rzeczą, której nie można ignorować w diecie, jest błonnik.

Można wyszczególnić kilka odmian błonnika, ale najczęściej słyszymy o dwóch: to błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik z otrębów, takich jak otręby pszenne, to błonnik nierozpuszczalny. Nie zatrzymuje on wody, ale może stymulować jelita przez naturalny proces „drapania” ścian jelit w czasie przesuwania się przez nie, co pobudza ich perystaltykę.

Natomiast błonnik rozpuszczalny ma większą zdolność wchłaniania i zatrzymuje więcej wody – dlatego jest bardziej kleisty. Jego lepkość powoduje, że jest „łagodniejszy” dla układu trawiennego, a więc lepszy dla ludzi z wrażliwymi jelitami. Dobrym przykładem błonnika rozpuszczalnego jest babka płesznik (psyllium), której nasiona są szczególnie bogate w tę substancję. 

Dużo błonnika – oznacza krótszy czas trawienia,a to powoduje mniejsze ryzyko występowania chorób jelitowych. Według naukowców, każdy powinien spożywać ok. 35 gramów błonnika dziennie i to koniecznie rozpuszczalnego, bo to on obniża ryzyko otyłości, cukrzycy drugiego typu i raka jelita grubego.Jednak zdrowie jelit może wymagać więcej niż tylko właściwego rodzaju błonnika. Potrzeba też dużych ilości... bakterii.

Zaprzyjaźnij się z bakterią

Na pewno słyszeliście o tym, jak ważne dla jelit, układu odpornościowego i zdrowia są przyjazne bakterie. Posiadanie ich w jelitach w dużej ilości zmniejsza zagrożenie dominacją bakterii złych, co redukuje problemy jelitowe.

Dla wielu specjalistów od żywienia długotrwały brak występowania dobrych bakterii oznacza początek choroby jelitowej. Jednym z powodów takiego stanu może być długotrwałe stosowanie antybiotyków – ze względu na to, że zabijane są wówczas zarówno dobre, jak i złe bakterie. Dlatego, jeśli przyjmujesz antybiotyki, spróbuj wziąć także probiotyki. Sztuka w tym, aby brać je w innym czasie niż antybiotyki. Parę godzin przerwy wystarczy, żeby antybiotyki na pewno nie wymiotły probiotyków oraz innych dobrych bakterii z układu pokarmowego.

Utrzymanie dobrego poziomu bakterii w jelicie grubym jest ważne dla trwałego zachowania zdrowia.

Zrób to sam

Istnieją pewne wyciągi warzywne o działaniu fermentującym, będące dobrym źródłem zdrowych bakterii probiotycznych. To tzw. prebiotyki. Wędrują one przez cały układ pokarmowy, a gdy dotrą do jelita grubego, przekształcają się w przyjazne bakterie, które zaczynają tam swoje działanie. Mogą one być również źródłem pożywienia dla przyjaznych bakterii zamieszkujących nasze jelita, przedłużając w ten sposób ich żywotność i aktywność.

Dobrym źródłem prebiotyków są: cebula, pory, karczochy. Ale ich ogólna zawartość w pożywieniu jest niewielka, a więc stosowanie prebiotycznego proszku jest sposobem na to, by wytworzyć więcej zdrowych bakterii.

Synergia złotego trójkąta

Najlepszy efekt dla utrzymania układu trawiennego w dobrym stanie daje połączone działanie wspomnianych wyżej składników. Zastosowane we właściwych proporcjach: błonnik, probiotyki i prebiotyki – czyszczą nasze wnętrze z nagromadzonych przez lata złogów niestrawionych resztek i – wspomagając trawienie – strzegą jelit przed powstaniem nowych. Taka ulga dla jelit ma zbawienny wpływ na cały nasz organizm! 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Groźne zmiany w stawach

    Wielu z nas, niestety, zna dobrze dolegliwości kostno-stawowe spowodowane zmianami zwyrodnieniowymi, czyli artrozą. Nie dość, że przypadłość ta jest bardzo bolesna, to jednocześnie znacznie utrudnia życie.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Biegunka u niemowlaka i dziecka – co robić? Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

    Biegunka to jedna z najczęstszych dolegliwości u dzieci oraz przyczyna wizyt lekarskich. Wbrew pozorom postępowanie  jest bardzo proste i w części przypadków dziecko może być z powodzeniem leczone w domu. Jak radzić sobie z biegunką u noworodka, niemowlęcia lub starszego dziecka? Jak zapobiegać rozwolnieniu i kiedy zgłosić się do lekarza?

  • Skutki uboczne szczepionek przeciwko COVID-19. Jakie działania niepożądane pojawiają się najczęściej?

    Eksperci twierdzą, że korzyści wynikające ze szczepienia przeciwko COVID-19 znacznie przewyższają związane z nimi ewentualne efekty uboczne, które są rzadkie i samoistnie ustępują w ciągu kilku dni. Dowiedz się, czego można się spodziewać po przyjęciu szczepionki? Jak złagodzić nieprzyjemne efekty poszczepienne?  

  • PTSD – przyczyny, objawy, leczenie zespołu stresu pourazowego

    PTSD (ang. posttraumatic stress disorder) większości osób kojarzy się z weteranami, nie wszyscy są świadomi, że jest to problem, który może dotknąć niemal każdego. Nawet do 25% osób po traumatycznym przeżyciu, takim jak napaść, wypadek, klęska żywiołowa, śmierć bliskiej osoby, może doznać zespołu stresu pourazowego. PTSD to zaburzenie psychiczne, które charakteryzuje się występowaniem szeregu objawów, m.in. lęku, depresji, zaburzeń snu, agresji, nadmiernej reakcji na bodźce, prowadzących do upośledzenia funkcjonowania w życiu codziennym. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij