Właściwości suszonych śliwek

Od świeżych owoców różni je nie tylko smak i wygląd, ale również właściwości i zawartość składników odżywczych. Ich obecność w świątecznym kompocie z suszu jest nieprzypadkowa – suszone śliwki wspomagają trawienie i zapobiegają wchłanianiu cholesterolu.

Od świeżych owoców różni je nie tylko smak i wygląd, ale również właściwości i zawartość składników odżywczych. Ich obecność w świątecznym kompocie z suszu jest nieprzypadkowa – suszone śliwki wspomagają trawienie i zapobiegają wchłanianiu cholesterolu.

Świeże śliwki zawierają witaminy A, C, E, B6 i K, a także wapń, żelazo, mangan, miedź i potas oraz błonnik. Po ususzeniu ich właściwości prozdrowotne ulegają zmianie – suszone śliwki zawierają średnio pięć razy więcej witaminy A, a także siedem razy więcej błonnika, dzięki czemu pomagają regulować pracę układu pokarmowego i zapobiegają zaparciom.

Te właściwości suszonych śliwek sprawiają, że są one zalecane jako składnik odchudzającej diety, pomimo bardzo wysokiej kaloryczności, wynoszącej ok. 300 kcal w 100 gramach, podczas gdy świeże owoce mają ich średnio 50 w tej samej ilości. Suszone śliwki spowalniają też wchłanianie cukru, dzięki czemu organizm szybciej sięga po rezerwy tłuszczu, przez co tracimy na wadze. Dodane do jogurtu, muesli lub traktowane jako przekąska szybko zaspokoją głód, co również przemawia za dietetycznym działaniem suszonych śliwek.

Zbawienny wpływ owoców na układ pokarmowy wiąże się z dużą zawartością błonnika, który zapobiega wchłanianiu cholesterolu. Z kolei zawarty w owocach potas pomaga obniżyć ciśnienie krwi, często towarzyszące schorzeniom układu sercowo-naczyniowego.

W suszonych śliwkach znajduje się również mnóstwo przeciwutleniaczy, które działają antynowotworowo i pomagają zachować piękną i zdrową skórę. Naukowcy twierdzą wręcz, że suszone śliwki zawierają najwięcej antyoksydantów spośród wszystkich owoców.

Suszone śliwki sprawdzą się nie tylko jako składnik świątecznego kompotu czy dietetycznego dania, ale też w sosie do mięs, sałatce lub jako element farszu, na przykład do pierogów. Są nie tylko zdrowe i smaczne, ale też uspokajają i wpływają na poprawę nastroju.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus