Właściwości suszonych śliwek

Od świeżych owoców różni je nie tylko smak i wygląd, ale również właściwości i zawartość składników odżywczych. Ich obecność w świątecznym kompocie z suszu jest nieprzypadkowa — suszone śliwki wspomagają trawienie oraz zapobiegają wchłanianiu się cholesterolu.

Właściwości śliwek

Świeże śliwki zawierają witaminę A, C, E, B6 i K, a także wapń, żelazo, mangan, miedź, potas i błonnik. Ich właściwości prozdrowotne po osuszeniu ulegają zmianie. Wówczas mają średnio pięć razy więcej witaminy A oraz siedem razy więcej błonnika, dzięki czemu pomagają regulować pracę układu pokarmowego i zapobiegają zaparciom. Te właściwości suszonych śliwek sprawiają, że są one zalecane jako składnik diety odchudzającej, pomimo bardzo wysokiej kaloryczności wynoszącej ok. 300 kcal w 100 gramach. Świeże owoce mają średnio 50 kcal w tej samej ilości.

Suszone śliwki spowalniają wchłanianie cukru, dzięki czemu organizm szybciej sięga po rezerwy tłuszczu, przez co człowiek traci na wadze. Dodane do jogurtu, muesli lub traktowane jako przekąska szybko zaspokoją głód.

Suszone śliwki pomocne na choroby

Zbawienny wpływ śliwek na układ pokarmowy wiąże się z dużą zawartością błonnika, który zapobiega wchłanianiu cholesterolu. Z kolei potas pomaga obniżyć ciśnienie krwi, często towarzyszące schorzeniom układu sercowo-naczyniowego.

W suszonych śliwkach znajduje się mnóstwo przeciwutleniaczy, które działają antynowotworowo oraz pomagają zachować piękną i zdrową skórę. Naukowcy twierdzą, że zawierają najwięcej antyoksydantów spośród wszystkich owoców.

Susz sprawdzi się nie tylko jako składnik świątecznego kompotu czy dietetycznego dania, ale też w sosie do mięs, sałatce lub jako element farszu, na przykład do pierogów. Jest nie tylko zdrowy i smaczny, ale też uspokaja oraz wpływa na poprawę nastroju.


Podziel się: