Czy w Polsce potrzebna jest edukacja seksualna? Relacja z konferencji DOZ.pl i SEXED
11 czerwca odbyła się konferencja, podczas której omówiono wyniki wspólnego raportu fundacji SEXED i DOZ.pl pt. „Narodowa Kartkówka z WDŻ”. Badanie odbyło się w formule przypominającej szkolną kartkówkę. Wyniki tego nietypowego sprawdzianu budzą niepokój o stan wiedzy Polaków na temat seksualności.
- „Kartkówka z seksu” – poznaliśmy wyniki
- Rola edukacji seksualnej
- Czy lekcje WDŻ w szkołach spełniają swoją rolę?
„Kartkówka z seksu” – poznaliśmy wyniki
Nikt nie otrzymał oceny celującej, a tylko 16% badanych zdobyło pozytywne oceny w teście wiedzy o seksie; pozostali zaliczyli na stopień mierny lub niezadowalający. Paradoksalnie aż 82% respondentów oceniało stan swojej wiedzy na zadowalający. To główne wnioski z raportu, który powstał we współpracy DOZ.pl i SEXED.
Rola edukacji seksualnej
Na początku spotkania wyemitowano specjalne nagranie, w którym do uczestników spotkania przemówiła Anja Rubik – twórczyni i szefowa fundacji SEXED. Rubik opowiadała o wszechstronnych działaniach prowadzonych przez jej fundację na wielu polach edukacji seksualnej, w tym o współpracy SEXED z DOZ.pl, która w tym roku ma już swoją trzecią odsłonę. W jej ramach odbywają się bezpłatne, internetowe porady z ekspertami w różnych dziedzinach związanych z ludzką seksualnością, w trakcie których każdy może anonimowo porozmawiać o swoich problemach czy zadać pytania dotyczące różnych wątpliwych kwestii.
Martyna Wyrzykowska, dyrektorka zarządzająca SEXED.pl, zwróciła uwagę na powszechny i uniwersalny charakter zagadnień ludzkiej seksualności i związaną z tym trudność:
Głos zabrała również Paulina Ciecierska, dyrektor marketingu DOZ.pl, która podkreślała wkład tej organizacji w edukację seksualną:
Czy lekcje WDŻ w szkołach spełniają swoją rolę?
Omawiając wyniki tegorocznego raportu SEXED & DOZ.pl, edukatorka i psycholożka Tosia Kopyt podkreślała konieczność wprowadzenia do polskich szkół przedmiotu „edukacja seksualna”, który powinien być realizowany lepiej niż prowadzony obecnie w polskich szkołach przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie”:
Z kolei Tymoteusz Ogłaza z Ipsos (opiekun metodologiczny raportu) opowiedział o kulisach badania – ponad 2000 respondentów w wieku od 15 do 65 lat wzięło udział w badaniu ilościowym, a uzupełnieniem było jakościowe badanie na próbie 14 osób, którym umożliwiono swobodną wypowiedź na tematy seksualne. Przy interpretacji wyników badania uwagę zwraca zwłaszcza brak rozróżnienia pod kątem wieku osób badanych – tzn. podobne braki w wiedzy wykazały testy zarówno najstarszych respondentów, jak i najmłodszych. Wskazuje to na chroniczny problem z edukacją seksualną w Polsce, zakorzeniony w odległej przeszłości i trwający po dziś dzień.
Sondaż Ipsos dla SEXEDPL i DOZ.pl zrealizowany metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 15 – 65 lat w dniach 19-25 kwietnia 2024 r. (N=2141 osób). Dodatkowo przeprowadzono 14 indywidualnych wywiadów pogłębionych.