„Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?
Alicja Świątek

„Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?

Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Garcinia cambogia jest niezwykle cenną rośliną, wykorzystywaną w medycynie ludowej przez mieszkańców Indonezji. Obecnie suplementy z ekstraktem tamaryndowca malabarskiego cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród osób, które chcą schudnąć. W owocach  garcinia cambogia występuje kwas hydroksycytrynowy (HCA), któremu roślina zawdzięcza swoje liczne właściwości lecznicze. Kwas HCA  powoduje przyspieszenie przemiany materii, co może przyspieszyć redukcję zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.

Czym są „spalacze tłuszczu”?

Spośród najczęściej stosowanych preparatów wspomagających odchudzanie są tzw. spalacze tłuszczu. Do tej grupy zaliczane są związki, które opisywane są jako te, które zwiększają intensywność redukcji tkanki tłuszczowej oraz wykazują właściwości przyspieszające proces spalania tłuszczu w organizmie. Zazwyczaj następuje to w wyniku zwiększenia temperatury ciała, nasilenia procesów przemiany materii oraz ograniczenia syntezy kwasów tłuszczowych. Zwiększenie intensywności termogenezy po zastosowaniu „spalaczy tłuszczu” może wspomóc proces odchudzania. Nie należy jednak zapominać, że najlepsze, trwałe rezultaty można uzyskać jedynie poprzez zmianę diety oraz włączenie w swój rytm dnia odpowiedniej ilości aktywności fizycznej. Dopiero wówczas dodatkowa suplementacja „spalaczami tłuszczu” może wspomóc proces odchudzania i uzyskanie oczekiwanego efektu wymarzonej sylwetki.

Co to jest garcinia cambogia?

Garcinia cambogia, czyli tamaryndowiec malabarski, jest rośliną pochodzącą z Indonezji. Ekstrakty z tej rośliny wykorzystywano w medycynie ludowej jako remedium w chorobie wrzodowej, hemoroidach, na biegunki, a także jako preparat przeciwgorączkowy. Owoce garcinia cambogia są cennym źródłem kwasu hydroksycytrynowego (HCA), który wpływa korzystnie na proces odchudzania oraz jest rekomendowany we wspomaganiu leczenia otyłości.

Właściwości garcinia cambogia a odchudzanie

Garcinia cambogia zawiera w swoim składzie kwas hydroksycytrynowy. Związek ten powoduje hamowanie aktywności enzymu liazy ATP-cytrynianowej, która bierze udział w procesie przekształcania nadmiaru węglowodanów do tłuszczów. Efektem tego działania jest zmniejszenie powstawania tkanki tłuszczowej oraz stymulowanie spalania cukrów. Dodatkowo kwas hydroksycytrynowy zawarty w garcinia cambogia ogranicza lipogenezę, czyli powstawanie tłuszczów, które są odkładane i magazynowane w tkance podskórnej. W badaniach dowiedziono, że tamaryndowiec w wyniku wpływu na poziom serotoniny oraz regulowanie wychwytu glukozy może przyczyniać się do obniżenia ryzyka otyłości. Wykazano również, że podawanie 3 razy dziennie przez okres 8. tygodni 500 mg ekstraktu z garcinia cambogia, w połączeniu ze 100 mg chromu (insulinomimetyku), spowodowało 5,5% spadek masy ciała u kobiet oraz 4,9% u mężczyzn.  Dodatkowym korzystnym efektem suplementacji garcinia cambogia był spadek apetytu oraz zwiększenie sił witalnych.

Przyjmowanie odpowiednich dawek tamaryndowca malabarskiego może również zwiększyć wydolność fizyczną, co pozwala na wykonywanie dłuższych i intensywniejszych treningów. Ponadto podczas ćwiczeń następuje ochrona tkanki mięśniowej przed uszkodzeniami, ponieważ HCA wpływa na zwiększenie zużycia tłuszczu (zamiast glikogenu).

Garcinia cambogia – skutki uboczne i przeciwwskazania do suplementacji

Zazwyczaj preparaty z tamaryndowca malabarskiego są dobrze tolerowane i bezpieczne w stosowaniu, jeśli przyjmuje się je w zalecanych dawkach nieprzekraczających 3000 mg/dobę.  Działania niepożądane pojawiają się niezwykle rzadko. Mogą wówczas wystąpić: bóle głowy i brzucha, nudności, wymioty lub inne objawy ze strony przewodu pokarmowego. Ze względu na brak badań pod kątem bezpieczeństwa stosowania, nie należy zażywać produktów z garcinia cambogia u kobiet w ciąży oraz mam karmiących. Ostrożność wskazana jest także wśród osób chorujących na cukrzycę oraz hipercholesterolemię. W tych przypadkach należy koniecznie skonsultować się z lekarzem diabetologiem przed rozpoczęciem suplementacji garcinia cambogia. Ze względu na wpływ garcinia cambogia na poziom serotoniny w organizmie, nie powinny jej przyjmować osoby stosujące leki antydepresyjne z grupy SSRI. Mogłoby to doprowadzić do tzw. syndromu serotoninowego, czyli wywołania stanu nadmiernego poziomu tego neuroprzekaźnika, co skutkuje bólem głowy, niepokojem, wzrostem ciśnienia krwi, drżeniem mięśni, tachykardią, a nawet halucynacjami. 

Który preparat z garcinia cambogia wybrać? Jak dawkować tamaryndowiec malabarski?

Garcinia cambogia dostępna jest w postaci tabletek, kapsułek, płynnych ekstraktów oraz herbat ziołowych. Zalecane jest stosowanie produktów przebadanych i standaryzowanych (o określonej zawartości substancji czynnych), które można kupić w zaufanym miejscu, jak chociażby apteka. Zazwyczaj rekomendowane jest stosowanie ekstraktu z garcinia cambogia w dawce 500–1000 mg/dobę, najlepiej trzy razy dziennie.

Występujący w preparacie ekstrakt powinien być standaryzowany na zawartość kwasu hydroksycytrynowego (HCA), którego ilość powinna stanowić 50%.

Najkorzystniej ekstrakt z garcinia cambogia przyjmować na godzinę przed jedzeniem, popijając go minimum szklanką wody. Łączenie preparatów garcinia cambogia z jedzeniem, może zmniejszyć przyswajanie składników aktywnych, a tym samym osłabić efekty ich działania. Suplementacja ekstraktu z garcinia cambogia nie powinna trwać dłużej niż 3 miesiące. Po tym czasie zalecane jest zrobienie minimum dwutygodniowej przerwy. Ceny preparatów z tamaryndowcem malabarskim zaczynają się od około 30 zł.

  1. E. Malczyk, M. Maciejewicz, Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości, „h-ph.pl” [online], http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2017/hyg-2017-3-209.pdf, [dostęp:] 05.04.2021 r.
  2. M. Kania i in., Glukomannan i inne substancje pochodzenia roślinnego stosowane w leczeniu otyłości oraz chorób towarzyszących, „postepyfitoterapii.pl”, [online], http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2014/11/pf_2013_132-139.pdf, [dostęp:] 05.04.2021 r.
  3. M. Kania-Dobrowolska i in., Wybrane rośliny zielarskie stosowane w terapii wspomagającej leczenie otyłości, „postepyfitoterapii.pl”, [online], http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2019/10/pf_2019_03_09.pdf, [dostęp:] 05.04.2021 r.
  4. J. Kołodziejczyk-Czepas i in., Garcinia – wartościowe rośliny lecznicze w profilaktyce chorób układu krążenia, „postepyfitoterapii.pl”, [online], http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2014/11/pf_2011_106-112.pdf, [dostęp:] 05.04.2021 r.
  5. W.  N. As. Wan Ab Rahman, i in., Evidence of Garcinia cambogia as a fat burning and appetite suppressing agents, „researchgate.net”, [online], https://www.researchgate.net/publication/303554966_Evidence_of_Garcinia_cambogia_as_a_fat_burning_and_appetite_suppressing_agents, [dostęp:] 05.04.2021 r.
  6. Rasha H Hussein, The Biological Importance Of Garcinia Cambogia: A review, „researchgate.net”, [online],https://www.researchgate.net/publication/299406036_The_Biological_Importance_Of_Garcinia_Cambogia_A_review, [dostęp:] 05.04.2021 r.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij