
Porady medyczne online i przez telefon – jak z nich skorzystać podczas pandemii? Lekarz online na NFZ
Wprowadzenie teleporady do koszyka NFZ w listopadzie 2019 roku było kolejnym krokiem w stronę postępującej cyfryzacji służby zdrowia i jednym z istotnych sposobów na ograniczenie kolejek do lekarzy. Dziś ta dodatkowa forma kontaktu z lekarzem okazuje się nieoceniona, ponieważ w dobie pandemii powinniśmy maksymalnie ograniczać osobiste spotkania, również te, związane z naszym zdrowiem. Podpowiadamy, jak skorzystać z teleporady i co można uzyskać za jej pośrednictwem.
Telemedycyna w czasie pandemii
Możliwość kontaktu z lekarzem bez wychodzenia z domu to nie tylko wygoda i odciążenie systemu opieki zdrowotnej, ale w obecnym czasie również konieczność, niezbędna dla zachowania bezpieczeństwa. Kontaktując się z przychodnią wyłącznie telefonicznie, nie narażamy siebie i innych na transmisję drobnoustrojów, co jest kluczowe dla zahamowania rozprzestrzeniania się pandemii SARS-CoV-2. Pacjenci, obserwując u siebie objawy Covid-19, takie jak duszności, kaszel czy wysoka gorączka, również w pierwszej kolejności powinni skontaktować się z przychodnią telefonicznie, by uzyskać informacje o dalszym postępowaniu.
Teleporady od kilku lat są standardem w prywatnych placówkach ochrony zdrowia, gdzie zamiast osobistej wizyty można skorzystać między innymi z konsultacji telefonicznej, wideorozmowy z lekarzem lub czatu z dyżurującym specjalistą.
Na czym polega telefoniczna porada lekarska?
Jest to odpowiednik osobistej wizyty w gabinecie lekarskim, obecnie traktowany jako standardowe świadczenie w ramach NFZ. Zgodnie z przepisami, tą drogą poradę uzyskać można przede wszystkim od lekarza pierwszego kontaktu, ale w związku z pandemią koronawirusa jest to preferowany sposób kontaktu z lekarzem każdej specjalności. Teleporada służy przede wszystkim udzielaniu pomocy w razie mniej poważnych dolegliwości, takich jak przeziębienie czy grypa.
Ta forma konsultacji jest wygodna również dla osób chorujących przewlekle w celu kontroli bieżącego stanu zdrowia, w tym leczących się onkologicznie, kardiologicznie czy neurologicznie. Jej forma zdecydowanie ułatwia życie również pacjentom niepełnosprawnym lub w podeszłym wieku. Na podstawie teleporady lekarz może poprosić pacjenta o stawienie się w gabinecie osobiście, jeśli uzna, że jego stan zdrowia wymaga osobistej konsultacji.
Na czym polega porada medyczna online?
Alternatywą dla porady telefonicznie jest uzyskanie jej online, co jednak, w przypadku korzystania z usług w ramach NFZ, wymaga posiadania Internetowego Konta Pacjenta, dostępnego na stronie pacjent.gov.pl. By móc je założyć, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego lub elektronicznego dowodu osobistego, tzw. e-dowodu. Część banków również pozwala na zakładanie kont za ich pośrednictwem. Podobnie jak w przypadku porady telefonicznej, e-porada może wyczerpać wątpliwości pacjenta lub stać się podstawą do zaproszenia go do gabinetu na konsultację osobistą, jeśli jego stan zdrowia budzi wątpliwości.
Leczenie na odległość – jak przebiega wizyta? O co lekarz może zapytać?
Zakres teleporady, ze względu na jej formę, jest ograniczony. Tą drogą lekarz nie może na przykład nas osłuchać czy zajrzeć do gardła, choć telekonferencja nieco poszerza te możliwości. Lekarz może więc zapytać nas o to, jakich objawów doświadczamy i w jakiej intensywności i na podstawie tych informacji zalecić leczenie lub też wystawić zwolnienie. W przypadku osób chorych przewlekle, pytania dotyczą przede wszystkim zmian w obecnych stanie zdrowia, co może sugerować konieczność zmiany dawkowania lub leków. Wszystkie wiadomości zebrane podczas wywiadu telefonicznego stają się częścią dokumentacji pacjenta.
Porada medyczna przez telefon na NFZ – gdzie zadzwonić?
Teleporad udzielają przychodnie rejonowe, więc pacjent chcący ją uzyskać powinien skontaktować się z placówką, do której jest zapisany. Podobnie jak w wypadku standardowej wizyty u lekarza, na teleporadę należy się zarejestrować, by móc ją uzyskać o wyznaczonej godzinie. Warto pamiętać, że każda z placówek samodzielnie wyznacza godziny, w jakich odbywają się wizyty telefoniczne, nie muszą one pokrywać się ze standardowymi godzinami przyjęć pacjentów.