Lakowanie zębów u dzieci – czy jest konieczne?
Joanna Łuniewska-Rajch

Lakowanie zębów u dzieci – czy jest konieczne?

Lakowanie zębów, czyli zabezpieczanie ich bruzd przed powstaniem próchnicy, jest bardzo często wykonywanym zabiegiem. Lekarze polecają go szczególnie w przypadku pierwszych i drugich zębów trzonowych, a przy obecności głębszych bruzd także w zębach przedtrzonowych. Co właściwie daje ten zabieg i czy warto go wykonać?

Na czym polega lakowanie?

Powierzchnia żująca zębów trzonowych nie jest powierzchnią gładką. Obecne są na niej liczne zagłębienia i dołki, w których z łatwością zalega płytka nazębna oraz resztki spożywanych pokarmów. Dokładne oczyszczenie takiej powierzchni jest trudne, a dla małych dzieci czasem wręcz niemożliwe do wykonania. Niestety zalegająca na powierzchni zębów płytka nazębna, składająca się w znacznym stopniu z bakterii, w krótkim czasie prowadzi do powstania próchnicy. Aby zapobiec takiemu rozwojowi sytuacji lekarze dentyści rekomendują zabezpieczenie powierzchni żujących, kiedy jeszcze próchnica zębów nie zacznie się tam rozwijać. Podczas lakowania lekarz początkowo oczyszcza powierzchnię żującą zęba, a następnie wszelkie zagłębienia wypełnia specjalnym płynem uszczelniającym. W ten sposób resztki pokarmowe nie wchodzą już w zagłębienia i nie sprzyjają rozwojowi próchnicy. Dodatkowo środki lakujące często uwalniają związku fluoru, wzmacniając strukturę szkliwa zęba.

Kiedy wykonać zabieg?

Jak już wcześniej wspomniano, zabieg lakowania należy wykonać póki w zębie nie zacznie rozwijać się próchnica. Poza oceną kliniczną w badaniu stomatologicznym stanu zęba, za granicę uważa się dwa lata od momentu wyrżnięcia zęba. Po upływie tego okresu nie powinno się wykonywać lakowania, ponieważ można wtedy „pokryć” bakterie lakiem, co sprzyja rozwojowi próchnicy pod nim.

Należy zwrócić tu uwagę, że wiekiem granicznym dla zębów pierwszych trzonowych (szóstek) jest wiek ok. 8-9 lat, jednak jest to zmienne u dzieci w zależności od ich czasu wyrzynania się zębów.

Istotnym jest również podkreślenie, że nie zawsze wykonanie zabiegu jest możliwe. Możemy go przeprowadzić dopiero w momencie pełnego wyrżnięcia zęba – kiedy ząb jest wciąż częściowo przykryty dziąsłem jego lakowanie nie będzie skuteczne, ze względu na brak możliwości osuszenia powierzchni zęba. U dzieci ze słabą higieną jamy ustnej zdarza się, że ząb stały od razu po wyrżnięciu całkowitym wymaga już leczenia, a wykonanie lakowania jest już niemożliwe.

Czy jest to zabieg skuteczny?

Prawidłowo przeprowadzone lakowanie jest zabiegiem skutecznym jeśli chodzi o ochronę powierzchni żujących zęba przed rozwojem próchnicy. Jednak należy pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, w przypadku dzieci trudno współpracujących – mających trudności z utrzymaniem otwartej buzi, dzieci z silnym odruchem wymiotnym po włożeniu tamponów do buzi itd. – niemożliwym bywa prawidłowe przeprowadzenie zabiegu, a przy mimo wszystko podjętej próbie dochodzi po jakimś czasie do utraty założonego laku (np. ze względu na brak zachowanej suchości zęba podczas zabiegu). Po drugie, w przypadku złej higieny jamy ustnej może dojść do rozwoju próchnicy w pobliżu laku, nawet na powierzchni żującej – lakowanie nie jest zabiegiem magicznym, zwalniającym nas z konieczności dokładnego mycia zębów. Po trzecie, lakowanie chroni przed próchnicą w obrębie bruzd i zagłębień, nie chroni przed próchnicą na powierzchniach stycznych zębów. Stąd też po latach u pacjentów nienitkujących przestrzeni międzyzębowych bardzo często obserwujemy zęby stałe ze zdrową powierzchnią żującą i obecną próchnicą na powierzchni stycznej. Świadczy to jednak wciąż o skuteczności zabiegu lakowania.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zaburzenia SI – czym są zaburzenia integracji sensorycznej? Jak je rozpoznać i jak wygląda terapia SI?

    Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. Jakie są przyczyny zaburzeń SI? Jak wygląda terapia SI?

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Jąkanie u dzieci – jakie są jego przyczyny? Jak pomóc dziecku, które się jąka?

    Jąkanie u dzieci jest zaburzeniem płynności mowy, które może być wywołane przez czynniki logopedyczne, psychologiczne, genetyczne lub społeczne. Objawi się ono m.in. powtarzaniem głosek, słów lub części zdań, co nieco utrudnia komunikację dziecka z otoczeniem. Na czym polega terapia jąkania u dzieci? O czym powinni pamiętać rodzice dzieci, które się jąkają? Podpowiadamy. 

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij