Ekologiczne zabawki dla dzieci – dlaczego warto?
Maria Dąbrowska

Ekologiczne zabawki dla dzieci – dlaczego warto?

Jeszcze nigdy tak głośno i tak często nie mówiło się o potrzebie zadbania o nasze środowisko, jak teraz. Troszczyć się o nie możemy na każdej płaszczyźnie naszego życia, również podczas zabawy z dzieckiem. Jak? Stawiając na ekologiczne zabawki.

Uwaga, niebezpieczeństwo!

Zabawki powinny bawić i cieszyć, ale równocześnie pomagać dziecku we właściwym, zrównoważonym rozwoju, wspomagać jego wyobraźnię, uczyć myślenia. Tymczasem większość dostępnych na rynku zabawek zdaje się służyć tylko tej pierwszej funkcji. Zapewniają rozrywkę, najczęściej jednak dość ograniczoną, oczywistą i mało rozwijającą, przyciągają dziecko intensywnymi kolorami, hałaśliwymi dźwiękami, nadmiarem funkcji. Szkodzą jednak jeszcze na innej płaszczyźnie.

W 2017 roku IPEN (Międzynarodowa Sieć na rzecz Eliminacji Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych) oraz czeska organizacja ekologiczna o nazwie Arnika przeanalizowały skład zabawek dostępnych w sklepach w ponad 26 krajach. W ponad 90 proc. zabawek znaleziono toksyczne, rakotwórcze substancje chemiczne (np. ftalany), z którymi dzieci nie powinny mieć żadnego kontaktu.

Długotrwały kontakt dziecka z takimi przedmiotami ma mnóstwo negatywnych zdrowotnych skutków: zaburza pracę układu nerwowego, hormonalnego, niekorzystnie wpływa na pamięć i rozwijające się dopiero zdolności intelektualnie.

Jak mądrze wybierać zabawki?

Redukcja liczby plastikowych zabawek nie rozwiąże problemu. Substancje szkodliwe znajdowane są również w tych stworzonych z innych materiałów, np. drewna. Jak więc mądrze i bezpiecznie wybierać zabawki dla dziecka?

  • szukajmy na opakowaniu odpowiednich oznaczeń i atestów, które gwarantują bezpieczny skład (np. PZH, IMiDz, CE lub ASTM);
  • wybierajmy zabawki z ekologicznymi, powszechnie uznawanymi certyfikatami. Najczęściej marki posiadające takie licencje produkują zabawki bezpieczne dla dzieci – choć nie każda będzie go posiadać, możemy założyć, że firma pilnuje materiałów, z jakich tworzy swoje produkty;
  • unikajmy plastiku, stawiajmy na drewno, kauczuk, papier. Te substancje są zdrowsze dla dziecka, ale i dla środowiska – ulegają biodegradacji. Plastikowe zabawki zdecydowanie szybciej się psują i tracą swoje pierwotne przeznaczenie, podczas gdy zabawki z ekologicznych, naturalnych materiałów mogą służyć nawet paru pokoleniom. Są też dużo przyjemniejsze w dotyku, a zmysł ten jest jednym z najważniejszych w pierwszym etapie rozwoju dziecka;
  • pamiętajmy równocześnie, że nie każda drewniana zabawka jest bezpieczna dla dziecka – szkodliwe mogą być np. farby czy lakiery użyte do jej pomalowania, wykończenia czy opakowania, dlatego sprawdzajmy, czy nietoksyczne substancje zostały wykorzystane na każdym etapie tworzenia zabawki;
  • wymieniajmy się zabawkami z innymi rodzicami. W używanych zabawkach stężenie toksycznych substancji jest bliskie zeru;
  • twórzmy zabawki sami z rzeczy dostępnych w domu.

Domowe zasoby

Niejeden rodzic potwierdzi tę niezwykłą regułę. Mało która kupiona w sklepie zabawka potrafi tak doskonale i na długo zająć dziecko – szczególnie to młodsze – jak przedmioty dostępne w domu: garnki, korki od butelek, wstążki, pudełka. Mnóstwo rzeczy, które mamy w domu, nadaje się do zabawy i eksploracji. Ograniczać nas mogą tylko wyobraźnia i bezpieczeństwo dziecka. Na bazie takich przedmiotów jesteśmy w stanie stworzyć wspólnie z dzieckiem niesamowite wielofunkcyjne zabawki, dla których te zakupione w sklepie nie będą żadną konkurencją. Ekologiczne zabawki to bowiem nie tylko zabawki stworzone z certyfikowanych bezpiecznych materiałów, ale również takie, które wspierają ekologiczny styl życia i przyczyniają się do minimalizacji odpadów w domu każdego z nas. Korzyści takiej domowej recyklingowej twórczości jest całe mnóstwo.

Przede wszystkim tworzenie takich zabawek uczy dziecko troski o środowisko i pokazuje, że pozornie bezużyteczne rzeczy można wykorzystywać na dziesiątki sposobów, zamiast bezmyślnie wyrzucać do kosza. Z plastikowych butelek można zrobić wiatrak lub lampkę, z pudełka po butach garaż lub kuchenkę, z papieru biżuterię. Plastikowe butelki, kartony, rolki po papierze, zakrętki, worki foliowe, makulatura, klamerki do prania, opakowania po jajkach, liście czy kasztany przyniesione ze spaceru – te materiały mają ogromny potencjał. Takie domowe „przetwórstwo” nie tylko pobudza wyobraźnię i manualne zdolności domowników, ale uczy też szacunku do przedmiotów i zmniejsza liczbę odpadów, którymi codziennie zapełniamy śmietniki.

W domu znajdziemy surowce, którymi bawić się mogą już nawet niemowlęta. Kupioną w sklepie grzechotkę zastąpi plastikowa buteleczka wypełniona np. kaszą lub grochem. Woda, mąka i barwnik spożywczy to z kolei prosty przepis na domowe farby – ekologiczne, ale i jadalne! Z mąki ziemniaczanej i wody zrobimy klej. Domowymi i ekologicznymi sposobami możemy uzyskać tak naprawdę każdy surowiec, który posłuży dzieciom do bezpiecznej, zdrowej zabawy pozbawionej chemicznych substancji – ciastolinę, plastelinę, piasek księżycowy itp.

Więcej niż zabawka

Ekologiczne recyklingowe zabawki to też genialny sposób na ćwiczenie wyobraźni – rodzica i przede wszystkim dziecka. Urządzenia, którymi współcześnie otaczamy się na co dzień, wyobraźnię często ograniczają i wyręczają – a jej stały rozwój jest szczególnie istotny dla dziecka. To właśnie ona wspiera kreatywność i twórcze myślenie. Przewagą recyklingowych zabawek jest ich prostota – wspomagają pomysłowość, wymagają aktywności i zaangażowania, dają nieskończone możliwości użytkowania, ogromne pole do popisu dla wyobraźni dziecka. Dziecko bawi się nimi „na własnych zasadach” i według własnego pomysłu. Samo nadaje im role, głos, funkcje.

Ekologiczne zabawki są tanie. Zainwestować w nie musimy jedynie swój czas i przedmioty dostępne w domu. Służyć mogą równie długo co zabawki kupione w sklepie, a nawet, jeśli zostaną uszkodzone, szybko można je na nowo – praktycznie bezkosztowo – stworzyć. Warto podkreślić, że ekologiczne zabawki nie wymagają na przykład baterii, są więc dużo tańsze w eksploatacji od tych plastikowych.

Kolejna zaleta takich ekozabawek? Zachęcają do wspólnego spędzania czasu i wspólnego działania. W ich przypadku przyjemnością będzie nie tylko sama zabawa, ale też etap ich przygotowania. Rodzice mogą odpowiadać za stronę praktyczną przedsięwzięcia, a dzieci za tę teoretyczną, twórczą. Efekt może być rzeczą drugorzędną, najistotniejsza będzie współpraca, nauka podziału obowiązków, wymiana pomysłów i po prostu dobra zabawa.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • RSV — objawy, przebieg, leczenie zakażenia wirusem RS

    Wirus RSV (ang. Respiratory Syncytial Virus) to wirus nabłonka oddechowego, który należy do rodziny paramyksowirusów (łac. Paramyxoviridae). Jest głównym czynnikiem etiologicznym odpowiedzialnym za rozwój ostrego zapalenia oskrzelików u najmłodszych dzieci.

  • Jelitówka u dzieci – przyczyny, objawy, leczenie grypy żołądkowej u dziecka

    Jelitówka u dzieci to potoczna nazwa ostrego nieżytu żołądkowo-jelitowego objawiającego się biegunką, wymiotami oraz bólami brzucha. Dziecko cierpiące na grypę jelitową musi uzupełniać elektrolity, aby zapobiec groźnemu odwodnieniu organizmu. W jaki sposób leczyć jelitówkę u dziecka?  

  • Podgłośniowe zapalenie krtani (krup wirusowy) u niemowląt i dzieci – przyczyny, objawy i leczenie

    Krup wirusowy (podgłośniowe zapalenie krtani) to jedna z chorób górnych dróg oddechowych u dzieci, która jest przenoszona drogą kropelkową. Jej przebieg jest zwykle łagodny, lecz nasilające się objawy czy brak poprawy w leczeniu są podstawą do hospitalizacji. Co wywołuje podgłośniowe zapalenie krtani u dzieci i jakie symptomy mu towarzyszą? W jaki sposób leczy się krup wirusowy u dziecka?

  • Ulewanie u noworodka i niemowlaka – kiedy powinno zaniepokoić?

    Ulewanie u noworodka i niemowlaka to mimowolne cofanie się treści żołądkowej do jamy ustnej dziecka. Regurgitację uznaje się za zjawisko fizjologiczne, które mija samoistnie, wynika ono bowiem z niedojrzałości układu pokarmowego malucha. Jeżeli ulewanie nie prowadzi do wystąpienia trudności z karmieniem czy zaburzeń wzrastania, nie ma potrzeby włączania leczenia. Jeśli natomiast pojawiają się wyraźne sygnały ze strony dziecka, że odczuwa ono dyskomfort bądź ból, a także gdy ulewanie ma charakter chlustający i trudno odróżnić je od wymiotów, należy pilnie skonsultować się z pediatrą.

  • Przeciwciała anty SARS-CoV-2 są przekazywane dziecku wraz z mlekiem matki

    Od dawna wiadomo, że mleko matki zawiera przeciwciała chroniące niemowlę przed licznymi infekcjami. Wyniki najnowszych badań dowiodły, że nie tylko kobiety, które przeszły infekcję COVID-19, ale także te, które zaszczepiły się przeciwko wirusowi SARS-CoV-2, przekazują przeciwciała swoim dzieciom podczas karmienia ich piersią.

  • Szczepionka przeciwko COVID-19 dla dzieci w wieku od 5 do 11 lat

    Szczepionka Pfizer/BioNTech jest obecnie zatwierdzona dla dzieci, które ukończyły 12. rok życia i starszych. Producent wydał oświadczenie, że produkt jest bezpieczny i generuje silną odpowiedź immunologiczną także u dzieci w wieku od 5 do 11 lat, o czym świadczą wyniki najnowszych badań klinicznych. Kiedy ruszą szczepienia dla kolejnej grupy wiekowej?

  • Chustonoszenie okiem fizjoterapeuty – jak prawidłowo nosić dziecko w chuście?

    Chustowanie to sposób noszenia niemowląt, który polega na zamotaniu dziecka w specjalnie do tego celu przeznaczoną chustę, za pomocą odpowiednich wiązań. Istnieje kilka rodzajów chusty, najczęściej polecane, zwłaszcza dla początkujących, są chusty długie, tkane splotem skośno-krzyżowym, wykonane z bawełny. Pozwalają ona bowiem uzyskać idealną pozycję dziecka (jest to tzw. pozycja żabki), odciążającą jego kręgosłup i zapewniającą właściwe ułożenie stawów biodrowych. Kiedy można rozpocząć chustonoszenie? Jak prawidłowo zamotać chustę? Jakie istnieją rodzaje wiązań chusty do noszenia dziecka?

  • Ile czasu spędza w sieci polski nastolatek? Wyniki najnowszego badania NASK-PIB

    Raport „Nastolatki 3.0” ujawnił, że opiekunowie często nie są świadomi, ile czasu spędzają w Internecie ich podopieczni. Według rodziców, dzieci korzystają z sieci średnio około 3,5 godziny. Jak jest w rzeczywistości? Dowiedz się, jakie są somatyczne symptomy związane są z długim przebywaniem w wirtualnym świecie?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij