Ekologiczne zabawki dla dzieci – dlaczego warto?
Maria Dąbrowska

Ekologiczne zabawki dla dzieci – dlaczego warto?

Jeszcze nigdy tak głośno i tak często nie mówiło się o potrzebie zadbania o nasze środowisko, jak teraz. Troszczyć się o nie możemy na każdej płaszczyźnie naszego życia, również podczas zabawy z dzieckiem. Jak? Stawiając na ekologiczne zabawki.

Uwaga, niebezpieczeństwo!

Zabawki powinny bawić i cieszyć, ale równocześnie pomagać dziecku we właściwym, zrównoważonym rozwoju, wspomagać jego wyobraźnię, uczyć myślenia. Tymczasem większość dostępnych na rynku zabawek zdaje się służyć tylko tej pierwszej funkcji. Zapewniają rozrywkę, najczęściej jednak dość ograniczoną, oczywistą i mało rozwijającą, przyciągają dziecko intensywnymi kolorami, hałaśliwymi dźwiękami, nadmiarem funkcji. Szkodzą jednak jeszcze na innej płaszczyźnie.

W 2017 roku IPEN (Międzynarodowa Sieć na rzecz Eliminacji Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych) oraz czeska organizacja ekologiczna o nazwie Arnika przeanalizowały skład zabawek dostępnych w sklepach w ponad 26 krajach. W ponad 90 proc. zabawek znaleziono toksyczne, rakotwórcze substancje chemiczne (np. ftalany), z którymi dzieci nie powinny mieć żadnego kontaktu.

Długotrwały kontakt dziecka z takimi przedmiotami ma mnóstwo negatywnych zdrowotnych skutków: zaburza pracę układu nerwowego, hormonalnego, niekorzystnie wpływa na pamięć i rozwijające się dopiero zdolności intelektualnie.

Jak mądrze wybierać zabawki?

Redukcja liczby plastikowych zabawek nie rozwiąże problemu. Substancje szkodliwe znajdowane są również w tych stworzonych z innych materiałów, np. drewna. Jak więc mądrze i bezpiecznie wybierać zabawki dla dziecka?

  • szukajmy na opakowaniu odpowiednich oznaczeń i atestów, które gwarantują bezpieczny skład (np. PZH, IMiDz, CE lub ASTM);
  • wybierajmy zabawki z ekologicznymi, powszechnie uznawanymi certyfikatami. Najczęściej marki posiadające takie licencje produkują zabawki bezpieczne dla dzieci – choć nie każda będzie go posiadać, możemy założyć, że firma pilnuje materiałów, z jakich tworzy swoje produkty;
  • unikajmy plastiku, stawiajmy na drewno, kauczuk, papier. Te substancje są zdrowsze dla dziecka, ale i dla środowiska – ulegają biodegradacji. Plastikowe zabawki zdecydowanie szybciej się psują i tracą swoje pierwotne przeznaczenie, podczas gdy zabawki z ekologicznych, naturalnych materiałów mogą służyć nawet paru pokoleniom. Są też dużo przyjemniejsze w dotyku, a zmysł ten jest jednym z najważniejszych w pierwszym etapie rozwoju dziecka;
  • pamiętajmy równocześnie, że nie każda drewniana zabawka jest bezpieczna dla dziecka – szkodliwe mogą być np. farby czy lakiery użyte do jej pomalowania, wykończenia czy opakowania, dlatego sprawdzajmy, czy nietoksyczne substancje zostały wykorzystane na każdym etapie tworzenia zabawki;
  • wymieniajmy się zabawkami z innymi rodzicami. W używanych zabawkach stężenie toksycznych substancji jest bliskie zeru;
  • twórzmy zabawki sami z rzeczy dostępnych w domu.

Domowe zasoby

Niejeden rodzic potwierdzi tę niezwykłą regułę. Mało która kupiona w sklepie zabawka potrafi tak doskonale i na długo zająć dziecko – szczególnie to młodsze – jak przedmioty dostępne w domu: garnki, korki od butelek, wstążki, pudełka. Mnóstwo rzeczy, które mamy w domu, nadaje się do zabawy i eksploracji. Ograniczać nas mogą tylko wyobraźnia i bezpieczeństwo dziecka. Na bazie takich przedmiotów jesteśmy w stanie stworzyć wspólnie z dzieckiem niesamowite wielofunkcyjne zabawki, dla których te zakupione w sklepie nie będą żadną konkurencją. Ekologiczne zabawki to bowiem nie tylko zabawki stworzone z certyfikowanych bezpiecznych materiałów, ale również takie, które wspierają ekologiczny styl życia i przyczyniają się do minimalizacji odpadów w domu każdego z nas. Korzyści takiej domowej recyklingowej twórczości jest całe mnóstwo.

Przede wszystkim tworzenie takich zabawek uczy dziecko troski o środowisko i pokazuje, że pozornie bezużyteczne rzeczy można wykorzystywać na dziesiątki sposobów, zamiast bezmyślnie wyrzucać do kosza. Z plastikowych butelek można zrobić wiatrak lub lampkę, z pudełka po butach garaż lub kuchenkę, z papieru biżuterię. Plastikowe butelki, kartony, rolki po papierze, zakrętki, worki foliowe, makulatura, klamerki do prania, opakowania po jajkach, liście czy kasztany przyniesione ze spaceru – te materiały mają ogromny potencjał. Takie domowe „przetwórstwo” nie tylko pobudza wyobraźnię i manualne zdolności domowników, ale uczy też szacunku do przedmiotów i zmniejsza liczbę odpadów, którymi codziennie zapełniamy śmietniki.

W domu znajdziemy surowce, którymi bawić się mogą już nawet niemowlęta. Kupioną w sklepie grzechotkę zastąpi plastikowa buteleczka wypełniona np. kaszą lub grochem. Woda, mąka i barwnik spożywczy to z kolei prosty przepis na domowe farby – ekologiczne, ale i jadalne! Z mąki ziemniaczanej i wody zrobimy klej. Domowymi i ekologicznymi sposobami możemy uzyskać tak naprawdę każdy surowiec, który posłuży dzieciom do bezpiecznej, zdrowej zabawy pozbawionej chemicznych substancji – ciastolinę, plastelinę, piasek księżycowy itp.

Więcej niż zabawka

Ekologiczne recyklingowe zabawki to też genialny sposób na ćwiczenie wyobraźni – rodzica i przede wszystkim dziecka. Urządzenia, którymi współcześnie otaczamy się na co dzień, wyobraźnię często ograniczają i wyręczają – a jej stały rozwój jest szczególnie istotny dla dziecka. To właśnie ona wspiera kreatywność i twórcze myślenie. Przewagą recyklingowych zabawek jest ich prostota – wspomagają pomysłowość, wymagają aktywności i zaangażowania, dają nieskończone możliwości użytkowania, ogromne pole do popisu dla wyobraźni dziecka. Dziecko bawi się nimi „na własnych zasadach” i według własnego pomysłu. Samo nadaje im role, głos, funkcje.

Ekologiczne zabawki są tanie. Zainwestować w nie musimy jedynie swój czas i przedmioty dostępne w domu. Służyć mogą równie długo co zabawki kupione w sklepie, a nawet, jeśli zostaną uszkodzone, szybko można je na nowo – praktycznie bezkosztowo – stworzyć. Warto podkreślić, że ekologiczne zabawki nie wymagają na przykład baterii, są więc dużo tańsze w eksploatacji od tych plastikowych.

Kolejna zaleta takich ekozabawek? Zachęcają do wspólnego spędzania czasu i wspólnego działania. W ich przypadku przyjemnością będzie nie tylko sama zabawa, ale też etap ich przygotowania. Rodzice mogą odpowiadać za stronę praktyczną przedsięwzięcia, a dzieci za tę teoretyczną, twórczą. Efekt może być rzeczą drugorzędną, najistotniejsza będzie współpraca, nauka podziału obowiązków, wymiana pomysłów i po prostu dobra zabawa.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ciemiączko u dziecka – gdzie się znajduje i kiedy zarasta? Jak o nie dbać?

    Ciemiączka są fizjologicznymi strukturami w obrębie czaszki noworodka i niemowlęcia. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie obwodu główki podczas przechodzenia przez kanał rodny w tracie porodu. Jakie są rodzaje ciemiączek u noworodków? Gdzie się znajdują i kiedy powinny się zrastać? Jak dbać o ciemiączko u noworodków? Podpowiadamy.

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Ukąszenia owadów u dzieci – objawy i pierwsza pomoc. Co stosować na ugryzione miejsca?

    Ukąszenia owadów, zwłaszcza w sezonie letnim, przysparzają sporo problemów, gdyż mogą wywoływać silny świąd, obrzęk w miejscu ukłucia lub nawet prowadzić do zagrażającego życiu wstrząsu anafilaktycznego u osób uczulonych na jad insektów. Jak postępować w przypadku ukąszeń owadów u dzieci? 

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

  • Koślawość kolan – przyczyny i leczenie koślawych kolan u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia na koślawe kolana

    Koślawość kolan to deformacja kończyn dolnych dotycząca przede wszystkim dzieci, choć może występować także u osób dorosłych. Do 6. roku życia koślawe kolana u dziecka są stanem fizjologicznym, jeśli natomiast nieprawidłowa budowa kolan utrzymuje się dłużej, należy udać się do ortopedy oraz fizjoterapeuty. Jak przebiega terapia koślawości kolan?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij