5 sposobów na skuteczną walkę z otyłością
Krzysztof Słomiak

5 sposobów na skuteczną walkę z otyłością

Z otyłością mamy do czynienia, gdy tkanka tłuszczowa przekracza 20% masy ciała u mężczyzn lub 25% masy ciała u kobiet. Do głównych przyczyn jej powstawania można zaliczyć nieodpowiednią dietę oraz brak ruchu. Niestety otyłość niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń dla zdrowia i życia (choroby układu krążenia, cukrzyca typu II, choroby zwyrodnieniowe stawów), warto więc wprowadzić do swojego życia kilka zasad – w trosce o własne zdrowie i sprawność.

Zbilansowana dieta

Zdecydowana większość otyłych osób przyjmuje posiłki w nieodpowiednich porcjach i o nieregularnych porach. Kolejną kwestią jest rodzaj spożywanych pokarmów: fast food, słodycze oraz gazowane słodzone napoje spożywane codziennie – są pierwszym krokiem do zwiększenia masy ciała.

Podstawowe zasady zbilansowanej diety stawiają na regularność: 4-5 posiłków co około 3 godziny, odpowiednia wielkość porcji. Kiedy rzadziej przyjmujemy duże posiłki, nasz organizm broni się przed niedoborem pokarmu odkładając tkankę tłuszczową.

Ważne jest zaopatrzenie swojej lodówki w dużą ilość warzyw, owoców, ryb czy lekkiego nabiału. Pomocne będą także zdrowe zamienniki żywności: śmietanę zamień na jogurt naturalny, biały cukier na erytrytol (0 kcal!) lub ksylitol, słone przekąski na orzechy i suszone owoce, a jasne pieczywo i makarony na ich pełnoziarniste odpowiedniki.

Ćwiczenia fizyczne

Każdy dietetyk czy trener potwierdzi tezę, że w zrzucaniu kilogramów niezbędne jest połączenie odpowiedniej diety z aktywnością fizyczną. Długofalowych korzyści nie przyniosą ani same ćwiczenia, ani wyłącznie dieta. Przygodę z aktywnością fizyczną można zacząć w domu, w parku czy na siłowni. Warto poświecić minimum godzinę 3 razy w tygodniu na gimnastykę – zalicza się do niej również spacer do pracy zamiast dojazdu samochodem lub autobusem, wybranie schodów zamiast windy przy wchodzeniu na 4. piętro czy wycieczki rowerowej w miejsce wspólnej pizzy ze znajomymi.

Polecane dla Ciebie

Stopniowe zrzucanie wagi

Aby cały proces odchudzania był zdrowy i przyniósł trwały efekt, należy kaloryczność posiłków zmniejszać stopniowo. Racjonalne chudnięcie to utrata nie więcej niż 1 kilograma na tydzień. Głodzenie się i stosowanie diety, podczas której ciągle chodzimy nienajedzeni i spięci na pewno nie przyniesie oczekiwanych wyników, a zapewne również będziemy musieli się zmierzyć z efektem „jojo”.

Sprawdź, czy otyłość nie wynika z choroby

Otyłość często jest wynikiem poważnych problemów ze zdrowiem. Jeśli dodatkowym kilogramom towarzyszą inne niepokojące objawy bądź – mimo stosowania zdrowych zasad żywieniowych – waga ani drgnie, warto udać się do lekarza i wykonać badanie krwi, aby wykluczyć choroby mogące wpływać na gospodarkę węglowodanową czy hormonalną. Do takich chorób należą niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników, niedobór hormonu wzrostu czy uszkodzenie podwzgórza. Istnieje również wiele zespołów chorobowych na tle genetycznym, które sprzyjają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Również leki przyjmowane podczas terapii depresji, padaczki czy zaburzeń neuroleptycznych mogą prowadzić do zwiększania masy ciała.

Pomocne leki i suplementy

Jeżeli nie cierpisz na inne poważne zaburzenia zdrowia, możesz sięgnąć po leki czy suplementy diety, których wybór na rynku jest obecnie bardzo duży, a ich pozytywny wpływ w procesie chudnięcia coraz bardziej doceniany. Wspomagać odchudzanie będą preparaty np. z zieloną herbatą, młodym jęczmieniem, morwą białą, błonnikiem, chromem czy spiruliną. Jeśli jednak Twoja otyłość coraz bardziej przeszkadza Ci w codziennym funkcjonowaniu, możesz sięgnąć po bardziej stanowcze środki, jak leczenie farmakologiczne (np. tetrahydrolipostatyną dostępną na receptę po konsultacji z lekarzem), czy chirurgiczne – polegające na zmniejszeniu żołądka.

Najgorszym pomysłem jest kupowanie suplementów diety z niezaufanych źródeł, takich jak bazary czy wątpliwej jakości strony internetowe. Takie produkty mogą nam poważnie zaszkodzić. Notowano nawet przypadki zgonów po przyjęciu takich preparatów z nieoficjalnego łańcucha dostaw.

Stosowanie powyższych zasad przyniesie oczekiwane korzyści, jednak należy pamiętać, że potrzeba na to czasu, a dbanie o swoją masę ciała to dbanie także o zdrowie i samopoczucie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jakie są typy sylwetki? Czym się charakteryzują?

    Chociaż wydaje się to oczywiste, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją różne typy ludzkich sylwetek. Warto wiedzieć, jaki mamy rodzaj sylwetki, ponieważ w ten sposób możemy dostosować na przykład odpowiednią dietę czy plan treningowy.    

  • Beta-alanina – zastosowanie, dawkowanie

    Beta-alanina to suplement diety, który pomaga znacząco zwiększyć masę mięśniową. Stąd też jest on szczególnie ceniony przez osoby zawodowo uprawiające różnego rodzaju sporty.    

  • Lactobacillus plantarum 299v – co to? Na co pomaga? Właściwości i działanie

    Szczep bakteryjny o nazwie Lactobacillus plantarum 299v to popularny składnik preparatów probiotycznych, który wykazuje zróżnicowane, prozdrowotne właściwości. Przede wszystkim jest on pomocny dla osób borykających się z zespołem jelita drażliwego, ale również ma swój udział we wzmacnianiu układu odpornościowego.    

  • Zwichnięcie kostki – objawy, leczenie, rehabilitacja

    Zwichnięciu kostki (stawu skokowego) towarzyszą zwykle: ból, brak możliwości ruchu, widoczna deformacja i opuchlizna. Do tego urazu dochodzi najczęściej w wyniku aktywności fizycznej. Czym dokładnie jest zwichnięcie kostki i czym różni się od skręcenia? W jaki sposób można mu zapobiec?

  • Johimbina – właściwości i zastosowanie

    Jednym z alkaloidów, których oddziaływanie na organizm ludzki zostało stosunkowo dobrze zbadane, jest johimbina. Znana jako „spalacz tłuszczu” lub składnik pomagający w problemach z uzyskaniem wzwodu członka. Czym zatem jest johimbina i jak działa na nasz organizm? Czy może wspomagać odchudzanie? I czy jest bezpieczna? Odpowiadamy.

  • Na czym polega dieta wodna?

    Docenienie znaczenia odpowiedniego spożycia wody dla zachowania zdrowia i długotrwałego utrzymywania należytej masy ciała jest szczególnie ważne dla mieszkańców Japonii, którzy przestrzegają zasad tzw. japońskiej diety wodnej, o której mówi się coraz głośniej w mediach na całym świecie. Dowiedz się, na czym polega.

  • Wzmacniacze smaku w produktach żywnościowych

    Często w codziennej praktyce kuchennej sięgamy po wzmacniacze smaku. Warto wiedzieć, jaka jest szkodliwość tego typu dodatków, przeciwwskazania do ich stosowania, a także czym są naturalne wzmacniacze smaku.

  • Garbniki – właściwości i zastosowanie

    Znane są od wieków, używane zarówno w przemyśle, farmakognozji, kosmetyce. Co zatem wiemy o garbnikach? Jakie są ich właściwości? W jakich produktach możemy je znaleźć?   

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij