5 sposobów na skuteczną walkę z otyłością
Krzysztof Słomiak

5 sposobów na skuteczną walkę z otyłością

Z otyłością mamy do czynienia, gdy tkanka tłuszczowa przekracza 20% masy ciała u mężczyzn lub 25% masy ciała u kobiet. Do głównych przyczyn jej powstawania można zaliczyć nieodpowiednią dietę oraz brak ruchu. Niestety otyłość niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń dla zdrowia i życia (choroby układu krążenia, cukrzyca typu II, choroby zwyrodnieniowe stawów), warto więc wprowadzić do swojego życia kilka zasad – w trosce o własne zdrowie i sprawność.

Zbilansowana dieta

Zdecydowana większość otyłych osób przyjmuje posiłki w nieodpowiednich porcjach i o nieregularnych porach. Kolejną kwestią jest rodzaj spożywanych pokarmów: fast food, słodycze oraz gazowane słodzone napoje spożywane codziennie – są pierwszym krokiem do zwiększenia masy ciała.

Podstawowe zasady zbilansowanej diety stawiają na regularność: 4-5 posiłków co około 3 godziny, odpowiednia wielkość porcji. Kiedy rzadziej przyjmujemy duże posiłki, nasz organizm broni się przed niedoborem pokarmu odkładając tkankę tłuszczową.

Ważne jest zaopatrzenie swojej lodówki w dużą ilość warzyw, owoców, ryb czy lekkiego nabiału. Pomocne będą także zdrowe zamienniki żywności: śmietanę zamień na jogurt naturalny, biały cukier na erytrytol (0 kcal!) lub ksylitol, słone przekąski na orzechy i suszone owoce, a jasne pieczywo i makarony na ich pełnoziarniste odpowiedniki.

Ćwiczenia fizyczne

Każdy dietetyk czy trener potwierdzi tezę, że w zrzucaniu kilogramów niezbędne jest połączenie odpowiedniej diety z aktywnością fizyczną. Długofalowych korzyści nie przyniosą ani same ćwiczenia, ani wyłącznie dieta. Przygodę z aktywnością fizyczną można zacząć w domu, w parku czy na siłowni. Warto poświecić minimum godzinę 3 razy w tygodniu na gimnastykę – zalicza się do niej również spacer do pracy zamiast dojazdu samochodem lub autobusem, wybranie schodów zamiast windy przy wchodzeniu na 4. piętro czy wycieczki rowerowej w miejsce wspólnej pizzy ze znajomymi.

Stopniowe zrzucanie wagi

Aby cały proces odchudzania był zdrowy i przyniósł trwały efekt, należy kaloryczność posiłków zmniejszać stopniowo. Racjonalne chudnięcie to utrata nie więcej niż 1 kilograma na tydzień. Głodzenie się i stosowanie diety, podczas której ciągle chodzimy nienajedzeni i spięci na pewno nie przyniesie oczekiwanych wyników, a zapewne również będziemy musieli się zmierzyć z efektem „jojo”.

Sprawdź, czy otyłość nie wynika z choroby

Otyłość często jest wynikiem poważnych problemów ze zdrowiem. Jeśli dodatkowym kilogramom towarzyszą inne niepokojące objawy bądź – mimo stosowania zdrowych zasad żywieniowych – waga ani drgnie, warto udać się do lekarza i wykonać badanie krwi, aby wykluczyć choroby mogące wpływać na gospodarkę węglowodanową czy hormonalną. Do takich chorób należą niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników, niedobór hormonu wzrostu czy uszkodzenie podwzgórza. Istnieje również wiele zespołów chorobowych na tle genetycznym, które sprzyjają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Również leki przyjmowane podczas terapii depresji, padaczki czy zaburzeń neuroleptycznych mogą prowadzić do zwiększania masy ciała.

Pomocne leki i suplementy

Jeżeli nie cierpisz na inne poważne zaburzenia zdrowia, możesz sięgnąć po leki czy suplementy diety, których wybór na rynku jest obecnie bardzo duży, a ich pozytywny wpływ w procesie chudnięcia coraz bardziej doceniany. Wspomagać odchudzanie będą preparaty np. z zieloną herbatą, młodym jęczmieniem, morwą białą, błonnikiem, chromem czy spiruliną. Jeśli jednak Twoja otyłość coraz bardziej przeszkadza Ci w codziennym funkcjonowaniu, możesz sięgnąć po bardziej stanowcze środki, jak leczenie farmakologiczne (np. tetrahydrolipostatyną dostępną na receptę po konsultacji z lekarzem), czy chirurgiczne – polegające na zmniejszeniu żołądka.

Najgorszym pomysłem jest kupowanie suplementów diety z niezaufanych źródeł, takich jak bazary czy wątpliwej jakości strony internetowe. Takie produkty mogą nam poważnie zaszkodzić. Notowano nawet przypadki zgonów po przyjęciu takich preparatów z nieoficjalnego łańcucha dostaw.

Stosowanie powyższych zasad przyniesie oczekiwane korzyści, jednak należy pamiętać, że potrzeba na to czasu, a dbanie o swoją masę ciała to dbanie także o zdrowie i samopoczucie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij