Jedzenie owadów może poprawiać mikroflorę jelitową
Katarzyna Szulik

Jedzenie owadów może poprawiać mikroflorę jelitową

W naszej kulturze i klimacie jedzenie owadów to co najwyżej kulinarna ciekawostka, ale w wielu częściach świata owady są standardową pozycją w menu. Niechęć do potraw na bazie insektów może zniwelować najnowsze badanie naukowców z USA, z którego wynika, że jedzenie świerszczy może mieć pozytywny wpływ na mikroflorę jelit.

Wspomniane badania prowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Wisconsin, a ich wyniki ukazały się w piśmie Scientific Reports.

Jak się okazuje, jedzenie świerszczy sprzyja zdrowiu naszych jelit ze względu na wysoką zawartość błonnika w ich organizmach. Co więcej, są to unikatowe rodzaje dobroczynnego błonnika, niedostępne w pokarmie obecnym w naszej diecie na co dzień.

Wspomniane badanie miało za zadanie sprawdzić, do jakiego stopnia owadzi błonnik może wspierać florę bakteryjną człowieka. 

Insekty na śniadanie

W tym celu uczestnikom badania będącym ochotnikami przez okres dwóch tygodni podawano specjalnie skomponowane posiłki, spośród których część zawierała sproszkowane świerszcze. Badani byli między 18. a 48. rokiem życia i we wspomnianym czasie jadali albo śniadania kontrolne, albo wzbogacone o 25 gramów owadów zawartych w mufinkach lub szejkach proteinowych. Przez kolejne dwa tygodnie dokonywano zamiany – świerszcze jadły te osoby, którym początkowo podawano śniadania kontrolne. Dodatkowo przed posiłkami i po nich badani odpowiadali na pytania; ponadto pobierano od nich krew i próbki kału, by na tej podstawie ocenić stan ich zdrowia. Naukowców interesowały przede wszystkim poziomy glukozy, enzymów wątrobowych oraz białek łączonych z występowaniem stanu zapalnego.

Jedz świerszcze na zdrowie

Analiza wykazała znaczące obniżenie poziomu protein wywołujących stan zapalny, jednoczesne zwiększenie wydzielania enzymu ściśle związanego ze zdrowiem mikrobioty jelitowej oraz ogólnej zawartości dobrych bakterii u osób, które żywiły się posiłkami wzbogaconymi o świerszcze. Mimo to badani nie stwierdzili zauważalnej poprawy funkcjonowania ich jelit lub lepszego samopoczucia związanego ze zmianą diety. Wnioski te pokazują, że warto prowadzić dalsze badania nad dietą bogatą w owady i jej potencjalnie dobroczynnymi właściwościami. 

Owadzia dieta podbija świat

Insekty są stałym składnikiem diety około 2 miliardów ludzi na całym świecie. Są uznawane za bogate źródło białka, witamin, minerałów i zdrowych tłuszczów, przez co są zdrowszą i bardziej ekologiczną alternatywą dla tradycyjnej diety mięsnej. Badanie prowadzone przez Valerie Sull i Jonathana Patza z Uniwersytetu Wisconsin-Madison oraz Tiffany Weir z Colorado State University jest jednym z pierwszych podejmujących temat wpływu jedzenia dużych ilości insektów na zdrowie. 

Jogurt a stan zapalny

W czerwcu tego roku naukowcy z tej samej uczelni badali również, w jaki sposób jedzenie jogurtu wpływa na zdrowie naszych jelit, a konkretnie na redukcję stanów zapalnych w organizmie. 

Hipoteza naukowców głosi, że przez wzgląd na dużą zawartość probiotyków, jogurt poprawia jakość wyściółki jelitowej, dzięki czemu działa przeciwzapalnie. Weryfikacji tej tezy posłużył eksperyment przeprowadzony na grupie 120 kobiet w wieku przedmenopauzalnym, spośród których połowa była otyła. Połowę uczestniczek poproszono o spożywanie około 350 gramów, czyli dwóch małych jogurtów naturalnych dziennie przez 9 tygodni. Drugiej połowie badanych polecono jedzenie puddingu pozbawionego nabiału. We wskazanym okresie badacze kilkakrotnie pobierali próbki krwi i analizowali je pod kątem biomarkerów endotoksyn i stanów zapalnych. 

Jak się okazało, wśród osób regularnie spożywających jogurt odnotowano znaczący spadek niektórych biomarkerów odpowiadających za stany zapalne. Na podstawie swoich obserwacji badacze przekonują, że jedzenie około 200 gramów jogurtu naturalnego dziennie umożliwia realną poprawę metabolizmu po posiłku, przez co może pomóc zredukować ryzyko chorób metabolicznych i sercowo-naczyniowych. 

Nowa piramida żywienia

Wpływ zdrowej diety na kondycję jelit jest znany nie od dziś, a w jej komponowaniu pomagają założenia piramidy żywienia. W 2016 roku jej zasady przeszły lifting - dotychczasowa piramida żywienia zmienia się w piramidę żywienia i aktywności fizycznej – i to właśnie ta ostatnia jest bazą nowej piramidy i powinna dominować w naszym codziennym życiu.

Natomiast grupą produktów spożywczych, które powinny zajmować najwięcej miejsca w naszej codziennej diecie, są warzywa i owoce – specjaliści zalecają, by stanowiły połowę tego, co jemy każdego dnia. 3/4 z nich powinny stanowić warzywa, a tylko 1/4 owoce, ponieważ zawierają więcej cukru, którego spożycie powinniśmy ograniczać. Jedzenie warzyw i owoców ma kluczowe znaczenie między innymi dla zapobiegania nowotworom, cukrzycy i chorobom układu krążenia.

Kolejne piętro stanowią produkty zbożowe, będące wcześniej bazą piramidy. Trzeba pamiętać o ich zróżnicowaniu, a więc wybierać nie tylko białe pieczywo, makaron oraz ryż, ale przede wszystkim kasze i produkty wieloziarniste, bogate między innymi w błonnik.

Nad nimi w piramidzie znalazł się nabiał (głównie chudy), a kolejne miejsce zajmują mięso i ryby – na równi z warzywami strączkowymi. Zgodnie z zaleceniami mięso ma być dodatkiem do warzyw i powinniśmy zjadać go nie więcej niż 0,5 kg tygodniowo. Preferowane jest mięso białe, natomiast czerwone powinniśmy ograniczać.

Na szczycie piramidy umieszczono tłuszcze roślinne oraz orzechy, które powinniśmy spożywać w minimalnej ilości. Eksperci zalecają również, by zdecydowanie ograniczyć cukier, a sól w miarę możliwości zastępować ziołami. 

Źródło: University of Wisconsin-Madison, Polska Agencja Prasowa

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij