5 powodów dla których warto zacząć biegać

Do zalet biegania, poprawiających nasze zdrowie i możliwości fizyczne, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Regularnie wykonywana aktywność fizyczna przyczynia się do poprawy parametrów krwi, obniżenia odkładającej się w naczyniach ilości cholesterolu, uregulowania glikemii i uwrażliwienia tkanek na insulinę. To zapobiega rozwijaniu się chorób takich jak cukrzyca, miażdżyca tętnic, choroby serca i układu krążenia. Jeśli należysz do osób, które bardziej, niż zasadę „lepiej zapobiegać niż leczyć” cenią efektywność w pracy – tutaj również bieganie może okazać się czynnikiem wpływającym na Twoje lepsze wyniki. Dlaczego warto uwzględnić biegową terapię antystresową w naszym planie dnia?

1.    Zadbaj o swoje zdrowie

Analizy wpływu ćwiczeń aerobowych, zarówno u pacjentów z otępieniem lub łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, jak i u badanych grup osób zdrowych, pokazały znaczącą przewagę w testach zdolności poznawczych osobom ćwiczącym, w porównaniu do osób nieuprawiających sportu. Jeden rok ćwiczeń aerobowych wiązał się z lepszą przestrzenną pamięcią i znacznie większymi objętościami hipokampa – obszaru w naszym mózgu odpowiedzialnego za konsolidowanie pamięci, kontrolę emocji i zdolność uczenia się. Potwierdzono również, że hipokamp może ulec uszkodzeniu pod wpływem stresu, ponieważ przewlekle podwyższone stężenie kortyzolu powoduje neurodegenerację jego komórek. Dodatkowo biegając regularnie wzmocnisz swoje ciało co może przynieść daleko idące korzyści zdrowotne. A więc nie tylko ciało, ale również i umysł.

2.    Terapia skojarzona, czyli antydepresant i analgetyk

Już trzydziestominutowy wysiłek fizyczny jest sygnałem dla mózgu do wzmożenia produkcji i wydzielania do krwi endogennych opioidów – endorfin, które powszechnie uważane są za hormony szczęścia. Poza poprawą nastroju, która w literaturze często opisywana jest jako „euforia biegacza”, hormony te mają jeszcze jedną zaletę. Działają jak wewnętrznie produkowana morfina, blokując te same miejsca, odpowiedzialne za odczuwanie bólu co najsilniejsze substancje używane w lecznictwie. Efekt taki może utrzymywać się jeszcze po zakończeniu ćwiczeń, a opisywany w literaturze potencjał uzależniający opioidów możemy w tym wypadku, z przymrużeniem oka, potraktować jak naszego sprzymierzeńca, zmuszającego nas do częstszego podejmowania wysiłku.

3.    To proste

W ciągu doby powinno się znaleźć czas na trzydzieści minut poświęcone tylko samemu sobie. Jeśli wymówką jest brak czasu na odpoczynek spróbuj przekonać się czy Twój organizm nie jest bardziej zrelaksowany po kilkunastominutowym szybszym spacerze, niż po popołudniowej drzemce, czy „przerwie na facebooka”.

Jeśli do tej pory wolałeś spędzić więcej czasu z przyjaciółmi bądź rodziną - nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zaangażował ich do wspólnych ćwiczeń, a jeśli nie zawsze jest to możliwe, zastanów się, czy warto poświęcić trzydzieści minut na to, aby budować relacje będąc bardziej zrelaksowanym, pełnym energii i humoru, którym możesz obdarowywać swoich bliskich. Jednak na tym korzyści dla rodziny płynące z biegania się nie kończą.

4.    Bądź lepszym rodzicem

Z pewnością troszczysz się o zdrowie swoich dzieci. Zależy Ci na tym, aby czuły się dobrze i wystrzegały wszystkich chorób. Czy wystarczy jednak, jeśli będziesz je upominał, informował o tym, co służy zdrowiu, co mu szkodzi i nakłaniał do noszenia czapki? 

Dzieci uczą się przez obserwację i naśladowanie dorosłych. Mimowolnie chłoną schematy, którymi posługujemy się na co dzień. Czy tego chcemy, czy nie - niejednokrotnie sami jesteśmy odwzorowaniem naszych opiekunów. Zastanów się, jakie nawyki mogą być dobre dla Twojego dziecka. Czy regularna aktywność fizyczna którą obserwują, dbałość o zdrowy tryb życia powinny być czymś, co będą uważały za ważną część swojego życia? Każdy dobry zwyczaj przyniesie owoc w postaci lepszego życia Twoich dzieci. Zaszczep je przykładem regularnej aktywności fizycznej, a wytworzysz u nich odporność na choroby cywilizacyjne na ich późniejsze dorosłe życie.

5.    Jeśli chcesz mieć pieniądze - zacznij biegać

Uzasadnienie tej kontrowersyjnej tezy wydaje się być dość proste. Nie chodzi tu o to, że bieganie jest jednym z najtańszych sportów na świecie, chociaż warto zauważyć, że poza wygodnym obuwiem - nie wymaga większych lub nawet żadnych nakładów finansowych. Nie potrzebujesz trenera, sprzętu czy wynajmowania sali gimnastycznej. Zależność można znaleźć nieco głębiej. Ludzie, którzy dobrze zarabiają potrafią tak organizować sobie pracę, aby przy jak najmniejszym nakładzie czasowym przynosiła ona najbardziej wymierne rezultaty. Niezbędna jest im do tego dyscyplina, samokontrola i świadomość własnych możliwości, dzięki którym skutecznie dążą do postawionego sobie celu. Jeśli brakuje Ci tych cech - nie ma lepszej metody na ich pozyskanie, jak przez regularne uprawianie sportu.

Przełamywanie chwilowej niechęci do wyjścia z domu w deszczową pogodę pokaże Ci, że jesteś konsekwentny i zdeterminowany w swoich dążeniach, a rozwinięte umiejętności dyscyplinowania się pomogą w osiąganiu kolejnych celów.

Bieganie zdecydowanie jest sportem, który warto wypróbować. Korzyści z niego płynące są warte przetestowania, a nuż stanie się on stały elementem naszego dnia.


Podziel się: