Dyskalkulia - objawy, diagnoza i przyczyny
Anna Posmykiewicz

Dyskalkulia - objawy, diagnoza i przyczyny

Dyskalkulia należy do grupy tzw. specyficznych trudności w uczeniu się. W przypadku dyskalkulii problem dotyczy trudności w liczeniu. U pacjentów z dyskalkulią stwierdza się zaburzenia zdolności matematycznych, z powodu których nie są oni w stanie osiągnąć takiego "poziomu matematycznego", jaki byłby adekwatny do ich wieku. Ważne jest, że pacjenci cierpiący z powodu dyskalkulii wychowują się w prawidłowych warunkach, nie mają zaburzeń emocjonalnych, mają chęć do nauki oraz mają zapewnioną możliwość tej nauki, a mimo to nie są w stanie rozwijać swoich umiejętności matematycznych.

Jakie są przyczyny dyskalkulii?

Obecnie przyjmuje się, że dyskalkulia ma charakter wrodzony.

Dyskalkulia związana jest z uwarunkowanymi genetycznie nieprawidłowościami, które dotyczą zaburzenia funkcjonowania tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za rozwój i dojrzewanie wszelkiego rodzaju umiejętności matematycznych wraz z wiekiem. Widać zatem, że jest to zaburzenie absolutnie niezależne od pacjenta, z takim zaburzeniem pacjent po prostu się rodzi. 

Jakie są objawy dyskalkulii?

W przypadku dyskalkulii pacjent ma problem z liczeniem i wykonywaniem wszelkiego rodzaju działań matematycznych. Jednak nie wszystkie problemy z liczeniem i matematyką można określić tym mianem- jako dyskalkulię można bowiem określić jedynie te przypadki, w których problemy z działaniami matematycznymi są obecne u dziecka, którego tzw. wiek matematyczny jest zdecydowanie niższy i słabiej rozwinięty od jego rozwoju umysłowego. Pacjenci cierpiący z powodu dyskalkulii mają duże problemy z wykonywaniem podstawowych działań matematycznych, nie umieją dodawać, odejmować, mnożyć ani dzielić. Nie potrafią też logicznie myśleć w trakcie rozwiązywania wszelkiego rodzaju zadań matematycznych, nie sa w stanie wyciągać żadnych wniosków z działań matematycznych. Zdarza się, że u pacjentów obserwuje się ataki nerwicowe lub stresowe przed wykonaniem jakiegokolwiek działania matematycznego.

Należy też pamiętać o tym, że pacjenci z dyskalkulią nie mają żadnych zaburzeń umysłowych, wręcz przeciwnie, często są to bardzo inteligentni ludzie, z ilorazem inteligencji wyższym od przeciętnego człowieka, którzy bardzo często zdobywają wybitne osiągnięcia w innych dziedzinach nauki. 

Zdarza się też, że u pacjentów z dyskalkulią można zaobserwować różnego rodzaju objawy dotyczące życia codziennego. Czasami bowiem zdarza się, że nie potrafią oni we właściwy sposób odczytywać godziny z zegarka, jak również mają problem z odczytywaniem map, a licznie na palcach sprawia im ogromną trudność. Ponadto, chorzy z dyskalkulią często też mylą klawisze na kalkulatorze, mają problem w kontynuowaniu rozpoczętych wcześniej działań matematycznych. Uczniowie w szkole zwykle nie potrafią porównywać figur geometrycznych, nie umieją odczytywać danych w układzie współrzędnych oraz określać kierunku wektorów. Mają problem z odczytywaniem cyfr i liczb oraz nazywaniem i zapisywaniem różnego rodzaju symboli matematycznych. Często problem sprawiają im podstawowe działania matematyczne jak dodawanie czy odejmowanie. Często mylą lub w ogóle nie rozróżniają jednostek miar, nie są w stanie zapamiętać żadnych wzorów matematycznych, nie umieją liczyć wstecz oraz uszeregować liczb ze względu na ich wartość. 

Powiązane produkty

Jakie można wyróżnić rodzaje dyskalkulii?

Jednym z rodzajów dyskalkulii jest dyskalkulia leksykalna. Polega ona na tym, że chorzy nie potrafią odczytywać żadnych symboli matematycznych, nie umieją odczytać ani cyfr, ani innych symboli wykorzystywanych w matematyce, np. x w równaniach czy znaki mniejszości, większości, plus i minus. Czasami stwierdza się także tzw. dyskalkulię werbalną. W jej przebiegu chorzy mają problem z nazywaniem cyfr, liczb, symboli i działań matematycznych. Jeszcze jednym rodzajem dyskalkulii jest dyskalkulia graficzna. W jej przebiegu chory nie potrafi zapisywać działań dodawania, odejmowania, mnożenia ani dzielenia, ma też problem z pisaniem poszczególnych cyfr i lub oraz wszelkiego rodzaju znaków matematycznych, pomimo że wie, co one oznaczają i kiedy powinny zostać użyte. W przebiegu dyskalkulii pojęciowo-poznawczej pacjent natomiast nie jest w stanie zrozumieć idei matematycznych, które są niezbędne do wykonywania wszelkiego rodzaju działań matematycznych. Czasami można też zdiagnozować dyskalkulię wykonawczą oraz operacyjną. 

W jaki sposób rozpoznaje się dyskalkulię?

Podejrzenie dyskalkulii wysuwają początkowo zwykle sami rodzice dziecka- oczywiście nie nazywają problemu w ten sposób, jednak obserwują, że ich dziecko, pomimo tego, że z innych przedmiotów nie ma problemów z nauką, nie jest w stanie opanować podstawowych działań matematycznych, ma problem z liczeniem i zapisywaniem cyfr i liczb. Problemy zaczynają stopniowo też dostrzegać nauczyciele, którzy początkowo myślą, że dziecku po prostu nie chce się uczyć, ale po rozmowie z rodzicami i po dokładnej obserwacji zachowań dziecka i porównaniu jego wyników w matematyce z wynikami w innych przedmiotach, widzą, że to nie lenistwo ucznia powoduje, że dziecko ma problem z matematyką. Wtedy zwykle rodzice zgłaszają się z dzieckiem do specjalnej poradni psychologicznej, gdzie na podstawie szczegółowo zebranego wywiadu oraz po obserwacji wykonywania przez dziecko zadanych przez psychologa zadań matematycznych, jest stawiana diagnoza. 

Co zrobić, kiedy u dziecka zostanie postawione rozpoznanie dyskalkulii?

Przede wszystkim trzeba zgłosić to w szkole, aby nauczyciele wiedzieli, że dziecko będzie miało duże problemy z nauką matematyki. Wtedy też nauczyciel będzie wiedział, że z naszym dzieckiem będzie musiał pracować innym trybem niż z pozostałymi uczniami, być może konieczne będzie indywidualny program nauczania. Nauczyciel dostosuje wtedy tempo i rytm pracy do możliwości naszego dziecka, nie będzie oceniał dziecka w sposób standardowy- przede wszystkim bowiem będzie oceniał tok rozumowania ucznia, a nie wyniki jakiegoś zadania matematycznego. Dzięki takiemu postępowaniu dziecko będzie chciało się uczyć matematyki, bowiem będzie wiedziało, że trud, jaki wkłada w naukę, będzie przez nauczycieli doceniany. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zespół Aspergera – objawy, diagnoza u dzieci i dorosłych. Zaburzenie ze spektrum autyzmu

    Zespół Aspergera to zaburzenie neurorozwojowe nazywane potocznie łagodniejszą formą autyzmu. Zgodnie ze statystykami dotyczy nawet 4% osób na świecie, a jego objawy mogą różnić się w zależności od indywidualnego przypadku. Jak objawia się zespół Aspergera u dzieci i dorosłych? Jakiego wsparcia potrzebują osoby z tym zaburzeniem?

  • Paracetamol czy ibuprofen — który lek na gorączkę wybrać dla dziecka i jak go prawidłowo dawkować?

    Gorączka u dzieci bardzo często przysparza ogromnego problemu rodzicom. Część z nich boi się dawać dzieciom leki przeciwgorączkowe, ponieważ nie wiedzą dokładnie, w jaki sposób należy je dawkować i jakie odstępy czasu należy zachować pomiędzy poszczególnymi dawkami leków. Który lek w walce z infekcją podawać dzieciom? Jaka jest bezpieczna dawka ibuprofenu lub paracetamolu, którą można podać maluchowi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Biegunka u niemowlaka i dziecka – co robić? Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

    Biegunka to jedna z najczęstszych dolegliwości u dzieci oraz przyczyna wizyt lekarskich. Wbrew pozorom postępowanie jest bardzo proste i w części przypadków dziecko może być z powodzeniem leczone w domu. Jak radzić sobie z biegunką u noworodka, niemowlęcia lub starszego dziecka? Jak zapobiegać rozwolnieniu i kiedy zgłosić się do lekarza?

  • Grypa u dzieci i niemowląt – objawy, przebieg i leczenie

    Grypa to choroba zakaźna, występująca każdego roku, głównie w sezonie jesienno-zimowym i wczesną wiosną. Grypa jest ostrą infekcją dróg oddechowych. Czynnikiem etiologicznym sezonowych zachorowań są dwa typy wirusów grypy – A i B. Choć zarazić się może każdy, wyróżnia się grupy ryzyka, które są szczególnie podatne na zakażenie tym wirusem. Należą do nich m.in. niemowlęta i dzieci do 2. roku życia, co związane jest z niedojrzałością ich układu immunologicznego oraz większą skłonnością do powikłań.

  • Dlaczego magnez jest tak ważny dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania Twojego dziecka?

    Jak doskonale wszyscy wiemy, prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu dziecka zależy od wielu czynników. Kluczowe jest tutaj dostarczanie wraz z dietą, odpowiednich składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Na szczególną uwagę zasługuje magnez, którego rola i znaczenie dla organizmu dziecka jest zasadnicze i kluczowe. Dlaczego?  

  • Jak magnez może wspierać aktywne dzieci?

    Okres dzieciństwa i szkoły to czas wielu wyzwań dla aktywnego dziecka. Dziecku potrzeba wówczas energii, spokoju, skupienia oraz wsparcia, aby chętnie i aktywnie podejmowało różne wyzwania i dawało radę im sprostać. Aby pomóc dziecku w tym wszystkim, warto dostarczać mu odpowiednie składniki odżywcze, witaminy i minerały. I jednym z takich składników jest magnez, kluczowy pierwiastek dla rozwoju i funkcjonowania organizmu dziecka. A w czym dokładnie magnez pomaga i jak wspiera aktywne dzieci? 

  • Zespół Dravet – objawy, diagnostyka, leczenie

    Zespół Dravet to rzadkie genetyczne schorzenie neurologiczne, które manifestuje się już we wczesnym dzieciństwie i znacząco wpływa na funkcjonowanie pacjentów przez całe życie. Charakteryzuje się opornymi na leczenie napadami padaczkowymi, które mogą prowadzić do licznych komplikacji, w tym do opóźnienia rozwoju i deficytów poznawczych.

  • Jak pomóc niemowlętom cierpiącym na kolki, ulewania i zaparcia?

    Pierwszy rok życia dziecka to okres największych i najszybciej zachodzących zmian w życiu człowieka. Dotyczą one każdego układu czy narządu, w tym także przewodu pokarmowego. Osiągnięcie pełnej funkcji trawienia i wchłaniania to długotrwały i dynamiczny proces, a w jego przebiegu mogą wystąpić u niemowlęcia różne dolegliwości. W pierwszym roku życia nawet u 50% niemowląt mogą pojawić się: kolka niemowlęca, refluks żołądkowo-przełykowy i zaparcia.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl