Dyskalkulia - objawy, diagnoza i przyczyny
Anna Posmykiewicz

Dyskalkulia - objawy, diagnoza i przyczyny

Dyskalkulia należy do grupy tzw. specyficznych trudności w uczeniu się. W przypadku dyskalkulii problem dotyczy trudności w liczeniu. U pacjentów z dyskalkulią stwierdza się zaburzenia zdolności matematycznych, z powodu których nie są oni w stanie osiągnąć takiego "poziomu matematycznego", jaki byłby adekwatny do ich wieku. Ważne jest, że pacjenci cierpiący z powodu dyskalkulii wychowują się w prawidłowych warunkach, nie mają zaburzeń emocjonalnych, mają chęć do nauki oraz mają zapewnioną możliwość tej nauki, a mimo to nie są w stanie rozwijać swoich umiejętności matematycznych.

Jakie są przyczyny dyskalkulii?

Obecnie przyjmuje się, że dyskalkulia ma charakter wrodzony.

Dyskalkulia związana jest z uwarunkowanymi genetycznie nieprawidłowościami, które dotyczą zaburzenia funkcjonowania tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za rozwój i dojrzewanie wszelkiego rodzaju umiejętności matematycznych wraz z wiekiem. Widać zatem, że jest to zaburzenie absolutnie niezależne od pacjenta, z takim zaburzeniem pacjent po prostu się rodzi. 

Jakie są objawy dyskalkulii?

W przypadku dyskalkulii pacjent ma problem z liczeniem i wykonywaniem wszelkiego rodzaju działań matematycznych. Jednak nie wszystkie problemy z liczeniem i matematyką można określić tym mianem- jako dyskalkulię można bowiem określić jedynie te przypadki, w których problemy z działaniami matematycznymi są obecne u dziecka, którego tzw. wiek matematyczny jest zdecydowanie niższy i słabiej rozwinięty od jego rozwoju umysłowego. Pacjenci cierpiący z powodu dyskalkulii mają duże problemy z wykonywaniem podstawowych działań matematycznych, nie umieją dodawać, odejmować, mnożyć ani dzielić. Nie potrafią też logicznie myśleć w trakcie rozwiązywania wszelkiego rodzaju zadań matematycznych, nie sa w stanie wyciągać żadnych wniosków z działań matematycznych. Zdarza się, że u pacjentów obserwuje się ataki nerwicowe lub stresowe przed wykonaniem jakiegokolwiek działania matematycznego.

Należy też pamiętać o tym, że pacjenci z dyskalkulią nie mają żadnych zaburzeń umysłowych, wręcz przeciwnie, często są to bardzo inteligentni ludzie, z ilorazem inteligencji wyższym od przeciętnego człowieka, którzy bardzo często zdobywają wybitne osiągnięcia w innych dziedzinach nauki. 

Zdarza się też, że u pacjentów z dyskalkulią można zaobserwować różnego rodzaju objawy dotyczące życia codziennego. Czasami bowiem zdarza się, że nie potrafią oni we właściwy sposób odczytywać godziny z zegarka, jak również mają problem z odczytywaniem map, a licznie na palcach sprawia im ogromną trudność. Ponadto, chorzy z dyskalkulią często też mylą klawisze na kalkulatorze, mają problem w kontynuowaniu rozpoczętych wcześniej działań matematycznych. Uczniowie w szkole zwykle nie potrafią porównywać figur geometrycznych, nie umieją odczytywać danych w układzie współrzędnych oraz określać kierunku wektorów. Mają problem z odczytywaniem cyfr i liczb oraz nazywaniem i zapisywaniem różnego rodzaju symboli matematycznych. Często problem sprawiają im podstawowe działania matematyczne jak dodawanie czy odejmowanie. Często mylą lub w ogóle nie rozróżniają jednostek miar, nie są w stanie zapamiętać żadnych wzorów matematycznych, nie umieją liczyć wstecz oraz uszeregować liczb ze względu na ich wartość. 

Powiązane produkty

Jakie można wyróżnić rodzaje dyskalkulii?

Jednym z rodzajów dyskalkulii jest dyskalkulia leksykalna. Polega ona na tym, że chorzy nie potrafią odczytywać żadnych symboli matematycznych, nie umieją odczytać ani cyfr, ani innych symboli wykorzystywanych w matematyce, np. x w równaniach czy znaki mniejszości, większości, plus i minus. Czasami stwierdza się także tzw. dyskalkulię werbalną. W jej przebiegu chorzy mają problem z nazywaniem cyfr, liczb, symboli i działań matematycznych. Jeszcze jednym rodzajem dyskalkulii jest dyskalkulia graficzna. W jej przebiegu chory nie potrafi zapisywać działań dodawania, odejmowania, mnożenia ani dzielenia, ma też problem z pisaniem poszczególnych cyfr i lub oraz wszelkiego rodzaju znaków matematycznych, pomimo że wie, co one oznaczają i kiedy powinny zostać użyte. W przebiegu dyskalkulii pojęciowo-poznawczej pacjent natomiast nie jest w stanie zrozumieć idei matematycznych, które są niezbędne do wykonywania wszelkiego rodzaju działań matematycznych. Czasami można też zdiagnozować dyskalkulię wykonawczą oraz operacyjną. 

W jaki sposób rozpoznaje się dyskalkulię?

Podejrzenie dyskalkulii wysuwają początkowo zwykle sami rodzice dziecka- oczywiście nie nazywają problemu w ten sposób, jednak obserwują, że ich dziecko, pomimo tego, że z innych przedmiotów nie ma problemów z nauką, nie jest w stanie opanować podstawowych działań matematycznych, ma problem z liczeniem i zapisywaniem cyfr i liczb. Problemy zaczynają stopniowo też dostrzegać nauczyciele, którzy początkowo myślą, że dziecku po prostu nie chce się uczyć, ale po rozmowie z rodzicami i po dokładnej obserwacji zachowań dziecka i porównaniu jego wyników w matematyce z wynikami w innych przedmiotach, widzą, że to nie lenistwo ucznia powoduje, że dziecko ma problem z matematyką. Wtedy zwykle rodzice zgłaszają się z dzieckiem do specjalnej poradni psychologicznej, gdzie na podstawie szczegółowo zebranego wywiadu oraz po obserwacji wykonywania przez dziecko zadanych przez psychologa zadań matematycznych, jest stawiana diagnoza. 

Co zrobić, kiedy u dziecka zostanie postawione rozpoznanie dyskalkulii?

Przede wszystkim trzeba zgłosić to w szkole, aby nauczyciele wiedzieli, że dziecko będzie miało duże problemy z nauką matematyki. Wtedy też nauczyciel będzie wiedział, że z naszym dzieckiem będzie musiał pracować innym trybem niż z pozostałymi uczniami, być może konieczne będzie indywidualny program nauczania. Nauczyciel dostosuje wtedy tempo i rytm pracy do możliwości naszego dziecka, nie będzie oceniał dziecka w sposób standardowy- przede wszystkim bowiem będzie oceniał tok rozumowania ucznia, a nie wyniki jakiegoś zadania matematycznego. Dzięki takiemu postępowaniu dziecko będzie chciało się uczyć matematyki, bowiem będzie wiedziało, że trud, jaki wkłada w naukę, będzie przez nauczycieli doceniany. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Żółtaczka u noworodka – przyczyny, objawy, leczenie i hospitalizacja. Czy jest to groźna choroba?

    Żółtaczka u noworodka to stosunkowo często występujące zjawisko, gdyż dotyczy około 60% maluchów. Najbardziej charakterystycznym objawem żółtaczki noworodkowej jest zmiana koloru skóry i białek oczu na żółty lub pomarańczowy. Czy żółtaczka noworodkowa jest groźna dla zdrowia dziecka? Jak wygląda leczenie tego schorzenia w warunkach szpitalnych?

  • Rumień zakaźny – przyczyny, objawy i leczenie

    Rumień zakaźny to zakaźna choroba wirusowa, która dotyczy najczęściej dzieci w wieku od 2. do 12. roku życia. Może więc wystąpić zarówno u niemowląt, jak i starszych dzieci. Nie należy jednak do niebezpiecznych chorób, a jej objawy w większości przypadków ustępują samoistnie.

  • Ból gardła u dziecka – co go powoduje? Co stosować na bolące gardło u dzieci?

    Ból gardła u dziecka może pojawić się kilka razy do roku. Jego przyczyną są zazwyczaj wirusy, a wśród objawów towarzyszących najczęściej wymienia się katar, chrypkę, gorączkę oraz kaszel. Jak złagodzić ból gardła u dziecka? Kiedy infekcja gardła u dzieci wymaga niezwłocznej wizyty u lekarza?

  • Łuszczyca u niemowląt i dzieci – przyczyny, objawy i leczenie. Jak dbać o skórę łuszczycową u dziecka?

    Łuszczyca u niemowląt i dzieci to przewlekła choroba zapalna skóry, która nastręcza wielu trudności małym pacjentom. Na skórze dziecka pojawiają się zmiany (grudki) pokryte tzw. blaszką łuszczycową przypominającą łuskę. Łuszczyca nie jest chorobą zakaźną, ale duży wpływ na jej pojawienie się mają czynniki genetyczne. W jaki sposób się ją leczy? Jak wygląda profilaktyka łuszczycy u dzieci?

  • Bostonka – przyczyny, objawy, leczenie choroby bostońskiej

    Bostonka to choroba zakaźna wywoływana przez enterowirusy, głównie wirusa Coxsackie A16. Najczęściej chorują dzieci do 5. roku życia, choć mogą na nią zachorować także dorośli. Nazywana jest chorobą dłoni, stóp i jamy ustnej (HFMD), ponieważ jej najbardziej charakterystycznym objawem jest wysypka – wykwity skórne – bolesne, nieswędzące pęcherzyki występujące na podeszwach stóp, dłoniach oraz na błonie śluzowej jamy ustnej. Sprawdź, jak można się zarazić – czy konieczny jest bezpośredni kontakt? Jak leczy się chorobę bostońską?

  • Biały szum – czym jest i dlaczego uspokaja dzieci?

    Biały szum może być stosowany do maskowania innych dźwięków, takich jak hałas uliczny, co może pomóc chociażby w polepszeniu jakości snu. Może również pomóc w uspokojeniu niemowląt i dzieci, które mają trudności z zasypianiem, a także poprawić ich koncentrację. Jednak długotrwałe narażenie na głośny biały szum może prowadzić do uszkodzenia słuchu i pogorszenia zdolności postrzegania dźwięków. Ponadto nadmierna ekspozycja na biały szum może powodować zmęczenie, drażliwość i inne problemy zdrowotne związane z przemęczeniem, takie jak bóle głowy i bezsenność. Jak stosować biały szum, żeby przyniósł zmęczonym rodzicom chwilę wytchnienia i uspokoił dziecko, a jednocześnie nie pogorszył jakości słuchu domowników?

  • Dziecko ma gorączkę – jak podawać leki i obniżyć temperaturę?

    Gorączka u dziecka to powszechny objaw chorobowy, który zazwyczaj jest wynikiem infekcji wirusowej lub bakteryjnej. Może towarzyszyć wielu schorzeniom, takim jak grypa, zapalenie gardła, zapalenie ucha, zapalenie płuc, angina czy infekcje dróg moczowych. Gorączka u dziecka może wystąpić również w wyniku szczepienia lub innych czynników, także tych wynikających z autoimmunologii. Czy gorączkę trzeba zbijać od razu po tym, kiedy się pojawi? Jak obniżyć ją domowymi sposobami i czy nacieranie skóry dziecka alkoholem może okazać się pomocne?

  • Skala Brazeltona (NBAS) – co to jest? Do czego służy?

    Zrozumienie języka, w jakim komunikują się niemowlęta, jest dużą zagadką nie tylko dla rodziców, ale także dla pediatrów i badaczy. Skala Brazeltona (NBAS) powstała w 1973 roku i do dzisiaj stanowi przydatne narzędzie w ocenie indywidualnego charakteru niemowląt i dzieci aż do ukończenia 2 miesiąca życia.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij