50 twarzy grejpfruta –  czyli o owocu innym (takim samym) niż (jak) wszystkie
Maria Brzegowy

50 twarzy grejpfruta – czyli o owocu innym (takim samym) niż (jak) wszystkie

Zaledwie sto kalorii w jednym, średnim owocu. Indeks glikemiczny równy 25. 150% pokrycia dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Grejpfrut – niegdyś bohater jednej z najpopularniejszych diet na świecie. Czy zasłużenie? Czy naprawdę jest taki wyjątkowy? Poznajcie jego twarze.

Grejpfrut odchudza i leczy. Ale czy tylko on?

Nie ulega wątpliwości, że grejpfrut jako produkt można stanowić wartościowy składnik naszej diety. Ale gdyby przypatrzeć się mu głębiej, szczerze należy przyznać, że… nie on jest jedyny. 

Niską kaloryczność czy wysoką zawartość witaminy C ma wiele spośród znanych nam owoców. Podobnie ze znaczną (choć nie największą) zawartością błonnika pokarmowego, co mogłoby tłumaczyć „właściwości odchudzające” naszego bohatera – nie od dziś bowiem wiadomo, że wysoki udział błonnika w diecie pozwala na dłużej zachować sytość, a tym samym zapobiec podjadaniu i tyciu. Dzięki temu składnikowi, grejpfrut może wspomóc również walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu, a tym samym – zapobiec rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego. Grejpfrutowi przypisuje się również właściwości wspomagające regulowanie ciśnienia tętniczego krwi. Ma być to związane z wysoką zawartością potasu w jego składzie. Tymczasem, podobną ilość tego minerału (choć przy nieco wyższej kaloryczności) zawierają chociażby dwa większe ziemniaki czy dwa małe banany. 

Entuzjaści „diety grejpfrutowej” uważają także, że dzięki sporej ilości przeciwutleniaczy, grejpfruty stanowią szczególny produkt w walce z wolnymi rodnikami, które w nadmiarze predysponują do rozwoju wielu chorób (w tym nowotworów) oraz przyspieszają procesy starzenia się organizmu. I tu znowu zaskoczenie – bo witaminę C, likopen czy flawanoidy zawiera wiele innych, popularnych produktów, przykładowo pomidor czy owoce jagodowe. Grejpfrut okazuje się całkiem zwyczajny, prawda?

Grejpfrut, podobnie jak inne owoce cytrusowe, jest bogaty w m.in. przeciwutleniacze wspomagające walkę z upływającym czasem. 

Dieta hollywoodzka

Niegdyś sądzono, że grejpfrut posiada niezwykłą moc spalania zbędnego nam tłuszczu. Pół owocu po spożyciu (każdego!) posiłku miało w magiczny sposób zmniejszyć wchłanianie przyjmowanych kalorii (???), a jako bonus – obniżyć poziom cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze krwi. Żadne z tych teorii nie znalazło naukowego uzasadnienia. Okazało się, że grejpfrut przyczynia się do poprawy tych parametrów w takim samym stopniu w jakim robią to inni jego owocowi i warzywni koledzy.

Choć był uważany za jeden z najlepszych spalaczy tłuszczu, tak naprawdę jego skuteczności nie potwierdziły żadne poważne badania.

Ale UWAGA na przyjmowane leki!

To, że grejpfrut okazuje się być całkiem zwyczajnym bywalcem naszych talerzy, nie oznacza, że jest tak na każdym polu. Istnieje bowiem dziedzina w której nasz owoc znacząco wysuwa się na prowadzenie przybierając twarz „tego złego”. Podczas gdy u osób zdrowych, nawet jego spora ilość nie powinna wpłynąć na samopoczucie negatywnie, u pacjentów przyjmujących konkretne leki, może spotęgować ich działanie, a przez to – wzmagać efekty uboczne. Na liście takich medykamentów są m.in. te stosowane w przypadku konieczności obniżenia poziomu cholesterolu (np. z atorvastatin albo lovastatin), leki immunosupresyjne (np. z cyclosporine) oraz leki psychotropowe (np. z diazepam). Na nasilenie skutków ubocznych podatne są również kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne. W ich przypadku, przy regularnym spożyciu grejpfrutów, może dojść do wzrostu gęstości krwi do nawet 140%! Tym samym zwiększa się u nich ryzyko wystąpienia zakrzepicy. W przypadku innych owoców cytrusowych, takich jak pomarańcze czy mandarynki, można spać spokojnie. Efekt podobny do tego z udziałem grejpfruta nie występuje.

Aby zmniejszyć ryzyko zaburzeń metabolizmu leku, należy powstrzymać się od spożywania grejpfrutów oraz ich soku na ok. 72 godziny przed przyjęciem leku.

Podsumowanie

Grejpfrut to owoc jakich wiele. Choć odznacza się wysoką zawartością witaminy C i przeciwutleniaczy oraz posiada niski indeks glikemiczny – to na tle swoich kolegów nie wypada jakoś szczególnie. Istnieją jednak entuzjaści, którzy uważają, że spożycie grejpfrutów pozwala im kontrolować nadmierny apetyt. Jeśli więc tylko nie przyjmują na stałe wybranych leków, a grejpfruty faktycznie im smakują – nic nie stoi na przeszkodzie aby dalej z ochotą je jedli. Smacznego!

Piśmiennictwo:
1.    Kalkulator dietetyczny Aliant, dane dot. wartości odżywczej grejpfrutów
2.    Nutrition and Food Services, Medications and Grapefruit, 2013, http://www.nutrition.va.gov/docs/UpdatedPatientEd/medicationsgrapefruit.pdf; dostęp: 22.02.2017

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij