Czy jedzenie śniadań ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę?
Maria Brzegowy

Czy jedzenie śniadań ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę?

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – stare porzekadło mówi jasno: śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Jak to jednak w dziedzinie nauki bywa, naukowcy nieustannie próbują obalić stare mity i wprowadzić nowy porządek. Według wielu badań, śniadanie rzekomo nie sprzyja zachowaniu zdrowia, ani pięknej sylwetki. Co na to dietetycy?

Śniadanie w diecie ucznia

W przypadku małych dzieci, śniadanie to pierwszy i najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Powinno się składać m.in. z zupy mlecznej oraz wartościowych kanapek z różnymi dodatkami. W wieku szkolnym, śniadanie to energia do pracy młodego ucznia, gwarancja lepszej jego koncentracji i lepszych, osiąganych w nauce wyników. Czemu więc coś miałoby się zmienić w odniesieniu do dorosłych? Czy i my nie potrzebujemy siły do działania, możliwości większego skupienia i efektywnego myślenia? W dobie pracy całodobowej, w dużych firmach, korporacjach – takie czynniki wydają się być decydujące o naszej dalszej karierze zawodowej. A jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.

Dla ucznia śniadanie to pierwszy, podstawowy posiłek w ciągu dnia.

Śniadanie wcale nie takie najważniejsze

Według zaleceń polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, śniadanie wcale nie dostarcza największej ilości energii – a przynajmniej nie takiej, którą możemy policzyć w kaloriach. Śniadanie w całodziennej racji pokarmowej ma swój udział w ilości maksymalnie 30%, (a więc przy czterech posiłkach dziennie nawet podobnie do kolacji), podczas gdy obiad pokrywa do 40%. Jeśli jednak pod uwagę weźmiemy styl w jakim rozpoczynamy dzień i to śniadanie zjadamy w spokoju, delektując się nim i pozytywnie ładując emocje – posiłek faktycznie może stać się tym najważniejszym w całej zabieganej dobie. Nie każdy jednak jest w stanie po niego sięgnąć. Podczas gdy pracujący w przeciętnych godzinach, czyli mniej więcej 7.00-8.00 rano, mogą zjeść śniadanie ok. 6.00, Ci, którzy na dźwięk budzika zrywają się już ok. 4.00, często nie mają na nie po prostu ochoty. W takiej sytuacji, zdecydowanie lepiej sięgnąć po pożywną kanapkę gdy już spokojnie dotrze się do pracy, aniżeli na szybko „wrzucać coś na ząb”, ryzykując rozstrojem żołądka i złym samopoczuciem. Nieśmiertelna godzina po wstaniu z łóżka, w ciągu której większość dietetyków poleca zjeść śniadanie? Zazwyczaj prawda, ale nie zawsze. Ssące uczucie w brzuchu może zdekoncentrować każdego, ale nie wszyscy muszą je tak odczuwać. Bywają i tacy, którzy po posiłek wolą sięgnąć dopiero po dwóch albo trzech godzinach, a mimo to wciąż pozostają zdrowi i szczupli.

Śniadanie, według zaleceń IŻiŻ, może dostarczyć nam blisko 30% całodziennej energii, podobnie jak kolacja.

Ćwiczenia na czczo bardziej efektywne?

Podobna sytuacja występuje w przypadku osób aktywnych fizycznie. Nie każdy lubi biegać czy ćwiczyć z pełnym brzuchem. Jeśli trening planuje się skoro świt, mało kto będzie zadowolony z wczesnej pobudki, aby zjeść śniadanie. Na szczęście – wcale nie musi! Specjaliści dietetyki sportowej uważają bowiem, że pierwszy posiłek równie dobrze można spożyć po wysiłku fizycznym. Są oczywiście i tacy, którzy na głodnego też nic nie zrobią. Jeśli więc ćwiczący nie wyobraża sobie trenować na czczo, należy sięgnąć po lekkie śniadanie nie obciążające nadto żołądka. Grunt to wsłuchać się w swój organizm i starać postępować zgodnie z jego potrzebami.

Dietetycy mówią

O zdanie w temacie jedzenia śniadań zapytaliśmy 127 dyplomowanych dietetyków*. 50% z nich stwierdziło, że śniadanie to najważniejszy w ciągu dnia posiłek. Zapewnia energię na cały dzień i dobry start w zdrowym odżywianiu. 40% podkreśliło, że jest równie ważny jak pozostałe posiłki w ciągu dnia, liczy się bowiem końcowy bilans energii wartości odżywczej. Ok. 10% ankietowanych uważa, że wszystko zależy od nas samych – dla jednych będzie to posiłek najważniejszy, dla drugich – jeden z wielu.

*zamknięta grupa 4000 polskich dietetyków pracujących w zawodzie lub w trakcie kształcenia

Według dietetyków, śniadanie to dla nas jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia

Podjadanie może być efektem braku porządku w całym dniu

Większość dietetyków jest zdania, że nie jedząc śniadań, bardziej ryzykujemy podjadaniem w ciągu dnia. Są i tacy, którzy omijając poranny posiłek, stwierdzają, że skoro tyle już wytrzymali to wytrzymają więcej i po jedzenie sięgają dopiero po powrocie z pracy, na wieczór. Nietrudno się domyślić, jak to potem wygląda. Dla większości z nas, opanowanie wygłodniałych zmysłów jest nie do wykonania – zjadamy wszystko co jest pod ręką i w zdecydowanie za dużych ilościach. Brzmi znajomo? Zjadanie regularnych posiłków bywa przez nas uznawane za nudne zalecenia specjalistów żywienia. Jak jednak pokazuje doświadczenie, w lwiej części przypadków naprawdę działa! Uporządkowanie całego dnia, wyznaczenie chwili na odpoczynek i spożycie posiłku, wprowadza do naszego życia nie tylko poczucie stabilizacji, ale i pozwala na lepszą kontrolę własnego organizmu. Zaczynając od rana, a więc od początku, łatwiej jest nam zaplanować całą dobę i znaleźć miejsce na niezbędne jej elementy. I nawet jeśli z punktu widzenia lekarzy, naukowców i specjalistów żywienia śniadanie nie jest posiłkiem najważniejszym, warto sprawdzić co dla nas, dla naszego ciała i psychiki będzie najlepsze.

Śniadanie nie musi, ale może być pomocne w walce o zdrowie i piękną sylwetkę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony trening elektrostymulacji mięśniowej?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu go wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są głównie:  spalanie tkanki tłuszczowej, budowa masy mięśniowej, redukcja cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij