Czy jedzenie śniadań ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę? - portal DOZ.pl
Czy jedzenie śniadań ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę?
Maria Brzegowy

Czy jedzenie śniadań ma wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę?

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – stare porzekadło mówi jasno: śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Jak to jednak w dziedzinie nauki bywa, naukowcy nieustannie próbują obalić stare mity i wprowadzić nowy porządek. Według wielu badań, śniadanie rzekomo nie sprzyja zachowaniu zdrowia, ani pięknej sylwetki. Co na to dietetycy?

Śniadanie w diecie ucznia

W przypadku małych dzieci, śniadanie to pierwszy i najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia. Powinno się składać m.in. z zupy mlecznej oraz wartościowych kanapek z różnymi dodatkami. W wieku szkolnym, śniadanie to energia do pracy młodego ucznia, gwarancja lepszej jego koncentracji i lepszych, osiąganych w nauce wyników. Czemu więc coś miałoby się zmienić w odniesieniu do dorosłych? Czy i my nie potrzebujemy siły do działania, możliwości większego skupienia i efektywnego myślenia? W dobie pracy całodobowej, w dużych firmach, korporacjach – takie czynniki wydają się być decydujące o naszej dalszej karierze zawodowej. A jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej.

Dla ucznia śniadanie to pierwszy, podstawowy posiłek w ciągu dnia.

Śniadanie wcale nie takie najważniejsze

Według zaleceń polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, śniadanie wcale nie dostarcza największej ilości energii – a przynajmniej nie takiej, którą możemy policzyć w kaloriach. Śniadanie w całodziennej racji pokarmowej ma swój udział w ilości maksymalnie 30%, (a więc przy czterech posiłkach dziennie nawet podobnie do kolacji), podczas gdy obiad pokrywa do 40%. Jeśli jednak pod uwagę weźmiemy styl w jakim rozpoczynamy dzień i to śniadanie zjadamy w spokoju, delektując się nim i pozytywnie ładując emocje – posiłek faktycznie może stać się tym najważniejszym w całej zabieganej dobie. Nie każdy jednak jest w stanie po niego sięgnąć. Podczas gdy pracujący w przeciętnych godzinach, czyli mniej więcej 7.00-8.00 rano, mogą zjeść śniadanie ok. 6.00, Ci, którzy na dźwięk budzika zrywają się już ok. 4.00, często nie mają na nie po prostu ochoty. W takiej sytuacji, zdecydowanie lepiej sięgnąć po pożywną kanapkę gdy już spokojnie dotrze się do pracy, aniżeli na szybko „wrzucać coś na ząb”, ryzykując rozstrojem żołądka i złym samopoczuciem. Nieśmiertelna godzina po wstaniu z łóżka, w ciągu której większość dietetyków poleca zjeść śniadanie? Zazwyczaj prawda, ale nie zawsze. Ssące uczucie w brzuchu może zdekoncentrować każdego, ale nie wszyscy muszą je tak odczuwać. Bywają i tacy, którzy po posiłek wolą sięgnąć dopiero po dwóch albo trzech godzinach, a mimo to wciąż pozostają zdrowi i szczupli.

Śniadanie, według zaleceń IŻiŻ, może dostarczyć nam blisko 30% całodziennej energii, podobnie jak kolacja.

Polecane dla Ciebie

Ćwiczenia na czczo bardziej efektywne?

Podobna sytuacja występuje w przypadku osób aktywnych fizycznie. Nie każdy lubi biegać czy ćwiczyć z pełnym brzuchem. Jeśli trening planuje się skoro świt, mało kto będzie zadowolony z wczesnej pobudki, aby zjeść śniadanie. Na szczęście – wcale nie musi! Specjaliści dietetyki sportowej uważają bowiem, że pierwszy posiłek równie dobrze można spożyć po wysiłku fizycznym. Są oczywiście i tacy, którzy na głodnego też nic nie zrobią. Jeśli więc ćwiczący nie wyobraża sobie trenować na czczo, należy sięgnąć po lekkie śniadanie nie obciążające nadto żołądka. Grunt to wsłuchać się w swój organizm i starać postępować zgodnie z jego potrzebami.

Dietetycy mówią

O zdanie w temacie jedzenia śniadań zapytaliśmy 127 dyplomowanych dietetyków*. 50% z nich stwierdziło, że śniadanie to najważniejszy w ciągu dnia posiłek. Zapewnia energię na cały dzień i dobry start w zdrowym odżywianiu. 40% podkreśliło, że jest równie ważny jak pozostałe posiłki w ciągu dnia, liczy się bowiem końcowy bilans energii wartości odżywczej. Ok. 10% ankietowanych uważa, że wszystko zależy od nas samych – dla jednych będzie to posiłek najważniejszy, dla drugich – jeden z wielu.

*zamknięta grupa 4000 polskich dietetyków pracujących w zawodzie lub w trakcie kształcenia

Według dietetyków, śniadanie to dla nas jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia

Podjadanie może być efektem braku porządku w całym dniu

Większość dietetyków jest zdania, że nie jedząc śniadań, bardziej ryzykujemy podjadaniem w ciągu dnia. Są i tacy, którzy omijając poranny posiłek, stwierdzają, że skoro tyle już wytrzymali to wytrzymają więcej i po jedzenie sięgają dopiero po powrocie z pracy, na wieczór. Nietrudno się domyślić, jak to potem wygląda. Dla większości z nas, opanowanie wygłodniałych zmysłów jest nie do wykonania – zjadamy wszystko co jest pod ręką i w zdecydowanie za dużych ilościach. Brzmi znajomo? Zjadanie regularnych posiłków bywa przez nas uznawane za nudne zalecenia specjalistów żywienia. Jak jednak pokazuje doświadczenie, w lwiej części przypadków naprawdę działa! Uporządkowanie całego dnia, wyznaczenie chwili na odpoczynek i spożycie posiłku, wprowadza do naszego życia nie tylko poczucie stabilizacji, ale i pozwala na lepszą kontrolę własnego organizmu. Zaczynając od rana, a więc od początku, łatwiej jest nam zaplanować całą dobę i znaleźć miejsce na niezbędne jej elementy. I nawet jeśli z punktu widzenia lekarzy, naukowców i specjalistów żywienia śniadanie nie jest posiłkiem najważniejszym, warto sprawdzić co dla nas, dla naszego ciała i psychiki będzie najlepsze.

Śniadanie nie musi, ale może być pomocne w walce o zdrowie i piękną sylwetkę.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij