Arbuz dla zdrowia i urody
Katarzyna Szulik

Arbuz dla zdrowia i urody

W opinii dietetyków, arbuz jest naszym największym sprzymierzeńcem w czasie upałów. Składa się głównie z wody, więc gasi pragnienie i zapewnia organizmowi zdrowe nawodnienie dzięki zawartym w nim minerałom i witaminom. To jednak tylko garść z dobroczynnych właściwości jednego z najpopularniejszych letnich owoców.

Woda stanowi aż 92 proc. wagi arbuza, ale pozostałe 8 proc. jego masy kryje w sobie wystarczająco dużo dobroczynnych składników, żeby jeść go nie tylko przy okazji upałów.

Intensywny kolor arbuza to zasługa przeciwutleniaczy z grupy karotenoidów, głównie likopenu odpowiedzialnego za soczystą czerwień pomidorów. Przeciwutleniacze pomagają zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie się skóry i rozwój nowotworów. Antyoksydanty spowalniają proces utleniania złego cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają miażdżycy i obniżają ciśnienie. Z tego względu sercowcy powinni włączyć arbuzy do swojej letniej diety.

  • W witaminowym składzie arbuza najwięcej jest witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i przeciwdziała utlenianiu złego cholesterolu. Dzięki temu zapobiega miażdżycy i obniża ciśnienie. Jej obecność jest również ważna dla powstawania czerwonych krwinek.
  • Potas – wspomaga wydalanie sodu z organizmu, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi.
  • Magnez – zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych i reguluje gospodarkę sodowo-potasową.

Szczególnie miejsce w arbuzowej tabeli składników odżywczych zajmuje cytrulina, czyli aminokwas o bardzo szczególnym działaniu, sprzyjającym zwłaszcza osobom uprawiającym sport.

  • Cytrulina bierze udział w procesie neutralizacji amoniaku, który gromadzi się w organizmie w procesie przemiany aminokwasów, a co za tym idzie przyspiesza pozbywanie się kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za powstawanie bolesnych zakwasów. Z punktu widzenia sportowców istotna jest również zdolności cytruliny do poszerzania światła naczyń krwionośnych, co usprawnia przepływ krwie. Dzięki temu cytrulina poprawia siłę i wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego.
  • Arbuz jest jednym z najlepszych naturalnych źródeł cytruliny - zawiera nawet 300 mg aminokwasów w 100 gramach miąższu. Jeśli mamy okazję, warto przyjmować ją w naturalnej postaci, ponieważ wtedy jest najlepiej przyswajalna.

Wśród innych prozdrowotnych właściwości arbuza wymienić można:

  • działanie moczopędne,
  • zwiększanie tempa przemiany materii,
  • usuwanie toksyn z organizmu.

Arbuz a odchudzanie

Przywykło się twierdzić, że ze względu na bardzo dużą zawartość wody i stosunkowo niską kaloryczność, arbuz to przekąska, którą zwłaszcza osoby pozostające na diecie mogą zajadać się niemal bez ograniczeń.

To stwierdzenie jest prawdziwe tylko częściowo. Arbuz rzeczywiście ma zaledwie 30 kcal w 100 gramach, ale jego sok zawiera też dużo cukrów prostych – im ciemniejszy miąższ, tym jest ich więcej. Jak wiadomo, cukry proste nie tylko szybko przekształcają się w energię, ale też powodują przyrost tkanki tłuszczowej, więc jedzenie zbyt dużych ilości arbuza może utrudniać gubienie kilogramów.

Z tego samego względu na arbuza muszą uważać osoby chore na cukrzycę. Sam w sobie ma stosunkowo niewiele węglowodanów, ale jego sok zawiera ich bardzo dużo, przez co szybko podnosi poziom cukru we krwi. Cukrzycy mogą więc jeść arbuzowy miąższ bez obaw, ale sok z owocu jest niewskazany w ich diecie.

Nie tylko miąższ

Mówiąc o prozdrowotnych właściwościach arbuza, zazwyczaj odnosimy się do dobrodziejstw zawartych w jego miąższu. Prozdrowotne działanie wykazują też arbuzowe pestki, a konkretnie olejek sporządzany na ich bazie.

  • Jest bogaty między innymi w witaminy z grupy B, C i E, magnez, fosfor i żelazo, a także selen i cynk wzmacniające włosy, skórę i paznokcie.
  • Arbuzowy olejek powinny włączyć do diety osoby mające problemy z nerkami, ponieważ jedzony wspomaga ich pracę nerek i zapobiega schorzeniom tych narządów porównywalnie do zwykłych leków.
  • Dzięki lekkiej, niemal wodnistej konsystencji, olejek arbuzowy to również częsty składnik kosmetyków, przeznaczonych zwłaszcza do cery tłustej i trądzikowej.
  • Drobno zmielone pestki pestki arbuza sprawdzą się jako składnik peelingu.

Arbuzowe triki urodowe

Arbuz sprawdzi się nie tylko w deserze, sałatce czy koktajlu, ale również jako baza do maseczek, toników czy peelingów. Zawarte w nim przeciwutleniacze czynią cuda nie tylko dla naszego organizmu, ale również skóry. W odmładzającym działaniu wspomagają je obecne w arbuzie witaminy A oraz C. Arbuzowy miąższ jest również naturalnym (choć słabym) filtrem przeciwko promieniowaniu UV, co potwierdza zasadność letnich kuracji arbuzowych.

W kosmetykach najczęściej wykorzystuje się arbuzowy sok oraz pestki, zmielone lub w formie olejku. Dzięki lekkiej konsystencji i odświeżającym właściwościom, sok z arbuza to dobra baza toników oczyszczających. Wykazuje również właściwości ściągające oraz zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu, dzięki czemu sprawdza się w pielęgnacji skóry tłustej i trądzikowej, ponieważ lekko zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu. Odnowie skóry sprzyjają również arbuzowe kwasy AHA o właściwościach złuszczających.

Owoc ma bardzo łagodne działanie, dlatego kosmetyki na jego bazie poleca się także do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej i pozbawionej elastyczności.

Arbuzowe kosmetyki domowej roboty

  • Tonik arbuzowy

Do jego przygotowania potrzebujesz około 100 gramów miąższu z arbuza zblendowanego razem z pestkami, łyżkę stołową wyciągu z oczaru wirginijskiego oraz łyżkę wody destylowanej. Połączone składniki stworzą tonik, który można przechowywać w lodówce przez kilka dni.

  • Maska rozświetlająca

Łyżeczkę soku z arbuza wymieszaj z taką samą ilością jogurtu greckiego. Maseczka pozostawiona na twarzy przez 10 minut delikatnie oczyści skórę, nawilży ją złagodzi podrażnienia.

  • Maska nawilżająca

W tym wypadku łyżeczkę soku z arbuza łączymy z łyżką miodu, który potęguje nawadniające właściwości arbuza. Maseczkę pozostaw na twarzy na 15 do 20 minut, a następnie zmyj ciepłą wodą.

  • Maska oczyszczająca

Arbuzową maseczkę dla skóry trądzikowej sporządzisz łącząc około 100 gramów miąższu arbuza (pozbawionego pestek) z połową dojrzałego banana. Oba owoce rozgnieć w miseczce i połącz, a powstałą w ten sposób maskę pozostaw na około 15 minut.

  • Peeling arbuzowy

W tym przepisie mamy nie pestki, ale miąższ, połączony z brązowym cukrem i oliwą z oliwek. Do jego wykonania potrzebujesz szklankę miąższu arbuza, 3 łyżki brązowego cukru oraz dwie łyżki oliwy z oliwek. Po połączeniu składników gotową miksturę nakładamy na dowolną część ciała i masujemy, Chłodzące właściwości peelingu zwiększy dodanie do niego posiekanych listków mięty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Pokrzywa indyjska (Coleus forskohlii) – charakterystyka działania. Czy to ajurwedejskie zioło wpływa na odchudzanie?

    Pokrzywa indyjska to roślina, która znalazła swoje zastosowanie w łagodzeniu objawów, jakie towarzyszą niewydolności serca, problemom z oddychaniem, chorobom dróg moczowych, zaburzeniom snu i zmianom skórnym. Właściwości pokrzywy indyjskiej wykorzystuje się także podczas odchudzania, dlatego nazywa się ją naturalnym i skutecznym „spalaczem tłuszczu", który może pomóc w pozbyciu się kilku kilogramów i zbędnych centymetrów z ud, brzucha lub pośladków. Który preparat z pokrzywą indyjską wybrać, jak dawkować forskolinę i jakie są przeciwwskazania do stosowania suplementu z pokrzywą indyjską? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij