Arbuz dla zdrowia i urody

W opinii dietetyków, arbuz jest naszym największym sprzymierzeńcem w czasie upałów. Składa się głównie z wody, więc gasi pragnienie i zapewnia organizmowi zdrowe nawodnienie dzięki zawartym w nim minerałom i witaminom. To jednak tylko garść z dobroczynnych właściwości jednego z najpopularniejszych letnich owoców.

Woda stanowi aż 92 proc. wagi arbuza, ale pozostałe 8 proc. jego masy kryje w sobie wystarczająco dużo dobroczynnych składników, żeby jeść go nie tylko przy okazji upałów.

Intensywny kolor arbuza to zasługa przeciwutleniaczy z grupy karotenoidów, głównie likopenu odpowiedzialnego za soczystą czerwień pomidorów. Przeciwutleniacze pomagają zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie się skóry i rozwój nowotworów. Antyoksydanty spowalniają proces utleniania złego cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają miażdżycy i obniżają ciśnienie. Z tego względu sercowcy powinni włączyć arbuzy do swojej letniej diety.

  • W witaminowym składzie arbuza najwięcej jest witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i przeciwdziała utlenianiu złego cholesterolu. Dzięki temu zapobiega miażdżycy i obniża ciśnienie. Jej obecność jest również ważna dla powstawania czerwonych krwinek.
  • Potas – wspomaga wydalanie sodu z organizmu, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi.
  • Magnez – zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych i reguluje gospodarkę sodowo-potasową.

Szczególnie miejsce w arbuzowej tabeli składników odżywczych zajmuje cytrulina, czyli aminokwas o bardzo szczególnym działaniu, sprzyjającym zwłaszcza osobom uprawiającym sport.

  • Cytrulina bierze udział w procesie neutralizacji amoniaku, który gromadzi się w organizmie w procesie przemiany aminokwasów, a co za tym idzie przyspiesza pozbywanie się kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za powstawanie bolesnych zakwasów. Z punktu widzenia sportowców istotna jest również zdolności cytruliny do poszerzania światła naczyń krwionośnych, co usprawnia przepływ krwie. Dzięki temu cytrulina poprawia siłę i wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego.
  • Arbuz jest jednym z najlepszych naturalnych źródeł cytruliny - zawiera nawet 300 mg aminokwasów w 100 gramach miąższu. Jeśli mamy okazję, warto przyjmować ją w naturalnej postaci, ponieważ wtedy jest najlepiej przyswajalna.

Wśród innych prozdrowotnych właściwości arbuza wymienić można:

  • działanie moczopędne,
  • zwiększanie tempa przemiany materii,
  • usuwanie toksyn z organizmu.

Arbuz a odchudzanie

Przywykło się twierdzić, że ze względu na bardzo dużą zawartość wody i stosunkowo niską kaloryczność, arbuz to przekąska, którą zwłaszcza osoby pozostające na diecie mogą zajadać się niemal bez ograniczeń.

To stwierdzenie jest prawdziwe tylko częściowo. Arbuz rzeczywiście ma zaledwie 30 kcal w 100 gramach, ale jego sok zawiera też dużo cukrów prostych – im ciemniejszy miąższ, tym jest ich więcej. Jak wiadomo, cukry proste nie tylko szybko przekształcają się w energię, ale też powodują przyrost tkanki tłuszczowej, więc jedzenie zbyt dużych ilości arbuza może utrudniać gubienie kilogramów.

Z tego samego względu na arbuza muszą uważać osoby chore na cukrzycę. Sam w sobie ma stosunkowo niewiele węglowodanów, ale jego sok zawiera ich bardzo dużo, przez co szybko podnosi poziom cukru we krwi. Cukrzycy mogą więc jeść arbuzowy miąższ bez obaw, ale sok z owocu jest niewskazany w ich diecie.

Nie tylko miąższ

Mówiąc o prozdrowotnych właściwościach arbuza, zazwyczaj odnosimy się do dobrodziejstw zawartych w jego miąższu. Prozdrowotne działanie wykazują też arbuzowe pestki, a konkretnie olejek sporządzany na ich bazie.

  • Jest bogaty między innymi w witaminy z grupy B, C i E, magnez, fosfor i żelazo, a także selen i cynk wzmacniające włosy, skórę i paznokcie.
  • Arbuzowy olejek powinny włączyć do diety osoby mające problemy z nerkami, ponieważ jedzony wspomaga ich pracę nerek i zapobiega schorzeniom tych narządów porównywalnie do zwykłych leków.
  • Dzięki lekkiej, niemal wodnistej konsystencji, olejek arbuzowy to również częsty składnik kosmetyków, przeznaczonych zwłaszcza do cery tłustej i trądzikowej.
  • Drobno zmielone pestki pestki arbuza sprawdzą się jako składnik peelingu.

Arbuzowe triki urodowe

Arbuz sprawdzi się nie tylko w deserze, sałatce czy koktajlu, ale również jako baza do maseczek, toników czy peelingów. Zawarte w nim przeciwutleniacze czynią cuda nie tylko dla naszego organizmu, ale również skóry. W odmładzającym działaniu wspomagają je obecne w arbuzie witaminy A oraz C. Arbuzowy miąższ jest również naturalnym (choć słabym) filtrem przeciwko promieniowaniu UV, co potwierdza zasadność letnich kuracji arbuzowych.

W kosmetykach najczęściej wykorzystuje się arbuzowy sok oraz pestki, zmielone lub w formie olejku. Dzięki lekkiej konsystencji i odświeżającym właściwościom, sok z arbuza to dobra baza toników oczyszczających. Wykazuje również właściwości ściągające oraz zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu, dzięki czemu sprawdza się w pielęgnacji skóry tłustej i trądzikowej, ponieważ lekko zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu. Odnowie skóry sprzyjają również arbuzowe kwasy AHA o właściwościach złuszczających.

Owoc ma bardzo łagodne działanie, dlatego kosmetyki na jego bazie poleca się także do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej i pozbawionej elastyczności.

Arbuzowe kosmetyki domowej roboty

  • Tonik arbuzowy

Do jego przygotowania potrzebujesz około 100 gramów miąższu z arbuza zblendowanego razem z pestkami, łyżkę stołową wyciągu z oczaru wirginijskiego oraz łyżkę wody destylowanej. Połączone składniki stworzą tonik, który można przechowywać w lodówce przez kilka dni.

  • Maska rozświetlająca

Łyżeczkę soku z arbuza wymieszaj z taką samą ilością jogurtu greckiego. Maseczka pozostawiona na twarzy przez 10 minut delikatnie oczyści skórę, nawilży ją złagodzi podrażnienia.

  • Maska nawilżająca

W tym wypadku łyżeczkę soku z arbuza łączymy z łyżką miodu, który potęguje nawadniające właściwości arbuza. Maseczkę pozostaw na twarzy na 15 do 20 minut, a następnie zmyj ciepłą wodą.

  • Maska oczyszczająca

Arbuzową maseczkę dla skóry trądzikowej sporządzisz łącząc około 100 gramów miąższu arbuza (pozbawionego pestek) z połową dojrzałego banana. Oba owoce rozgnieć w miseczce i połącz, a powstałą w ten sposób maskę pozostaw na około 15 minut.

  • Peeling arbuzowy

W tym przepisie mamy nie pestki, ale miąższ, połączony z brązowym cukrem i oliwą z oliwek. Do jego wykonania potrzebujesz szklankę miąższu arbuza, 3 łyżki brązowego cukru oraz dwie łyżki oliwy z oliwek. Po połączeniu składników gotową miksturę nakładamy na dowolną część ciała i masujemy, Chłodzące właściwości peelingu zwiększy dodanie do niego posiekanych listków mięty.

 

 

 

 

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus