Arbuz dla zdrowia i urody
Katarzyna Szulik

Arbuz dla zdrowia i urody

W opinii dietetyków, arbuz jest naszym największym sprzymierzeńcem w czasie upałów. Składa się głównie z wody, więc gasi pragnienie i zapewnia organizmowi zdrowe nawodnienie dzięki zawartym w nim minerałom i witaminom. To jednak tylko garść z dobroczynnych właściwości jednego z najpopularniejszych letnich owoców.

Woda stanowi aż 92 proc. wagi arbuza, ale pozostałe 8 proc. jego masy kryje w sobie wystarczająco dużo dobroczynnych składników, żeby jeść go nie tylko przy okazji upałów.

Intensywny kolor arbuza to zasługa przeciwutleniaczy z grupy karotenoidów, głównie likopenu odpowiedzialnego za soczystą czerwień pomidorów. Przeciwutleniacze pomagają zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie się skóry i rozwój nowotworów. Antyoksydanty spowalniają proces utleniania złego cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają miażdżycy i obniżają ciśnienie. Z tego względu sercowcy powinni włączyć arbuzy do swojej letniej diety.

  • W witaminowym składzie arbuza najwięcej jest witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i przeciwdziała utlenianiu złego cholesterolu. Dzięki temu zapobiega miażdżycy i obniża ciśnienie. Jej obecność jest również ważna dla powstawania czerwonych krwinek.
  • Potas – wspomaga wydalanie sodu z organizmu, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi.
  • Magnez – zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych i reguluje gospodarkę sodowo-potasową.

Szczególnie miejsce w arbuzowej tabeli składników odżywczych zajmuje cytrulina, czyli aminokwas o bardzo szczególnym działaniu, sprzyjającym zwłaszcza osobom uprawiającym sport.

  • Cytrulina bierze udział w procesie neutralizacji amoniaku, który gromadzi się w organizmie w procesie przemiany aminokwasów, a co za tym idzie przyspiesza pozbywanie się kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za powstawanie bolesnych zakwasów. Z punktu widzenia sportowców istotna jest również zdolności cytruliny do poszerzania światła naczyń krwionośnych, co usprawnia przepływ krwie. Dzięki temu cytrulina poprawia siłę i wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego.
  • Arbuz jest jednym z najlepszych naturalnych źródeł cytruliny - zawiera nawet 300 mg aminokwasów w 100 gramach miąższu. Jeśli mamy okazję, warto przyjmować ją w naturalnej postaci, ponieważ wtedy jest najlepiej przyswajalna.

Wśród innych prozdrowotnych właściwości arbuza wymienić można:

  • działanie moczopędne,
  • zwiększanie tempa przemiany materii,
  • usuwanie toksyn z organizmu.

Arbuz a odchudzanie

Przywykło się twierdzić, że ze względu na bardzo dużą zawartość wody i stosunkowo niską kaloryczność, arbuz to przekąska, którą zwłaszcza osoby pozostające na diecie mogą zajadać się niemal bez ograniczeń.

To stwierdzenie jest prawdziwe tylko częściowo. Arbuz rzeczywiście ma zaledwie 30 kcal w 100 gramach, ale jego sok zawiera też dużo cukrów prostych – im ciemniejszy miąższ, tym jest ich więcej. Jak wiadomo, cukry proste nie tylko szybko przekształcają się w energię, ale też powodują przyrost tkanki tłuszczowej, więc jedzenie zbyt dużych ilości arbuza może utrudniać gubienie kilogramów.

Z tego samego względu na arbuza muszą uważać osoby chore na cukrzycę. Sam w sobie ma stosunkowo niewiele węglowodanów, ale jego sok zawiera ich bardzo dużo, przez co szybko podnosi poziom cukru we krwi. Cukrzycy mogą więc jeść arbuzowy miąższ bez obaw, ale sok z owocu jest niewskazany w ich diecie.

Nie tylko miąższ

Mówiąc o prozdrowotnych właściwościach arbuza, zazwyczaj odnosimy się do dobrodziejstw zawartych w jego miąższu. Prozdrowotne działanie wykazują też arbuzowe pestki, a konkretnie olejek sporządzany na ich bazie.

  • Jest bogaty między innymi w witaminy z grupy B, C i E, magnez, fosfor i żelazo, a także selen i cynk wzmacniające włosy, skórę i paznokcie.
  • Arbuzowy olejek powinny włączyć do diety osoby mające problemy z nerkami, ponieważ jedzony wspomaga ich pracę nerek i zapobiega schorzeniom tych narządów porównywalnie do zwykłych leków.
  • Dzięki lekkiej, niemal wodnistej konsystencji, olejek arbuzowy to również częsty składnik kosmetyków, przeznaczonych zwłaszcza do cery tłustej i trądzikowej.
  • Drobno zmielone pestki pestki arbuza sprawdzą się jako składnik peelingu.

Arbuzowe triki urodowe

Arbuz sprawdzi się nie tylko w deserze, sałatce czy koktajlu, ale również jako baza do maseczek, toników czy peelingów. Zawarte w nim przeciwutleniacze czynią cuda nie tylko dla naszego organizmu, ale również skóry. W odmładzającym działaniu wspomagają je obecne w arbuzie witaminy A oraz C. Arbuzowy miąższ jest również naturalnym (choć słabym) filtrem przeciwko promieniowaniu UV, co potwierdza zasadność letnich kuracji arbuzowych.

W kosmetykach najczęściej wykorzystuje się arbuzowy sok oraz pestki, zmielone lub w formie olejku. Dzięki lekkiej konsystencji i odświeżającym właściwościom, sok z arbuza to dobra baza toników oczyszczających. Wykazuje również właściwości ściągające oraz zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu, dzięki czemu sprawdza się w pielęgnacji skóry tłustej i trądzikowej, ponieważ lekko zwęża pory i zapobiega ich zatykaniu. Odnowie skóry sprzyjają również arbuzowe kwasy AHA o właściwościach złuszczających.

Owoc ma bardzo łagodne działanie, dlatego kosmetyki na jego bazie poleca się także do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej i pozbawionej elastyczności.

Arbuzowe kosmetyki domowej roboty

  • Tonik arbuzowy

Do jego przygotowania potrzebujesz około 100 gramów miąższu z arbuza zblendowanego razem z pestkami, łyżkę stołową wyciągu z oczaru wirginijskiego oraz łyżkę wody destylowanej. Połączone składniki stworzą tonik, który można przechowywać w lodówce przez kilka dni.

  • Maska rozświetlająca

Łyżeczkę soku z arbuza wymieszaj z taką samą ilością jogurtu greckiego. Maseczka pozostawiona na twarzy przez 10 minut delikatnie oczyści skórę, nawilży ją złagodzi podrażnienia.

  • Maska nawilżająca

W tym wypadku łyżeczkę soku z arbuza łączymy z łyżką miodu, który potęguje nawadniające właściwości arbuza. Maseczkę pozostaw na twarzy na 15 do 20 minut, a następnie zmyj ciepłą wodą.

  • Maska oczyszczająca

Arbuzową maseczkę dla skóry trądzikowej sporządzisz łącząc około 100 gramów miąższu arbuza (pozbawionego pestek) z połową dojrzałego banana. Oba owoce rozgnieć w miseczce i połącz, a powstałą w ten sposób maskę pozostaw na około 15 minut.

  • Peeling arbuzowy

W tym przepisie mamy nie pestki, ale miąższ, połączony z brązowym cukrem i oliwą z oliwek. Do jego wykonania potrzebujesz szklankę miąższu arbuza, 3 łyżki brązowego cukru oraz dwie łyżki oliwy z oliwek. Po połączeniu składników gotową miksturę nakładamy na dowolną część ciała i masujemy, Chłodzące właściwości peelingu zwiększy dodanie do niego posiekanych listków mięty.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij