Numer alarmowy 112 – jak prawidłowo dzwonić? Co powiedzieć?
W 2023 roku Polacy milion razy częściej dzwonili pod numer 112 niż w roku poprzednim. W swym najnowszym komunikacie za pośrednictwem platformy X (dawny Twitter) Ministerstwo Zdrowia przypomina o zasadach dzwonienia pod numer 112. Dowiadujemy się z niego, jak prawidłowo podawać informacje operatorowi.
- Zasady dzwonienia pod numer 112
- Kiedy dzwonić pod 112?
- Numer alarmowy 112 – jak działa?
- Wzrost liczby zgłoszeń pod numer 112
Zasady dzwonienia pod numer 112
Dzwoniąc pod numer alarmowy 112, pamiętaj o następujących zasadach:
- Podczas wykonywania połączenia stań w bezpiecznym miejscu, aby nie narażać siebie (dotyczy zwłaszcza wypadków drogowych, pożarów czy aktów przestępczości).
- Powiadom pozostałych świadków zdarzenia, że dzwonisz pod 112, abyście nie blokowali sobie wzajemnie linii i żeby nie dublować zgłoszenia.
- Czekaj cierpliwie na połączenie – nie rozłączaj się, bo kolejny telefon nie spowoduje, że przesuniesz się na początek kolejki oczekujących, stanie się wręcz przeciwnie.
- Czekając, możesz sprawdzić dokładną lokalizację miejsca zdarzenia, jeśli tego nie wiesz (np. nie znasz nazwy gminy i powiatu, dokładnego numeru danej ulicy, drogi, kilometra autostrady).
- Krótko i treściwie określ rodzaj zdarzenia – wytłumacz, co się wydarzyło, ale słuchaj również tego, co mówi operator: odpowiadaj na jego pytania i stosuj się do poleceń – ufaj jego wiedzy i dobrym intencjom, on chce ci pomóc.
- Dokładnie określ miejsce zdarzenia – podaj konkretny adres i lokalizację, wskaż miasto, gminę, powiat, nazwę ulicy lub drogi, podaj numer lokalu/domu.
- Podaj swoje dane – imię i nazwisko oraz numer telefonu (jeśli dzwonisz ze swojego numeru).
- Mów wyraźnie i głośno, postaraj się być spokojnym i nie krzyczeć; pamiętaj, że w udzielaniu pomocy poszkodowanym liczy się czas, dlatego staraj się panować nad swoimi emocjami, które wydłużają połączenie.
- Nie rozłączaj się, dopóki nie usłyszysz od operatora: „Przyjąłem zgłoszenie, przekazuję do odpowiednich służb”.
- Jeśli sytuacja ulegnie zmianie (np. niebezpieczeństwo zakończyło się przed przyjazdem służb), zadzwoń ponownie pod numer 112 i poinformuj o tym operatora.
Kiedy dzwonić pod 112?
Na 112 dzwoń w przypadku sytuacji nagłych, wymagających szybkiej reakcji służb ratunkowych. Są to m.in.:
- wypadki drogowe,
- silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
- omdlenia i utrata świadomości,
- pożary,
- przypadki porażenia prądem,
- kradzieże i włamania,
- rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
- rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
- inne sytuacje nagłego zagrożenia życia, zdrowia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
Numer alarmowy 112 – jak działa?
Numer ratunkowy 112 obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. W Polsce został wprowadzony 1 września 2005 roku, a więc po dołączeniu naszego kraju do Wspólnoty. W przeciwieństwie do niektórych państw Unii w Polsce numer 112 nie zastępuje krajowych numerów alarmowych (m.in. 997, 998 i 999), ale uzupełnia system i jest głównym numerem alarmowym w przypadku zagrożeń życia, zdrowia i bezpieczeństwa.
Numer alarmowy 112 jest bezpłatny zarówno na telefonach komórkowych, jak i stacjonarnych. Co więcej, wybranie tego numeru nie wymaga odblokowywania klawiatury telefonu. Możesz więc skorzystać z dowolnego aparatu, który znajduje się w twoim zasięgu – nie musisz znać numeru PIN tego telefonu ani tracić czasu na szukanie swojej komórki, jeśli w danej sytuacji nie możesz jej zlokalizować. Ponadto z numerem 112 połączymy się, nawet jeśli nasz telefon nie ma karty SIM.
Wzrost liczby zgłoszeń pod numer 112
W 2023 roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w Polsce (które obsługują numery alarmowe – w tym numer 112) zarejestrowano prawie 22,4 miliona połączeń przychodzących pod 112. Było to zatem o milion zgłoszeń więcej niż w roku 2022.
Jeden operator w centrum odbierał dziennie średnio 144 połączenia podczas zmiany dziennej i 89 połączeń podczas dyżurów nocnych. To pokazuje skalę i liczbę zgłaszanych sytuacji. Warto raz jeszcze przypomnieć, że pod numer alarmowy 112 należy dzwonić tylko w przypadku spraw wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy.