kombucha w słoiku
Arkadiusz Dąbek

Kombucha to źródło fluoru w diecie – jego zbyt wysokie spożycie może być toksyczne dla organizmu

Dr hab. Karolina Jakubczyk z Zakładu Żywienia Człowieka i Metabolomiki Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie (także autorka bloga popularnonaukowego Fitoscience) już od kilka lat bada zawartości związków fluoru w różnych rodzajach żywności. Tym razem jej zespół zajął się tematem kombuchy.  Najnowsze wyniki jej badań ukazały się w czasopiśmie „Biological Trace Element Research.

Fluor a zdrowie

Fluor to pierwiastek, który występuje naturalnie w wodzie i glebie. Jego obecność w wodzie pitnej i produktach spożywczych pomaga w zapobieganiu próchnicy zębów. Jest również stosowany w leczeniu chorób zębów i dziąseł. Ponadto badania wykazały, że może pomóc w zapobieganiu osteoporozie i zmniejszyć ryzyko złamań kości. Może również zmniejszyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Jednak nadmierne spożycie fluoru może mieć negatywny wpływ na zdrowie, dlatego ważne jest, aby spożywać go w odpowiednich ilościach.

Negatywny wpływ na zdrowie wynikający z nadmiernego spożycia fluoru to przede wszystkim:

  • uszkodzenia szkliwa zębów, zwane fluorozą,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zaburzenia neurologiczne, takie jak zmęczenie, bóle głowy i zaburzenia snu,
  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe, takie jak biegunka, nudności i wymioty.

Ile spożywamy fluoru dziennie?

W Polsce maksymalna dopuszczalna dawka fluoru wynosi 4 mg dziennie dla mężczyzn i 3 mg na kobiet. Badaczka zaznaczyła, że to dość łatwy do osiągnięcia poziom, ponieważ już 1 litr herbaty dostarcza aż jedną czwartą dziennej dawki fluoru. Oprócz herbaty w ciągu dnia wypita woda oraz zjedzona żywność (makaron, ryż, zupa) spokojnie wypełnia zapotrzebowanie na fluor. Pewne ilości fluoru dostają się do organizmu także przez skórę w wyniku kontaktu z wodą lub preparatami dentystycznymi.

Polecane dla Ciebie

Ile fluoru jest w kombusze?

Kombucha to napój fermentowany, który powstaje m.in. z herbaty i cukru. Jest bogaty kwasy organiczne i witaminy, a według niektórych źródeł zawiera także cenne probiotyki, które wspomagają zdrowie i dobre samopoczucie. Kombucha jest zazwyczaj słodko-kwaśna i ma lekko gazową konsystencję. Autorka badania stwierdza, że już wypijanie ok. 330 ml kombuchy co dzień sprawi, że poziom fluoru będzie wysoki. Badaczka zaleca, że ilość wypijanej kombuchy dziennie nie powinna przekraczać 100 ml dziennie.

Z jakiej herbaty najlepiej przygotować kombuchę?

Kombuchę można zrobić w domowym zaciszu. Do jej zrobienia niezbędne będą m.in. grzybek herbaciany i herbata. Badanie pokazało, który rodzaj herbaty będzie najbezpieczniejszy dla zdrowia.

Autorka badała cztery rodzaje herbat – czarną, czerwoną, białą oraz zieloną. Według wyników analizy przy przygotowywaniu napoju z kombuchy w warunkach domowych najlepiej będzie wybierać herbatę białą oraz czerwoną. Herbata czarna zawiera bowiem najwięcej fluoru, zaś herbata zielona uplasowała się pośrodku.

Kombucha przykładem żywności funkcjonalnej

Zdaniem dr Jakubczyk kombuchę można zaliczyć do tzw. żywności funkcjonalnej. Żywność funkcjonalna to inaczej produkty, które charakteryzują się prozdrowotnym wpływem na organizm człowieka. Badaczka wskazuje tym samym na ważne właściwości kombuchy. Jest ona bardzo dobrym źródłem antyoksydantów. W swoim składzie zawiera witaminę C – już 1 szklanka kombuchy pokrywa 50–100% dziennego zapotrzebowania na ten składnik – oraz polifenole, które mają pozytywny wpływ w kontekście chorób cywilizacyjnych. Autorka badania zwróciła uwagę także na zawartość kwasów organicznych, m.in. kwasu glukuronowego, któremu przypisuje się działanie detoksykujące.

Pasteryzowana czy nie? Którą kombuchę wybrać?

Badaczka zwróciła uwagę jeszcze na jedną kwestię, mianowicie chodzi o temperaturę przechowywania tego napoju. Kombuchę bowiem można znaleźć w sklepowych lodówkach, jak i na półkach. Wskazała, że warto pamiętać o tym, że kombucha to żywy organizm, w którym trwa proces fermentacji, dlatego wymaga on odpowiednich warunków przechowywania. Autorka badania podkreśliła, że kombucha poddana procesowi pasteryzacji traci w większości swoje prozdrowotne właściwości. Dlatego jeśli mamy wybór, powinniśmy decydować się na niepasteryzowaną wersję tego napoju. 

  1. K. Czechowicz, Kombucha może być źródłem fluoru w diecie, więc trzeba uważać ze spożyciem, naukawpolsce.pl [online], https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C94396%2Ckombucha-moze-byc-zrodlem-fluoru-w-diecie-wiec-trzeba-uwazac-ze-spozyciem [dostęp:] 18.11.2022.
  2. K. Jakubczyk, I. Gutowska, J. Antoniewicz, K. Janda, Evaluation of Fluoride and Selected Chemical Parameters in Kombucha Derived from White, Green, Black and Red Tea, Biological Trace Element Research, nr 199 2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij