Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?
Teleporady mogą pomóc w uzyskaniu potrzebnej opieki zdrowotnej bez wychodzenia z domu. Jest to istotne podczas panującej pandemii COVID-19, gdy musimy pamiętać o zachowaniu dystansu społecznego. Warto rozważyć zdalną formę kontaktu z lekarzem jako alternatywę dla osobistej wizyty w szpitalu lub przychodni. Jak sprawnie przejść przez tę procedurę? Kiedy mamy prawo odmówić teleporady i poprosić o wizytę w gabinecie lekarskim?
Teleporady – rekomendowane w czasie pandemii COVID-19
Teleporada spełnia wszystkie warunki klasycznej porady lekarskiej, z tym że rozmowa prowadzona jest telefonicznie lub przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń audio-wideo. Lekarz uprawniony jest do wystawienia dokumentów – skierowania, recept czy zwolnienia i zobowiązany jest do uzupełnienia stosownej dokumentacji medycznej. Jeżeli uzna, że jest to konieczne, pacjent może zostać poproszony o osobiste stawienie się w placówce w celu wykonania badania albo kiedy ocena jego stanu zdrowia na odległość jest utrudniona lub niemożliwa. Porad w zakresie własnych uprawnień i kompetencji mogą udzielać także przedstawiciele innych zawodów medycznych, np. pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci.
Placówki podstawowej opieki zdrowotnej są zobowiązane informować o warunkach i wszelkich niezbędnych szczegółach udzielania teleporad (m.in. powinny przedstawić listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty, sposób ustalenia terminu, sposób nawiązania kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady).
Kiedy skorzystać z teleporady?
Umów się na teleporadę, jeśli:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
- potrzebujesz recepty na leki lub wyroby medyczne, a jest to kontynuacja leczenia,
- potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
- porada kontrolna w przypadku dziecka do 6. roku życia nie wymaga fizycznego badania.
Lekarz ma obowiązek udzielić porady bezpośredniej w przypadku, gdy:
- pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę,
- pacjentem jest dziecko, które nie ukończyło 6. roku życia,
- u pacjenta podejrzewa się chorobę nowotworową,
- pacjent cierpi na przewlekłą chorobę – nastąpiło pogorszenie jego stanu lub zmieniły się objawy,
- jest to pierwsza wizyta u pielęgniarki lub położnej, które zostały wskazane w deklaracji wyboru.
Jak przebiega teleporada? Jak zachować się podczas zdalnej konsultacji?
Przygotuj numer PESEL, jest on niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej. Przed udzieleniem teleporady potwierdza się tożsamość pacjenta – podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które zostaniesz poproszony.
Następnie przeprowadza się z pacjentem wywiad i analizuje dokumentację medyczną. Udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, które pomogą ocenić aktualny stan zdrowia. Poinformuj o problemach technicznych, jeśli się pojawią, gdy połączenie nie jest stabilne. Poproś o powtórzenie, jeżeli czegoś nie zrozumiałeś.
Kolejnym krokiem jest udzielenie świadczenia zdrowotnego, ustala jednostkę chorobową i informuje o postępowaniu medycznym, które należy podjąć. Po spełnieniu odpowiednich procedur (wewnętrzne ustalenia placówki medycznej, założenie Internetowego Konta Pacjenta na stronie internetowej pacjent.gov.pl/ikp), istnieje możliwość otrzymania dokumentów drogą elektroniczną.