
Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?
Teleporady – rekomendowane w czasie pandemii COVID-19
Teleporada spełnia wszystkie warunki klasycznej porady lekarskiej, z tym że rozmowa prowadzona jest telefonicznie lub przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń audio-wideo. Lekarz uprawniony jest do wystawienia dokumentów – skierowania, recept czy zwolnienia i zobowiązany jest do uzupełnienia stosownej dokumentacji medycznej. Jeżeli uzna, że jest to konieczne, pacjent może zostać poproszony o osobiste stawienie się w placówce w celu wykonania badania albo kiedy ocena jego stanu zdrowia na odległość jest utrudniona lub niemożliwa. Porad w zakresie własnych uprawnień i kompetencji mogą udzielać także przedstawiciele innych zawodów medycznych, np. pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci.
Placówki podstawowej opieki zdrowotnej są zobowiązane informować o warunkach i wszelkich niezbędnych szczegółach udzielania teleporad (m.in. powinny przedstawić listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty, sposób ustalenia terminu, sposób nawiązania kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady).
Kiedy skorzystać z teleporady?
Umów się na teleporadę, jeśli:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
- potrzebujesz recepty na leki lub wyroby medyczne, a jest to kontynuacja leczenia,
- potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
- porada kontrolna w przypadku dziecka do 6. roku życia nie wymaga fizycznego badania.
Lekarz ma obowiązek udzielić porady bezpośredniej w przypadku, gdy:
- pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę,
- pacjentem jest dziecko, które nie ukończyło 6. roku życia,
- u pacjenta podejrzewa się chorobę nowotworową,
- pacjent cierpi na przewlekłą chorobę – nastąpiło pogorszenie jego stanu lub zmieniły się objawy,
- jest to pierwsza wizyta u pielęgniarki lub położnej, które zostały wskazane w deklaracji wyboru.
Powiązane produkty
Jak przebiega teleporada? Jak zachować się podczas zdalnej konsultacji?
Przygotuj numer PESEL, jest on niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej. Przed udzieleniem teleporady potwierdza się tożsamość pacjenta – podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które zostaniesz poproszony.
Następnie przeprowadza się z pacjentem wywiad i analizuje dokumentację medyczną. Udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, które pomogą ocenić aktualny stan zdrowia. Poinformuj o problemach technicznych, jeśli się pojawią, gdy połączenie nie jest stabilne. Poproś o powtórzenie, jeżeli czegoś nie zrozumiałeś.
Kolejnym krokiem jest udzielenie świadczenia zdrowotnego, ustala jednostkę chorobową i informuje o postępowaniu medycznym, które należy podjąć. Po spełnieniu odpowiednich procedur (wewnętrzne ustalenia placówki medycznej, założenie Internetowego Konta Pacjenta na stronie internetowej pacjent.gov.pl/ikp), istnieje możliwość otrzymania dokumentów drogą elektroniczną.