Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?
Justyna Piekara

Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?

Teleporady mogą pomóc w uzyskaniu potrzebnej opieki zdrowotnej bez wychodzenia z domu. Jest to istotne podczas panującej pandemii COVID-19, gdy musimy pamiętać o zachowaniu dystansu społecznego. Warto rozważyć zdalną formę kontaktu z lekarzem jako alternatywę dla osobistej wizyty w szpitalu lub przychodni. Jak sprawnie przejść przez tę procedurę? Kiedy mamy prawo odmówić teleporady i poprosić o wizytę w gabinecie lekarskim?

Teleporady – rekomendowane w czasie pandemii COVID-19

Teleporada spełnia wszystkie warunki klasycznej porady lekarskiej, z tym że rozmowa prowadzona jest telefonicznie lub przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń audio-wideo. Lekarz uprawniony jest do wystawienia dokumentów – skierowania, recept czy zwolnienia i zobowiązany jest do uzupełnienia stosownej dokumentacji medycznej. Jeżeli uzna, że jest to konieczne, pacjent może zostać poproszony o osobiste stawienie się w placówce w celu wykonania badania albo kiedy ocena jego stanu zdrowia na odległość jest utrudniona lub niemożliwa. Porad w zakresie własnych uprawnień i kompetencji mogą udzielać także przedstawiciele innych zawodów medycznych, np. pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci.

W związku istniejącym z ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, który transmitowany jest droga kropelkowa, teleporady są rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Placówki podstawowej opieki zdrowotnej są zobowiązane informować o warunkach i wszelkich niezbędnych szczegółach udzielania teleporad (m.in. powinny przedstawić listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty, sposób ustalenia terminu, sposób nawiązania kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady).

Kiedy skorzystać z teleporady?

Umów się na teleporadę, jeśli:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebujesz recepty na leki lub wyroby medyczne, a jest to kontynuacja leczenia,
  • potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
  • porada kontrolna w przypadku dziecka do 6. roku życia nie wymaga fizycznego badania.
16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie z nowymi regulacjami przychodnia nie może odmówić bezpośredniej konsultacji w kilku przypadkach.

Lekarz ma obowiązek udzielić porady bezpośredniej w przypadku, gdy:

  • pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę,
  • pacjentem jest dziecko, które nie ukończyło 6. roku życia,
  • u pacjenta podejrzewa się chorobę nowotworową,
  • pacjent cierpi na przewlekłą chorobę – nastąpiło pogorszenie jego stanu lub zmieniły się objawy,
  • jest to pierwsza wizyta u pielęgniarki lub położnej, które zostały wskazane w deklaracji wyboru.

Jak przebiega teleporada? Jak zachować się podczas zdalnej konsultacji?

Przygotuj numer PESEL, jest on niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej. Przed udzieleniem teleporady potwierdza się tożsamość pacjenta – podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które zostaniesz poproszony.

Następnie przeprowadza się z pacjentem wywiad i analizuje dokumentację medyczną. Udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, które pomogą ocenić aktualny stan zdrowia. Poinformuj o problemach technicznych, jeśli się pojawią, gdy połączenie nie jest stabilne. Poproś o powtórzenie, jeżeli czegoś nie zrozumiałeś.

Kolejnym krokiem jest udzielenie świadczenia zdrowotnego, ustala jednostkę chorobową i informuje o postępowaniu medycznym, które należy podjąć. Po spełnieniu odpowiednich procedur (wewnętrzne ustalenia placówki medycznej, założenie Internetowego Konta Pacjenta na stronie internetowej pacjent.gov.pl/ikp), istnieje możliwość otrzymania dokumentów drogą elektroniczną.

W przypadku, gdy teleporada jest wystarczająca, aby rozwiązać problem zdrowotny, pacjent jest informowany o konieczności wizyty w placówce medycznej.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij