Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej? - portal DOZ.pl
Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?
Justyna Piekara

Jak korzystać z teleporad lekarskich? Kiedy przychodnia nie ma prawa odmówić wizyty bezpośredniej?

Teleporady mogą pomóc w uzyskaniu potrzebnej opieki zdrowotnej bez wychodzenia z domu. Jest to istotne podczas panującej pandemii COVID-19, gdy musimy pamiętać o zachowaniu dystansu społecznego. Warto rozważyć zdalną formę kontaktu z lekarzem jako alternatywę dla osobistej wizyty w szpitalu lub przychodni. Jak sprawnie przejść przez tę procedurę? Kiedy mamy prawo odmówić teleporady i poprosić o wizytę w gabinecie lekarskim?

Teleporady – rekomendowane w czasie pandemii COVID-19

Teleporada spełnia wszystkie warunki klasycznej porady lekarskiej, z tym że rozmowa prowadzona jest telefonicznie lub przy wykorzystaniu aplikacji do połączeń audio-wideo. Lekarz uprawniony jest do wystawienia dokumentów – skierowania, recept czy zwolnienia i zobowiązany jest do uzupełnienia stosownej dokumentacji medycznej. Jeżeli uzna, że jest to konieczne, pacjent może zostać poproszony o osobiste stawienie się w placówce w celu wykonania badania albo kiedy ocena jego stanu zdrowia na odległość jest utrudniona lub niemożliwa. Porad w zakresie własnych uprawnień i kompetencji mogą udzielać także przedstawiciele innych zawodów medycznych, np. pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci.

W związku istniejącym z ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, który transmitowany jest droga kropelkowa, teleporady są rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Placówki podstawowej opieki zdrowotnej są zobowiązane informować o warunkach i wszelkich niezbędnych szczegółach udzielania teleporad (m.in. powinny przedstawić listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty, sposób ustalenia terminu, sposób nawiązania kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady).

Kiedy skorzystać z teleporady?

Umów się na teleporadę, jeśli:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebujesz recepty na leki lub wyroby medyczne, a jest to kontynuacja leczenia,
  • potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia,
  • porada kontrolna w przypadku dziecka do 6. roku życia nie wymaga fizycznego badania.
16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Zgodnie z nowymi regulacjami przychodnia nie może odmówić bezpośredniej konsultacji w kilku przypadkach.

Lekarz ma obowiązek udzielić porady bezpośredniej w przypadku, gdy:

  • pacjent (lub jego opiekun ustawowy) nie wyraża zgody na teleporadę,
  • pacjentem jest dziecko, które nie ukończyło 6. roku życia,
  • u pacjenta podejrzewa się chorobę nowotworową,
  • pacjent cierpi na przewlekłą chorobę – nastąpiło pogorszenie jego stanu lub zmieniły się objawy,
  • jest to pierwsza wizyta u pielęgniarki lub położnej, które zostały wskazane w deklaracji wyboru.

Polecane dla Ciebie

Jak przebiega teleporada? Jak zachować się podczas zdalnej konsultacji?

Przygotuj numer PESEL, jest on niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej. Przed udzieleniem teleporady potwierdza się tożsamość pacjenta – podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które zostaniesz poproszony.

Następnie przeprowadza się z pacjentem wywiad i analizuje dokumentację medyczną. Udzielaj wyczerpujących odpowiedzi, które pomogą ocenić aktualny stan zdrowia. Poinformuj o problemach technicznych, jeśli się pojawią, gdy połączenie nie jest stabilne. Poproś o powtórzenie, jeżeli czegoś nie zrozumiałeś.

Kolejnym krokiem jest udzielenie świadczenia zdrowotnego, ustala jednostkę chorobową i informuje o postępowaniu medycznym, które należy podjąć. Po spełnieniu odpowiednich procedur (wewnętrzne ustalenia placówki medycznej, założenie Internetowego Konta Pacjenta na stronie internetowej pacjent.gov.pl/ikp), istnieje możliwość otrzymania dokumentów drogą elektroniczną.

W przypadku, gdy teleporada jest wystarczająca, aby rozwiązać problem zdrowotny, pacjent jest informowany o konieczności wizyty w placówce medycznej.
  1. Nowe zasady korzystania z porad lekarskich, “pacjent.gov.pl” [online], https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/nowe-zasady-korzystania-z-porad-lekarskich, [dostęp:] 11.04.2021.
  2. Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza, Telemedycyna. Poradnik dla pacjentów, „imid.med.pl” [online], https://imid.med.pl/files/imid/Dla%20Pacjenta/Poradnik%20dla%20pacjentów.pdf, [dostęp:] 11.04.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij