Sorbinian potasu (E202) – właściwości i zastosowanie. Czy konserwant E202 jest szkodliwy?
Joanna Orzeł

Sorbinian potasu (E202) – właściwości i zastosowanie. Czy konserwant E202 jest szkodliwy?

Sorbinian potasu (potassium sorbate) to konserwant powszechnie stosowany m.in. w produktach żywnościowych oznaczany kodem E202. Jego właściwości grzybobójcze pozwalają ochronić wytworzoną żywność przed rozwojem pleśni oraz drożdży. Czym charakteryzuje się sorbinian potasu i gdzie jeszcze wykorzystuje się jego właściwości? Jaki ma wpływ na zdrowie organizmu? 

Konserwanty, czyli dodatki do żywności zawarte pod kodami od E200 do E299, są nieodłącznymi składnikami wielu produktów obecnych na sklepowych półkach. Znajdują się głównie w wysoko przetworzonej żywności. Niektóre z nich są pochodzenia naturalnego, jak kwas benzoesowy czy kwas sorbowy, inne zaliczane są do grupy konserwantów syntetycznych (przykładowo benzoesan sodu czy siarczyn sodowy).  

Warto znać charakterystykę tych substancji, dzienny limit spożycia, potencjalny wpływ na nasze zdrowie oraz skutki uboczne ich spożywania. Poniżej kilka słów o sorbinianie potasu (potassium sorbate), który uznawany jest za jeden z bezpieczniejszych sztucznych konserwantów.  

Sorbinian potasu (E202) – charakterystyka 

Z chemicznego punktu widzenia sorbinian potasu to sól potasowa kwasu sorbowego. W stałym stanie skupienia sorbinian potasu to biała krystaliczna substancja, która – podobnie jak inne sole potasowe – jest bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. 

Ze względu na właściwości grzybobójcze (hamuje rozwój pleśni i drożdży zakłócając ich wewnętrzne reakcje enzymatyczne) substancja ta znalazła zastosowanie jako konserwant. Użyta w produkcie nie powoduje zmiany smaku i zapachu, dlatego też stosowana jest w produkcji żywności, środków higieny osobistej, leków i suplementów diety. Na liście dodatków do żywności znajdziemy ją pod kodem E202. Najsilniejsze działanie wykazuje w pH kwaśnym (około 4,4). 

Sorbinian potasu nie wykazuje natomiast właściwości przeciwbakteryjnych, dlatego też w produktach często łączony jest z benzoesanem sodu. Na synergistyczne połączenie tych substancji konserwujących wpływa także podobieństwo w optymalnym zakresie pH, zapewniającym najsilniejsze właściwości w zwalczaniu chorobotwórczych drobnoustrojów.  

Gdzie można znaleźć sorbinian potasu, czyli E202? 

E202 – podobnie jak inne sole sodowe i potasowe używane jako konserwanty – nie występuje w przyrodzie. Jego prekursor, czyli kwas sorbowy (oznaczany jako E200), jest natomiast obecny w środowisku naturalnym np. w owocach jarzębiny. E200 dodany do produktu wykazuje słabszą rozpuszczalność oraz pozostawia cierpki smak i charakterystyczny zapach, dlatego też to sorbinian potasu jest stosowany znacznie częściej.  

Gdzie można spotkać E202? Znajdziemy go w takich produktach spożywczych jak nabiał (jogurty, sery), mięso (zarówno suszone jak i wędzone), margaryny, owoce morza, przetwory sojowe (np. sos sojowy), wypieki, suszone owoce, przetwory owocowe, napoje bezalkoholowe i alkoholowe (głównie słodkie wina i cydry).  

Ciekawe zastosowanie sorbinian potasu ma podczas produkcji wina. Jest często nazywany „stabilizatorem wina”, ponieważ dodaje się go głównie do win słodkich. Taki zabieg ma zapobiegać dodatkowej fermentacji (nazywanej często dziką fermentacją), która mogłaby się odbywać już po zamknięciu butelki ze słodkim trunkiem, zmieniając w sposób niepożądany jego walory smakowe. 

W produktach spożywczych sorbinian potasu obecny jest w stężeniu nie wyższym niż 1,5%.   

Obok przemysłu spożywczego E202 znajduje zastosowanie w produkcji kosmetyków zarówno higienicznych (szampony, żele pod prysznic, pasty do zębów i inne), jak i kolorowych (cienie, tusze do rzęs), a także w wytwarzaniu leków i suplementów diety.  

Jego maksymalna zawartość w produktach kosmetycznych to 0,2%. Stosowany jest jako środek zapobiegający rozwojowi grzybów również przy produkcji papierosów (np. jako dodatek do papierosowych gilz).  

Najnowsze badania naukowe skupiają się na zastosowaniu sorbinianu potasu do produkcji opakowań żywności, które hamowałyby rozwój drobnoustrojów. Jest to ciekawy kierunek, który umożliwi ograniczenie wprowadzania substancji konserwujących do globalnej masy produktów spożywczych.  

Sorbinian potasu (E202) – czy jest szkodliwy? 

Z wyników opublikowanych w renomowanych czasopismach naukowych wynika, że sorbinian potasu jest w organizmie ludzkim metabolizowany podobnie jak kwasy tłuszczowe. Produktami, na jakie jest rozkładany są: dwutlenek węgla (CO2) i woda (H2O). Taki szlak metaboliczny powoduje, że E202 stanowi dla organizmu źródło energii i nie jest w nim akumulowany. Dodatkowo wykazuje niskie właściwości alergenne (w stężeniach podobnych do stężeń w produktach spożywczych i kosmetycznych, wyższe stężenia mogą wywoływać podrażnienia oczu lub skóry).  

Wymienione właściwości sprawiają, że E202 to konserwant uznawany za bezpieczny dla naszego organizmu, a jego wpływ na nasze zdrowie jest znikomy lub żaden.  

Kierując się wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (z ang. World Health Organization, WHO) dla zdrowej osoby dorosłej dobowy limit spożycia (z ang. acceptable daily intake, AID) sorbinianu potasu to 25 mg/kg (mg na każdy kg masy ciała).  

Należy zaznaczyć, że jest to stosunkowo wysoki limit (przykładowo limit dla benzoesanu sodu – E211 wynosi pięć razy mniej – 5 mg/kg). Nie oznacza natomiast, że możemy spożywać żywność zawierającą sorbinian potasu w nieograniczonych ilościach. Pamiętajmy, że często jest on łączony z benzoesanem sodu, który jest bardziej szkodliwy dla naszego organizmu. E202 oraz inne konserwanty są używane w produkcji żywności przetworzonej, która powinna stanowić jak najmniejszy ułamek naszej diety.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij