Rozwój dziecka — 4. miesiąc życia
Monika Jodłowska

Rozwój dziecka — 4. miesiąc życia

Dziecko w 4. miesiącu życia zaczyna bardzo intensywnie eksplorować świat. Staje się bardziej „odkładalne”, czyli częściej daje się odłożyć z ramion rodzica bez protestów, ale mimo wszystko pierś mamy jest nadal panaceum na głód, smutek, radość i ból. Co należy wiedzieć na temat tego etapu rozwoju dziecka?

Dziecko w 4. miesiącu podwaja swoją masę ciała w stosunku do masy urodzeniowej. Zapotrzebowanie dziecka na pokarm w tym wieku to nadal w 100 proc. pierś. Dzieci mogą przystawiać się do piersi mniej chętnie w dzień, ponieważ świat jest bardzo ciekawy i „nie ma czasu” na jedzenie, ale za to nadrabiać nocą. Mamy zgłaszają, że dzieci w dzień nie są tak bardzo zainteresowane piersią jak w poprzednich miesiącach, natomiast w nocy jadłyby nawet co pół godziny. Nie zawsze 4-miesięczne dzieci mają uregulowane pory posiłków, zdarza się, że im maluch starszy, tym częściej podjada z piersi.

Przyrosty masy ciała w tym wieku to 17–18 g na dobę przy tygodniowych przyrostach 119–126 g. Dzieci średnio ważą 6,5–7 kg (chłopcy) i 6–6,5 kg (dziewczynki), o ile urodziły się z masą ciała w okolicach 50 centyla.

Jak wspierać rozwój dziecka w 4. miesiącu życia?

Dziecko jest coraz bardziej aktywne i ciekawe świata. Wózek głęboki może stanowić barierę do oglądania świata na spacerze. Maluszek nie jest jeszcze gotowy na spacerówkę, ponieważ nie siedzi samodzielnie, można jednak zdemontować daszek/budkę z gondoli. Niektóre dzieci uwielbiają spacery w pozycji na brzuszku, mogą wtedy swobodnie oglądać otaczającą ich rzeczywistość. Utrzymanie główki przez dłuższy czas kształtuje krzywiznę szyjną i piersiową. Dziecko oparte stabilnie na przedramionach wzmacnia mięśnie obręczy barkowej i rąk. Dłonie w podporze są otwarte, kciuki odwiedzone.

Podróżowanie na rękach rodziców, na wyraźną prośbę dziecka, powinno odbywać się buzią do świata. Nosimy dziecko przodem do kierunku poruszania się, opowiadamy o otaczającym nas świecie, nie seplenimy, mówimy wyraźnie i pełnymi zdaniami.

Jeśli rodzice posługują się biegle kilkoma językami, powinni od pierwszych miesięcy stymulować rozwój mowy dziecka. Dzieci uwielbiają śpiew, szczególnie melodie słuchane i śpiewane przez mamę w okresie ciąży. Pierwszy etap rozwoju mowy to głużenie, następnie pojawia się gaworzenie. Im bardziej dziecko przyjmuje pionową pozycję ciała, tym głoski są bardziej dźwięczne. Mogą pojawić się pierwsze ząbki — dolne jedynki. Objawy ząbkowania to ślinienie się i wkładanie rączek do buzi.

Umiejętności w 4. miesiącu życia    

Dziecko w tym wieku potrafi komunikować się z otaczającym je światem. Radość okazuje delikatnym uśmiechem, ale też głośnym i wyraźnym śmianiem się. Poznaje doskonale domowników, jednak nadal najbliższa jest mama. Reaguje entuzjastycznie, energicznie rusza rączkami i nóżkami na widok rodzica.

Osoby obce mogą wywołać niepokój u dziecka. Czasem na widok nieznanej osoby maluch może płakać lub okazywać strach. Jeśli dziecko jest smutne, to grymasi, potrafi też jednoznacznie wyrazic złość i niezadowolenie. Jeśli dziecku coś wyraźnie się nie spodoba, zareaguje okrzykiem lub energicznym odpychaniem rączkami. Bywają też małe „złośniki”, które potrafią rzucić zabawką.

Trzymanie przedmiotów jest coraz bardziej precyzyjne, ale jeszcze wymaga wielu powtórzeń. Początkowo dzieci używają dwóch rąk, dłoń układa się w chwycie na tzw. małpkę.

Dziecko nadal potrzebuje bardzo dużo uwagi i może nie chcieć zostawać samo w pomieszczeniu. Rodzice powinni być zawsze w pobliżu, bacznie obserwować aktywność dziecka. Pomocne są bujaczki i huśtawki, szczególnie te, które mają mechanizm wprowadzający w kołysanie. Dziecko skupia się na zabawkach typu mata, karuzela. Im zabawka jest bardziej kolorowa i wyrazista, tym bardziej atrakcyjna.

Warto stymulować nie tylko wzrok dziecka, ale też zmysł dotyku, który szczególnie w 4. miesiącu się wyostrza. Zabawki o różnych fakturach — miękkie, gładkie czy szeleszczące — będą bardziej atrakcyjne i stymulujące. Dziecko doskonale wodzi wzrokiem, dostrzega otaczający je świat. Maluchy bywają bardzo absorbujące w tym czasie, mózg rozwija się dynamicznie, a kontrolowanie i koordynowanie ciała nie zawsze postępuje harmonijnie. Należy pamiętać, aby tak małemu dziecku nie eksponować urządzeń elektronicznych (TV, laptopy, tablety, komórki) w celu zapewnienia mu rozrywki.

Szczepienia w 4. miesiącu życia

Okres około 16. tygodnia życia to czas kolejnych szczepień. Po ukończeniu 14. tygodnia życia (i po 8 tygodniach od poprzedniego szczepienia), dziecko zgodnie z zalecanym kalendarzem szczepień powinno otrzymać szczepienie przeciwko błonicy, tężcowi, krztuścowi, co stanowi drugą dawkę szczepienia podstawowego. Następnie przeciwko inwazyjnym zakażeniom Haemophilus influenzae typu b (druga dawka szczepienia podstawowego) oraz ostremu nagminnemu porażeniu dziecięcemu (poliomyelitis) jako pierwsza dawka szczepienia podstawowego. Dziecko powinno otrzymać także drugą dawkę przeciwko inwazyjnym zakażeniom Streptococcus pneumoniae (pneumokoki). Jeśli rodzice wybrali wariant szczepień z użyciem szczepionki wysokoskojarzonej DTaP–IPV–Hib, to zaleca się w 4. miesiącu życia drugą dawkę szczepienia podstawowego.

Co może zaniepokoić?

Jeśli dziecko w 4. miesiącu życia nie podąża wzrokiem za dźwiękiem, nie reaguje uśmiechem na znajome twarze, zwłaszcza rodziców, wydaje się obojętne, należy skonsultować się z pediatrą.

Rodzice powinni regularnie kontrolować masę ciała podczas wizyt u pediatry. Mimo iż większość leków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych jest dostępna bez recepty od 3. miesiąca życia, to warto zasięgnąć porady lekarza, gdy dziecko jest w złej formie i wymaga podania farmaceutyku.

 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Ciemiączko u dziecka – gdzie się znajduje i kiedy zarasta? Jak o nie dbać?

    Ciemiączka są fizjologicznymi strukturami w obrębie czaszki noworodka i niemowlęcia. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie obwodu główki podczas przechodzenia przez kanał rodny w tracie porodu. Jakie są rodzaje ciemiączek u noworodków? Gdzie się znajdują i kiedy powinny się zrastać? Jak dbać o ciemiączko u noworodków? Podpowiadamy.

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Ukąszenia owadów u dzieci – objawy i pierwsza pomoc. Co stosować na ugryzione miejsca?

    Ukąszenia owadów, zwłaszcza w sezonie letnim, przysparzają sporo problemów, gdyż mogą wywoływać silny świąd, obrzęk w miejscu ukłucia lub nawet prowadzić do zagrażającego życiu wstrząsu anafilaktycznego u osób uczulonych na jad insektów. Jak postępować w przypadku ukąszeń owadów u dzieci? 

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

  • Koślawość kolan – przyczyny i leczenie koślawych kolan u dzieci i dorosłych. Ćwiczenia na koślawe kolana

    Koślawość kolan to deformacja kończyn dolnych dotycząca przede wszystkim dzieci, choć może występować także u osób dorosłych. Do 6. roku życia koślawe kolana u dziecka są stanem fizjologicznym, jeśli natomiast nieprawidłowa budowa kolan utrzymuje się dłużej, należy udać się do ortopedy oraz fizjoterapeuty. Jak przebiega terapia koślawości kolan?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij