Jedno jajko dziennie nie zwiększa ryzyka zawału
Katarzyna Szulik

Jedno jajko dziennie nie zwiększa ryzyka zawału

Jajka w diecie są traktowane z pewną rezerwą, ponieważ przypisuje się im zwiększanie poziomu cholesterolu, a co za tym idzie potencjalnego ryzyka zapadnięcia na schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Najnowsze badania naukowców z Finlandii sugerują, że bez większych obaw zjadać można umiarkowane, dzienne ilości cholesterolu będące równowartością jednego jaja.

Wcześniejsze badania nad związkiem cholesterolu w diecie lub spożyciem jajek z podwyższonym ryzykiem zawału dawały sprzeczne wyniki. Niektóre z nich wskazywały na asocjację między podwyższonym poziomem cholesterolu i większym prawdopodobieństwem zawału. Inne dowodziły, że konsumpcja bogatych w cholesterol jaj może paradoksalnie zmniejszać ryzyko wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego. 

Jajka powodują zwiększenie poziomu cholesterolu — fińska specyfika

W nośnikach apolipoproteiny E fenotyp 4, które są istotne w metabolizmie cholesterolu, jego wpływ z diety na cholesterol surowicowy jest wysoki. W Finlandii rozpowszechnienie fenotypu APOE4 (dziedzicznego) bywa bardzo duże — nosiciele stanowią około jedną trzecią tamtejszej populacji. Jednak dane dotyczące asocjacji pomiędzy wysokim spożyciem cholesterolu z diety i ryzykiem zawału w tej grupie nie były dotąd dostępne. 

Przedmiot badania obejmowały nawyki dietetyczne prawie 2000 mężczyzn w wieku między 42. a 60. rokiem życia, u których nie zdiagnozowano żadnej choroby układu sercowo-naczyniowego w chwili kwalifikacji do badania prowadzonego w latach 1984-1989. Spośród wspomnianej grupy 32% stanowili nosiciele fenotypu APOE4. 

Jajko dziennie nie zaszkodzi

Wyniki badań sugerują, że konsumpcja umiarkowanych ilości cholesterolu lub codzienne spożywanie jednego jajka nie ma związku z podwyższonym ryzykiem zawału, nawet jeśli dana osoba jest genetycznie predysponowana do większej podatności na występowanie dużych ilości cholesterolu we krwi.

W jednej z grup kontrolnych dzienne spożycie cholesterolu wyniosło 520 miligramów, a dieta obejmowała spożywanie średnio jednego jajka dziennie, co oznacza, że wyników badania nie powinno się rozszerzać na jego wyższe poziomy. 

Jedno jajko zawiera średnio 200 miligramów cholesterolu, a we wspomnianej analizie około jedna czwarta pochodziła z jaj. Ponadto możliwość generalizacji wyników tego badania osłabia fakt, że populacja badawcza nie miała zdiagnozowanej choroby układu sercowo-naczyniowego, a jej rozmiar był stosunkowo niewielki. Z tego względu powyższe wyniki powinny zostać zweryfikowane na większej kohorcie, a także u osób z już rozpoznaną chorobą układu sercowo-naczyniowego, którym doradza się ograniczenie spożycia cholesterolu i jaj. 

Jedzenie jajek jest zdrowe

Wyniki badań naukowców z Finlandii stanowią kolejny argument za tym, by nie obawiać się spożywania jaj, ponieważ w umiarkowanych ilościach nie grożą drastycznym zwiększeniem stężenia cholesterolu we krwi. 

Jedno jajo zawiera aż 200 mg cholesterolu (przy maksymalnym dziennym spożyciu wynoszącym 300 mg), lecz po trawieniu nie trafia on bezpośrednio do krwi. Naukowcy z Harvardu przeprowadzili badanie, zgodnie z którym zachowanie zdrowej i właściwie zbilansowanej diety pozwala na jedzenie nawet 7 jaj tygodniowo. Jedno jajko dziennie nie zaszkodzi pod warunkiem, że człowiek prowadzi zdrowy tryb życia, wolny od używek i dużych ilości tłuszczów zwierzęcych, ale uwzględniający regularną aktywność fizyczną. Należy jednak pamiętać, że jaja mogą w znacznym stopniu podwyższać poziom cholesterolu u osób chorujących na cukrzycę typu 2.

Jedno jajko dziennie nie zwiększa prawdopodobieństwa zawału — niejednoznaczne wnioski

Badanie z 2015 roku przeprowadzone na próbie aż 23 tysięcy w pełni zdrowych osób pokazało, że regularne spożywanie jaj może przyczynić się do pogorszenia zdrowia z perspektywy układu sercowo-naczyniowego. Grupę podzielono na spożywających małą — 2 tygodniowo lub dużą liczbę jaj — 7 tygodniowo. Po zakończeniu okresu badania przy zachowaniu wspomnianych proporcji okazało się, że duże spożycie jajek wiąże się z wysokim stopniem zwapnienia naczyń wieńcowych, co w sposób bezpośredni przekłada się na zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij