Czekolada może pomóc złagodzić kaszel
Katarzyna Szulik

Czekolada może pomóc złagodzić kaszel

W sezonie przeziębień zdecydowanie chętniej sięgamy po preparaty i suplementy mające zapobiegać infekcjom, zarówno te typowo apteczne, jak i naturalne. Zgodnie z szeregiem badań, do tej listy warto włączyć czekoladę o wysokiej zawartości kakao, ponieważ jej główny składnik wykazuje dużą skuteczność w leczeniu kaszlu.

O prozdrowotnym działaniu czekolady przekonuje między innymi prof. Alyn Morice z University of Hull, jedna z założycielek Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań nad Kaszlem, które zajmuje się analizą jego mechanizmów. Podstawą do postawienia takiej tezy jest między innymi europejskie badanie leków na kaszel sprzedawanych bez recepty. Jego uczestnicy przyjmowali ogólnodostępny preparat na tę dolegliwość samodzielnie i z dodatkiem kakao. Jak się okazało, już po dwóch dniach ich stan polepszył się znacząco w stosunku do grupy, która przyjmowała wyłącznie lek na kaszel.

Słodki lek bez skutków ubocznych

Badania w tym kierunku prowadzili również naukowcy z Imperial College London. Odkryli oni, że teobromina, alkaloid zawarty w kakao, jest w stanie hamować kaszel znacznie lepiej od powszechnie stosowanej w tym celu kodeiny, która generuje wiele potencjalnie szkodliwych skutków ubocznych. Zaliczamy do nich między innymi zatwardzenie, suchość w ustach oraz mdłości i wymioty, a w przypadkach skrajnych także trudności z oddychaniem, sztywność mięśni, drgawki lub symptomy niskiego ciśnienia, takie jak poczucie skołowania i zmęczenia.

Wielu badaczy poleca jedzenie czekolady przy okazji kaszlu również ze względu na to, że jej spożycie pomaga łagodzić towarzyszący mu ból I stan zapalny. Robi to za sprawą swojej gęstej struktury, która oblepia gardło, chroniąc zakończenia nerwowe dające organizmowi sygnał do kaszlu.

Kakao na serce

Czekoladę warto jeść również, jeśli dbamy o serce. 100 gramów czekolady dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego – przekonują brytyjscy naukowcy, których badania opublikował magazyn „Heart”.

Wyniki wskazujące na prozdrowotne działanie czekolady to efekt trwającego 11 lat badania, w którym uczestniczyło 21 tys. pacjentów. Przez cały ten czas ich stan zdrowia był monitorowany, a oni sami wypełniali ankiety dotyczące ich stylu życia. Dodatkowym źródłem informacji była metaanaliza ośmiu innych badań medycznych prowadzonych z udziałem prawie 160 tys. osób.

Jak się okazało, osoby, które regularnie jadły czekoladę były o 12 proc. mniej narażone na choroby układu krążenia i o 23 proc. mniej na wystąpienie udaru mózgu w porównaniu z badanymi, którzy nie spożywali jej w ogóle. Tak pozytywne wyniki wystąpiły, mimo że uczestnicy badania zdecydowanie częściej sięgali po czekoladę mleczną, a nie gorzką, zawierającą znacznie więcej przeciwutleniaczy obniżających ciśnienie krwi.

Wyniki badań Brytyjczyków podważają inni naukowcy, zdaniem których zachęcanie do regularnego jedzenia tak dużych ilości czekolady (100 gramów dziennie równa się jednej tabliczce) może sprzyjać otyłości, która zwiększa ryzyko występowania chorób serca, a także cukrzycy i próchnicy.

Co znajdziemy w czekoladzie?

Tabliczka czekolady o wadze 100 gramów, zawierająca co najmniej 70 proc. kakao:

  • dostarcza 11 gramów błonnika,
  • zaspokaja 58 proc. dziennego zapotrzebowania na magnez, który reguluje sprawność komórek nerwowych, a także
  • 67 proc. zapotrzebowania na żelazo odpowiedzialne za procesy krwiotwórcze,
  • 89 proc. zapotrzebowania na miedź, która wpływa na pracę mózgu, poprawiając skupienie i koncentrację,
  • 98 proc. zapotrzebowania na mangan, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Ponadto jest bogatym źródłem fosforu, potasu, selenu i cynku. Po zjedzeniu czekolady w naszym organizmie rośnie również poziom serotoniny, która wzmaga apetyt, poprawia sen i przyczynia się do ogólnej poprawy samopoczucia. Serotonina zapobiega depresji oraz kobiecym wahaniom nastroju podczas miesiączki, a także obniża poziom agresji i prawdopodobieństwo ryzykownych zachowań seksualnych. Wzmożone wytwarzanie serotoniny to zasługa zawartej w czekoladzie kofeiny, której pobudzający wpływ na organizm jest nam dobrze znany. Przyjmowana w niewielkich ilościach wpływa także na ogólną poprawę samopoczucia. W słodkiej tabliczce znajduje się również teobromina, która w zestawie z kofeiną działa jak lekki środek pobudzający. Część naukowców twierdzi również, że w czekoladzie znajdziemy substancje działające na organizm podobnie jak marihuana, co wiąże się z rozluźnieniem i wzmocnieniem reakcji zmysłów na bodźce.

Lek z kawiarki

Podobnie działanie jak czekolada wykazuje pod wieloma względami także kawa, przy czym w tym wypadku mowa o niemal samych korzyściach – bez obaw o nadwagę. W przeszłości szkodliwe działanie kawy przypisywano obecnej w niej kofeinie, uznawanej za środek uzależniający. Dziś wiadomo jednak, że kofeina nie ma negatywnego fizjologicznego wpływu na organizm. Owszem, pita często wchodzi w nawyk, ale trudności z odstawieniem jej wiążą się po prostu z faktem, że kawosze lubią jej smak i nie chcą z niego rezygnować. Kawa ma właściwości przeciwutleniające, więc pomaga zwalczać wolne rodniki, prowadzące między innymi do rozwoju nowotworów, a także działa prewencyjnie w kierunku miażdżycy, zawału serca bądź udaru. Dodatkowo zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2., wpływając pozytywnie na metabolizm glukozy poprzez zwiększanie wrażliwości tkanek na insulinę. Poprawa następuje niezależnie od innych czynników środowiskowych, takich jak otyłość i brak aktywności fizycznej.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Jak chronić się przed koronawirusem? Oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia

    Koronawirus zaatakował już ponad 100 tys. ludzi w ponad 100 krajach na całym świecie. WHO mówi o pandemii, jednak zaleca spokój, ostrożność i postępowanie, które zminimalizuje ryzyko zakażenia.  Jak zadbać o zdrowie swoje i bliskich w czasie podwyższonego zagrożenia?

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

  • Koronawirus u dzieci – czy naprawdę większość przechodzi go bezobjawowo?

    Pandemia koronawirusa uderzyła przede wszystkim w seniorów, natomiast wśród najmłodszych odnotowano stosunkowo niewiele zakażeń i ofiar COVID-19. Większość dzieci przechodzi infekcję łagodnie lub nawet bezobjawowo, co jednak nie oznacza, że choroba im nie zagraża – ostrzegają badacze z Rutgers University. Zgodnie z ich badaniem, dzieci i nastolatki również są narażone na ciężki przebieg choroby, zwłaszcza gdy posiadają choroby towarzyszące.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij