Dieta dla osób leżących
Małgorzata Kujda

Dieta dla osób leżących

Prawidłowe żywienie jest podstawą funkcjonowania organizmu. Odpowiednio zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie i wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie w każdym wieku. Nie inaczej jest w przypadku osób starszych i leżących. Co więcej, diecie dla takich osób powinniśmy poświęcić szczególną uwagę i dołożyć wszelkich starań, by przygotować ją odpowiednio.

W organizmie osób starszych zachodzą różnego rodzaju zmiany determinujące to, jak powinien wyglądać ich sposób odżywiania. Przede wszystkim spowalnia się metabolizm, a co za tym idzie – zmniejsza się zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. U osób starszych leżących możemy zaobserwować spadek tkanki mięśniowej na rzecz tkanki tłuszczowej. Następuje demineralizacja układu kostnego. Osoba starsza leżąca często ma ograniczenie odczuwania smaku i zapachu, co wiąże się z brakiem apetytu. Osoby takie również przez swój stan stają się bardziej apatyczne. Kolejną ważną rzeczą jest zmniejszenie wydzielania śliny i enzymów trawiennych oraz spowolnienie motoryki przewodu pokarmowego. Te wszystkie czynniki powinniśmy wziąć pod uwagę przy planowaniu żywienia dla osoby starszej leżącej.

Pamiętaj o wszystkich składnikach

Dieta dla osób leżących powinna mieć zmniejszoną kaloryczność, jednak poprzez zwiększenie gęstości odżywczej takiej diety musi ona pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze – w szczególności na białko, witaminy i składniki mineralne.

Dieta powinna być łatwostrawna, z ograniczeniem produktów z pełnego ziarna, cukru oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze w diecie powinny stanowić 25-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jadłospis musi obfitować w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i ograniczają agregację płytek krwi. Przyczyniają się do utrzymania odpowiedniego ciśnienia krwi, mają dobroczynne działanie na serce i układ krążenia. Tłuszcze te powinny być pochodzenia głównie roślinnego.

Ważną rolę w diecie odgrywa białko. Ważne, by było ono pełnowartościowe i miało niską zawartość tłuszczu. W jadłospisie leżącej osoby starszej powinny znajdować się mleko oraz produkty mleczne. Dobrym źródłem białka w diecie osób starszych mogą być również chude mięsa czy sery.

Dobrze jest, by dieta osób leżących obfitowała w antyoksydanty, które usuwają z organizmu wolne rodniki – do witamin chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników zaliczamy witaminę C, E, A oraz b-karoten. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić również na witaminy z grupy B (B6, B2, B12) z racji ich gorszego przyswajania z pożywienia w wieku starszym. Kolejną witaminą, na którą powinniśmy położyć nacisk w diecie osób starszych leżących jest witamina D. Ze względu na brak możliwości ekspozycji na słońce dieta powinna być wzbogacana o produkty fortyfikowane witaminą D lub zawierające ją suplementy.

Ze względu na demineralizację układu kostnego oraz upośledzenie czynności układu sercowo-naczyniowego, dieta osób starszych leżących powinna być bogata w produkty dostarczające odpowiedniej ilości wapnia i żelaza.

Z technicznego punktu widzenia dieta osoby starszej leżącej powinna mieć wyraźny smak i zapach. Należy podawać posiłki o umiarkowanej temperaturze i w wygodnych naczyniach.

Nie zapomnij o nawodnieniu

Ważnym elementem diety osoby leżącej jest odpowiednie nawodnienie. U osób starszych występuje spadek pragnienia. Co za tym idzie – brak odpowiedniego nawodnienia może negatywnie wpływać na pracę układu nerwowego, zaburzać regulację cieplną oraz ograniczać wydalanie produktów przemiany materii. Osoby takie powinny pić wodę nawet wtedy, kiedy nie odczuwają pragnienia.

Częstym problemem osób leżących jest występowanie zaparć. Odpowiednia ilość spożywanych płynów powinna zniwelować ten problem.

Ogólne zasady diet osób starszych leżących:

  • dieta urozmaicona, o dużej wartości odżywczej;
  • regularne spożywanie 4-5 posiłków o mniejszej objętości;
  • ograniczenie spożycia cukru oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego;
  • unikanie spożywania potraw ciężkostrawnych;
  • codzienne spożywanie warzyw i owoców;
  • unikanie spożywania soli i ostrych przypraw;
  • wypijanie odpowiedniej ilości płynów. 

Podsumowując: dieta osoby starszej leżącej powinna być łatwostrawna, urozmaicona różnorodnymi produktami o dużej wartości odżywczej.

Ważne, by pacjent codziennie jadł warzywa i owoce. Posiłki powinny wyglądać smacznie i być atrakcyjne zapachowo.

Warto zadbać o to, by leżąca osoba starsza odczuwała przyjemność ze spożywania posiłków. Powinniśmy bezwzględnie zapewnić pacjentowi odpowiednie nawodnienie w celu utrzymania dobrego samopoczucia i zdrowia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij