Dieta dla osób leżących
Małgorzata Kujda

Dieta dla osób leżących

Prawidłowe żywienie jest podstawą funkcjonowania organizmu. Odpowiednio zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie i wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie w każdym wieku. Nie inaczej jest w przypadku osób starszych i leżących. Co więcej, diecie dla takich osób powinniśmy poświęcić szczególną uwagę i dołożyć wszelkich starań, by przygotować ją odpowiednio.

W organizmie osób starszych zachodzą różnego rodzaju zmiany determinujące to, jak powinien wyglądać ich sposób odżywiania. Przede wszystkim spowalnia się metabolizm, a co za tym idzie – zmniejsza się zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. U osób starszych leżących możemy zaobserwować spadek tkanki mięśniowej na rzecz tkanki tłuszczowej. Następuje demineralizacja układu kostnego. Osoba starsza leżąca często ma ograniczenie odczuwania smaku i zapachu, co wiąże się z brakiem apetytu. Osoby takie również przez swój stan stają się bardziej apatyczne. Kolejną ważną rzeczą jest zmniejszenie wydzielania śliny i enzymów trawiennych oraz spowolnienie motoryki przewodu pokarmowego. Te wszystkie czynniki powinniśmy wziąć pod uwagę przy planowaniu żywienia dla osoby starszej leżącej.

Pamiętaj o wszystkich składnikach

Dieta dla osób leżących powinna mieć zmniejszoną kaloryczność, jednak poprzez zwiększenie gęstości odżywczej takiej diety musi ona pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze – w szczególności na białko, witaminy i składniki mineralne.

Dieta powinna być łatwostrawna, z ograniczeniem produktów z pełnego ziarna, cukru oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Tłuszcze w diecie powinny stanowić 25-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jadłospis musi obfitować w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu i ograniczają agregację płytek krwi. Przyczyniają się do utrzymania odpowiedniego ciśnienia krwi, mają dobroczynne działanie na serce i układ krążenia. Tłuszcze te powinny być pochodzenia głównie roślinnego.

Ważną rolę w diecie odgrywa białko. Ważne, by było ono pełnowartościowe i miało niską zawartość tłuszczu. W jadłospisie leżącej osoby starszej powinny znajdować się mleko oraz produkty mleczne. Dobrym źródłem białka w diecie osób starszych mogą być również chude mięsa czy sery.

Dobrze jest, by dieta osób leżących obfitowała w antyoksydanty, które usuwają z organizmu wolne rodniki – do witamin chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników zaliczamy witaminę C, E, A oraz b-karoten. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić również na witaminy z grupy B (B6, B2, B12) z racji ich gorszego przyswajania z pożywienia w wieku starszym. Kolejną witaminą, na którą powinniśmy położyć nacisk w diecie osób starszych leżących jest witamina D. Ze względu na brak możliwości ekspozycji na słońce dieta powinna być wzbogacana o produkty fortyfikowane witaminą D lub zawierające ją suplementy.

Ze względu na demineralizację układu kostnego oraz upośledzenie czynności układu sercowo-naczyniowego, dieta osób starszych leżących powinna być bogata w produkty dostarczające odpowiedniej ilości wapnia i żelaza.

Z technicznego punktu widzenia dieta osoby starszej leżącej powinna mieć wyraźny smak i zapach. Należy podawać posiłki o umiarkowanej temperaturze i w wygodnych naczyniach.

Nie zapomnij o nawodnieniu

Ważnym elementem diety osoby leżącej jest odpowiednie nawodnienie. U osób starszych występuje spadek pragnienia. Co za tym idzie – brak odpowiedniego nawodnienia może negatywnie wpływać na pracę układu nerwowego, zaburzać regulację cieplną oraz ograniczać wydalanie produktów przemiany materii. Osoby takie powinny pić wodę nawet wtedy, kiedy nie odczuwają pragnienia.

Częstym problemem osób leżących jest występowanie zaparć. Odpowiednia ilość spożywanych płynów powinna zniwelować ten problem.

Ogólne zasady diet osób starszych leżących:

  • dieta urozmaicona, o dużej wartości odżywczej;
  • regularne spożywanie 4-5 posiłków o mniejszej objętości;
  • ograniczenie spożycia cukru oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego;
  • unikanie spożywania potraw ciężkostrawnych;
  • codzienne spożywanie warzyw i owoców;
  • unikanie spożywania soli i ostrych przypraw;
  • wypijanie odpowiedniej ilości płynów. 

Podsumowując: dieta osoby starszej leżącej powinna być łatwostrawna, urozmaicona różnorodnymi produktami o dużej wartości odżywczej.

Ważne, by pacjent codziennie jadł warzywa i owoce. Posiłki powinny wyglądać smacznie i być atrakcyjne zapachowo.

Warto zadbać o to, by leżąca osoba starsza odczuwała przyjemność ze spożywania posiłków. Powinniśmy bezwzględnie zapewnić pacjentowi odpowiednie nawodnienie w celu utrzymania dobrego samopoczucia i zdrowia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij