5 sposobów na mocne i zdrowe zęby
Ernest Niewiadomski

5 sposobów na mocne i zdrowe zęby

Piękny uśmiech i zdrowe zęby to atrybut osób powszechnie uznawanych za atrakcyjniejsze i bardziej pewne siebie niż osoby z brakami w uzębieniu. Nie ma w tym nic dziwnego – zęby są naszą wizytówką, a pierwsze wrażenie ma znaczenie. Dlatego warto dbać o zęby i wyrabiać zdrowe nawyki już od najmłodszych lat. Statystyki podają, że tylko 5% Polaków ma pełne uzębienie, a blisko 95% nastolatków ma próchnicę. Wynika to przede wszystkim z niewłaściwej higieny jamy ustnej, złej diety i niechęci do wizyt kontrolnych u stomatologa. Poznaj 5 sposobów na mocne i zdrowe zęby.

Właściwa higiena jamy ustnej

Niezaprzeczalny numer jeden na liście.  Sprawa tak oczywista, że niemal wszystko, co można by na ten temat napisać, potrafi wyrecytować dziecko w zerówce. Niestety gorzej jest z praktyką. Wystarczy odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań: ile razy dziennie myję zęby? Jak to robię? Czy używam nici dentystycznej? Prawdopodobnie już po tych trzech pytaniach większość zaczyna się zastanawiać, czy oby na pewno właściwie dba o higienę jamy ustnej. Jeśli na pierwsze pytanie odpowiedziałeś sobie „raz dziennie”, muszę Cię zmartwić – to niestety za mało. W ciągu dnia na zębach osadzają się resztki pokarmów i płynów stanowiące idealne środowisko do rozwoju płytki nazębnej i bytujących w niej bakterii. Te z kolei produkują kwasy uszkadzające szkliwo zębów i dziąsła, co może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych. Odkładająca się płytka nazębna ulega mineralizacji, utrwalając przebarwienia szkliwa i tworząc kamień nazębny.

Optymalnie jest szczotkować zęby 2-3 razy dziennie po głównych posiłkach; zbyt częste mycie zębów nie jest wskazane ze względu na rosnące ryzyko mechanicznego uszkadzania szkliwa. Po przekąskach w ciągu dnia warto płukać zęby płynem do higieny jamy ustnej lub stosować nitkę dentystyczną. Nie bez znaczenia jest również właściwa technika szczotkowania zębów i dobór odpowiedniej szczoteczki. Używając szczoteczki tradycyjnej należy wykonywać ruchy wymiatające przez 2-3 minuty; ważne jest, aby robić to dokładnie.

Przyjmuje się, że szczoteczki elektryczne i soniczne są skuteczniejsze w usuwaniu płytki nazębnej, choć właściwe zastosowanie dobrej szczoteczki tradycyjnej daje porównywalne efekty. Należy stosować szczoteczki dobrej jakości i wymieniać je co 2-3 miesiące.
Nitkowanie pomaga usuwać resztki jedzenia i płytkę nazębną z przestrzeni międzyzębowych, wykonujemy je przynajmniej raz dziennie.

Po umyciu zębów warto zastosować płyn do płukania jamy ustnej, który pomaga w usuwaniu płytki nazębnej i korzystnie wpływa na stan dziąseł.

Dieta

To, co jemy ma znaczenie nie tylko dla naszej sylwetki i ogólnego stanu zdrowia, ale również dla naszych zębów. Mama mówiła: „nie jedz cukierków przed snem, bo ci zęby wylecą” – zapewne znajdą się tacy, którzy po latach przyznają jej rację.

Szczególnie niezdrowe dla zębów są wszelkie produkty kleiste, które oblepiają zęby i długo utrzymują się na ich powierzchni. Miłośnicy toffi i krówek powinni częściej odbywać wizyty kontrolne u stomatologa. Wszelkiego rodzaju słodzone napoje, słodycze, suszone owoce czy białe pieczywo zwiększają ryzyko wystąpienia próchnicy.

Warto jeść produkty pełnowartościowe zawierające węglowodany złożone, świeże owoce i warzywa oraz nabiał. Najistotniejszym z punktu widzenia naszego uzębienia składnikiem pokarmowym jest wapń. Niestety przyswajalność tego pierwiastka z pokarmów jest mocno ograniczona, dlatego warto prowadzić dodatkową suplementację wapniem z witaminą D3, która poprawia jego przyswajalność.

Dieta oparta na żywności wysoko przetworzonej, daniach gotowych, mrożonkach, zupach w proszku, daniach typu fast food, mięsie, wędlinach i dużej ilości soli znacznie ogranicza przyswajalność wapnia. Ma to niekorzystny wpływ nie tylko na stan naszych zębów, ale również całego układu kostnego, mięśniowego i nerwowego oraz układu krążenia. Zawarta w kawie, herbacie i napojach kofeina sprzyja natomiast wypłukiwaniu wapnia z organizmu. Warto ograniczyć tego typu produkty w diecie i włączyć dodatkową suplementację wapniem z witaminą D3.

Zdrowe nawyki

Dbając o właściwą higienę jamy ustnej i dietę wyrabiamy w sobie zdrowe nawyki, które warto wprowadzać w życie u dzieci od najmłodszych lat. Dbać o zęby należy już od pierwszych ząbków mlecznych, które myjemy maluszkom za pomocą specjalnych szczoteczek. Mleko podawane dzieciom przed snem osadza się na ząbkach i zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy, dlatego należy po nim umyć ząbki.

Nie powinno się myć zębów bezpośrednio po posiłku, ponieważ zawarte w nim kwasy uszkadzają szkliwo, a szczotkowanie sprzyja ich penetracji. Po posiłku płuczemy jamę ustną czystą wodą lub płynem stomatologicznym, a zęby szczotkujemy po ok 30-60 minutach. Jeśli lubimy pić słodkie napoje, to warto to robić przez słomkę – dzięki temu ograniczamy ich kontakt z zębami. Żucie gumy po posiłku sprzyja usuwaniu płytki nazębnej.

Kontrola stomatologiczna

Osobiście nie znam nikogo, komu wizyta u stomatologa sprawiałaby przyjemność. Jest to jednak warunek konieczny, jeśli chcemy dłużej cieszyć się własnymi zębami. Wizyty kontrolne należy odbywać co 6 miesięcy, nie rzadziej niż raz w roku. Pozwoli to na szybkie wykrywanie ubytków i ich leczenie.

Warto podczas takiej kontroli poddać się zabiegowi usunięcia płytki nazębnej i kamienia metodą piaskowania lub skalingu z wykorzystaniem ultradźwięków.

Zdrowe dziąsła

Zdrowe dziąsła to mniejsze ryzyko problemów z zębami, dlatego nie wolno bagatelizować krwawienia z dziąseł czy odsłaniania szyjek zębowych. W przypadku zauważenia niepojących objawów należy jak najszybciej udać się do stomatologa.

Dbając o higienę jamy ustnej od najmłodszych lat zwiększamy swoje szanse na piękny uśmiech i zdrowe zęby w każdym wieku.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

    Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa, możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Pod warunkiem, że będziemy pamiętać o jednej podstawowej zasadzie: o zasłanianiu ust i nosa przebywając w parkach i na skwerach, w lasach nie ma takiej konieczności. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

  • Oczyszczanie cery trądzikowej

    Cera trądzikowa to zmartwienie nie tylko nastolatków — problem ten może dotyczyć również osób po 30., a nawet 40. roku życia. Charakteryzuje się zwiększoną produkcją sebum oraz skłonnością do wykwitów i zmian ropnych, czyli tzw. pryszczy. Jednym z najważniejszych elementów codziennej pielęgnacji cery trądzikowej jest jej właściwe oczyszczanie.

  • Choroba Zachodniego Nilu – przyczyny i skutki

    Wybierając się na egzotyczne wakacje warto zapoznać się z zagrożeniami, jakie mogą nas spotkać podczas urlopu. Jednym z nich jest gorączka Zachodniego Nilu (ang. West Nile fever, WNF),  choroba powodowana przez wirusa Zachodniego Nilu. Jak dochodzi do zakażenia, jakie są objawy i co należy wiedzieć, aby się przed nią ustrzec?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij