5 sposobów na mocne i zdrowe zęby

Piękny uśmiech i zdrowe zęby to atrybut osób powszechnie uznawanych za atrakcyjniejsze i bardziej pewne siebie niż osoby z brakami w uzębieniu. Nie ma w tym nic dziwnego – zęby są naszą wizytówką, a pierwsze wrażenie ma znaczenie. Dlatego warto dbać o zęby i wyrabiać zdrowe nawyki już od najmłodszych lat. Statystyki podają, że tylko 5% Polaków ma pełne uzębienie, a blisko 95% nastolatków ma próchnicę. Wynika to przede wszystkim z niewłaściwej higieny jamy ustnej, złej diety i niechęci do wizyt kontrolnych u stomatologa. Poznaj 5 sposobów na mocne i zdrowe zęby.

Właściwa higiena jamy ustnej

Niezaprzeczalny numer jeden na liście.  Sprawa tak oczywista, że niemal wszystko, co można by na ten temat napisać, potrafi wyrecytować dziecko w zerówce. Niestety gorzej jest z praktyką. Wystarczy odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań: ile razy dziennie myję zęby? Jak to robię? Czy używam nici dentystycznej? Prawdopodobnie już po tych trzech pytaniach większość zaczyna się zastanawiać, czy oby na pewno właściwie dba o higienę jamy ustnej. Jeśli na pierwsze pytanie odpowiedziałeś sobie „raz dziennie”, muszę Cię zmartwić – to niestety za mało. W ciągu dnia na zębach osadzają się resztki pokarmów i płynów stanowiące idealne środowisko do rozwoju płytki nazębnej i bytujących w niej bakterii. Te z kolei produkują kwasy uszkadzające szkliwo zębów i dziąsła, co może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych. Odkładająca się płytka nazębna ulega mineralizacji, utrwalając przebarwienia szkliwa i tworząc kamień nazębny.

Optymalnie jest szczotkować zęby 2-3 razy dziennie po głównych posiłkach; zbyt częste mycie zębów nie jest wskazane ze względu na rosnące ryzyko mechanicznego uszkadzania szkliwa. Po przekąskach w ciągu dnia warto płukać zęby płynem do higieny jamy ustnej lub stosować nitkę dentystyczną. Nie bez znaczenia jest również właściwa technika szczotkowania zębów i dobór odpowiedniej szczoteczki. Używając szczoteczki tradycyjnej należy wykonywać ruchy wymiatające przez 2-3 minuty; ważne jest, aby robić to dokładnie.

Przyjmuje się, że szczoteczki elektryczne i soniczne są skuteczniejsze w usuwaniu płytki nazębnej, choć właściwe zastosowanie dobrej szczoteczki tradycyjnej daje porównywalne efekty. Należy stosować szczoteczki dobrej jakości i wymieniać je co 2-3 miesiące.
Nitkowanie pomaga usuwać resztki jedzenia i płytkę nazębną z przestrzeni międzyzębowych, wykonujemy je przynajmniej raz dziennie.

Po umyciu zębów warto zastosować płyn do płukania jamy ustnej, który pomaga w usuwaniu płytki nazębnej i korzystnie wpływa na stan dziąseł.

Dieta

To, co jemy ma znaczenie nie tylko dla naszej sylwetki i ogólnego stanu zdrowia, ale również dla naszych zębów. Mama mówiła: „nie jedz cukierków przed snem, bo ci zęby wylecą” – zapewne znajdą się tacy, którzy po latach przyznają jej rację.

Szczególnie niezdrowe dla zębów są wszelkie produkty kleiste, które oblepiają zęby i długo utrzymują się na ich powierzchni. Miłośnicy toffi i krówek powinni częściej odbywać wizyty kontrolne u stomatologa. Wszelkiego rodzaju słodzone napoje, słodycze, suszone owoce czy białe pieczywo zwiększają ryzyko wystąpienia próchnicy.

Warto jeść produkty pełnowartościowe zawierające węglowodany złożone, świeże owoce i warzywa oraz nabiał. Najistotniejszym z punktu widzenia naszego uzębienia składnikiem pokarmowym jest wapń. Niestety przyswajalność tego pierwiastka z pokarmów jest mocno ograniczona, dlatego warto prowadzić dodatkową suplementację wapniem z witaminą D3, która poprawia jego przyswajalność.

Dieta oparta na żywności wysoko przetworzonej, daniach gotowych, mrożonkach, zupach w proszku, daniach typu fast food, mięsie, wędlinach i dużej ilości soli znacznie ogranicza przyswajalność wapnia. Ma to niekorzystny wpływ nie tylko na stan naszych zębów, ale również całego układu kostnego, mięśniowego i nerwowego oraz układu krążenia. Zawarta w kawie, herbacie i napojach kofeina sprzyja natomiast wypłukiwaniu wapnia z organizmu. Warto ograniczyć tego typu produkty w diecie i włączyć dodatkową suplementację wapniem z witaminą D3.

Zdrowe nawyki

Dbając o właściwą higienę jamy ustnej i dietę wyrabiamy w sobie zdrowe nawyki, które warto wprowadzać w życie u dzieci od najmłodszych lat. Dbać o zęby należy już od pierwszych ząbków mlecznych, które myjemy maluszkom za pomocą specjalnych szczoteczek. Mleko podawane dzieciom przed snem osadza się na ząbkach i zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy, dlatego należy po nim umyć ząbki.

Nie powinno się myć zębów bezpośrednio po posiłku, ponieważ zawarte w nim kwasy uszkadzają szkliwo, a szczotkowanie sprzyja ich penetracji. Po posiłku płuczemy jamę ustną czystą wodą lub płynem stomatologicznym, a zęby szczotkujemy po ok 30-60 minutach. Jeśli lubimy pić słodkie napoje, to warto to robić przez słomkę – dzięki temu ograniczamy ich kontakt z zębami. Żucie gumy po posiłku sprzyja usuwaniu płytki nazębnej.

Kontrola stomatologiczna

Osobiście nie znam nikogo, komu wizyta u stomatologa sprawiałaby przyjemność. Jest to jednak warunek konieczny, jeśli chcemy dłużej cieszyć się własnymi zębami. Wizyty kontrolne należy odbywać co 6 miesięcy, nie rzadziej niż raz w roku. Pozwoli to na szybkie wykrywanie ubytków i ich leczenie.

Warto podczas takiej kontroli poddać się zabiegowi usunięcia płytki nazębnej i kamienia metodą piaskowania lub skalingu z wykorzystaniem ultradźwięków.

Zdrowe dziąsła

Zdrowe dziąsła to mniejsze ryzyko problemów z zębami, dlatego nie wolno bagatelizować krwawienia z dziąseł czy odsłaniania szyjek zębowych. W przypadku zauważenia niepojących objawów należy jak najszybciej udać się do stomatologa.

Dbając o higienę jamy ustnej od najmłodszych lat zwiększamy swoje szanse na piękny uśmiech i zdrowe zęby w każdym wieku.


Podziel się: