Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach?

Florę bakteryjną w jelitach człowieka stanowią biliony mikroorganizmów, głównie bakterii, które żyją z nami w korzystnej dla obu stron symbiozie – bakterie mają środowisko do życia i rozmnażania, zaś człowiek – prawdziwe wsparcie dla funkcjonowania układu pokarmowego, immunologicznego, a nawet nerwowego. Dobrze więc z należytą troską traktować takich lokatorów. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach – probiotyki i prebiotyki

Probiotyki to, według definicji WHO, „żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza”. Drobnoustroje te produkują kwas mlekowy i są elementem naturalnej flory bakteryjnej w jelitach.

Probiotyki możemy znaleźć głównie w fermentowanych przetworach mlecznych i kiszonkach.

Prebiotyki natomiast, nazywane też „substancjami balastowymi”, to składniki jedzenia, które nie ulegają trawieniu (np. błonnik), lecz stają się pokarmem dla naszej flory jelitowej. Substancje takie znajdziemy głównie w czosnku i cebuli, ale także w płatkach owsianych, pszenicy, porach i szparagach, na które właśnie zaczyna się sezon.

Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach – kiedy wspomóc jelita? 

W niektórych sytuacjach flora bakteryjna w jelitach wymaga specjalnego wsparcia. Dzieje się tak, kiedy układ pokarmowy z różnych powodów jest obciążony. Obciążeniem takim jest biegunka, która może być wywołana przez bakterie (Escherichia sp., Salmonella sp., Shigella sp., Campylobacter sp.) lub rotawirusy. Stosowanie antybiotyków również często jest przyczyną biegunek, przy których rolę probiotyków trudno przecenić. Bakterie probiotyczne znalazły także zastosowanie w przeciwdziałaniu i łagodzeniu zaparć i schorzeń alergicznych. Nadal trwają badania nad związkiem pomiędzy stosowaniem probiotyków a chorobami nowotworowymi. Jeśli więc cierpisz na którąś z tych dolegliwości lub po prostu czujesz, że coś „nie gra” w twoich jelitach, możesz wzbogacić swoją dietę o produty pro- i prebiotyczne lub wspomóc się suplementami. Należy jednak pamiętać, że czasem sytuacja wymaga konsultacji z lekarzem, a niektóre schorzenia wymagają leczenia konkretnymi szczepami bakterii.

Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach – domowe sposoby

Odbudowanie flory bakteryjnej w jelitach wcale nie musi być trudne. Możemy to zrobić, włączając do codziennego jadłospisu produkty bogate w bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus sp. Są to przetwory mleczne, takie jak jogurt, maślanka, zsiadłe mleko czy kefir. Producenci coraz częściej umieszczają na etykiecie informację o zawartości dobroczynnych bakterii.

Pamiętaj - żeby produkt miał właściwości probiotyczne, powinien zawierać przynajmniej 10 mln (107) Bifidobacterium lub 100 mln (108) Lactobacillus. Skład na etykiecie powinien być jak najkrótszy – najlepiej, żeby ograniczał się do mleka i żywych kultur bakterii – to w zupełności wystarczy.

Dobrym źródłem bakterii kwasu mlekowego są również tradycyjne polskie kiszonki, a zwłaszcza kapusta kiszona, ogórki kiszone i kwas chlebowy. Jeśli chcemy odbudować florę bakteryjną w jelitach, nie możemy zapominać o równoczesnym jedzeniu produktów o właściwościach prebiotycznych. Należą do nich wspomniany wcześniej czosnek, por i cebula, ale także pomidory, cykoria, banany, aloes, siemię lniane, jęczmień, owies i rośliny strączkowe. Poza swoimi korzyściami dla flory bakteryjnej w jelitach są bogatym źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych.

Jak odbudować florę bakteryjną w jelitach – suplementy z probiotykami

Czasami warto dodatkowo wspomóc jelita, sięgając po dostępne bez recepty suplementy probiotyczne. Lepiej wybierać te, w których jest kilka szczepów bakterii – dostępne są takie, które zawierają ich aż 8 (ponad 400 miliardów bakterii!). Według badań przeprowadzonych na modelu układu pokarmowego człowieka w 2011 roku w Quebecu w Kanadzie, probiotyki najlepiej przyjmować w trakcie posiłku albo tuż przed nim – jedzenie działa ochronnie w trudnych warunkach, jakie panują w żołądku. Warto przyjmować probiotyki w obecności prebiotyków. Często można dostać gotowe połączenie w postaci synbiotyku.

Źródła:
http://www.pm.microbiology.pl/web/archiwum/vol5422015133.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22146689


Podziel się: