Smoczek — wróg czy przyjaciel?
Joanna Łuniewska-Rajch

Smoczek — wróg czy przyjaciel?

O tym, że ssanie uspokaja maluchy wiedzą wszyscy nawet osoby, które jeszcze nie mają dzieci. Kojarzy się ono małemu człowiekowi z bliskością matki, karmieniem i bezpieczeństwem. Dlatego też wielu rodziców w momentach płaczu dziecka stara się je uspokoić wykorzystując smoczek. Jednak niewłaściwy czy też zbyt długo stosowany może mieć bardzo negatywny wpływ na rozwój jamy ustnej malucha.

Jak długo stosować smoczek?

Wraz z rozwojem dziecka słabnie u niego odruch ssania. Wynika to między innymi z tego, że zmienia się budowa jamy ustnej dziecka, rozwijają się wcześniej niewykorzystywane mięśnie. Dodatkowo zaczynają się wyrzynać pierwsze zęby mleczne. To właśnie w tym okresie, czyli około 6 miesiąca życia malucha, powinno się odstawić smoczek.

Zbyt długo używany przez dziecko będzie zaburzać jego prawidłowy rozwój. 

Co złego wyrządzi smoczek?

Wielokrotnie można zaobserwować dzieci, mające nawet kilka lat, które wciąż chodzą ze smoczkiem w buzi. Może to być bardzo szkodliwe, a w przyszłości powodować nie tylko nierównomierne ustawienie zębów, ale również powstanie poważnych wad zgryzu – tyłożuchwia, tyłozgryzu czy zgryzu otwartego.

Ciągłe ssanie smoczka uniemożliwia u dziecka prawidłowy rozwój motoryki języka.

Wzmocnieniu ulegają odpowiedzialne za ssanie mięśnie ust, a język dociśnięty do dna jamy ustnej pozostaje w spoczynku. Może to powodować przetrwały niemowlęcy typ połykania. Jest to połykanie, w którym dochodzi do silnego napinania mięśni twarzy, a język wysuwany jest doprzednio. Podczas prawidłowego połykania, typowego dla osób powyżej 18 miesiąca życia, język powinien się unosić do podniebienia. Taki typ połykania skutkuje nieprawidłowym rozwojem kości szczęki i żuchwy. 

Poza tym na zbyt długim używaniu smoczka cierpi również rozwój mowy dziecka. Siłą rzeczy dziecko z wciąż zajętą buzią zazwyczaj będzie mówić rzadziej i mniej chętnie. Poza tym w wyniku obniżonej mobilności języka mogą powstawać wady wymowy. Maluch taki ma problemy z realizacją głosek językowych i językowo wargowych, szczególnie syczących (s, z, c, dz, sz, cz, ż, dż). Jeżeli dojdzie do rozwinięcia wady zgryzu pojawiają się kolejne trudności z mową. W takiej sytuacji dzieci najczęściej zaczynają seplenić (zmiękczać powyżej wymienione głoski). 

Co gorsze ssanie smoczka czy kciuka?

Wiele osób wiedząc, że smoczek może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka postanawia zdecydowanie go odstawić — z dnia na dzień. Jednak zbyt nagłe postępowanie może być trudne dla dziecka i skutkować może powstaniem nawyku ssania kciuka, zamiast wcześniejszego ssania smoczka. Niestety jest to parafunkcja jeszcze bardziej niekorzystna. Znacznie trudniejsze dla rodziców jest kontrolowanie ssania kciuka niż ssania smoczka u dziecka. Smoczek można zwyczajnie dziecku zabrać, a ssanie kciuka np. w nocy jest wręcz niemożliwe do kontroli. Dodatkowo ssanie kciuka ma znacznie gorszy wpływ na rozwój kości młodego człowieka. Dziecko trzymając palec w jamie ustnej wywiera nacisk na żuchwę od przodu (uniemożliwiając jej prawidłowy wzrost), a poza tym wywiera również nacisk na podniebienie wpływając na jego rozwój. W związku z tym do tego nawyku trzeba zniechęcać dziecko już od samego początku, gdy się go zaobserwuje. 

Jakie smoczki najlepsze?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów smoczków — standardowe, smoczki symetryczne, czy też smoczki anatomiczne. Te ostatnie w ostatnim czasie zyskują coraz większą popularność. Mają one kształt najlepiej dopasowany do buzi dziecka.

Jakie cechy powinien spełniać właściwy smoczek? Po pierwsze mieć otwory umożliwiające sprawne oddychanie dziecka. Po drugie powinien być wykonany z miękkiego, elastycznego materiału. Należy również pamiętać, że takie smoczki należy odpowiednio oczyszczać, a poza tym wymieniać co maksymalnie 2 miesiące. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zaburzenia SI – czym są zaburzenia integracji sensorycznej? Jak je rozpoznać i jak wygląda terapia SI?

    Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. Jakie są przyczyny zaburzeń SI? Jak wygląda terapia SI?

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Jąkanie u dzieci – jakie są jego przyczyny? Jak pomóc dziecku, które się jąka?

    Jąkanie u dzieci jest zaburzeniem płynności mowy, które może być wywołane przez czynniki logopedyczne, psychologiczne, genetyczne lub społeczne. Objawi się ono m.in. powtarzaniem głosek, słów lub części zdań, co nieco utrudnia komunikację dziecka z otoczeniem. Na czym polega terapia jąkania u dzieci? O czym powinni pamiętać rodzice dzieci, które się jąkają? Podpowiadamy. 

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij