Smoczy owoc – czym jest dragon fruit i jakie właściwości prozdrowotne posiada
Maria Brzegowy

Smoczy owoc – czym jest dragon fruit i jakie właściwości prozdrowotne posiada

Hylocereus undatus, znany jako smoczy owoc, pitaya albo truskawkowa gruszka wzbudza zainteresowanie większości z nas. Jego specyficzny, piękny wygląd rzuca się w oczy od razu, a jeszcze bardziej ciekawi wnętrze – zazwyczaj białe (ale może być też jasnoczerwone), apetycznie nakropkowane jadalnymi ziarenkami - niczym śmietankowy mus straciatella. Czym jest smoczy owoc, jak smakuje i jakie właściwości prozdrowotne posiada?

Smoczy owoc – skąd pochodzi, jak smakuje i ile kosztuje

Hylocereus undatus pochodzi z tropikalnych lasów Meksyku oraz rejonów Ameryki Środkowej i Południowej. Określenie „smoczy owoc” wzięło się stąd, że dosyć niewielką „bulwę” pokrywa z zewnątrz łuska niczym ta z legendarnych bajek o smokach. Struktura przypomina kiwi – podobnie jak ono, owoc jest bowiem soczysty i zawiera drobniutkie ziarenka. Z kolei jego smak zależy od koloru, choć niestety, większość z nas pozostaje po jego skosztowaniu rozczarowana. Żółty owoc przypomina słodkie mango albo ananasa, podczas gdy czerwona wersja jest nieco kwaskowata. Zarówno jednemu, jak i drugiemu towarzyszy jednak mdły posmak co utrudnia raczej wykorzystanie smoczego owocu jako dania solo. Cena jednej sztuki to ok. 10 zł, więc naprawdę całkiem sporo jak za porcję witamin i składników mineralnych.

Dragon fruit i jego prozdrowotne właściwości

Majowie wykorzystywali liście i kwiaty owocu jako środek obniżający zbyt wysoką glikemię (inaczej poziom cukru we krwi), a także jako lekarstwo moczopędne. Współczesna literatura również potwierdza, że pitaya to owoc o prozdrowotnych właściwościach, na które warto zwrócić uwagę. Wszystko za sprawą wysokiego potencjału antyoksydacyjnego owocu – pitaya to źródło polifenoli, betalain oraz kwasu askorbinowego. Wszystkie one posiadają udowodnione, korzystne działanie na organizm człowieka. Wśród innych owoców egzotycznych, takich jak ananas, granat, karambola, liczi, mango albo papaja, dragon fruit nie wyróżnia się jednak swoim składem – posiada najniższy całkowity status przeciwutleniający.

Wysoki potencjał antyoksydacyjny owocu sprawia, że będzie on przydatny w profilaktyce wielu chorób przewlekłych niezakaźnych – m.in. chorób nowotworowych czy cukrzycy. To także możliwość uregulowania nieprawidłowego profilu lipidowego (poprzez obniżenie za wysokiego poziomu cholesterolu całkowitego) oraz środek pozwalający na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. W codziennej diecie warto jednak sięgać również i po inne owoce egzotyczne – pitaya nie jest bowiem szczególnym produktem w tej grupie, a wręcz posiada wśród nich najniższy status przeciwutleniający.

Smoczy owoc, a odchudzanie – czy można go jeść na diecie?

Pitaya to owoc niskokaloryczny. 100g części jadalnych owocu dostarcza ok. 50 kcal – podobnie jak taka sama ilość jabłka. Równolegle, w porównaniu z nim, smoczy owoc dostarcza 4-krotnie razy więcej białka. Średniej wielkości cały owoc to zaledwie 75 kcal, podczas gdy np. banan – już 150 kcal.

Dzięki temu, że pitaya należy do niskokalorycznych owoców, świetnie sprawdzi się w diecie osób dbających o sylwetkę bądź też zamierzających zredukować nadmierną masę ciała. W połączeniu z przykładowo jogurtem naturalnym, smoczy owoc stworzy ciekawy deser, który urozmaici codzienne menu. Najlepiej wykorzystać go jako element świeżo przygotowanego soku albo dodatek do lodów.

Smoczy owoc i jego wykorzystanie w kuchni – co smacznego można przygotować?

Ponieważ pitaya to spora część wody – sprawdzi się więc w upalne dni jako posiłek na orzeźwienie. Najlepiej wykorzystać ją do przyrządzenia świeżych soków, smoothie i koktajlów, a także deserów, takich jak musy, lody, sorbety, sałatki owocowe i owocowo-warzywne. W sklepie można znaleźć również sproszkowany smoczy owoc – wykorzystajmy go jako dodatek do jogurtów, posypkę do sałatek albo element koktajlu. Pitayę, w związku z jej mdłym charakterem, najlepiej łączyć z wyrazistymi dodatkami, np. takimi o kwaśnym posmaku (pomarańcza, kiwi). Na świecie, ze smoczego owocu produkuje się wina oraz soki.

Przygotowując potrawę na bazie smoczego owocu, wykorzystaj sok z pomarańczy albo z cytryny. Kwaśny posmak wzmocni nieco intensywność posiłku – pitaya jest bowiem raczej mdła.

Czy warto sięgać po smoczy owoc?

Niewątpliwe warto i należy sięgać po… wszystkie owoce i warzywa. Aktualne badania mówią nam bowiem, że ponad wszelką wątpliwość produkty te powinny stanowić podstawowy element naszej codziennej diety. Zdaniem redakcji Dbam o Zdrowie, owoce takie jak pitaya, mogą stanowić ciekawe urozmaicenie codziennego menu, zwłaszcza jeśli przygotowujemy przyjęcie. Deser, taki jak przykładowo lody, na pewno wzbudzi w naszych gościach zachwyt i na długo pozostanie w ich pamięci. Na co dzień warto jednak sięgać po nasze rodzime owoce – raz, że są o wiele tańsze i bardziej dostępne, dwa – w niczym nie ustępują właściwościom prozdrowotnym owoców egzotycznych. Nasze polskie superfoods (inaczej superżywność) takie jak borówki, aronia, czarna i czerwona porzeczka, a także czarny bez, owoce rokitnika czy maliny albo truskawki, to taki sam potencjał antyoksydacyjny jak wspomniana pitaya. Nie bójmy się nowych smaków, ale dbajmy też o nasze tradycyjne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij