Zdrowe odżywianie zacznijmy od… wyboru chleba
Paulina Szczepaniak

Zdrowe odżywianie zacznijmy od… wyboru chleba

Czemu nie jadasz chleba ? Bo się odchudzam. Tego typu dialog można usłyszeć coraz częściej. Chleb już od pewnego czasu budzi wiele kontrowersji. Niektórzy uważają, że jest tuczący, niezdrowy i najlepiej go unikać. Może jednak warto zastanowić się czy chleb, który towarzyszy w naszej diecie niemal od zawsze jest rzeczywiście taki bezwartościowy.

Trochę historii

Historia pieczenia głosi, iż pierwszy chleb został upieczony 12 tysięcy lat temu z nasion dzikiej trawy. Przez cały ten czas aż do dzisiaj wygląd chleba oraz sposób produkcji uległ zmianie. Na samym początku chleb wyglądem przypominał placki. Wypiekany był na rozgrzanych kamieniach bez dodatku środków spulchniających, które były wtedy nieznane, przez co chleb był dosyć twardy.

Pierwszy chleb na zakwasie upiekli Egipcjanie. Krążą różnego rodzaju legendy na temat powstania zakwasu. Jedna z nich mówi o niewolnicy, która pozostawiła przez nieuwagę papkę zbożową na słońcu. Pod wpływem ciepła papka zaczęła fermentować. Bojąc się kary za zmarnowanie zboża, niewolnica upiekła placki z „zepsutego” ciasta.

O popularności chleba w czasach starożytnych może świadczyć fakt, że w Rzymie funkcjonowało około pięciuset piekarni, a w starożytnej Grecji wyróżniano kilkadziesiąt gatunków chleba. Na przełomie wieku XVII i XVIII po raz pierwszy skonstruowano maszynę do mieszania ciasta. Chleb spożywany jest niemal na całym świecie jednak w zależności od kraju różni się pod względem sposobu wypieku, wyglądu oraz smaku.

Wartość odżywcza chleba

Chleb dostarcza naszemu organizmowi węglowodanów złożonych, białko roślinne, błonnik, witaminy z grupy B i E, kwas foliowy oraz składniki mineralne – żelazo, magnez, miedź, cynk, fosfor. Wartość odżywcza chleba zależy przede wszystkim od mąki z jakiej został upieczony. Wiadomo im mąka mniej przetworzona i oczyszczona tym lepsza. Różnego rodzaju dodatki takie jak : pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, kminek i inne, dodają pieczywu nie tylko oryginalnego smaku, ale również składników mineralnych i witamin, bardzo ważnych w naszej diecie.

Warto przy zakupie pieczywa zwrócić uwagę na jego skład. Wiadomo, im więcej polepszaczy i dodatków syntetycznych w składzie, tym bardziej chleb niesmaczny i przede wszystkim niezdrowy.

Ale jaki wybrać?

Chleb z zależności od rodzaju mąki z jakiej jest wypiekany możemy podzielić na kilka gatunków:

Pszenny:

Najpopularniejszy, ale najmniej bogaty w składniki odżywcze. Jednak jego zaletą jest lekkostrawność, przez co jest polecany osobom z problemami żołądkowymi.

Żytni:

Wypiekany z mąki żytniej jasnej, lub ciemniej. Chleb bogaty w błonnik oraz witaminy z grupy B. Chleb żytni obniża cholesterol oraz wspomaga proces odchudzania. Niestety, pieczywo żytnie jest ciężkostrawne, a więc nie nadaje się dla osób chorobami układu trawiennego oraz dla małych dzieci .

Graham:

Wyrabiany z mąki pszennej z dodatkiem oddzielonych wcześniej części ziarna. Bogaty w błonnik i składniki odżywcze. Graham jest lekkostrawny przez co jest polecany dzieciom, oraz osobom, które mają problemy żołądkowe ale pragną zachować szczupłą i zdrową sylwetkę.

Orkiszowy:

Wypiekany z orkiszu - jednej z odmian pszenicy, która nie jest modyfikowana genetycznie, nie oczyszczana w sztuczny sposób, przez co o wiele zdrowsza. Zawiera dużo mikroelementów, witamin i błonnika, obniża cholesterol, ułatwia trawienie i wspomaga pracę nerek. Ma też dużo białka, dlatego powinien być spożywany przez wegetarian.

Pumpernikiel

Jest to tradycyjne pieczywo żytnie pochodzące z Niemiec, z Westfalii. Według dawnej receptury pumpernikiel powinien być zrobiony tylko z grubo mielonej maki żytniej razowej, zaparzanej przez kilka godzin, a potem pieczony- a właściwie parowany, w zamkniętych formach metalowych w temperaturze około 100 st. C przez 16 do 24 godzin.

W trakcie tego procesu dochodzi do karmelizacji zawartej w zbożu skrobi. Dzięki temu pumpernikiel zyskuje ciemnobrązową barwę i lekko słodkawy smak. Konsystencja chleba jest bardzo zwarta, wilgotna, lekko łamiąca się, ponieważ on zawiera on zakwasu lub drożdży. Nie tworzy się tez skórka jak w innych chlebach.

Mieszany:

Otrzymuje się go z dwóch lub więcej rodzajów mąki. Najpopularniejszym chlebem z tej grupy jest chleb produkowany z mąki pszennej i żytniej. Jednak można spotkać chleb, do wypieku którego użyto również mąki owsianej, jęczmiennej czy orkiszowej.

Przetworzona tekturka czyli chlebek chrupki

Już od dłuższego czasu dużą popularnością cieszy się tzw. chlebek chrupki. Do jego zakupu zachęca przede wszystkim niska kaloryczność. Zazwyczaj jedna kromka chleba chrupkiego nie przekracza 30 kalorii. Jednak jest to pewnego rodzaju pułapką, ponieważ wiedząc, że nie jest on tak bardzo kaloryczny, zazwyczaj zjadamy go w większej ilości.

Na pewno pieczywo chrupkie ma znacznie gorszą jakość niż zwykły chleb. Jest to wyrób wysoko przetworzony z niską wartością odżywczą. Nie zawiera prawie żadnych witamin i składników mineralnych Pieczywo chrupkie ma także wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że po jego zjedzeniu bardzo szybko podnosi się poziom cukru, po czym równie gwałtownie spada.. Taki rodzaj chleba nie służy ludziom na diecie, ponieważ po zjedzeniu jednej porcji po krótkim czasie ponownie odczujemy głód. Jeśli już skusimy się i zakupimy pieczywo chrupkie, wybierajmy to z mąki żytniej z dodatkiem ziaren, ponieważ w procesie produkcji dosypywane są na końcu, dzięki czemu zachowują swoją wartość odżywczą.

Drożdże czy zakwas?

Nie od dziś wiadomo, że najlepszy jest chleb wypiekany na zakwasie. Nie tylko ze względów zdrowotnych ale także smakowych. Wspomaga on florę bakteryjną jelit i pozwala lepiej się wchłonąć składnikom odżywczym, które są zawarte w chlebie. Chleb na zakwasie do tej pory uznawany jest za smaczniejszy i cenniejszy niż ten pieczony z dodatkiem drożdży czy innych środków. Niestety, taki chleb jest dość rzadko spotykany w piekarniach ze względów finansowych.

Własny, domowy wypiek

Aby mieć pewność co do jakości chleba, można pokusić się o samodzielne upieczenie chleba. Wtedy samemu zadecydujemy co znajdzie się w naszym wypieku. Możemy dodać różnego rodzaju dodatki: słonecznik, pestki dyni, siemię lniane czy kminek które wzbogacą smak chleba. W momencie gdy wyrabianie chleba wydaje się nam czasochłonną i żmudną pracą, a chcemy upiec go samodzielnie, warto zaopatrzyć się w maszynę do wypieku chleba.  Taka maszyna posiada funkcje do wypieku różnych gatunków pieczywa. Jest to duże udogodnienie ponieważ maszyna sama miesza składniki, wyrabia ciasto i piecze.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Peeling - najlepszy motywator dla skóry

    Po zimie nasza skóra nie wygląda najlepiej. Wiatr, mróz, przebywanie w ogrzewanych pomieszczaniach, a także uboga dieta negatywnie wpłynęły na jej wygląd. Aby poprawić kondycję i stan naszej skóry warto zastosować peeling. Zanim zabierzemy się za nawilżanie, regenerację i inne zbawienne dla naszej skóry zabiegi, zrzućmy "starą" zimową skórę i spotkajmy się z pierwszym, wiosennym słońcem niejako z "nową twarzą". Niezbędny w tym celu będzie...dobry peeling. Dobry, czyli jaki? I jak go prawidłowo wykonać?

  • Kasza kaszy nierówna. Którą wybrać?

    Niegdyś kasza była podstawą staropolskiej kuchni i gościła na stołach częściej niż inne węglowodanowe produkty. W XVII wieku kasza była coraz rzadziej uwzględniana w codziennym jadłospisie na rzecz pojawiających się ziemniaków. Jednak od jakiegoś czasu, coraz więcej ludzi wraca do korzeni i sięga po różnego rodzaju kasze. Co takiego zawierają te różnej maści i koloru ziarenka i czy warto je jadać?

  • Od 1 listopada kolejne zmiany na liście leków refundowanych

    Od 1 listopada obowiązywać będzie nowa lista refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt XVIII obwieszczenia refundacyjnego zamieszczonego na stronie Ministerstwa Zdrowia obejmuje kilka istotnych zmian.

  • Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

    Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

  • Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus

    Amarantus (szarłat wyniosły) to jedna z najstarszych uprawianych na ziemi roślin. Obok kukurydzy i fasoli był podstawą diety Inków, Majów oraz Azteków. Jakie wartości odżywcze go charakteryzują?

  • Makowiec. Czy również dla cukrzyków?

    Jest to niewątpliwie jeden z nieodłącznych składników wigilijnych potraw. Można z niego ‘’wyczarować’’ kluski z makiem, kutię czy też makowca. Sprawdźmy jakie właściwości posiada mak.

  • Afrodyzjaki w kuchni – zioła i przyprawy

    Ten artykuł jest kolejnym z "miłosnego" cyklu. Zawiera przegląd przypraw szczególnie przyjaznych zakochanym. Szczypta tych składników uczyni przygotowane dla ukochanego danie nie tylko bardziej smacznym, ale również zmysłowym i pobudzającym. Oprócz tego dostarczą one porcję cennych witamin oraz składników mineralnych bez nadmiernego obciążenia układu trawiennego.

  • Wzmacniamy odporność – przegląd produktów

    Okres jesienny to czas gdy nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje rozmaitego pochodzenia. Częściej dopadają nas przeziębienie czy grypa. Wtedy przypominamy sobie też o środkach wspierających odporność naszego organizmu. Jakie produkty można wziąć pod uwagę? Warto zaznaczyć, że znajdziemy je nie tylko w aptece, ale także w… domowej spiżarni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij