Bandaż na nodze dziecka w górach
Michał Posmykiewicz

Wszystko, co każdy turysta wiedzieć powinien na temat pierwszej pomocy

Wakacje to czas relaksu, który kojarzy nam się z przyjemnością i beztroską. Niestety jest też druga strona medalu  czas letnich wyjazdów to okres, kiedy zdarza się wielka ilość wypadków różnego rodzaju: oparzenia, zasłabnięcia, podtopienia, czy utonięcia. Każdy z nas powinien umieć się odnaleźć w tych sytuacjach i umieć udzielić pomocy poszkodowanej osobie.

Co zrobić, kiedy na ulicy zobaczymy nieprzytomną osobę?

Przede wszystkim należy zachować spokój. Należy podejść do osoby leżącej, złapać ją za ramiona i potrząsnąć głośno pytając:

Proszę Pani/Proszę Pana, czy Pani/Pan mnie słyszy?"

Jeśli na takie postępowanie nie ma żadnej reakcji, musimy głośno poprosić, aby któraś z obecnych osób wokół nas (należy ją wskazać bezpośrednio, tak by nie był to apel rzucony w niebyt) wezwała Pogotowie Ratunkowe nie odchodząc przy tym od poszkodowanego.

Następnie oceniamy czy poszkodowany oddycha. Należy obserwować ruchy klatki piersiowej, można także przyłożyć swój policzek do ust poszkodowanego i starać się wyczuć jego oddech. Jeśli stwierdzimy, że poszkodowany nie oddycha, należy położyć go na wznak i udrożnić drogi oddechowe jedną ręką odginając głowę do tyłu i podciągając do góry żuchwę drugą ręką. Nie powinniśmy odginać głowy do tyłu w sytuacji, kiedy podejrzewamy uraz kręgosłupa.

Jeśli pomimo udrożnienia dróg oddechowych nie zaobserwujemy, że poszkodowany oddycha, należy przystąpić do resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Należy uklęknąć obok osoby nieprzytomnej, nadgarstek jednej ręki kładziemy na środku klatki piersiowej poszkodowanego, drugą rękę kładziemy na grzbiecie pierwszej i splatamy palce. Wyprostowanymi rękami ugniatamy klatkę piersiową 30 razy na głębokość 45 cm, następnie wykonujemy 2 oddechy ratownicze i ponownie ugniatamy klatkę piersiową.

Oddech ratowniczy polega na wdmuchnięciu powietrza do dróg oddechowych poszkodowanego – należy objąć swoimi ustami usta nieprzytomnego, w tym samym czasie jedną ręką zaciskając jego nos. Prawidłowo wykonany oddech ratowniczy powoduje uniesienie się klatki piersiowej poszkodowanego. Resuscytację możemy przerwać wtedy, kiedy powróci oddech, przyjedzie pogotowie lub kiedy ulegniemy wyczerpaniu  wtedy resuscytację powinien podjąć ktoś inny. Jeśli u poszkodowanego powróci oddech, układamy go na boku, okrywamy i czekamy na przyjazd pogotowia, obserwując jego stan.

Jak zachować się, gdy będziemy świadkami omdlenia?

Kolejna częsta sytuacja w okresie upałów to omdlenie. Jeżeli będziemy świadkami omdlenia należy poszkodowaną osobę położyć w zacienionym miejscu, na płaskim podłożu, unosząc przy tym do góry jego kończyny dolne  oczywiście po wcześniejszej ocenie, czy poszkodowany oddycha.

Powiązane produkty

Krwawienie z nosa – pierwsza pomoc

Co należy zrobić w przypadku krwawienia z nosa? Poszkodowany powinien usiąść z głową opuszczoną do dołu, należy ucisnąć mu skrzydełka nosa. Można także zrobić zimny okład na kark. Niedopuszczalnym błędem jest nakazywanie unoszenia i odginania poszkodowanemu głowy do tyłu, gdyż spływająca krew może spowodować zachłyśnięcie!

Zranienia – pierwsza pomoc

W przypadku powstania rany, należy ją zaopatrzyć jałowym gazikiem. Jeśli zranieniu towarzyszy silny krwotok, należy ucisnąć krwawiące miejsce. Jeśli natomiast mamy do czynienia ze złamaniem, należy unieruchomić złamaną kończynę, pamiętając o zasadzie unieruchamiania dwóch sąsiednich stawów.

Pierwsza pomoc na oparzenia

Częstą sprawą podczas wakacji są także oparzenia. W ich przypadku jak najszybciej należy odsunąć poszkodowanego od źródła ognia, ewentualnie ugasić jego odzież, jeśli wymaga tego sytuacja. Odzieży nie wolno zdejmować ani zrywać, natomiast jak najszybciej należy zdjąć z rąk poszkodowanej osoby pierścionki, a z szyi krawat. Następnie należy zacząć schładzać oparzone miejsce.

Podtopienia – co zrobić?

W przypadku, kiedy jesteśmy świadkami podtopienia, musimy ocenić poszkodowanego pod kątem wydolności krążeniowo–oddechowej i w razie konieczności rozpocząć resuscytację. Należy także natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe.

Wszystkie te czynności są w stanie uratować zdrowie i życie poszkodowanym ludziom. Nie powinniśmy bać się zatem udzielać pierwszej pomocy pamiętając o zasadzie, że w trakcie jej udzielania musimy także dbać o swoje bezpieczeństwo.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

  • Żele energetyczne – jak używać? Czy są tylko dla sportowców?

    Podczas długotrwałej, zwiększonej aktywności fizycznej, jak udział w maratonie, intensywny trening czy wyścig kolarski, organizm potrzebuje dużej ilości energii, którą czerpie z glukozy i glikogenu. W celu utrzymania wydolności na tym samym poziomie oraz niedopuszczenia do uczucia zmęczenia dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych, które w prosty sposób dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany i pozwalają utrzymać cukier na odpowiednim poziomie.

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij